Christianizace Evropy (jaro 2018) Východní Pobaltí sv. Vojtěch a sv. Bruno z Querfurtu •997 - Vojtěchova misie k Prusům (výzva Boleslava Chrabrého) •kázání v Pomesanii (lit. Pamedė), asi v přístavu Truso na řece Elbing; •zabit pruskou hlídkou (hlava odnesena, poté prodána Polákům); •Boleslav Chrabrý uložil ostatky v Hnězdně (1039 odneseny do Prahy); • • •1008 – misie Bruna z Querfurtu •Vojtěchův žák a životopisec (Vita Sancti Adalberti Pragensis) •obrátil 1 pruského náčelníka, ale 1009 sťat jeho bratrem; • Výsledek obrázku pro prussians door gniezno Výsledek obrázku pro prussians door gniezno Kázání sv. Vojtěcha Prusům a jeho vražda (brána katedrály v Hnězdně) Misie do Livonska •1158 - kontakty hanzovní ligy severoněmeckých měst a Novgorodu v oblasti Baltského moře • •1180 - příchod augustiniána Meinharda ze Segeburgu – založení kostela a biskupství v lotyšské Ikškile • •1193 - křížová výprava rytířů z Brém, Dánska a Švédska proti Kurům a Estoncům •1196 – křížová výprava Sasů (pozvání 2. biskupa z Ikškily Bertholda z Hannoveru) • •1201 – založení Rigy •1202 – založení řádu Mečových bratří (Fratres militiæ Christi Livoniae) - iniciativa 3. biskupa Alberta z Buxhoevdenu; • •1208 podmaněna teritoria Livů a Latgalů (masové křty násilím) • •Livonsko = Terra Mariana („Bude-li Livonsko zasvěceno Matce Boží, tak ji Boží syn nikdy neopustí“ – Livonská kronika Jindřicha Lotyše, 19,7). • • Výsledek obrázku pro baltic crusades map Livonsko a Estonsko •1208-1227 - dobývání Estonska (jižní část Němci vs. severní část Švédové, po nich Dánové) • •1227-1236 války na jihu (Kuroni, Zemgalové, Litevci) a východě (Novgorod, Pskov, Polock, Smolensk) • •1236 – u Saule přepaden Zemgalci a Litevci oddíl Mečových rytířů (smrt velmistra, 48 rytířů a 2000 žoldnéřů); • •1237 - spojení zbytku Mečových rytířů s Řádem německých rytířů; • Operace Mečových a Německých rytířů v Livonsku a Prusku (13. století) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Teutonic_Order_1260.png/800px-Teutonic_Or der_1260.png Prusko a Řád německých rytířů •10.-12. století •Prusové zapojeni do obchodu v Baltském moři •„O těchto národech a jejich mravech by bylo možno říci mnoho pochvalného, jen kdyby měli víru v Krista, jehož hlasatele krutě pronásledují. U nich byl mučednictvím korunován vynikající český biskup Vojtěch“ (Adam Brémský, Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum, 11. století); • •1216-1225 •křížové výpravy z Polska (neúspěch) • •1226 •kníže Konrád Mazovský pozval Řád německých rytířů (Ordo domus Sanctæ Mariæ Theutonicorum Hierosolymitanorum); • •1230 •usazení řádu v Chelminské zemi – první výpady proti Prusům (1233 vznik Toruně, 1237 Elblang, 1252 Memel-Klaipeda, 1274 Marienburg-Malbork); • •1255 •založení Královce (Regiomontanum) – Přemysl Otakar II. (účast i na výpravě 1267-1268); • •1283 •dobyto celé Prusko (kolem 1400 polovina obyvatel Prusové; po 1700 Prusko germanizováno, část lituanizována); •1309 •Němečtí rytíři dobyli Gdaňsk a Pomořansko (patřící Polsku); • • Výsledek obrázku pro prussian tribes map Kmenová území starých Prusů Výsledek obrázku pro malbork castle Křižácký hrad Marienburg (Malbork, Polsko) - největší cihlová stavba světa Průběh christianizace v Prusku •-německé dobývání (1226-1283): • •občas vyhlazovací charakter; •mírové smlouvy - pro Prusy povinnost křtu + germanizace území •smlouva z roku 1249 zahrnuje zákazy: •-spalování mrtvých a jejich pohřbů s koňmi, služebnictvem, zbrojí, oděvy a cennostmi, •-obětování po sklizni 1x ročně vyřezávanému idolu boha Curche a jiným bohům, •-chození pro radu k věštcům „tulissones“ a „ligaschones“, kteří o pohřebních hostinách blahořečí zemřelým a popisují jejich odlet na koni na onen svět • • • •-doklady dvojvěří (13.