Úvodní seminář PSA_025 Klinická psychologie I PS_BA031 Základy klinické psychologie Monika Víchová Jaro 2018 Náplň seminářů z klinické psychologie 12.3. a 19.3. Úvodní seminář (Monika Víchová) 26.3. a 2.4. Samostudium – poster 9. 4. a 16.4. Poruchy osobnosti (Eva Vášová) 23.4. a 30.4. Drogové závislosti (Alena Pučelíková) 7.5. a 14.5. Psychofarmakoterapie (Lucie Slivečková) Obecné informace k předmětu PSA_025/PS_BA031 viz Interaktivní osnovu v ISu Ukončení předmětu Klinická psychologie I/Základy klinické psychologie: 1. účast na seminářích - povinná účast na seminářích (max. 1 neomluvená absence) 2. seminární úkoly - splnění všech úkolů zadaných k jednotlivým seminářům (celkem 5 seminářů (z toho 4 prezenční) = celkem 5 úkolů) - každý úkol může být ohodnocen až 10 body, tj. za úkoly je možné získat až 50 bodů - odevzdávat do odevzdáváren - úkoly je nutné splnit všechny, tj. i v případě absence na semináři! - pokyny k formální úpravě seminárních úkolů jsou uvedeny v interaktivní osnově 3. závěrečný test - složen z otázek na témata probíraná na seminářích - maximální možný počet bodů získaných z testu je 50 - maximální možný celkový počet získaných bodů je 100 4. ústní zkouška (u doc. Vašiny) - témata probíraná na přednáškách + povinná studijní literatura - k ústní zkoušce můžete jít jen v případě, že máte splněné veškeré požadavky seminářů, odevzdané všechny úkoly a celkově (úkoly plus test) získáte minimálně 75 bodů. Klinický psycholog klinický psycholog vs. psychiatr = pracovník v oblasti zdravotnictví - nemocniční zařízení (a příbuzná pracoviště): - psychiatrické oddělení - somatická oddělení - ambulance klinického psychologa (soukromé či součástí zdravotnického zařízení) - zaštiťováni Asociací klinických psychologů (http://www.akpcr.cz/) Náplň práce • realizace psychologického vyšetření (psychologická diagnostika) • krizová intervence, podpůrná terapie, psychoterapie • další zajištění speciálních aktivit (např. v rámci režimové terapie, provádění relaxačních technik) • edukace pacienta a blízkých osob Krizová intervence • rychlá cílená pomoc lidem v akutní krizi - základní ošetření klienta - zmapování situace a možných řešení - postoupení do další péče (předání kontaktů, doporučení k hospitalizaci…) - edukace a podpora příbuzných a jiných blízkých osob mimochodem: Krizové centrum při FN Brno (v budově PK) http://www.fnbrno.cz/nemocnice-bohunice/psychiatricka-klinika/kontakty/t2295 - 24 hodin denně psychiatrická i psychologická pomoc + telefonická pomoc Linka naděje Kurz krizové intervence (tváří v tvář, telefonická, internetové poradenství, komplexní) například: Déčko Liberec, z.s. http://d-os.net/vzdelavani/category/krizova-intervence/ Remedium Praha http://www.remedium.cz/vzdelavaci-programy/kurz-zakladni-krizova-intervence.php Psychoterapie - systematická práce s klientem využívající rozhovor či některé další techniky, stavící na terapeutickém vztahu, často pracující s hlubšími tématy či hledající širší souvislosti než u KI - individuální nebo skupinová (dále také párová, rodinná) Co dělá PT? Psychoterapie sebepoznání a seberozovoj, posílení psychické odolnosti, integrace a růst osobnosti, zpracování těžkých témat z minulosti, objevení zautomatizovaných vzorců chování a myšlení, které jsou nefunkční a blokující, rozšíření repertoáru těchto vzorců, práce s obrannými mechanismy… • psychoterapeutický výcvik - různé směry (verbální, neverbální…) - zvážit z hlediska našeho zamýšleného uplatnění (např. akreditace pro zdravotnictví…) • podmínky – u různých společností různé (může být věkové či profesní omezení) • podle čeho vybírat? Ochutnávka psychoterapeutických výcviků (např. od ČASP) Režimová terapie - organizace komunit - organizace dalších i neterapeutických aktivit - např. relaxace, autogenní trénink, arteterapie, muzikoterapie, canisterapie, kognitivní trénink… - aktivizace pacientů na oddělení, udržení v „pracovním“ režimu, zpestření pobytu, podpora kreativity, rozvoj dovedností… Projekt SPOLU (http://www.projektspolu.cz/) Psychodiagnostika - psychologické vyšetření se závěrem vytvořeným na základě použití psychologických metod a testů, propojení jejich výsledků a následné interpretace - komplexní vyšetření, diferenciální diagnostika, vyš. osobnosti, vyš. stavu kognitivních funkcí… - vždy nutné znát zadání a účel vyšetření (chránění metod, opakovaná vyšetření, efekt nácviku, vyhnout se přetížení pacienta) - práce s psdg. metodami je možná pouze v souladu s dodržením zásad administrace, vyhodnocení a interpretace! - nezbytná je znalost testu, způsob jeho použití - nastudováním manuálu (to ale většinou nestačí), zkušební administrací v netestové situaci, absolvováním kurzu - u začínajících psychologů je nezbytná práce pod supervizí - opatrnost při interpretaci výsledků (např. vyjadřování se k diagnóze) - pozor na možnou omezenou validitu výsledků - musíme znát limity psychol. vyš. (na jaké otázky nám nemůže dát odpověď) Kurzy psdg. metod ČASP (http://www.caspos.cz/kurzy) Institut