Christianizace Evropy (jaro 2018) Slované a byzantské misie Slované v Podunají •500-700 n.l. - usazování Slovanů v Podunají •562-568 – usazení Avarů v Karpatské kotlině (2 kmeny: Uar a Chunni); •602 – krize kaganátu (smrt kagana Bajana) •791-796 - zničení avarských hrinků Karlem Velikým • •po 600 - slovanské vpády do římských provincií na Balkáně a Řecka; •po 610 – infiltrace Chorvatů (Panonie a Dalmácie) + Srbů (hornaté oblasti středního Balkánu); •681 – vznik říše Bulharů v provinciích Moesie a Thrákie; •689-830 – byzantská reconquista - od Justiniána II. po Theofila (otec Michaela III.); • Výsledek obrázku pro slavic expansion Misie z Byzance •před 313 – křesťanství = multietnické náboženství •po 313 – křesťanství = náboženství Římanů • •po 500 •aktivní misie kvůli pacifikaci “barbarů” (Krym, Kavkaz a horní Nil) – politika Justina I. a Justiniána I. •pozvání od „barbarských” vládců (případ Moravanů a Rusů) • •po 700 •individuální misie ortodoxních Východořímanů (misie k Chazarům - krymský biskup Štěpán) • Problémy byzantských misií •1) misijní pasivita •víra v aktivní roli Boha •idea „svaté války” bez rozšiřování impéria Byzantincům cizí • • •2) kulturní snobismus •lpění na „vyšší” řecko-římské kultuře (včetně stravy, oblečení, manželských zvyklostí) • • •3) politické ambice •úzká vazba misií na politickou moc Byzance •nemožnost úniku konvertitů pod patronát nezávislého „papeže“ • Důsledky byzantské misijní praxe •4. století •averze Germánů vůči východořímské ortodoxii, • •9.-14. století •odpadla Morava, Uhry, Chorvatsko, Litva, část pokřtěných Chazarů a Tatarů ze Zlaté Hordy •pochyby o správnosti byzantského křtu mezi Bulhary a Rusy; • •15. století – Turci dobývají Byzanc = konec organizovaných misií • Výsledek obrázku pro byzantine missions Náboženská situace v Evropě kolem 1150 Výsledek obrázku pro byzantine empire map Expanze Byzance za Justiniána I. 527-565 Rusko •862 •vikingští Rhosové sjednocují slovanské a ugrofinské lesní oblasti •páteří státu osa Kyjev-Novgorod •obchod s kožešinami a dálkové kontakty po Volze a Dněpru • Výsledek obrázku pro kievan rus Kyjevsko-novgorodská Rus 9.-11.století Kontakty Rusů s křesťanstvím •9. století •latinské misie ve Švédsku •komunity Chazarů a Řeků v Kyjevě •styky s Byzancí a abbásovským chalífátem v Iráku • •944 •kněžna Olga cestuje do Byzance pro křest (avšak návrat bez misionářů + syn Svjatoslav + vnuk Vladimír křest odmítají) • •980 •Vladimírova reorganizace pohanského kultu •(Perun - Chors Dažbog – Stribog - Simargl - Mokoš) • Výsledek obrázku pro thor amulet gnezdovo Amulety boha Tóra-Peruna z 9. století (Gnězdovo, Rusko) Konverze knížete Vladimíra (988) •Vladimír přijímá monoteistické misionáře: • •1) islám Bulharů •pozitiva: posmrtné smilstvo se ženami; •negativa: obřízka, zákaz vepřového a alkoholu; hygienické a sexuální zvyky; rituální a kultická kultura; • •2) judaismus Chazarů •odmítnutí: diasporní existence židů; • •3) latinské křesťanství Němců •pozitiva: smířlivé dietní předpisy •negativa: odmítnutí Vladimírovými předky, fádní rituální a kultická kultura; • •4) řecké křesťanství z Byzance •pozitiva: sympatická mytologie, působivé chrámy a liturgie • Výsledek obrázku pro vladimir baptism Křest knížete Vladimíra (988) •Důvody: •volba byzantského křtu až po úspěšném dobytí Chersonésu •císař Basileos II. akceptuje: 1) pacifikace ruské hrozby, 2) potřeboval ruské žoldnéře proti povstání • •Průběh konverze: •sňatek Vladimíra s císařovou sestrou Annou •masový křest Kyjevanů v Dněpru pod dohledem vojska • •Efekty: •Vladimír v ruské pravoslavné církvi světcem a „apoštolem mezi panovníky“ (důvodem aktivní christianizace Rusi) • •Faktografické problémy: •byzantské prameny zmiňují křest knížete Rusů dlouho před 988 (řecké prameny 9.-10. století); •křest roku 988 mimo ruskou tradici nikde nezmiňován; Efekty christianizace •-geografie christianizace - •1) osa Kyjev-Novgorod, 2) osa Kyjev-Krakov, 3) knížecí města • •-loajální knížata – •boření chrámů a rozbíjení model a náhrada kostely a ikonami, •aktivní zásahy proti pohanům a jejich věštcům; • •-biritualita lidu - •christianizace mělká u lidu i aristokracie (simulované únosy nevěst, hostiny s tanci a zpěvy; amulety křížů i seker a slunečních symbolů, kremační pohřby); • •-změna kulturní orientace – •styky s křesťanským světem (Byzanc a Německo) = odklon od islámského prostředí (Bulhaři, Peršané, Arabové); • •-tradice „svaté Rusi“ - •Kyjev a další knížecí města stavěna architektonicky po vzoru Jeruzaléma (resp. Konstantinopole) coby „svatá města“ •slovanský jazyk automaticky bez oficiálního nařízení (literatura importována z Bulharska a Srbska); •„Krátká pravda“ (1054) – zákoník vycházející z tradičního zvykového pohanského práva; • Související obrázek