Římské náboženství RLB206 V. Kult: Římské svátky, rituály a kalendář I 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém) Římský kalendář (Fasti) 1. Kalendář jako rozdělení astronomického roku • Přirozený (astronomické cykly, agrární kalendář atd.) 2. Kalendář jako sociální konstrukce strukturování času • Občanský kalendář • Existovalo jich velké množství 3. Kalendář ve fyzické podobě (jako malované fresky nebo tesané kamenné stély). Fasti Antiates maiores – nejstarší dochovaný exemplář římského kalendáře (z doby před „juliánskou“ kalendářní reformou, datace cca 67-55 př. n. l.); freska (rekonstruovaná podoba), objeven v roce 1915, rozměry 1.16 m x 2.5 m. Římský kalendář: technické parametry • Původní (republikánský) římský kalendář: - Solilunární. - 12 měsíců (4 x 31; 7 x 29; 1 x 28). - 355 dní. • Astronomický (tropický) rok: cca 365 ¼ dne. • Nutnost vkládání interkalačních měsíců (mensis interkalaris). - Každý druhý rok. - 22-23 dní. - Úkol kolegia pontifiků. Římský kalendář: technické parametry • V roce 46 př.n.l. byla provedena reforma kalendáře. – Gaia Iulia Caesara (pontifex maximus). • Zavedení solárního „juliánského kalendáře“. – Rok je rozdělen do 12 měsíců (7 x 31; 4 x 30, 1 x 28) – 365 dní. • Zavedení přestupného roku. – Jednou za čtyři roky únor o 29 dnech. Římský kalendář: technické parametry • Římský týden (nundinae) měl osm dní, označených v kalendáři písmeny A až H. • Sedmidenní týden, kdy je každý den zasvěcen jednomu s planetárních božstev, se rozšiřuje až od 1. století n. l. • Římský kalendář (ve fyzické podobě) je velmi schematický, přesto obsahuje velké množství informací: – Charakter jednotlivých dnů. – Významné události, ke kterým daný den došlo, a svátky, které na něj připadaly. • Názvy měsíců • Počet dní v měsíci • Názvy dní (A až H) • Kalendae – První den v měsíci • Nonae – 5. nebo 7. den v měsíci • Idy (eidus) – 13. nebo 15. den v měsíci • Římský kalendář rovněž obsahoval informace o povaze jednotlivých dnů: • F – dies fastus; tento se mohla vyvíjet politická a ekonomická aktivita. • C – dies comitialis; je implicitně jedním z dies fasti; tohoto dne se mohla konat lidová shromáždění. • N – dies nefastus; tento den se nemohla vyvíjet politická a ekonomická aktivita. • NP – dies nefastus publicus (?); den vyhrazený konání některých náboženských svátků. • EN – dies endotercisus; část dne byla věnována politické a obchodní aktivitě, část byla náboženským svátkem. • Svátky – Psané velkými písmeny – Archaické svátky ? • LUPER(CALIA) • QUIR(INALIA) • FERA(LIA) – Doplňující informace malými písmeny • 5. dubna • Non(ae) • Fortunae Publico • Dedikace chrámu Fortuny na Quirinalu Římské svátky • Feriae – Dies festus (například ludi – hry) • Feriae privatae – Týkají se jednotlivých rodů a rodin • Denicales (devítidenní smutek po pohřbu) • Feriae publicae – Týkají se všech Římanů Feriae publicae • Feriae stativae – Každoroční – Předem stanovené datum (např. Lupercalia, Parilia, Vinalia atd.) • Feriae conceptivae – Každoroční – Datum určováno každý rok (např. Feriae Latinae) • Feriae imperativae – Mimořádné svátky (triumf, k usmíření prodigií atd.) Původně agrární svátky • Robigalia (25.dubna) – Robigo (Robigus) ? – Lacteus catulus • Fordicidia (15. dubna) – Tellus – Forda • Parilia (21.dubna) – Palles – Ztotožněno se dnem, kdy byl založen Řím Občanské svátky • Liberalia (17. března) – Argei jsou vhazovány to Tiberu – Plnoletost chlapců • Saturnalia (17.