PŘEDVOJ AKČNÍ UMĚNÍ Hana Svobodová Co je to „akční umění“? AKČNÍ UMĚNÍ „Pojem akční umění je v českém prostředí označován umělecký proud, který se zformoval v různých částech světa na konci 50. let. Pod tento pojem jsou zahrnovány rozmanité umělecké projevy jejichž společným rysem je důraz na čistou kreatvitu, časový rozměr UD a novou úlohu umělce i diváka.“ (Pavlína Morganová, Akční umění) Pod český pojem „akční umění“ „výtvarná akce“ „umění akce“ řadíme: happening, performance, body art, land art, které jsou v západní historii a teorii umění zpracovávány spíše odděleně. Richard Long Richard Long Yoko Ono Art Workers'Coalliton Guerrilla Girls Co se to s uměním stalo?! Předvoj akčního umění Kdy bylo založeno první veřejné muzeum výtvarného umění? Kdy byla vynalezena fotografe? Kdo je její tvůrce? Je umění autonomní? Pokud ano, kdy svoji autonomii „získalo“ a jak? C. Monet, 1872 A. Cabanel 1863 Umělecké směry 20. století • 1. etapa abstrakce (konstruktivismus, suprematismus, orfsmus…) • futurismus • dadaismus – „readymades“ • surrealismus • 2. etapa abstrakce (abstraktní expresionismus, minimalismus, de Stijl, informel, op-art, kinetismus, akční malba,…) • neodadaismus • konceptuální umění • minimalismus • land art, body art, performance, happening, procesual art Schoenbergova atonální a dodekafonická hudba, Einsteinova teorie relatvity htp://www.youtube.com/watch? v=olwVvbWd-tg Během vrcholného období v letech 1910-1930, se moderní umění zcela vědomě odřízlo od svých sociálních kořenů. Odtáhlo se, aby si udrželo svou tvořivou podstatu. “Dehumanizace” umění, ke které došlo v prvních dekádách dvacátého století, byla z větší části odpovědí na duchovní neklid umělce pociťovaný jak v kapitalistické tak i v totalitní společnosti. Kandinskij: „Fráze o umění pro umění je tm nejlepším ideálem, k jakému může naše materialistcká doba dospět, protože je to podvědomý protest prot materialismu a jeho požadavku, aby všechno mělo svůj účel a praktckou hodnotu.“ „V protkladu k materialistckých hodnotám a kvůli duchovním zhroucení, jež následovalo po kolapsu náboženství v moderní společnost, se první modernisté obrátli od světa do sebe, aby se soustředili na svůj vnitřní život. Když žádný platný smysl už nebylo možno nalézt ve společenském prostředí, museli jej hledat v sobě samých. Většina umělců počátku 20. stolet považovala umělecké dílo za nezávislý svět čistého stvoření, který měl svou vlastní bytostně duchovní podstatu.“ Malevič: „ Umění si už nepřeje ilustrovat dějiny našeho chování, nechce mít nic společného s předměty jako takovými a věří, že dokáže existovat i bez věcí.“ „Postoj umění pro umění byl v podstatě vynucenou reakcí umělce na společenskou realitu, se kterou se už nadále nemohl ztotožnit.“ „V době předmoderní mělo veškeré umění svůj společenský význam a společenskou vazbu. Když řekneme, že klasické umění bylo konkrétní, ale zavázané sloužit veřejnost, a naopak moderní umění je svobodné, avšak abstraktní, neznamená to nic než konstatování, že impulsy směřující k větší autonomii a individualismu jdou prot procesu socializace a tradice.„ MODERNA → POSTMODERNA - INDIVIDUALISMUS – SEKULARISMUS – BYROKRACIE - PLURALITA „Ačkoli současný rozvíjející se trh a bujení galerií naznačují, že bitvu o jeho přijet (myšleno současné umění) se podařilo přesvědčivě vyhrát, svět umění – který nyní prostředkuje byrokratcká megastruktura, jež je neosobní, čím dál mocnější a totálně zhoubná – se hrozivě přeinstucionalizoval. Kdo nevěří, nechť si pozorně všímá, jak se umělecký svět rozdělil na ty, kteří „kočírují“ (manažery), a ty, kteří „táhnou“ (umělci). Je nutno konstatovat, že kultura je v posmoderním společnost rostoucí měrou „administrována“ - je zastupována a kontrolována způsobem a technikami typickými pro korporatvní management, PR a profesionální marketng.“ (Selhala moderna? Suzi Gablik) KOŘENY AKČNÍHO UMĚNÍ - kultovní obřady našich dávných předků - po „autonomii“ umění - futurismus (1915) - dadaismus (1916) - surrealismus (20. léta) - acton paintng (po roce 1945) Po roce 1945 • Centrum umění se “přesouvá” do NY • vzniká první veskrze americký styl - abstraktní expresionismus (acton paintng) • sám proces vytváření UD se stává uměním! Hmotný artefakt je tak odsunut na méně nebo zcela nepodstatnou rovinu 60.léta v USA • (Válka v Koreji) • studená válka • válka ve Vietnamu • hnut hippies • druhá vlna feminismu • hnut menšin, především za práva afroamerického obyvatelstva • A.C. Danto a G. Dickie – “artworld” „ARTWORLD“ Arthur C. Danto („artworld) George Dickie (insttucionální teorie umění) Kdy je umění „uměním“ Podmínka sestává ze čtyř vzájemně provázaných část: (1) jednání jménem insttuce, (2) udílení statusu, (3) byt kandidátem a (4) hodnocení. První dvě jsou tak úzce spojeny, že je třeba o nich uvažovat současně. „Umení se ve ,svete umení‘ stává pouhou nálepkou, kolkem legalizujícím pobyt nejaké veci na území spravovaném aparátem, který ji toto oprávnení udeluje.“ (Václav Magid: Od estetizace politiky k politizaci umení a zpet. Bludný kruh soucasného „politického umení.“) KOŘENY ČESKÉHO AKČNÍHO UMĚNÍ - Haškova Strana mírného pokroku v mezích zákona - některé aktvity Devětsilu - aranžované fotografe Josefa Váchala a Frantška Drtkola - Václav Zykmund a Miloš Koreček (Skupina Ra) - Vladimír Boudník - „explosionalismus“ - skupina Šmídrů - Křížovnická škola ---akční umění--- bylo neofciálním uměním, proto jej do roku 1989 bylo možno jej výjimečně spatřit v galeriích Zorka Ságlová, Někde něco (Seno, sláma), 1969 (kurátor Jindřich Chalupecký) Dalibor Chatrný, Osmihodinová výstava, 1970 (kurátor: Jiří Valoch)