Copywriting v praxi I Martin přednáší PLIN052 Copywriting, jaro 2018 E-maily: Vím, že nic nevím 9 10 konkrétních obsahových tipů, které zásadně vylepší vaše e-maily. 1) Odhal se, kdož e-mail posíláš 25 znaků Člověk, nebo značka? Je odesílatel dostatečně krátký? Nehraju si v očividně hromadném e-mailu na osobní komunikaci? Je jméno spojeno se značkou? 1) Odhal se, kdož e-mail posíláš: checklist 2) Uveď, čeho si žádáš Udělej to… jinak! Liším se předmětem od ostatních? Nepoužívám spam slova ZDARMA, SLEVA, vykřičníky!!! a triky jako re: ? A hlavně: mám, co posílat, a komu? 2) Uveď - čeho si žádáš: checklist 3) Ukaž hned jen to, co chceš Na úryvku záleží Trik první větou Zobrazuje e-mailový klient správnou první větu? Navazuje věta na předmět, nebo jej dokonce rozvíjí? 3) Ukaž hned jen to, co chceš: checklist 4) Neuveď klikajícího ve zmatek Fajn, první shoda Hurá, jsem tu správně Dodržuju pravidlo triády – shodný předmět, titulek a text za odkazem? Nebo využívám alespoň shodnou část věty nebo klíčové slovo? 4) Neuveď klikajícího ve zmatek: checklist 5) Nezahlť výzvami k akci Prostě jen jedna věc Když si nejsem jistý, dodržuji pravidlo 1 e-mail = 1 cíl? Když chci konverzi, jdou všechna CTA k témuž cíli? 5) Nezahlť výzvami k akci: checklist 6) Rozehraj trochu copy umění Prchalův oblouček Dokážeš v závěru e-mailu navázat na úvod? Může to být nesouvisející věc – důležité je se k ní vrátit a vypointovat ji. Nebo máš jiný způsob, jakým e-mail zarámuješ? 6) Rozehraj trochu copy umění: checklist 7) Zahoď to prkno v sobě 4x více kontaktů? OK! Nemluvím jako úředník nebo robot? Můžu být kdekoliv osobnější, otevřenější, lidštější? Můžu to jakkoliv personalizovat? 7) Zahoď to prkno v sobě: checklist 8) Vytěž neviditelného sluhu „Brand je u většiny e-shopů braný jako nádstavba, ne jako důležitá tržní diferenciace.” Lukáš Havlásek, ShopSys „Provozovatelé to přehlíží. Nemají definovaný svůj brand ani komunikaci. Často nechávají nastavení na dodavateli řešení.” Petr Soukup, eBRÁNA Poprvé dobře ZOOT Podruhé dobře ZOOT Potřetí dobře ZOOT Mám adresáta, načasování a důvod? Nejsem jen funkční, ale ukazuju i značku? Udělal jsem pro zákazníka něco navíc? 8) Vytěž neviditelného sluhu: checklist 9) Poptej míru spokojenosti Dokaž, že ti na tom záleží Je prosba dostatečně osobní a naléhavá? Je jednoduché feedback dát a odeslat? Má z toho něco zákazník? 9) Poptej míru spokojenosti: checklist Tiskoviny: Umírněnost nade vše Netříštím pozornost záplavou prvků? Mám jasnou výzvu k akci? Vytisknul jsem si maketu? A funguje? Nepřeháním online praktiky? Body, tučné výrazy, mezititulky? Tiskový checklist Web – ach! PAS (Problem-Agitate-Solution) FRE (Feature-Results-Emotion) FAB (Features-Advantages-Benefits) Formulky Copywriting od Anny Sálové a spol. Webcopywriting pro samouky od Pavla Šenkapouna Pište jako copywriter od Otty Bohuše (zdarma) http://blog.benes-michl.cz/data/blog/typographic_cheatsheet_1_1.pdf Blog Obsahové agentury! Web - zdroje