IV. Místa: Chrámy a další prostory zvláštního významu 1. Axiom (Poslední posvátný předpoklad) Pax Deorum 2. Motivy pietas – impietas; fas – nefas; pius – impius; rite - inrite atd. 3. Domény sacra publica; sacra topographica; sacra privata; sacra domestica 4. Struktury panteon (bohové a bohyně), lidé (kněžská kolegia, náboženské komunity), prostor (sakrální topografie), čas (kalendář) 5. Způsoby rituální činnost; mýtus; morální pravidla (pravidla jednání – exempla); divinace (věštebný systém)  Vázanost na konkrétní místa.  Lokativní náboženská tradice (J. Z. Smith).  Jak vykonávat kult římských bohů mimo Řím?  Pomyslná linie, která odděluje urbs (město) od ager (dalšího římského území)  Domi militiae  Důležitá pro další náboženskou aktivitu  Sledování auspicií  Uvnitř pomeria nebylo možné pohřbívat zesnulé  Chrámy cizích nebo povahově ambivalentních božstev se nacházely mimo pomerium (?)  Armáda nesměla překročit hranici pomeria  Výjimka: v den triumfu tak učinit mohla, na jediný den  Určovalo charakter imperia, které držel římský konzul  Každé překročení pomeria konzulem muselo být doprovázeno sledováním auspicií ● Když se Tiberius Gracchus (v roce 162 př.n.l) účastnil ... voleb konzulů, první vracející se rogator, který [přinášel jména] konzulů, na místě zemřel těsně předtím, než je mohl vyslovit. Gracchus ale volby dokončil i tak. Protože cítil, že tato událost by mohla mít pro lid neblahé následky (in religionem...venire), informoval o ni senát. Senát se obrátil na kněží, jak bylo jeho zvykem. Před senát byli přizváni haruspikové, kteří vydali nález, že to byl rogator comitiorum (tj. Tiberius Gracchus), který se dopustil pochybení. V tu chvíli se na ně Gracchus obořil..., rozzuřen k nepříčetnosti,: „Cože, já že jsem pochybil? Já, který jsem jako konzul řídil volební shromáždění? Já, augur, který jsem sám sledoval věštná znamení a obdržel jsem je příznivá? Což vy, barbaři a Etruskové, rozhodujete v Římě o právu augurském a jste schopni posoudit právoplatnost shromáždění?“ A nechal je vyhnat. Později ale z provincie poslal dopis kolegiu augurů, že když si tak pročítal nějaké knihy, uvědomil si, že jeho pozorovatelna (tabernaculum) v zahradách Scipionových byla zřízena chybně, protože když ji zřídil, překročil hranici města, aby svolal senát. Když se ale vracel stejnou cestou zpět, zapomněl znovu sledovat věštná znamení. Proto byli konzulové zvolení proti právu. Auguři podstoupili celou věc senátu. Senát rozhodl, že konzulové se musí vzdát úřadu. Konzulové tak učinili.  Cicero, De natura deorum II.10-12. Český překlad: A.Ch.  Pomerium se rozšiřovalo s růstem velikosti římského území  Kamenné mezníky  Panovník, který rozšířil území Říma, měl právo rozšířit pomerium ● Hraniční cippus (výška 1,90 m; šířka 0,7 m; tloušťka 0,47 m) s nápisem připomínajícím rozšíření pomeria císařem Claudiem. ● TIBERIUS CLAUDIUS CEASAR, SYN DRUSŮV, AUGUSTUS GERMANICUS, PONTIFEX MAXIMUS, PO DEVÁTÉ DRŽITEL MOCI TRIBUNSKÉ, PO ŠESTNÁCTÉ POZDRAVEN JAKO IMPERATOR, KONZUL PO ČTVRTÉ, CENZOR, OTEC VLASTI, KDYŽ ROZMNOŽIL ÚZEMÍ LIDU ŘÍMSKÉHO, ROZŠÍŘIL A VYZNAČIL POMERIUM. ● Na vrchu cippu: POMERIUM ● Na zadní straně: CXXXIX (pořadové číslo) 1. Označoval úsek oblohy, na kterém se sledovala věštná znamení (auspicia). 2. Označoval inaugurovaný pozemek, ze kterého bylo možné sledovat auspicia. 3. Označoval inaugurovaný pozemek, který byl posvěcen auspicii jako bez náboženských závazků nebo zábran.  Jakákoli politická aktivita (volební shromáždění, soudy, zasedání senátu) se mohla konat pouze v prostoru inaugurovaného templa.  Inaugurace templa mohla být trvalá nebo dočasná.  