10. 4. Reklama překračuje hranice: „reality“ of 80s • Decade of the Deal - honba za zvyšování ziskovosti (rentability) • Nové technologie (kabelová, satelitní, předplacená TV, video, zapping, home-shopping, infomercial) • Zpracovávání dat o spotřebiteli prostřednictvím počítače, psychografické výzkumy (spotřebitelské chování identifikuje „životní styl“) • Segmentace konzumu a nový taylorismus • Reklamní „kreativní“ prostředky v boji proti „vypínacím faktorům“: ústup od vyhrocené „autentičnosti“, citátový „pool“, osvědčený syžet a nová „forma“, agresivita, šok, „zábavnost“, zkracování minutáže (z 30s na 15s) • „Reality“ (Reality TV, reality-show, voyerismus destrukce): realismus simplifikován na bez ideové egoistické radikální jednání („pravda o sobě“) • Martin Sorrel (WPP), pracoval se Saachi & Saachi (do 1984, pak soukromě investoval do WPP. Následovala převzetí skupin J. Walter Thompson Comp., Oglivy & Mather, …. Infomercial • Segmentace TV kanálů, „formátová“ rádia, segmentace trhů a spotřebitelů • Psychografický výzkum spotřebitele hledá konzumní návyky (individuum je definováno „kvalitativními daty“ – povahou zájmu nakupovat) • Média se těmito daty prezentují (segment a spotřební návyky čtenářů, diváků, sledovanost v různých časech, etc.) • Relevantní je segment nikoliv kvantita • Komerční výzkumné ústavy (kategorizace dle: citové vazby a konzumní záliby) Dieter Prokop: Boj o média, s. 329: Výzkum cílových skupin je tayloristický. „Duševní dělníci“, manažeři a badatelé přidělují obrazu publika – i když ho postfordisticky flexibilně segmentují na jednotlivá prostředí – tayloristicky rozkouskovanou činnost vědomí. Publikum už nemá vykonávat žádnou duševní práci a má mít v hlavě pouze znalosti značek, zájem o konzum, představu o hodnotách a city. Reklamou daná klasifikace životních cílů však není identická se skutečnými životními cíli recipientů. Práce jejich fantazie a jejich rozumu výzkum cílových skupin nezajímá. Dokonce i ve vztahu ke konzumním zájmům zůstává výzkum cílových skupin bez zájmu. Dotazovaní nikdy nejsou v postavení odborníků v oblasti spotřeby, ale vždycky jenom jako nositelé emocí. Lidé však, když se dívají v televizi na reklamu, vypínají rozum.