-16. století): • •Prusové žádají 1520 řádového velmistra o povolení pohanských obětí pro zažehnání útoku Poláků • Výsledek obrázku pro baby pruskie Výsledek obrázku pro baby pruskie pratnica Pruské idoly v Gdaňsku (tzv. baby pruskie) Pruský idol ve zdi kostela v Pratnici (Varmijsko-mazurské vojvodství, Polsko) Průběh christianizace v Livonsku • •neozbrojené misie •každodenní nebezpečí života (hluboké lesy, bažinatá krajina, neznalost místní infrastruktury, nevyzpytatelnost přístupu domorodců); • •ideologie misionářů • vědomí Boží ochrany •stylizace do role starozákonních proroků (boj proti kenaánským modlám) • •misijní metody •příslib stavby pevností (Latgalům proti Litevcům) •zprostředkování západní medicíny (sliby spojené s následným křtem) •vojenská pomoc (Latgalové zjišťovali vůli pohanských bohů, zda přijmout křest z Říma nebo Pskova); • • Výsledek obrázku pro baltic crusades map Výsledek obrázku pro estonian tribes map Kmenová území v baltských zemích Kmenová území v Estonsku Průběh christianizace v Livonsku •křížové výpravy •rivalita křižáků (Němci vs. Dánové v Estonsku); •rivalita křesťanských konfesí (1240 expanze Němců proti ruským „heretikům“, 1387 Němci neuznali křest Litevců z Polska); •domorodci z Livonska „národy 2. kategorie“ (Undeutsch); • •motivace křesťanských rytířů •svaté poslání, kariérní oportunismus, společenské kontakty, zisk rytířské reputace; • • Související obrázek Pobaltské země kolem 1250 Výsledek obrázku pro řád mečových rytířů Spojená vojska Mečových a Německých rytířů Průběh christianizace •důvody nepřátelství domorodců: • •1) kmenové války a zkušenosti s armádami Němců či Skandinávců; • •2) náboženská perspektiva pohanů - přítomnost a počínání misionářů uráží božstva = vymýtání „boha Sasů“ ze země, smývání křtů ve vodách Daugavy, očistné rituální hostiny s předky, rituální vraždy misionářů; Výsledek obrázku pro latviu piliakalnis Rekonstrukce dřevěné pevnosti starých Baltů Průběh christianizace •důvody konverze primárně politické: • •1) strach z německých a skandinávských armád; • •2) povinnost křtu po vojenském záboru v rámci mírové smlouvy (povinnosti: opustit pohanství, stavět kostely, platit církevní dávky, sloužit v křižáckých armádách); • •3) síla křesťanského boha (vyléčení z nemoci, vyhnání pohanských bohů a zničení idolů, hledání lepšího boha-ochránce); • •4) politické spojenectví (oportunismus domorodé aristokracie při získávání pomoci křižáků) • Litva •od 13. století refugium baltských kmenů z Pruska (Prusové, Jatvingové) a Livonska (Kurové, Zemgalové) = diverzita litevských dialektů; • •1280-1390 - hlavní cíl křižáků (Němci+Vlámové+Skandinávci, předtím i Čechové+Poláci); • •1340-1390 – vrchol expanzí (přes 100 tažení); • •1328, 1336, 1344 účast českých Lucemburků (Jan a Karel IV.) • • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Teutonic_Order_1260.png/800px-Teutonic_Or der_1260.png Litevské velkoknížectví – pohanský „klín“ mezi Livonskem a Pruskem Litva •úspěšná rezistence Litvy důsledkem: • •1) špatně dostupné polohy ve vnitrozemí (lesy, rokle, močály), •2) vznik centralizovaného státu (1253) před započetím německého dobývání (1283), •3) válečnická kultura + obeznámenost s taktikou řádu (v bojích v Prusku i Livonsku); • Výsledek obrázku pro expansion of lithuania map Expanze Litevského velkoknížectví 13.