Římské náboženství RLB206 III. Lidé: Římští kněží, kněžská kolegia a další aktéři 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém) Lidé a římské náboženství • Každý člověk může iniciovat kontakt s bohy – Vykonávání obětí – Performativní znalost Římští kněží ● Velmi diverzifikovaná a nesourodá kategorie ● Vysoká míra specializace – rozdílné povinnosti a funkce ● Úzce vymezené kompetence ● Nutnost zohlednění historických změn Minimální požadavky pro držitele kněžských funkcí (sg. sacerdos publicus; pl. sacerdotes publici) ● Mužské pohlaví ● až na výjimky: např. Virgines Vestales ● Římské občanství ● Svobodný původ ● Tělesná a duševní „celistvost“ Faktické požadavky pro aspiraci na některou z kněžských funkcí ● Příslušnost k římské nobilitě. ● Pro některé funkce byl důležitý patricijský původ. ● V období královském a během rané republiky patrně u všech. ● Některé kněžské funkce měly další specifické podmínky. Quattuor amplissima collegia „Čtyři nejvznešenější kolégia“ ● Pontifikové (lat. pontifices; sg. pontifex) ● Jejich nominální hlavou byl pontifex maximus ● Auguři (lat. augures; sg. augur) ● Quindecimviri sacris faciundis ● Název a množství členů se s postupem let měnily. ● Duoviri; Decemviri. ● Septemviri epulones ● Název a množství členů se s postupem let měnily. ● Tresviri. Pontifikové (lat. pontifices) ● Kromě pontifiků do jejich kolegia náleželi také  Rex sacrorum + regina sacrorum,  Flaminové (flamines)  Vestálské panny. ● Od roku 300 př. n. l. (lex Ogulnia) byli přijímání i plebejci. ● Činnost:  Poradci senátu v náboženských otázkách  Uchovávání a výklad náboženského práva (například „pohřební právo“)  Účast na mnoha rituálech a svátcích římského kalendáře  Vlastnili indigitamenta Pontifex maximus ● Měl jistou autoritu vůči ostatním členům kolegia ● Minimálně od roku 241 př.n.l. byl volen ze stávajících pontifiků volbou tributního sněmu (comitia … pontifici maximo creando). ● Od roku 12 př.n.l. až do roku 383 n. l. drží tuto funkci pouze římští císařové; stává se součástí jejich oficiální titulatury. Auguři (lat. augures) ● Od roku 300 př.n.l. (lex Ogulnia) byli přijímáni i plebejci ● Činnost:  Zjišťování božského souhlasu se zamýšlenou politickou nebo vojenskou aktivitou  Poradní funkce  Vyměřování „posvátného prostoru“ (templum) pro konání politických shromáždění, stavbu chrámů, sledování auspicií atd.  „Inaugurace“ některých kněží (např. flaminů) ● Velký vliv na politické dění Quindecimvirové (lat. Quindecimviri sacris faciundis) ● Jejich počet se postupně zvyšoval; změna názvu.  Duoviri s. f.  Decemviri s. f. ● Jako první z významných kolegií začalo přijímat plebejce (r. 367 př. n. l.). ● Činnost:  Opatrování sibylských knih a jejich konzultace Septemvirové (lat. semptemviri epulones; sg. septemvir epulonis) ● Vznik kolegia: r. 196 př. n. l.; převzali část povinností kolegia pontifiků ● Jejich počet se postupně zvyšoval; změna názvu  Tresviri epulones ● Činnost:  Pořádání hostin na počest bohů (lectisternia, pulvinaria)  Kontrola nad pořádáním a průběhem her Flaminové (lat. Flamines, sg. flamen) ● Dělili se na:  flamines maiores ● flamen Dialis ● flamen Martialis ● flamen Quirinalis  flamines minores (12) ● Kněží jednotlivých božstev. ● Pravidelná kultická aktivita. ● Četné zákazy a pravidla chování (flamen Dialis) ● Museli být ženatí (confarreatio) ● Pouze patricijové ● Flaminovi Dialis jsou uloženy mnohé rituální povinnosti a rovněž mnohé zákazy (...) flamen Dialis nesmí jet na koni. Je zakázáno (religio est), aby spatřil vyzbrojené vojsko mimo pomerium, to jest uchystané k boji. Z tohoto důvodu byl flamen Dialis jen zřídka zvolen konzulem, protože konzulům bylo svěřováno vedení válek. Není v souladu s právem (fas numquam est), aby flamen kdykoli přísahal; nebo nosil prsten, ledaže by byl proděravěný a úplně obyčejný; Z flaminie ( tj. z domu flamina a flaminiky) není dovoleno vynášet oheň, jen za účelem konání rituálu. Jestliže spoutaný člověk vstoupí do jeho domu, musí být osvobozen (…). Nesmím mít žádný uzel ve svém účesu, ani na opasku, v žádné části svého oděvu. Jestliže kdokoli, kdo je veden, aby byl bit pruty, se vrhne k jeho nohám jako prosebník, je nutno smírné oběti (piaculum est), bude-li tento den bit. Vlasy flamina Dialis může stříhat jen člověk svobodného původu. Je zvykem (mos est), že flamen se nedotýká kozy, syrového masa, břečtanu a bobů, a ani nevyslovuje jména těchto věcí. (...) Nohy lůžka, na kterém přespává, musí být pomazány tenkou vrstvou jílu; ze svého lužka se nesmí vzdálit na více jak tři po sobě jdoucí noci. Nikomu jinému není dovoleno přespávat na jeho lůžku [...] U hlavy jeho lůžka musí být truhlice s obětními koláčky. Ostříhané nehty a vlasy flamina Dialis musí být zakopány pod stromem, který nese plody. Pro flamina Dialis je každý den sváteční (feriatus). Není dovoleno, aby se objevil venku bez svého apexu. (...) Není dovoleno, aby se dotkl těsta zadělaného kvasem; nesundává si spodní tuniku, jen doma, aby nebyl venku nahý tak jak před zrakem Iova. (...) Pokud jeho manželka zemře, vzdá se flaminátu. Jeho manželství nelze ukončit zákonným způsobem, leda smrtí. Nikdy nevstupuje na místa, kde se nachází hrobky; nikdy se nedotýká mrtvol; není ale zakázáno, že by se nemohl zúčastnit pohřbu. Gellius, Noctes Atticae X.15.1-25 (český překlad: A. Ch.) Haruspikové (lat. haruspices, sg. haruspex) ● Etruského původu ● Byli zváni římským senátem ● Zabývali se:  interpretací prodigií  hepatoskopií ● Patrně šlo o dvě odlišné skupiny různého sociálního původu. ● Nebyli pokládáni za římské kněží (až od období principátu). Model ovčích jater z Piacenzi Vestálské panny (lat. virgines vestales; sg. virgo vestalis) ● Kult bohyně Vesty ● Každodenní kultická aktivita ● Regia na forum Romanum ● Vybírány ve věku 6-10 let ● Sloužily po dobu 30 let  poté mohly odejít ● Musely uchovávat své panenství ● Zvláštní právní status ● Jejich činnost byla důležitá pro další kultickou aktivitu (mola salsa, suffimen) Fetiales ● V archaickém období jedno z nejdůležitějších kněžství ● Činnost:  Uzavírání smluv (ius fetiale)  Náboženské vyhlašování a ukončování války (bellum iustum) ● Fungovali ve dvojicích:  pater patratus; verbenarius  Hlavu měli ověnčenou věncem z rostlin, které rostly na Capitolu (verbenae, sagmina) ● Házeli kopí na území nepřítele (bellum iustum) Saliové (lat. Salii) • V archaickém období velmi významné kněžství • 2 skupiny po 12 (Palatini a Collini) • Pouze patricijové, byli „inaugurováni“, synové „ex farreatis“ • Rituální tance a zpěvy (Carmina Saliaria) • Vlastnili ancilia – 8 štítů ve tvaru osmičky Jak se člověk stal římským knězem? ● Neexistovala žádná dědičná kněžská vrstva ● Zásada rovnoměrného držení kněžských funkcí ● Původně: kooptace ● Později: snaha o prosazení jisté kontroly nad procesem obsazování kněžských funkcí.  