regulace psychologické činnosti etické kodexy, etické komise žseberegulace ždohlížení na kolegy (neformálně) žformální mechanismy: •obecné zákony •konkrétní zákony •etické komise institucí/asociací •instituce vydávající licence k provozování psychologické činnosti • žk diskusi: ž ž jsme zodpovědní pouze za své jednání? ž žnebo ž ž je naší povinností dohlížet i na jednání kolegů? ž žpostup podle Kootchera a Keith-Spiegelové (1998) ž ž1. identifikace relevantních principů ž2. posoudit důkazy ž3. prozkoumat vlastní motivy ž4. konzultace s kolegou ž5. rozhodnutí o konfrontaci kolegy a způsobu ž6. příp. naplánovat setkání/komunikaci ž ž žpři konfrontaci: ž •neobviňovat, spíše hledat vysvělení, konstruktivně řešit •vysvětlit důvody intervence, vyložit důkazy •trpělivost •nenechat se vyvést z míry ž ž žpředstavují implicitní kontrakt mezi představiteli profese a klienty/veřejností žpodle Gorlina (1994) společná témata: •dobro/prospěch klienta •kompetence psychologa •nepoškodit •důvěrnost •zodpovědnost •vyhýbání se využívání klientů •kvalita péče žfunkce etických kodexů •deklarace základních principů profese •vyjasnění, co je a není správný postup •vodítko pro etické rozhodování •vzdělávání psychologů •opora pro posuzování etických přestupků žetický kodex EFPA žetický kodex APA žetický kodex ČMPS ž žetické kodexy jednotlivých psychologických asociací (např. Asociace klinických psychologů) ž2002 (+ dodatky 2010) žúvod a preambule ž5 obecných principů (beneficence a nonmaleficence, oddanost a odpovědnost, integrita, spravedlnost, respekt k lidským právům a důstojnosti člověka) ž10 specifických etických standardů – konkrétní, vymahatelné, porušení zakládá sankce žprvní verze 1995, schválená verze 2005 žpreambule ž4 obecné principy (respekt k právům člověka a jeho důstojnosti, kompetence, zodpovědnost, integrita) žkonkretizace obecných principů žposlední verze 2017 žrovněž návrh sankcí ž ž4 okruhy témat •psychologova profesionalita •psychologovy způsobilosti •profesionální vztah •průběh spolupráce • žrůzné stupně pravomocí •monitorovací, vzdělávací funkce •pravomoc vyšetřovat •pravomoc vyloučit člena asociace •pravomoc zakázat výkon činnosti ž ž žjak je kodex členěn? žobecný nebo specifický? žkteré hlavní principy jsou v něm zdůrazněny? žjaké specifické zásady pro danou oblast působení psychologa jsou zmíněny? žjsou v kodexu uvedeny postupy při jeho porušení? ž ž ž