17. 4. Po 1990: hodná angažovaná reklama? Globalizace aneb Jak p(r)odávat Kulturu? * Pád zdi“ dovršuje nadnárodní kapitalismus (od pol. 90. let zv. „globalizace“), taylorizace glóbu (nízké mzdy a nové kupní síly), neoliberalizace * Porevoluční „vítání“ komerčních „atributů“ kapitalismu v postkomunistických zemích (příklad ČSFR) * Tematizace étosu „nápravy“ provokací v reklamě (odkaz k výchovné roli reklamy): Oliviero Toscani * Nadnárodní kapitalismus jako vítané prostřední pro globální taylorismus: Teodor Levitt (1925-2006): "Globalization of Markets", Harvard Business Review,1983, s. 11: „Technologie, růst modernizace a růst bohatství povede k celosvětové konvergenci potřeb a přání spotřebitelů, to umožní světovým firmám vytvářet univerzální, standardizované marketingové programy, což povede k hojnosti a bohatství." * Marketingové strategie přihlížejí ke kulturním odlišnostem jednotlivých „rezortů“ dle MODELŮ Geert Hofstede a Fonse Trompenaars (kultura, komunikace > management, PR) * DIMENZE KULTURY * vzdálenost moci (vysoké hodnoty vzdálenosti moci např. Rusko, Mexiko, arabské země…) * kolektivismus versus individualismus * feminita versus maskulinita * vyhýbání se nejistotě (uzavřenost/otevřenost) * dlouhodobá versus krátkodobá orientace (Asie vs. angloamerické země a Afrika i ČR) * požitkářství versus zdrženlivost Shalom Schwarz (sociální psychologie > reklama) OLIVIERO TOSCANI A BENETTON: 1996: český překlad knihy Reklama je navoněná zdechlina * Provokace konvertuje k mentorování: pojmy gender (Judith Butlerová), postkolonialismus (Stuart Hall), disciplinace (M. Foucault) nástrojem persvaze ODKAZY: Přehledné mapy kulturních dimenzí: https://geerthofstede.com/culture-geert-hofstede-gert-jan-hofstede/6d-model-of-national-culture/; Stručný výklad Hofstedeho modelu: https://is.mendelu.cz/eknihovna/opory/zobraz_cast.pl?cast=45070; Jaroslav Světlík: Kulturní aspekty české a evropské reklamy. Habilitační práce, UTB Zlín, 2005; Katalog reklamních agentur v ČR/ČSFR: http://www.oreklame.cz/reklamni-agentury/; https://mam.ihned.cz/c1-10796000-a-nejznamejsi-reklamni-agenturou-je; Vybrané ukázky známých/oblíbených TV reklam:https://www.muzi.cz/nejlepsi-televizni-reklamy-201701