r. 104 př.n.l. - lex Domitia;  kněží navrhnou kandidáty (nominatio);  výběr je proveden lidovou volbou (volba minore parte populi: 17 tribuí vybraných losem z celkových 35). Sacerdotes publici: Náboženští „amatéři“? ● Žádné speciální schopnosti („charismatické dary“) ● Žádný „noviciát“ nebo systematický výcvik ● Žádný distinktivní oděv (běžný senátorský šat) ● Žádný „pastorální“ vztah s řadovými Římany ● Poskytují rady výhradně v oblasti kultu nebo náboženského práva. ● Žádná zvláštní pravidla chování nebo morálky ● Jejich kněžské posty zabírají pouze malou část jejich aktivit (práce na „částečný úvazek“; mnohdy minimální zátěž) ● Mohli se aktivně účastnit politického života Kněžské funkce a politická aktivita ● Kněžské a politické funkce byly plně slučitelné. ● Výjimky: rex sacrorum (explicitní zákaz); flamines maiores (implicitní překážky). ● Zdroj osobní prestiže; byly vyhledávané a velmi vážené. Kněžské funkce: zdroj politické prestiže? ● Byli doživotní. ● Gravitas (vážnost). ● V posledních letech republiky se o ně bojovalo stejně tvrdě jako o posty politické. ● Symboly kněžských úřadů se objevují na mincích. Vlevo: Denarius Gaia Iulia Caesara (r. 48/49 př.n.l.) s pontifikálními symboly. Vpravo: Stříbrný denarius císaře Hadriána s pontifikálními symboly ● Poskytovaly rovněž příležitost k navazování důležitých sociálních kontaktů mezi členy jednotlivých aristokratických rodů. „Cenam sacerdotalem habere“ aneb „jak se má prase v žitě?“ Devět dní před zářijovými kalendami (22.srpna), když byl Lentulus flamen Martialis inaugurován, byl jeho dům vyzdoben a byla v něm rozprostřena jídelní lehátka z ebenového dřeva. Na dvou z nich ulehli pontifikové, Q. Catulus, M. Aemilius Lepidus […] a C. Iulius Caesar augur, který jej inauguroval. Na třetím lehátku ulehly Popilia, Perpennia, Licinia, Arruntia virgines Vestales... Hostina sestávala z těchto jídel: jako předkrm mořští ježci, syrové ústřice (kolik kdo chtěl), perlorodky, škeble, drozdi s chřestem, vykrmená kuřata, mísa s ústřicemi a perlorodkami, černí sumýšové, bílí sumýšové. Znovu mušle a venušiny mušle, medůzy, drozdi, kozí a vepřové ledvinky, panírované kuřecí maso, opět drozdi a k tomu dva druhy mořských šneků. Jako hlavní chod: prasečí vemínka, hlava divokého prasete, mísa ryb, mísa s vemínky, kachnami, potápkami, zajíci, pečenými vykrmenými kuřaty, amulum a picénský chléb. Macrobius, Saturnalia III.13.10 -12 (český překlad: A. Ch.) Další kněžské postavy v římském náboženství ● Kněží „orientálních“ kultů ● Galloi (kněží bohyně Velké Matky)  Eunuchové  Výběr almužen  Dies sanguinis ● Kněží bohyně Ísidy  Lněný oděv  Vyholená hlava  Etničtí Egypťané Další náboženští specialisté ● Mágové (lat. Magus, pl. magi)  Proklínací destičky, milostná magie atd. ● Potulní věštci  hariolus, vates ● Výrobci amuletů ● Bylinkáři atd. ● Náboženské praktiky ke zvládání krizových okamžiků Náboženská kolegia ● Spolky založené na principu dobrovolné účasti  Na bázi profesní, místní nebo etnické příslušnosti  Soustředěna kolem kultu některého z božstev  Pravidelná setkání a společné jídlo  Společná pokladna a volba představenstva  Vzájemná výpomoc a podpora  „Pohřební bratrstva“ ● Suplují neexistující sociální síť Kdo měl rozhodující slovo v náboženské oblasti (v religio publica)? ● Kněží nevykonávali většinu obřadů, i když se jich často účástnili (aktivní role připadla voleným úředníkům) ● Asistenti a poradci ● Interakce mezi senátem, volenými úředníky a kněžími ● „Znejasnění“ politických a náboženských kompetencí (občanský kompromis) ● Velmi pružný systém, který umožňoval řešení praktických problémů a účinnou reinterpretaci náboženských činností