Etika a pravidla chování na klinickém pracovišti Pro praxe z psychodiagnostiky Normativní a subjektivistická etika  Obecná etika x osobní etika  Obecná etika - snaha o morální konsensus v určitém čase a na určitém místě (v určitém definovaném společenském kontextu); v práci psychologa důležité, protože se k nim budou vztahovat klienti, na jejich základě budou chápat své vlastní morální postavení, práva a povinnosti.  Osobní etika - výsledek socializace a zkušeností jednotlivce ve vztahu k morálním otázkám; zahrnuje kognitivní strukturu společenských postojů a v neposlední řadě také emoční dispozice k reakci na to, co je „správné“. Spojitost s osobními postoji a morálními tendencemi, pocit „správnosti“ nebo hanby, viny. Vliv výchovy, subkulturní vlivy, osobní zkušenost; významná emoční složka. Etické kodexy  EFPA  APA  AKP ČR 4 základní etické principy  1) RESPEKT – obecný respekt, soukromí a důvěrnost informací; informovaný souhlas a svobodné poskytnutí souhlasu, sebeurčení (autonomie klienta) -> respektovat sociokulturní prostředí klienta, jeho věk, zkušenosti, jiné názory… -> pozor na důvěrnost informací (nebavím se o klientech s nikým, nepíšu kazuistiku s citlivými informacemi v autobuse, dopředu klienta informuji o závažných skutečnostech, které musím předávat dál týmu – např. sebevražedné tendence) -> pacient ve zdrav. zařízení by měl mít podepsán souhlas, že s ním může pracovat stážista 4 základní etické principy  2) KOMPETENCE - etické povědomí, omezení vlastní kompetence, omezení postupů, neustálý rozvoj, neschopnost k výkonu povolání -> povinnost vykonávat praxi v rámci kompetence, jež se odvozuje od vzdělání, výcviku a praxe. Např. nepoužívat metody ani terap. přístupy, ke kterým nejsem kompetentní (ROR, hypnóza apod.) -> být si vědom omezení postupů u jednotlivých úkolů i omezené platnosti závěrů , jež mohou být odvozeny za různých okolností a pro různé účely; vykonávat praxi v rámci psych. komunity a mít povědomí o důležitém vývoji teorií a metod v rámci této komunity -> povinnost nevykonávat praxi, když jsou schopnosti či úsudek nepříznivě ovlivněny, a to i když jde pouze o dočasné problémy. Např. osobní problémy, zdravotní… někdo mi zemřel a přijde zrovna truchlící klient – může to být pro mě v tu chvíli příliš osobní – předat kolegovi?  3) ZODPOVĚDNOST – obecná zodpovědnost, prosazování vysokého standardu, vyhýbání se poškození, kontinuita péče, rozšířená zodpovědnost, řešení dilemat -> obecná zodpovědnost za kvalitu a následky profesionálního jednání psychologa; nepoškodit dobrou pověst profese -> snaha o vysokou kvalitu vyšetření i kazuistiky! -> vyhýbání se nesprávnému používání psychologických znalostí nebo praxe a minimalizace poškození, jež je předvídatelné a nevyhnutelné; uznání potřeby zvláštní péče, již je třeba věnovat při provádění výzkumů nebo pronášení odborných soudů týkajících se osob, které k tomu nedaly souhlas -> zajišťování návazné péče -> rozšířená zodpovědnost supervidujícícho psychologa 4 základní etické principy  4) INTEGRITA – uznání profesních omezení, poctivost a přesnost, přímočarost a otevřenost, konflikt zájmů a zneužívání, jednání kolegů -> profesní omezení – povinnost používat sebereflexi a být otevřený v otázce osobních a profesních omezení a doporučení v obtížných situacích vyhledat profesionální pomoc -> přesnost při prezentování relevantní odborné způsobilosti, vzdělání, zkušeností (např. při sebeprezentaci na webu); přesnost při prezentaci informací a povinnost uznávat existenci alternativních hypotéz; uznání omezené platnosti závěrů a názorů vyjádřených v odborných zprávách a prohlášeních -> obecná povinnost poskytovat informace a vyhýbat se podvodům ve výzkumu a v odborné praxi; povinnost neodepírat informace -> uvědomování si problémů, jež mohou pramenit z duálního vztahu , a povinnost vyhýbat se takovým duálním vztahům, v nichž se snižuje potřebný profesionální odstup nebo které mohou vést ke konfliktům zájmů nebo ke zneužívání klienta 4 základní etické principy Etika v psychologické diagnostice  povinnost zajistit psychologické testy, psychodiagnostické pomůcky a záznamy z vyšetření tak, aby k nim neměl přístup nikdo bez příslušného vzdělání a nesměl je používat !!!  ? Používání testů se zastaralými normami ?  Zajištění vhodných podmínek testování  Interpretace výsledků vyšetření a zpětná vazba – vyhotovení psychologické zprávy  ... Sdělování informací  Pacient má právo na informace !!!  