POSTOJE 1.Předmět postojů, složky, definice 2.Postoje a chování 3.Postojová změna 4.Měření postojů Složky (dimenze) postojů oTrojdimenzionální model postojů oPoznávací (kognitivní) oCitová (emocionální) oChování (konativní) o oFishbein, Ajzen – unidimenzionální model oBagozzi - dvojdimenzionální Definice postoje oNaučená predispozice k celkově příznivé nebo nepříznivé reakci na daný objekt, osobu či událost (Fishbein, Ajzen, 1975) o oPříznivá či nepříznivá hodnotící reakce ve vztahu k něčemu či někomu – často mají kořeny v přesvědčeních a projevují se ve formě pocitů a sklonů k určitým činům (Eagly, Chaiken, 2005) Charakteristiky složek postojů o oValence oKomplexita (x simplicita) oKonzistence oStabilita oExplicitní (vědomé) a implicitní (nevědomé) postoje oTest implicitní asociace (IAT) oprojectimplicit.net Funkce postojů o oZnalostní funkce oUtilitární funkce oSociální přizpůsobení oUdržování sebeúcty o externalizace vnitřních konfliktů o implicitní postoje Vývoj postojů o oFishbein, Ajzen, Bandura, Tajfel – naučené oEysenck, Wilson – z velké části vrozené o Postoje a chování oLaPière, 1934 (cestování s Číňany) oWicker, 1969: z postojů není možné predikovat chování: nOsobní faktory ok danému chování se vztahuje více postojů osoupeřivost motivů overbální, neverbální a sociální schopnosti oúrovně aktivity nSituační faktory opřítomnost jiných osob osociální normy a požadavky vyplývající z role opřístupnost alternativního chování ospecifičnost objektu postoje onepředvídatelné vnější vlivy oočekávané nebo aktuální důsledky jednání Postoje a chování oFishbein, Ajzen, 1977 nPotíže s kompatibilitou (z obecného postoje nemůžeme predikovat konkrétní chování) nPrincip agregace – je třeba pro predikci chování používat mnohočetné akce nPostoje jsou jen jednou z determinant chování nZáměr jednat určitým způsobem nelze ztotožňovat s opravdovým chováním Postoje a chování Teorie odůvodněného chování oFishbein, Ajzen, 1980 Přesvědčení osoby, že chování povede k výsledkům a jejich hodnocení Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupina si myslí, že má jednat, a motivace jim vyhovět Postoj k jednání Subjektivní norma Záměr Chování Postoje a chování Teorie plánovaného chování oAjzen, Madden, 1986 Přesvědčení osoby, že chování povede k výsledkům a jejich hodnocení Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupina si myslí, že má jednat, a motivace jim vyhovět Postoj k jednání Subjektivní norma Záměr Chování Vnímaná kontrola chování Postoje a chování oPostoje predikují chování, pokud: o ojsou další vlivy minimální (zprůměrování chování osoby, princip agregace) opostoj úzce koresponduje s předvídaným chováním oje postoj silný Kdy chování ovlivňuje postoje? oNejen myšlení ovlivňuje chování, ale také chování dokáže měnit myšlení a formuje postoje qHry sociálních rolí qTo, co říkáme nebo píšeme qEfekt podaného prstu qTo, co jsme udělali (i nemorální chování), máme tendenci ospravedlňovat (otroci, váleční vězni) qSociální a politické hnutí ritualizuje chování, které dokáže formovat či měnit postoje o Proč chování ovlivňuje postoje? oSebeprezentace: řízení dojmů oAbychom působili konzistentně, přizpůsobujeme postoje svému chování o oSebeospravedlňování: kognitivní disonance (selektivní orientace) o oSebepercepce (výrazy a postoje) o o o Teorie kognitivní disonance (Festinger, 1957) o Myšlenky, postoje a přesvědčení (kognice) mohou být vzájemně konsonantní, disonantní či irelevantní. o Zastávání disonantních přesvědčení vyvolává kognitivní disonanci – nepříjemný stav aktivace, který motivuje člověka omezit disonanci tím, že některé kognice přidá, odstraní nebo nahradí (selektivní orientace). Změna postoje oBalanční teorie (Heider, 1958) A A A A B B B B X X X X + + + + - - - + - - - + rovnováha nerovnováha A A A A B B B B X X X X + + - + - + - + + - - - Změna postoje Dvouprocesní modely přesvědčování oModel pravděpodobnosti rozpracování (Petty, Cacioppo, 1986) nCentrální cesta nPeriferní cesta (sociální identifikace, podmiňování, heuristiky) o oHeuristicko – systematický model (Bohner a kol., 1995; Chaiken a kol., 1989) nSystematické zpracování informací nHeuristické zpracování n o Pokud jsou informace nejednoznačné nebo zmatené, závěry založené na heuristice (např. důvěryhodnost zdroje) mohou zkreslovat systematické zhodnocení sdělení. n n Měření postojů oLikertova škála, 1932 oOsgoodův sémantický diferenciál, 1957 nHodnotící faktor nFaktor moci nFaktor činnosti oBogardova škála sociální vzdálenosti, 1925 oMorenova sociometrie, 1934 oMaskované techniky (např. Hammond – technika chybné volby) oUsuzování z fyziologických reakcí