Christianizace Evropy (jaro 2018) Základní pojmy, koncepty a charakteristiky christianizace Evropy Termíny a koncepty •konverze (akt přijetí víry) vs. christianizace (proces internalizace hodnot) • •christianizace zdola (komunita vyvíjí tlak na vládce) vs. shora (vládce tlak na poddané) • •christianizace zevnitř (říše, státu) vs. zvenčí (podmaněním, dobytím) • • • • • • Geografie christianizace •nejdříve politická centra (města, pobřeží) •nejpozději a nejméně efektivně odlehlé a špatně kontrolované oblasti (rurální venkov, nezávislá území, nomádské prostředí) 100-1800 n.l. Výsledek obrázku pro christianization of europe map Efekty christianizace •urychlení integračních procesů na kontinentu •křesťanství návaznost na „římanství“ •častým rysem import: •-kamenné architektury, •-mincovnictví •-literatury (včetně kodifikace právních norem) • Křesťané vs. pohanství 1)pohanství tolerováno (Island po 1000, Římská říše do 375) 2)pohanství netolerováno, ale relativní benevolence (Itálie a Řecko po 391, Island, Irsko, Wales, Anglie, Dánsko) 3)netolerance a malevolence (Německo, Polsko, Čechy, Rusko); • •odpor křesťanů primárně vůči kultu a ústředním rituálům •často netolerovány zvyky související s náboženstvím spíše okrajově (stravování; uspořádání rodiny; způsob pohřbu) • Pohanské reakce a revivaly •silněji v oblastech, kam křesťanství zvenčí a nátlakem či násilím •-Prusko •-Livonsko •-Estonsko •-Slované v Polabí a Pobaltí • •slaběji v oblastech, kde christianizace zevnitř, ale politickým nátlakem či násilím •-Čechy •-Polsko •-Skandinávie •-Římská říše po 375 • •absence v oblastech, kde christianizace zevnitř a relativně tolerantně vůči pohanské kultuře •-Island •-Irsko •-Británie • Křesťanská perspektiva vůči pohanství •pohanství představuje: 1)uctívání ďáblů či démonů 2)uctívání stvoření místo Stvořitele 3)zbožštění hérojských předků • •při ničení idolů 2 situace, po nichž konverze domorodců: 1)nic se nestalo (falešní bohové se nebrání); •2) z idolu vyletěl démon (hmyz či zvíře); Odpor pohanů ke křesťanství •1) rozchod se zákony a zvyky předků (Lex patriis vs. Lex christiana); • •2) strach ze starých bohů (zajišťovali úrodu, zdraví, válečný úspěch); Náboženský synkretismus •příčiny: •1) strohost Kristova odkazu (pietní monoteismus + etika lásky + kult Spasitele) •2) kulturní odlišnosti židovského a „pohanského“ prostředí; • •adopce materiální kultury řecko-římského pohanství; •antická filozofie – inspirace pro teology a apologety křesťanství •dvojvěří (Kristus jako jeden z bohů); •římské a germánské válečnictví – „milites Christi“ jako transformovaní „berserkové”? •dny v týdnu dle jmen pohanských bohů •přírodní místa (stromy, řeky, studánky) zasvěcená světcům; •lidová magie a kalendářní rituály; •Kristus jako Sol Invictus (svátek zimního slunovratu) + Kristovo vzkříšení (úplněk po rovnodennosti); •intelektuální obliba pohanské mytologie; • Křesťanství a násilí • •od 12. století christianizace výhradně násilím – Polabí, Pobaltí, Laponsko, oblast Volha-Ural; • •otázka ideologických kořenů: •-exkluzivní monoteismus •-biblické vzory •-misijní etnocentrismus „římanství“ •-římské protipohanské zákony (331-391) •-násilný boj s herezemi (sv. Augustin) •-germanizace církve (vítězství v boji = akt Božího požehnání); •-rytířské „poutě“ a „kázání mečem“ (sv. Bernard z Clairvaux)