II. Bohové: Římský panteon a jeho struktura 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém)  Polyteistické náboženství  Bohové se specifickými funkcemi  Panteon je proměnlivý  Antropomorfní bytosti  Racionální bytosti:  vyžadují úctu a kult, ale ne ponížení člověka  sociální vztahy uvnitř římské společnosti; vztah patronus - cliens)  religio versus superstitio  Závazky jsou oboustranné  V oblasti sacra publica:  Římským bohem se stává to božstvo, které je za takové uznáno římským státem (senátem); závazky pak plní všichni římští občané  V oblasti sacra privata:  Rozhodnutí jedince, který nese veškeré závazky  Otázka ontologického božství nemusí být zásadní  Náboženské uctívání člověka člověkem (problém pro chápání moderního člověka).  Absence antropomorfních obrazů  numina (sg. numen). Tvrdí totiž [tj. Marcus Terrentius Varro], že staří Římané po 170 let od založení Říma [tj. přibližně do roku 575 př.n.l.] uctívali bohy bez jejich obrazů. Kdyby tomu tak prý zůstalo, byli by bohové ctěni mnohem zbožněji. Augustinus, De civitate Dei IV.31 = Varro, frg. 18 (Cardauns) Český překlad: A.Ch. • Keramický střep s obrazem Héfaista vracejícího se na Olymp; nalezeno ve Vulcanalu (chrámu boha Vulcana) na Foru Romanu (datace cca. 580-570 př. n. l.). • Terakotové sochy Minervy a Hercula z arcahického chrámu na místě dnešního římského kostela Sant’Ombono (datace cca. 530 př. n. l.) 1. Velcí bohové: 12 olympských božstev; ostatní významná božstva:  Juppiter: Zeus  Neptunus: Poseidón  Pluto: Hádés nebo Plútón  Ceres: Démétér  Vesta: Hestia  Juno: Héra  Mars: Arés  Apollo: Apollón  Mercurius: Hermés  Diana: Artemis  Minerva: Athéna  Vulcanus: Héfaistos  Venus: Afrodíté  Hercules: Héraklés  Bacchus: Bakchos  Sol: Hélios 2. Římská božstva, která nemají řecké paralely: Janus (velmi starobylý bůh, jeho význam však časem klesal); Quirinus (zbožnělý Romulus); Pater Indiges (zbožnělý Aeneas); Carmenta; Flora; Pomona; Portumnus atd.  Případně zvláštní lokální varianty velkých bohů  Diana Nemorensis (na minci z roku 43 př. n. l.)  Posvátný háj (nemus) v Aricii  Archaická povaha kněžství: Rex Nemorensis  Specializovaná římská božstva  Dohlížela na jednotlivé činnosti nebo životní cykly  Úzká (až absurdní) specializace  Otázka jejich kultu a významu v každodenním životě  Terč pozdější křesťanské polemiky  Když jsou muž a žena spojeni ve svazku manželském, je přizván bůh Jugatinus (Zasnubovač). To by šlo pochopit. Nevěsta ale musí být uvedena do domu. Je tedy povolán bůh Domiducus (Domůvodič); a aby v domě i zůstala, bůh Domitius (Domácník); a aby zůstala s manželem, bohyně Manturna (Zůstavka). Je jich potřeba ještě víc? Nač ta skromnost! (...) Proč je ložnice narvaná až k prasknutí zástupem božstev, když už se dokonce vzdálily i pomocnice nevěsty? Jistě ne proto, aby jejich tušená přítomnost pobízela k větší cudnosti, ale aby nevěsta i přes vrozenou slabost ženského pohlaví a strach z neznámého s jejich pomocí bez potíží přišla o panenství. Jsou tu tedy přítomni bohyně Virginensis (Panenská) a bůh-otec Subigus (Podmaňovač), bohyně matka Prema (Přidržnice) a bohyně Pertunda (Pronikačka), Venuše a Priapus. Co je to za způsoby? Když někdo v této záležitosti potřebuje dodat sil, copak mu nestačí jeden bůh nebo bohyně? (...) A pak, když je tu bohyně Virginensis proto, aby rozvázala panenský pás, bůh Subigus, aby se žena podvolila manželovi, bohyně Prema, aby ji přemoženou přitiskla a držela nepohnutou, k čemu je tu bohyně Pertunda? Možná by se měla začervenat a vycouvat. Ať také zbude nějaká práce manželovi! Je přece nedůstojné, aby to, od čeho má své jméno, provedl někdo jiný než on. Augustinus, De civitate dei VI.9  Český překlad: A.Ch. 3. Domáctnostní božstva Lares (sg. Lar): Larové Lar familiaris: ochránce rodiny Lares Compitales: ochránci rozcestí v jednotlivých římských čtvrtích  Penáti (Penates)  Genius paterfamilias  Mánové (Manes)  Dis Manes; Divi parentes  Lemures, Larvae  Božstva jednotlivých rodů (gentes):  Gens Iulia (Venus, Veiovis)  Potitii, Pinarii (Hercules u Ara Maxima) 4. Původem cizí „importovaná“ božstva a) Evocatio (např. Iuno z Veii nebo Venuše z hory Eryx (Venus Erycina) na Sicílii b) Usmíření prodigií; vyplnění proroctví v sibylských knihách (Aesculapius, Apollo, Mater Magna Kybelé atd.) c) Tzv. „orientální“ božstva cizího původu: Ísis a Sarápis; Atargatis; Sabazios, Juppiter Heliopolitanus, Juppiter Dolichenus; Mithra atd. 5. Zbožštěné ctnosti a ostatní abstrakta:  Pro Řím příznačná božstva  Vesměs šlo o pozitivní ctnosti, které měly reprezentovat vlastnosti římských elit: Virtus, Honos, Fides, Mens, Concordia atd.  Zobrazovány v podobě mužských nebo ženských postav 6. Zbožnělí římští císařové/císařovny  Římští císařové nebo císařovny se po své smrti (počínaje Juliem Caesarem – Divus Iulius) stávají divi (divae): bohy  Proces jejich zbožštění je nejasný:  Consecratio  Apotheosis Apotheosa císaře Antonia Pia a jeho manželky Faustiny (cca. 161 n. l.) Symbol genia císaře (orel): Symbol Juno (genia) císařovny (pávice):  Patří k nejproblematičtějším oblastem studia antického náboženství  Anachronický pohled na otázku, co je a co není náboženství  Dva zdroje obtíží:  Moderní teze o oddělenosti náboženství a politiky  Křesťanstvím ovlivněná vize náboženství  Definice božství v antice:  Velmi nesystematická  Relativní nedůležitost ontologických definic božství  Římští císařové měli svůj kult (oltáře, oběti, chrámy, kněží)  Římský císařský kult v sobě obsahuje obě dimenze, náboženskou i politickou: jde o náboženský jev