Böhm, Jindřich Hanuš, libretista, hudební spisovatel, překladatel, divadelní a hudební kritik, narozen 14. 7. 1836, Blatná, zemřel 2. 12. 1916, Praha Studoval gymnázium a práva v Praze. Roku 1880 se stal úředníkem České spořitelny. V letech 1865–95 přispíval do hudebního divadelního tisku Česká Thalia, Dalibor, Hudební listy pod Pivodovou redakcí. Překládal operní a operetní libreta pro Prozatímní divadlo a v první letech i pro Národní divadlo. Psal kabaretní výstupy, parodie a kuplety pro aktuální politická a národní témata pro široké publikum. Vkládal aktuální vsuvky i do humoristických her s hudbou, které vytvořil podle starších cizích předloh, například Na kovárně, Šantala, Lišák a Smola atd. Za jeho nejzdařilejší libreto byla považována pohádka Zakletý princ a stala se jednou z nejčastěji inscenovaných českých oper. Böhm patřil k nejproduktivnějším spolupracovníkům českého divadla. Přeložil třicet operních a operetních textů z italštiny, němčiny a francouzštiny. Pro nová nastudování upravoval i starší cizí překlady a snažil se zlepšovat jejich jazyk. Svou intenzivní literární aktivitou stál na jednom z čelných míst poměrně malé skupiny autorů a překladatelů, jež umožňovala plynulý chod Prozatímního divadla v období budování jeho českého repertoáru. Hudebním spolkům připravoval české texty oratorií a kantát, například Felix Mendelssohn-Bartholdy: Pavel, Joseph Haydn: Čtyři roční časy atd. Dílo Libreta Drahomíra (1866–1867, Karel Šebor); Zakletý princ; libreto bylo původně nabídnuto Bedřichu Smetanovi (1872, Vojtěch Hřímalý); Švanda dudák (1875, Vojtěch Hřímalý); Záviš z Falkenštejna (1871–1877, Josef Richard Rozkošný); Mladí pytláci (1877, Josef Richard Rozkošný); Alchymista, neprovedeno, ztraceno (1880, Josef Richard Rozkošný). Překlady libret Armida (1866, Christoph Willibald Gluc); Timotheus a Caecilie : Oslava Aleksandra (1867, Georg Friedrich Händel); Paulus (op. 36) (1869, Felix Mendelssohn-Bartholdy); Kryšpín a kmotra (1872, Federico Ricci, Luigi Ricci); Ifigenia v Aulidě (1872, Christoph Willibald Gluck); Žádný muž - a tolik děvčat (1874, Franz von Suppé); La Traviata : Violeta (1874, Giuseppe Verdi); Šotek (1874, Stanisław Duniecki); Svatba při lucernách (1874, Jacques Offenbach); Lazzaroni Neapolští (1874, Ivan Zajc); Faust a Markétka (1874, Charles Gounod); Dívčí ústav, (1874, Franz von Suppé); Čarostřelec, (1874, Carl Maria von Weber); Vilém Tell, (1875, Gioacchino Rossini); Kouzelná flétna (1875, Wolfgang Amadeus Mozart); Na kovárně (1877, Franz von Suppé); Mignon (1879, Ambroise Thomas); Don Pasquale (1894, Gaetano Donizetti); I. Lexika PHSN. ČSHS. Ludvová, Jitka – Petráněk, Pavel (Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s.68–70). II. Ostatní http://archiv.narodni-divadlo.cz/default.aspx?jz=cs&dk=Umelec.aspx&ju=1207 http://kramerius.mlp.cz/kramerius/MShowMonograph.do;jsessionid=9613711E4B70B088FEB3C4AE1E95B255?id= 3982&author=B%C3%B6hm_Jind%C5%99ich%20Hanu%C5%A1 Lucie Krausová