Výjimka: probíhající trestní řízení rodičů v případě DN nebo sexuálního zneužívání dítěte  Opisem, výpisem, ústně, nahlížením do dokumentace  Sdělovat: jasně, srozumitelně (pozor na odborné termíny), konstruktivně, střídat pozitivní a negativní sdělení  Pozor na formu! Etika v psychoterapii a poradenství  V ČR chybí jasné vymezení kromě zdravotnictví  Princip beneficience – kladný postoj T k P Bezpečný vztah - mlčenlivost, pořizování záznamů, publikování kasuistik – vždy informovaný souhlas !!! Princip nonmaleficence – zneužitelnost pacienta terapeutem – nepřijímat dary – ani sponzorské, služby... ani erotické a emoční  Žádné milostné vztahy ani navazování přátelských vztahů  Uvědomovat si meze a hranice vlastních kompetencí, technik, postupů, diagnostických metod  Respekt k osobě pacienta – neměnit jeho světonázor, nepolemizovat s jeho vírou, politickým přesvědčením, nevnucovat vlastní hodnotový systém.  Musíme k tomu přistupovat s rozvahou – např. u léčby závislostí, u dětí někdy vnucujeme hodnotový systém atp. Informovaný souhlas  Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak.  Pacient má právo odmítnou zdravotní péči, i proti doporučení lékaře  výjimka:  kdy zdravotní stav neumožňuje pacientovi tento souhlas vyslovit  vážná duševní porucha - pokud by v důsledku jejího neléčení došlo se vší pravděpodobností k vážnému poškození zdraví pacienta nebo jiných osob Povinná mlčenlivost  Vázána zákonem !!! - zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů  Nesdělovat informace o pacientovi /klientovi nikomu, ani jeho blízkým bez jeho (písemného) souhlasu !!! (pozor na sdělování informací telefonicky!!)  Výjimka : zákonní zástupci  Povinná mlčenlivost s absolutní platností – i po úmrtí pacienta  POZOR na poznámky a zápisy či psychologické zprávy – bezpečné uložení a archivace bez možnosti zneužití (např. nemít zprávy v osobním počítači!!)  V případě kasuistik a supervize – anonymizace dat  Zákon nad povinnou mlčenlivostí – oznamovací povinnost !!! Oznamovací povinnost  zabití,  vražda,  těžké ublížení na zdraví,  pohlavní zneužití,  znásilnění,  zneužití dítěte k výrobě pornografie,  týrání svěřené osoby  !!! korupční jednání !!!  http://www.policie.cz/clanek/oznameni-trestneho- cinu.aspx?q=Y2hudW09Mw%3D%3D Literatura  Lindsay, G. a kol. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha: Triton a Hogrefe – Testcentrum.  Ptáček, R., Bartůňěk, P. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada.  Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. Praha: Portál.  Weber, H. (1998). Všeobecná teologická morálka. Praha: Zvon. Chování na klinickém pracovišti  Znalost psychopatologie a obecné psychologie !!! + základní znalost diagnostických metod (praxe z psychodiagnostiky)  Dodržovat základní pravidla slušnosti a chování !!!  Předem se informovat na typ pracoviště (otevřené x uzavřené, somatické x psychiatrické odd., ...)  Respektovat chod oddělení!! (Neberu si pacienta na rozhovor v době oběda, vizity apod.!)  Nosit vždy viditelně identifikační visačku se jménem, názvem školy, studijního oboru, ev. ročník studia + fotografie  Zvolit vhodný oděv, obuv + bílý plášť Chování na klinickém pracovišti  Dodržovat základní bezpečnostní pokyny a bezpečnost práce (seznámení se s formulářem na daném pracovišti) vzhledem ke specifikům daného pracoviště  Vhodný oděv + obuv  Kouření v areálu pouze na vyhrazených místech  Atd… Chování na klinickém pracovišti  Aktivita x pasivita během praxí???  Aktivita neznamená „všeznalost“  Pokud nevíte, ptejte se – cílem praxe je získat další a zejména praktickou zkušenost  Supervidujte svou činnost  S čím na praxi přicházíte?  Co si musíte zkusit (v rámci splnění předmětu)?  Co si chcete zkusit, jaká máte vlastní očekávání?  Co jste ochotni zkusit (např. nad rámec podmínek splnění předmětu)? Chování na klinickém pracovišti – hranice a profesionalita  Dodržujeme profesionální hranice – přestože ještě nejsme zcela v pozici profesionála!  S pacienty si netykáme  výjimka: děti – dotaz na supervidujícího klinického psychologa  Nedovolujeme pacientům, aby nám tykali  Nevyměňujeme si osobní kontakty s pacienty (čísla, fb)  Vymezení vlastních hranic při práci s pacienty (co je mi v kontaktu příjemné a co ne) – pozor na osobní informace  NE !!!  „Kamarádské“ chování  Sexuální služby  Flirtování  Jakýkoliv kontakt mimo zdravotnické pracoviště