-15. století Pokusy o křest ze Západu – 13. století •Mindaugas (vládl 1251-1263) • •centralizace Litvy a expanze na východ (rozpad kyjevské Rusi po 1169 + vpády Tatarů po 1237); •1251 - přijal křest v rámci spojenectví s Řádem německých rytířů – zasvěcení Litvy sv. Petru (tj. podřízení papeži) •1253 - korunovace králem rukou biskupa z Chelmna z pověření papeže; • •„Jeho pokřtění bylo jen lest a on tajně obětoval svým bohům: prvnímu Nonadějovi, Teljavelovi, Diverikisovi, zaječímu bohu Mějdějnovi. Když vyjel na pole a na pole vběhl zajíc, nesměl vkročit do lesa ani ulomit prut. Obětoval svým bohům, těla mrtvých nechával spalovat a zjevně se držel pohanství“ (Haličsko-volyňský letopis, konec 13. století) • •poté odpadnutí od křesťanství - kostel ve Vilniusu přeměněn na chrám boha Perkunase • • Výsledek obrázku pro grand duke mindaugas Pokusy o křest ze Západu – 14. století •Gediminas (vládl 1316-1341) •zakladatel Vilniusu (na základě snu vyloženém veleknězem – krive krivaitis) •ekonomická výhoda pohanství (zprostředkující role mezi Východem a Západem) •politická výhoda (tolerantní vztahy katolíků, pravoslavných, židů a pohanů v Litvě); •oportunistický slib křtu, poté odmítnutí (Němečtí rytíři nedodržovali mírovou smlouvu + protesty pohanských Žemaitů a pravoslavných Rusů) •přátelské vazby s polskými králi (sňatková politika – dcera provdána za syna Vladislava Lokýtka); • • •Algirdas (vládl 1345-1377) •1358 odmítl křest nabídnutý Karlem IV. • Související obrázek Související obrázek Pravoslaví v Litvě •10.-13. století vliv pravoslavné církve - důsledek: •1) občasné poplatnosti ruským knížatům •2) východní expanze Litvy • •litevská knížata konverze k pravoslaví kvůli symbióze s poddanými •pravoslavní Rusové preference nadvlády pohanské Litvy nad katolickým Polskem; • •14. století - oficiální konverze k pravoslaví odmítnuta: •1) ruská knížectví slabá •2) Němci východní křest neuznávali • Výsledek obrázku pro christianization of europe map Náboženská situace v Evropě kolem 1200 (fialová – katolická církev; modrozelená – východní církve; žlutá – pohanské tradice) Výsledek obrázku pro lithuania expansion Expanze Litevského velkoknížectví 14.-15. století Christianizace Litvy •1385 – na knížecím hradě v Krevě (Bělorusko) smlouva o volné unii Litvy a Polska •1387 - Jadwiga z Anjou provdána za pokřtěného velkoknížete Jogailu (Jagello); • •1409 - pokračování útoků Německých rytířů na Litvu •1410 - bitva u Grunwaldu (největší středověká bitva – minimálně 50 tisíc účastníků; vojska od Donu po Rýn); •1466 - řádová území součástí polsko-litevského království; • Jan Matejko, Bitwa pod Grunwaldem.jpg Bitva pod Grunwaldem (Jan Matejko, 19. století) Průběh christianizace •vznik biskupství ve Vilniusu (1387) a Medininkai (dnešní Varniai, 1414); •masové křty za účasti kněží z Polska a Čech •z iniciativy velkoknížete káceny pohanské háje a stromy, hašeny ohně, zabíjení hadů v domácnostech (Jan Jeroným Pražský referuje 1433 v Basileji Aeneovi Silvio Piccolominimu); • • •christianizována elita (pravoslavní aristokraté emigrace na Rus) •lid dvojvěří (pohanské kulty na venkově; absence dokladů persekuce pohanských specialistů; absence kněží znalých litevštiny) •hlubší christianizace s intenzivními misiemi luteránů, kalvinistů a jezuitů po 1550; • • • Související obrázek Křest Litvy (Jan Matejko, 19. století)