Komentář k ukázkám 4. tematického celku 3.1 Základní pojmy z oblasti poetiky 3.2 Tropus „Qui pius ac missit“ k Agnus Dei 3.3 Tropus „Destinat esse dolor“ ad Communium „Viderun omnes fines“ 3.4. Tropus „Rex virgium amator“ ke Kyrie 3.5 Tropus „Christus natus est“ 3.6 Tropus k Sanctus „Divinum mysterium semper declaratur“ 3.7 Conductus „Veni redemptor gentium“ (jednohlasý) 3.8 Conductus „O Maria rubens rosa“ (jednohlasý) 3.9 Conductus „In hac die laudes“ (2hlasý) 3.10 Conductus „Vetus abbit littera“ (4hlasý) 3.11 Cantio „Nunc angelorum gloria“ 3.12.1+ 3.12.2 Cantio „Danielis prophecia“ 3.13 Definiční vymezení písně 3.14.1 + 3.14.2 In hoc anni circulo/Jažíš náš Spasitel (proměna latinské cantio na českou píseň) 3.15.1 + 3.15.2 More festi querimus/Přišli jsme na čest zpívajíc (tatáž proměna) 3.16.1- 3.16.4 Základní typy repetičních modelů 3.17 Základní modely výstavby strofy 3.18 Základní typy rýmů 3.19 Ukázka nestrofického, prokomponovaného hymnu (Gloria) 3.20 Ukázka strofického hymnu ambroziánského typu 3.21 Systematika aditivních typů 3.22 Jezu Kriste králi, pane zmilelý ( aditivní typ a+b+a+c) 3.23 Systematika repetičních typů 3.24 Pangamus melos glorie (třířádková strofa vzniklá opakovaním) 3.25 Náš milý Jezu Kriste (ukázka barové formy s opakováním melodického materiálu) 3.26 Ve jméno Božie počněme (ukázka barové formy AA BB) 3.27.1+3.27.2 Symetrické a metabolické uspořádání strofy (podle Gennricha) 3.28.1+3.28.2 Gennrichova typologie forem středověké duchovní a světské lyriky 3.29 Laisse: Tel conte d´Audigier 3.30 Sekvence „Hodierne lux diei“ 3.31 Lejch: Závišova milostná píseň 3.32.1+3.32.2 Balada „Dieus soit...“ 3.33.1+3.33.2 Virelai: Pos qui´ieu vey“ 3.34.1+3.34.2 Rondeau „Onques an ameir“ 3.35 Ukázka autentického modu 3.36 Ukázka plagálního modu 3.37 Ukázka smíšeného modu 3.38 Ukázka neutrálního modu 3.39.1+3.39.2 Charakteristika jednotlivých modů podle Philomata a Josquina 3.40 Tabulka modů 3.41 Příklady průběhu nápěvu, reperkuse a ambitu 1. – 8. modu 3.42 Tři základní podoby hexachordu 3.43 Manus Guidonis 3.44.1+3.44.2 Přehledy hexachordových mutací 4.45 Dřěvo sě listem odievá – příklad na izochronní interpretaci 4.46 Schémata kombinovaných modálních modelů