Bergobzoom, Katharina, pěvkyně, narozena 21. 6. 1755, Vídeň (Rakousko), zemřela 18. 6. 1788, Praha. Byla sopranistkou a mezzosopranistkou velkého pěveckého rozsahu, velice kladně hodnocena za výrazný dramatický přednes. Měla však problémy s italštinou, což posléze prohlubovalo komplikace s pěveckou technikou opery seria. V Praze zpívala také německý repertoár, a to převážně singspiely. Zde však její role komplikoval nedostatek příslušných hereckých a pěveckých zkušeností. Se začátkem její pěvecké kariéry pomáhal především manžel nevlastní sestry Ph. E. Schindler, který Katharinu Bergobzoom po smrti jejích rodičů adoptoval. Příjmení Bergobzoom dostala 16. duben 1777 po sňatku s hercem a divadelním ředitelem Johannem Baptist Bergobzoom, s nímž měla jedenáct synů. To mohlo nejen negativně ovlivnit, ale také zapříčinit předčasný konec pěvecké kariéry. Debutovala 6. září 1770 rolí Pirama v tragickém intermezzu Johanna Adolfa Hasseho Piramo e Tisbe na zámku Laxenburg. V tomtéž roce ztvárnila hlavní roli v premiéře opery Christopha Willibalda Glucka Paride ed Elena. V této době vystupovala ve společnosti Guiseppeho Bustelliho jako primadona. Zde si mimo jiné zahrála hlavní roli v Pietro Metastasio opeře Demofoonte.V roce 1771 zahajovala operní sezónu v pražském Divadle v Kotcích v opeře Demetrio pod vedením Antonia Ferradiniho v roli syrské královny Cleoniceč. Své angažmá zde ukončila v roce 1773 rolí Mandane v Paisiellově opeře Artaserse a v říjnu téhož roku začala vystupovat v Benátkách. Zde si zahrála v operách Ipermestra, Narbale, Lirimero a La clemenza di Tito společně se svou neteří Marií Annou Antoniou. Poté začala vystupovat na londýnských jevištích. Zde se představila společně s Venanziem Rauzzinim v přepracované verzi intermezza Piramo e Tisbe. Od roku 1776 žila ve Vídni, kde vytvořila vlastní společnost pro operu seria. To však trvalo pouze do roku 1777. Následně v roce 1782 začala zpívat ve dvorní operní společnosti v Braunschweigu opět jako primadona. Tu vedli M. Patrassi a L. Simoni, bývalí členové Bustelliho společnosti. Zde například ztvárnila roli Rosina v opeře La vera constanza, avšak působila tu také jen krátce a od dubna roku 1783 začala vystupovat v Nosticově divadle ve společnosti Carla Wahra, kde poprvé vystoupila v roli Kalliste. Její výkon byl nicméně ovlivněn nedostatkem příslušného pěveckého a hereckého školení. Pravděpodobně zde účinkovala i v nově nastudovaných singspielech například v Romeo und Julie a Die Entführung aus dem Serail. Společnost se však v roce 1784 rozpadla. Zbytek své pěvecké kariéry strávila v Brně v městském divadle na Zelném trhu, které vedl její manžel. Zemřela v Praze roku 1788 na tyfus. O. Michtner: Das alte Burgtheater als Opernbühne (Wien 1970, s. 41–105) E. Grossegger:Theater, Feste und Feiern zur Zeit Maria Theresias 1742–1776 (Wien 1987, s. 284) T. Wiel: I Teatri Musicali Veneziani del Settecento (Venezia 1897, reprint Leipzig 1979, s. 295, 299–301) http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Bergobzoomov%C3%A1,_Katharina http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Bergobzoom,_Johann_Baptist Filip Jebavý