Templum samo o sobě není sakrálním prostorem  Sakrálním prostorem se stává až poté, co proběhne akt „zasvěcení“ (lat. consecratio)  Zasvěcen může být pouze prostor (templum), který je liberatus et effatus  Consecratio může provést jen osoba držící imperium nebo speciálně k tomuto úkolu pověřena  Římský chrám – budova, ve které přebývalo božstvo, se nacházel v prostoru templa  K označení vlastní stavby však původně sloužil jiný termín:  Aedes (vesměs se jménem božstva v genitivu, např. Aedes Vestae) a výjimečně také:  Delubrum  Fanum  Sacellum  Sacrarium Podium Pediment (lomený štít) Dveře (Porta, Valvae) Oltář (nacházel se před chrámem) Pronaos Cella (v ní byla umístěna socha božstva plus ostatní cenné předměty Obdélníkové templum, ohraničené zdí nebo plotem Amfitéatr ke konání divadelních her (nebo shromáždění) Chrám (aedes) na vyvýšeném podiu Oltář (ara) v prostoru před chrámem Porticum – zastřešená sloupová kolonáda sloužící k různým aktivitám, např. obchodním Chrám etruského typu Cella se třemi komorami Dvouřadé sloupořadí Vzájemný poměr šířky a délky podia by měl být 5:6.  Chrám etruského typu  Tři cellae: Jupiter I.O.M., Juno a Minerva  Jeden z největších antických chrámů ● V Římě existovaly desítky velkých chrámů a stovky (tisíce?) menších svatyní a sakrálních staveb. ● Náročné na údržbu.  „Za konzulů Luicia Iulia Caesara a Publia Rutilia (r. 90 př.n.l.) viděla Metella Caecilia ve snu Junonu, zvanou Sospita („Zachránkyně“), jak prchá pryč, protože její chrámy jsou hříšně znesvěcovány...její svatyně byla totiž zprzněna hanebnými a necudnými tělesnými obřady provdaných paní; přitom také pod soškou bohyně byl pelech psice s mláďaty.  Julius Obsequens, Liber prodigiorum 55  český překlad: Pavel Kucharský ● Důvody ke stavbě chrámů: 1. Snahy usmířit některá prodigia  Venus Verticordia 2. Vyplnění slibů učiněných vojevůdci během válečného tažení.  Jupitera Stator ● Jupitera Feretrius  Byla v něm ukládána spolia opima 3. Za císařství chrámy zbožnělým císařům. ● Divus Julius  Vlastní funkce související s výkonem kultu  Další funkce:  Archivy  Tabularium; plebejský „archiv“ v chrámu bohyně Ceres atd.  Pokladnic  Chrám boha Saturna (aerarium)  Center komerční a společenské aktivity  Především stavba pasáží (portica) a tržnic v jejich blízkosti  Chrám (aedes) je příbytek boha nebo bohyně.  Není místem, kde se shromažďují „věřící“.  Nebyl volně přístupný; dovnitř mohl za normálních okolností pouze chrámový personál.  Aedituus (správce chrámu).  Tomuto běsnění je alespoň vyhrazen určitý čas. Dá se snést, když lidé blázní jednou do roka. Když ale zajdete na Capitol, budete se stydět za to pošetilé veřejné představení, které si samo nicotné šílenství uložilo za povinnost. Jeden oznamuje Jupiterovi jména příchozích, druhý čas. Jeden jej omývá a druhý jej natírá olejem, ve skutečnosti však jen pohybuje rukou v prázdnu. Juno a Minerva mají k ruce ženy, které pečují o jejich účes...další jim přidržují zrcadlo. Někteří další zvou bohy na své soudy ke své obraně, jiní jim podávají své žaloby a zasvěcují je do svých pří. Dokonce velmi zběhlý mim, už ale starý a sešlý, měl ve zvyku denně na Capitolu hrát svá představení, jako kdyby se bohové dobrovolně chtěli dívat na to, na co už lidé nechtějí. […] Ale i když tyto služby jsou prázdné a zbytečné, alespoň bohy nešpiní a nejsou jim pohanou. Existují však ženy, které vysedávají na Capitolu a myslí si, že je Jupiter miluje. A ani se nebojí hněvu Junony… Seneca, De superstitione, frg. 35-36 (Haase) = Augustinus, De civitate dei VI.10 český překlad: A.Ch. ● Většina kultické aktivity se konala v prostoru chrámového okrsku (templum). ● Oltář před chrámem: nutná podmínka kultu ● Chrám (aedes) nutnou podmínkou není  V rámci některých tradic však prostory, kde se shromažďovali lidé za účelem kultu, vznikaly  Schola (filosofické školy)  Náboženská kolegia  Židovské synagogy a křesťanské kostely  Mithraeum  Compita (Lares Compitales)  Po Augustově nástupu k moci: Lares Augustales ● Dalším typem lokálně vázaných svatyní byly Argei (sacellae, sacraria Argeorum) ● Počet: 27; rovnoměrně rozprostřené po celém území města Říma ● Argei = slaměné figuríny připomínající lidské postavy ● 15. května byly tyto figuríny Vestálkami za asistence praetora a dalších kněží vhozeny do Tiberu  Místa posvátná „přirozeně“.  Prameny  Posvátné háje (nemora; sg. nemus) nebo lesní mýtiny (luci; sg. lucus)  Hluboká jezera ● Za sakrální byla pokládána i místa, do kterých udeřil blesk. ● Na tomto místě byl často postaven bidental, jakýsi „domek“ s nápisem (někdy) FULGUR CONDITUM.