Globalizace aneb Jak p(r)odávat Kulturu? §„Pád zdi“ dovršuje nadnárodní kapitalismus (od pol 90. let zv. „globalizace“), taylorizace glóbu (nízké mzdy a nové kupní síly), neoliberalizace §Porevoluční „vítání“ komerčních „atributů“ kapitalismu v postkomunistických zemích (příklad ČSFR) §Tematizace étosu „nápravy“ provokací v reklamě (odkaz k výchovné roli reklamy): Oliviero Toscani §Nadnárodní kapitalismus jako vítané prostřední pro globální taylorismus: §Teodor Levitt (1925-2006): "Globalization of Markets", Harvard Business Review,1983, s. 11: §„Technologie, růst modernizace a růst bohatství povede k celosvětové konvergenci potřeb a přání spotřebitelů, to umožní světovým firmám vytvářet univerzální, standardizované marketingové programy, což povede k hojnosti a bohatství." §Marketingové strategie přihlížejí ke kulturním odlišnostem jednotlivých „rezortů“ dle MODELŮ §Geert Hofstede a Fonse Trompenaars (kultura, komunikace > management, PR) §Shalom Schwarz (sociální psychologie > reklama) § § § §DIMENZE KULTURY §vzdálenost moci (vysoké hodnoty vzdálenosti moci např. Rusko, Mexiko, arabské země…) §kolektivismus versus individualismus §feminita versus maskulinita §vyhýbání se nejistotě (uzavřenost/otevřenost) §dlouhodobá versus krátkodobá orientace §(Asie vs. angloamerické země a Afrika i ČR) §požitkářství versus zdrženlivost Screen Shot 2014-03-11 at 13.40.00 §Přesunutí lidských zdrojů: vstup (zejm. amerických) reklamních agentur a zakládání nových §Instituční zakotvení (po 1991: ARA, EAAA, SKMR, 1994: Rada pro reklamu - Jiří Mikeš) §Formování výrazu a pověsti české reklamy (film, fotografie, „no name“ kampaně) § §Fenomén komerční televize (TV Nova od 1994) a přerušování pořadů reklamou §Mobilní sítě (EuroTel, Pegas, Oskar) §Film a „festivalová reklama“ (Jan Svěrák, Ivan Zachariáš, Filip Renč, Jiří Strach) §Fotografie a provokace (Goran Tačevski, Jan Saudek) § § § § §Rapid, Merkur a Mezinárodní organizace novinářů předávají lidské zdroje: §1990 – McCann Ericson (zal.1912 USA), DDB (Doyl – Dane – Bernbach, zal. 1949, USA), Young & Rubicam (zal. 1923, USA, dnes WPP) §1991 – Leo Burnett §1992 - Saatchi & Saatchi § - Ogilvy & Mather > Studio Beam (od 1997 nezávisl.): „Všechno, co děláme, řídíte vy.“; „Shell, aby váš motor skvěle šel.“ §GGK (zal. František Kinsky) §Art centrum §Marek Šebesťák >> Studio Mark (Mark BBDO) Výsledek obrázku pro pegas telefonnà budka §1993 – Eurotel https://www.youtube.com/watch?v=YluT2R-zw4M § https://www.youtube.com/watch?v=wFxw_VRcsWs §1996 – Paegas (Ogilvy & Mather) §1999 – Oskar (Young & Rubicam) informercial a levný koncept https://www.youtube.com/watch?v=x8BkNnVnap4 § §Exotický Východ -1994: Colgate (Young & Rubicam), Stříbrný lev z Cannes https://www.youtube.com/watch?v=nsKRazTqMjA § §Aktualizace -1992: Rostlinný olej Heliol https://www.youtube.com/watch?v=FewHP-4OYsg § §Automobil Saab – 1993 https://www.youtube.com/watch?v=p3tEPR0Z2g8 §(návrat starých vzorců: „dojemný moment“ a „rodinný kruh“) §1993 – Plzeňský Prazdroj (Pilsner Urquel) „Má vlast“ https://www.youtube.com/watch?v=t6E4PEsrsv0 §2005: zlatý Lev v Cannes: Rexona https://www.youtube.com/watch?v=Iq180HR51L4 §Honda: https://www.youtube.com/watch?v=A-uz4JkXz2s&list=PL8D9DC7749FEBE87A §MFF Karlovy Vary: https://www.youtube.com/watch?v=7ylFqmkMmRM § §Nový typ pravidelné „výroční“ reklamy: Korunní (agentura Tanagra) 2003-2004 https://www.youtube.com/watch?v=VUTC49Ox1R4 §https://www.youtube.com/watch?v=tMI-o509KYg&index=2&list=PLE7pK7eGtGSWi_Pbr-EzAr_ffV8zyxobr § §Tomáš Bém, §Tomáš Beran, §Adam Holý, §Ondřej Kavan, §Anna Kovačičová, §Standa Merhout, §Ondřej Pýcha, §Jan Saudek, §Tono Stano, §Jaroslav Šimandl, §Dušan Šimánek, §Petr Škvrně, §Goran Tačevski, §Jiří Turek, §Adolf Zika Kreativita jako kritika produkce kulturního průmyslu konkretizovanou hollywoodským „kýčem“/“brakem“/“standardem“ §Předchůdce „virálu“: krátce placená a dlouze diskutovaná kampaň §TV spot: Little Angel (Fidorka, agentura McCann Erickson, 2000) https://www.youtube.com/watch?v=Drz6xHRpIa4 §Billboardy §1994 IP Reklama, fot. Petr Vitoň: Všechno potřebuje reklamu. §Ostře sledovaná kampaň §1997: Lev český je. (politizace: „sarajevský atentát“) § §1996 pro firmu Raveli (agentura M.A.R.S Brno a fotografie Jana Saudka) S plným nasazením § §1996-1998 – pro firmu Pinelli, Erectus (agentura Mediarex Jana Soukupa): /satirická aktualita a využití dvojníků osobností/ I.N.R.I. 1999, Bettina Rheims, Praha Rudolfinum Výsledek obrázku pro ostÅ™e sledovaná kampaÅ� Jan Saudek Výsledek obrázku pro jan saudek Ruce, 1966 §S plným nasazením § §Wear Raveli Fuck the World § § § § § §J. Saudek: Konec světa, 1985 Vergangene Auktion the end of the world by jan saudek §14 dní nájem §2 roky soudní spor havel.jpg Josef Lux, předseda KDU-ČSL §1996: český překlad knihy Reklama je navoněná zdechlina §Provokace konvertuje k mentorování: pojmy gender (Judith Butlerová), postkolonialismus (Stuart Hall), disciplinace (M. Foucault) nástrojem persvaze § §1982-2000 Benetton, kampaně, časopis Colors § SouvisejÃcà obrázek Rwanda 1990-1994 Válka v Perském zálivu 1990-1991 Výsledek obrázku pro Toscani benetton 1991 David Kirby umírá na AIDS (foto Theresa Frareová) Válka na Balkáně, bosenský voják §„Dívat se je tvůrčí akt.“ (O. T. s. 97) 1991: foto Patrick Robert