Christianizace Evropy (jaro 2018) Římské Středomoří – od Ježíše ke Konstantinovi Kořeny křesťanských misií 1)Jan Křtitel – „chodil před Bohem..., aby obrátil srdce otců k synům a vzpurné k moudrosti spravedlivých a připravil Pánu lid pohotový.” (Lukáš 1,14-17); 2) 2)Ježíš - misijní příkaz šířit hlásání spásy tj. evangelium („radostné poselství”) o eschatologickém Kristově království: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření. / Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen.“ (Marek 16,15-20) 3) 3)Ježíšovi apoštolové - kázali a předávali poslání šířit evangelium dalším (i nežidovského původu, avšak židovského vyznání) skrze rituál modlitby a přiložení rukou na hlavu (= předávání „Ducha svatého”) Pavel z Tarsu (smrt asi 67 v Římě) • •misie k Řekům, tj. na Západ (Malá Asie a Řecko, poté Řím a Hispánie); •zproštění pohanských konvertitů podléhat starozákonním nařízením •kolem 50 - v Jeruzalémě první církevní koncil: rovnost židokřesťanů i pohanokřesťanů před Bohem (Skutky apoštolů 15,7-11) •„Pokud jde o věřící z pohanů, těm jsme napsali rozhodnutí, ať se vyhýbají masu obětovanému modlám, dále krvi, masu zardoušených zvířat a smilstvu.” (Skutky apoštolů 21,25) •Pavel i Petr smrt v Římě před rokem 70; • Image result for pavel z tarsu Apoštolské misie a pohanské kulty •1) “neživé modly sdělané lidskou rukou” •„Neměj žádné bohy kromě mne. / Nevytvářej si modly v podobě čehokoli nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. / Neklaň se jim a nesluž jim, neboť já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující.“ (Exodus 20, 3-4) •„Když na ně Pavel čekal v Athénách a viděl, jak je to město plné model, jeho duch se bouřil“. (Skutky apoštolů 17,16) • •2) „bohové v lidské podobě“ •„V Lystře žil jeden člověk, který měl ochrnuté nohy; byl chromý od narození a nikdy nechodil. / Ten poslouchal Pavlovo kázání. Pavel se na něho upřeně podíval, a když viděl, že věří v Boží pomoc, / řekl mocným hlasem: „Postav se zpříma na nohy!“ A on vyskočil a chodil. / Když zástupy viděly, co Pavel učinil, provolávaly lykaonsky: „To k nám sestoupili bohové v lidské podobě!“ / Barnabášovi začali říkat Zeus, Pavlovi pak Hermes, poněvadž to byl především on, kdo mluvil. / Dokonce kněz Diova chrámu před hradbami dal přivést k bráně ověnčené býky a chtěl je s lidmi apoštolům obětovat. (Skutky apoštolů 14,8-15) • •3) oltář “Neznámému bohu” v Athénách (Skutky apoštolů 17,23) •Pavel hlásá křesťanského Boha jako toho, který je již “známý”, neboť se zjevil skrze Ježíše Krista; Evropa epicentrem křesťanství •66-70 - židovské války a vyplenění Jeruzaléma Římany •100 – židé v Jeruzalémě exkomunikovali křesťany jako odpadlíky a rozpoutávali proti nim pronásledování •těžiště křesťanství do nežidovského prostoru a) syrská Antiochie + b) Egejská oblast + c) egyptská Alexandrie + d) Řím •100-200 - většina církve postupně tvořena „pohany“ (= ne-židy); •do 200 koiné řečtina •33-312 „pogromy” vůči křesťanům •růst stoupenců (pod 10 000 kolem roku 100 vs. 5-10 milionů kolem roku 300; odhad Ludwig von Hertling, 1934-1938); maps between AD 250 and AD 406 show the increasing spread and density of Christianity throughout the territory of the Roman empire and eventually beyond it Expanze křesťanství 250-400 n.l. Evropa epicentrem křesťanství •rok 312 •bitva Konstantin vs. Maxentius u Milvijského mostu •vidění (zlatý kříž na obloze a nápis „En toúto níka”) + sen (Kristus doporučuje svůj monogram do znaku armády); •císař Konstantin konverze ke křesťanství (křest až před smrtí od ariánského biskupa Eusebia) • •rok 313 •milánský toleranční program - křesťanství rovnoprávné s jinými náboženstvími; Katolictví vs. hereze •kath holú „všeobecně, dohromady“ vs. haíresis “výběr, vybraná věc” • •před i po 312 - gnostické a asketické vzdorocírkve (zvláště Asie a Afrika) •325-451 – 4 velké koncily kvůli uniformitě věrouky (proti donatismu, arianismu, nestorianismu a pelagianismu) • •Následky: •církevní rozkoly •vylučování heretiků z církve •kontinuita základních věroučných polemik až do konce 7. století; • Protipohanské zákony •období mezi Níkajským (325) a Konstantinopolským koncilem (381) •konverze císaře Římské říše = součást Božího plánu christianizace světa • •po 312 Konstantin zničil Afroditin chrám v Heliopoli kvůli chrámové prostituci; •346 Konstantius a Kostans úředně zavírají pohanské chrámy •360-363 - Julianus „Apostata” restauruje pohanství; •380 na Západě povinnost přijmout křesťanství, •382 povinná přísaha senátorů vzdát se pohanských bohů; •395 na Východě povinnost přijmout křesťanství • •po 395 pohanství rychlý ústup: náboženství Římanů = křesťanství; Celsus vs. Origenes •Celsus (novoplatonik) - dílo „Pravdivé slovo“ (Aléthés logos), kolem 170, dochované prostřednictvím Origenových citací • •Origenes (křesťan-platonik) – dílo „Proti Kelsovi“ (Kata Kelsú), vznik 248 Symmachus vs. Ambrož •Quintus Aurelius Symmachus (římský senátor a prefekt) •357 odstranění sochy bohyně vítězství (Victoria) z prostoru římského senátu císařem Konstantiem II. •361 socha znovuinstalovaná Julianem, •382 socha znovu odstraněna Valentiniánem II.; •384 - oficiální dopisy (relatio) císaři s argumentací pro navrácení sochy • •Ambrož (milánský biskup) •2 dopisy císaři žádající odmítnutí restaurace pohanských idolů • •Prudentius – dílo Contra Symmachum, konec 4. století; Related image Augustinus Aurelius (354-430) •narozen v Numidii v severní Africe; syn pohana a křesťanky; •studium rétoriky v Karthágu, učitel v Římě; •374-383 manichejcem (učení perského proroka Máního) •384 vlivem Ambrože v Miláně obrat ke křesťanství; •391 vysvěcen v Hippo na kněze, 394-430 zde biskupem • •boj s herezemi: •a) manicheismus (apologie křesťanství) •b) pelagianismus (proti svobodné vůli), •c) donatismus (proti morálnímu elitářství a pluralitě v církvi) • •411 konference ohledně donatismu v Karthágu - idea compelle intrare („přinuť je, ať přijdou”) •„Vyjdi za lidmi na cesty a k ohradám a přinuť je ať přijdou, aby se můj dům naplnil” (Lukáš 14,23) Image result for augustinus aurelius