-23. prosince) – Oběti Saturnovi – Všeobecné veselí – Výměna sociálních rolí Lupercalia (15.února) • Problém hledání (původního) významu římských svátků • Komplikovaný průběh: – Luperkové (luperces; Fabiani a Quinctiales). – Oběť dvou kozlů a psa – Nazí luperkové běhají po určitém úseku kolem dokola? (nebo sem a tam?) a švihají každého, koho potkají, řemeny z kozí kůže (februa) Lupercalia (15.února) • Možná vysvětlení a aitiologie: – Svátek připomíná založení Říma. – Královskou korunovaci (G. Dumézil). – Ochrana stád před vlky. – Svátek k poctě kapitolské vlčice. – Purifikační svátek. – Svátek plodnosti. • Svátek měl patrně předrepublikánský původ a poslední záznam o jeho slavení pochází z roku 495 n.l. Lupercalia (15.února) Ale co to říkáte, vy, co hájíte slavnost luperkálií a tvrdíte, že musí být slaveny? Vždyť vy sami je činíte nicotnými. Děláte tento kult a svátek sprostým a laciným. Pokud nám znevážení luperkálií přineslo pohromu, chyba jde na vás vrub. Protože i když pokládáte tento svátek za obzvlášť prospěšný, domníváte se, že může být slaven nedbale a s mnohem menší dávkou úcty a zbožnosti, než tomu bylo za časů našich pohanských předků. Protože v jejich časech se sami aristokraté účastnili běhu luperků a vdané ženy obdržely švihnutí...Bylo by bývalo lepší, kdybyste tento svátek neslavili, než jej slavit chybně. (římský biskup) Gelasius I, Dopis křesťanům o slavení luperkálií z roku 495 n.l. (citováno dle M.Beard – J. North – S. Price, Religions of Rome II: A Sourcebook, Cambridge 1998, s. 123-124; Český překlad: A.Ch. Svátky k oslavě zemřelých • Lemuria (9., 11. a 13. května) – Duchové zemřelých (Lemures, Larvae) – Černé boby („Tímto vykupuji sebe a své“) Původně vojenské svátky • Equirria (27.února, 14. března) – Koňské dostihy na Martově poli. • October Equus (15. října) – Koňské dostihy a oběť koně. – Hlava přibita na bránu Regie. – Krev z oháňky kape na oltář v Regii. Politické svátky • Feriae Latinae – Feriae conceptivae – Mons Albanus – Jupiter Latiaris • Oscilla Hry (ludi) • Ludi Romani (15.-19.září) – Jupiter Optimus Maximus – Scénické a sportovní (Circus Maximus) – Epulum Iovis • Ludi seculares – Saeculum (přibližně 100 až 110 let) – Oběti a scénická představení Gladiátorské zápasy • Nejasné počátky – etruský, nebo řecký původ (v oblasti Kampánie)? • První doložené gladiátorské zápasy v Římě – 264 př.n.l. – Tři gladiátorské dvojice; součást pohřebních her – 183 př.n.l. - Znovu součást pohřebních her, ale nyní již 120 gladiátorů • Vrchol nastává za pozdní republiky a císařství – Munus (povinnost uložená úředníku), editor (pořadatel her) – Vyhledávaný prostředek ke zvyšování osobní prestiže Gladiátorské zápasy • Standardizace průběhu za raného principátu • Pompa – Příchod císaře, úředníků, soch božstev a ostatních aktérů • Venationes – Souboje s divokými zvířaty (bestiarii) – Poprava zločinců (damnatio ad bestias), někdy stylizovaná dle mytologických předloh – Velmi často křesťané (odium generis humani) Mozaika z vily v Dar Buc Ammera, Zliten v Libyi Gladiátorské zápasy • Vlastní gladiátorské zápasy – Rozdílné typy gladiátorů (equex, murmillo, thraex, hoplomachus atd.) • Diskuze o povaze her – Boj na život a na smrt? – Missio (sine missio)