klinické psychologie (IKP, http://www.ikpcr.cz/) Hogrefe – Testcentrum (http://www.testcentrum.com/kurzy) Kurz Rorschachovy metody … - dobré je všímat si akreditace (certifikované kurzy) Diagnostické manuály • Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů – aktuálně MKN-10 (http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html) • Diagnostický a statistický manuál – aktuálně DSM-V (2015) Proces vytváření diagnózy „V psychiatrii se nejprve léčí, pak se dělá diagnóza“ (Samuel Shem: Hora Hoře) - jaké potíže subjektivně prezentuje klient? - jaké potíže prezentují lidé v jeho okolí? (tzv. objektivní anamnéza) - jaké potíže objektivně pozorujeme? - jaké diagnóze (spektru) odpovídá obraz v diagnostickém manuálu? + se bere v potaz vznik potíží (náhlý / postupný), vývoj potíží (stabilní v čase / postupný rozvoj / proměnlivý), délka trvání potíží (věk prvního výskytu potíží), jejich závažnost (zásah do běžného fungování), reakce na nasazenou léčbu… - pracovní diagnóza vs. závěrečná diagnóza (diagnózu uděluje lékař!) - jaký mají potíže dopad na fungování jedince? - jaký je pravděpodobný podklad těchto potíží? (biologický, psychologický, situační?) → diagnóza v psychiatrii je dohoda - hlavně nepoškodit klienta! pozor na věci s tím spojené (shánění práce, lékařská péče, vzdělávání…) - není nezměnitelná Rozdíl mezi normou a patologií vymezení normality: o statistická – souvisí s četností výskytu sledovaného jevu – průměr+směrodatná odchylka - není automaticky svázána s hodnocením (že je něco četné, neznamená, že je to správné a naopak) o funkční – je to v souladu s optimálním fungováním jedince o normativní – individuální a skupinové normy jsou v souladu s normami společnosti o arbitrární – normalita stanovená na základě racionálního posouzení kompetentních odborníků o sociokulturní – za normální je považováno to, co je v dané společnosti a kultuře obvyklé - viz v MKN formulace typu: ne/typické pro kulturu, z níž jedinec pochází; ne/adekvátní věku a situaci nutný individuální přístup! - závěr z psychologického vyšetření by měl obsahovat doporučení vytvořené na míru danému klientovi (do jaké míry je nutná výpomoc od okolí, jak mu upravit životní a pracovní podmínky, na která témata se zaměřit v psychoterapii…) - plus všímáme si dopadu na každodenní fungování Vzdělávání v klinické psychologii psycholog ve zdravotnictví vs. klinický psycholog klinický psycholog – absolvoval specializační průpravu, kterou zakončil úspěšným složením závěrečné atestační zkoušky Průprava zajišťována Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (IVPZ) – viz https://www.ipvz.cz - probíhá v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb. a zákonem 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů 31/2010 Sb. (www.mzcr.cz) Podmínky pro zařazení do specializační průpravy v klinické psychologii (předatestační přípravy): - absolvované jednooborové magisterské studium Psychologie - absolvovaný kurz Psycholog ve zdravotnictví - klinický úvazek o velikosti minimálně 0,5 - každý jedinec po zařazení získává svého školitele (z řad atestovaných psychologů) - nutné mít buď úvazek v akreditovaném zařízení nebo v průběhu vzdělávání absolvovat alespoň 12 měsíců stáž na akreditovaném pracovišti - minimální délka vzdělávání: 5 let (36+24 měsíců) – násobeno výší úvazku - v rámci vzdělávání nutná: - návštěva kazuistických seminářů na specializovaných pracovištích (min. 20 hodin za semestr) - 1x za semestr jednodenní seminář pořádaný IPVZ - absolvování psychoterapeutického minima - abs. povinných kurzů (první pomoc, zdravotnická legislativa) - abs. praxí v navrženém rozsahu - abs. týdenního specializačního kurzu - certifikované diagnostické kurzy (např. ROR, WAIS) - další odborné akce - nutné splnit požadovaný počet vyšetření, individuálních PT pohovorů, odvedených skupinových nebo komunitních stáží - zapisuje se do záznamu provedených výkonů (logbook) - vypracování kazuistiky a úspěšné složení atestační zkoušky (ústní forma zkoušky) Přerušení je možné pouze na maximální dobu 2 let, aby byla jedinci započtena předešlá činnost Atestace z dětské klinické psychologie - podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru je získání specializované způsobilosti v oboru klinická psychologie - 24 měsíců na specializovaném dětském klinicko-psychologickém pracovišti, z toho nejméně 2 měsíce na akreditovaném pracovišti - zahrnuto jak lůžkové, tak ambulantní pracoviště (min. 3 měsíce na každém z nich) - opět povinné kurzy, výkony, stáže…. nevýhody klinické práce: - finanční a časová náročnost vzdělávání - mzda (?) - průměrný plat: Psycholog ve zdravotnictví: 28 160 Kč Klinický psycholog: 37 470 Kč (za rok 2016, zdroj: http://eprehledy.cz/prumerne_platy_podle_profese.php) - dohoda se zaměstnavatelem o hrazení vzdělávání - neuropsychická zátěž - … výhody klinické práce: - atraktivita, prestiž(?) - pestrost - šíře znalostí a praktických zkušeností - dostupnost supervize - spíše nižší množství administrativy - …