Christianizace Evropy (jaro 2018) Finsko, Laponsko a Povolží https://www.youtube.com/watch?v=JHBZM8tLruI https://www.youtube.com/watch?v=UC7vfgMfz3M https://www.youtube.com/watch?v=LffbIhF3ksk Etnografie současného Ruska • Výsledek obrázku pro ethnicities in russia Etnografie Ruska – současná situace Pohanství u Ugrofinů v Povolží •Marijci (Čeremisové) •ca. 600 000 lidí; •pohanství 12%, křesťanství 67%; biritualita/afiliace k pohanství ca. 11% • • • • •Udmurti (Votjaci) •ca. 637 000 lidí •pohanství 5%, křesťanství 40%; biritualita/afiliace k pohanství ca. 40% • Související obrázek Výsledek obrázku pro удмуртов Рели́гия Kyjevsko-novgorodská Rus a její sousedé (850-1150) •jádro staroruského státu: 1)Varjagové-Rhosové (Germáni) 2)Slověné a Kriviči (Slované) 3)Vepsové a Čudové (Ugrofinové) • •východní sousedé: 1)Komijci, Merjové, Muromové, Marijci, Mordvini (Ugrofinové) 2)Bulhaři a Chazaři + Pečeněhové a Polovci (Turci) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/East_Slavic_tribes_peoples_8th_9th_century.jpg Rusové a Tataři (1237-1552) • Říše Zlaté hordy a vazalská ruská knížectví – 13. století Výsledek obrázku pro golden horde map Christianizace Komijců •po 1150 – Novgorodští Rusové k horní Vjatce a Čepce - výběr daní od Komijců a Udmurtů; •1280-1480 - rivalita Novgorodské republiky a Moskevského knížectví • •1376 •-misijní výprava sv. Štěpána Permského (1340-1396) ke Komijcům •-naučil se jazyk (kvůli liturgii v komijštině) + vytvořil permskou abecedu „abur“ (na bázi ruské cyrilice a řecké abecedy); •-snaha o nenásilné včlenění komijské kultury do ruské • •1383 •-Štěpán ustaven v Moskvě biskupem Komijské diecéze • •do 1600 •- kompletní christianizace Komijců • • Výsledek obrázku pro komi people map Výsledek obrázku pro komi people Výsledek obrázku pro stephen of perm https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/Alfabeto_di_san_Stefano_%28Komi%29.png/80 0px-Alfabeto_di_san_Stefano_%28Komi%29.png Christianizace Marijců a Udmurtů • • •1462 - expanze moskevských Rusů (Ivan III.) do Povolží; •1552 - Ivan IV. Hrozný dobývá Kazaň •1555 – v Kazani založeno v arcibiskupství s cílem misií u neruských etnik • • • • • •1550-1900 •-násilné křty Tatarů a Ugrofinů + ničení kultických areálů •-ekonomická misie (dary + úlevy od daní a vojny – strategie Petra I. Velikého) •-fyzické tresty za pohanské kulty a odmítání křtu (do 1850); •-vraždy a vyhnanství členů synkretických náboženských sekt 19. století (marijská Kugu Sorta „Velká svíce“) • • • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Korovin_kazan.jpg Ivan IV. Hrozný před Kazaní Ugrofinští pohané mezi křesťanstvím a islámem • • • •nadvláda Bulharů a Tatarů (ca. 800-1552): •UF „občané druhé kategorie“ •4 kasty: 1. rolníci, 2. svobodní sedláci, 3. nižší šlechta, 4. princové • • • • •nadvláda Rusů (1552-1917) •UF „občané druhé kategorie“ •nevolnictví + správa území pod Rusy; • • Výsledek obrázku pro russian christianity Výsledek obrázku pro tatar mosque Christianizace Marijců a Udmurtů •1862 •vznik kněžského semináře v Kazani pro neruské studenty – podpora kázání v domorodých jazycích • •ca. 1900 •severní („vjatští“) Udmurti konverze téměř kompletní (přes 95%), •jižní („tatarští“) Udmurti konverze z 50%; •Marijci konverze ze 75%; •(avšak u obou národů biritualita a syntézy) • Výsledek obrázku pro mari udmurts map Distribuce ugrofinských jazyků v evropském Rusku - konec 20. století Marijci – tmavozeleně, Udmurti - žlutě Christianizace neruských etnik •faktory úspěchu christianizace u Ugrofinů: •1) liturgie v domorodých jazycích; •2) akomodace křesťanství do domorodých kultur •3) benevolence kněží vůči synkretismu a pohanství v soukromé sféře Související obrázek Související obrázek Marijský posvátný háj (Kusoto) Marijský kněz (kart) u opuštěného „molbišče“ Rezistence neruských pohanů vůči křesťanství •důvody odporu pohanů vůči christianizaci: • •1) ztráta komunitní identity = spojení křesťanství s rusifikací •- záznam vysvětlení udmurtského domorodce (1799): „[Udmurti] nemohou opustit svoji víru a zákon svých starších, v opačném případě by do jednoho vyhynuli.“ •- záznam vysvětlení marijského domorodce (počátek 20. století): „Pokud přestaneme navštěvovat ten les [kvůli „modlitbám“], zemřeme, celý náš kmen vyhyne.“ •2) přetrhání metafyzické vazby „předkové-bohové-komunita-příroda“ = neštěstí v životě, neúrodnost polí, nemoci těla •- záznam kázání pohanského Udmurta Jaška (1852): konvertité k ruskému náboženství a kultuře „mohou očekávat četná neštěstí“. • • Související obrázek Výsledek obrázku pro Марийские священные рощи Náboženský synkretismus u Ugrofinů (16.-20. století) •adopce světců („ruských bohů“) do panteonu včetně obětí; • •ikony světců přinášeny do posvátných hájů; • •biritualita = počátky pohanských obřadů v kostele + pokračování v posvátném háji; • •vedení křesťanských modliteb dle pohanských formulí; • •kalendářní svátky pohanů stanoveny na období křesťanských svátků •(Velikonoce = svátek jara; Vánoce = svátek „nového Slunce“) • •syntézy pohanských bohů + duchů a křesťanských světců •(udmurtský Inmar = Bůh; triáda Inmar-Kyldysin-Kuaž = sv. Trojice; Hjulesmurt „Lesní člověk“ = sv. Mikuláš Divotvorce; Gudyri Mumi „Matka hromu“ = sv. Ilja Prorok; předkové-voršudové = Anděl strážný, aj.); • • Výsledek obrázku pro марийская священная роща Výsledek obrázku pro Миколо Юмо в священной роще Vlivy islámu na pohanství Marijců a Udmurtů •slabší než vlivy křesťanství •určovány spíše hypoteticky na základě atributů kultů a rituálů • • • •kult keremetů (původně arabský termín pro „zázrak, svatý čin“, převzat do íránských a turkických jazyků; v Povolží keremetja „modlitba“); •modlitební úklony vkleče; •zákaz žen účastnit se modliteb v posvátných hájích; •zákaz alkoholu při modlitbách (=obětech); •oběti ovcí a koz; •zesílení henoteismu resp. inklinace k (inkluzivnímu) monoteismu; • Související obrázek Výsledek obrázku pro марийская священная роща