3. TEMATICKÝ OKRUH Píseň jako hudební a literární útvar (sylabus) 3.1 Problematika historická - aspekt genetický 3.1.1 Krystalizace písňového projevu 3.1.1.1 Versus 3.1.1.2 Conductus 3.1.1.3 Cantio 3.1.1.4 Duchovní píseň v národním jazyku 3.2 Formální struktura útvarů písňové lyriky 3.2.1 Aspekty historické, teoretické a terminologické 3.2.2 Formální struktura nápěvné složky – klasifikace nápěvných typů 3.2.2.1 Struktura textové složky 3.2.2.2 Struktura nápěvné složky – klasifikace nápěvných typů 3.2.2.2.1 Nesymetricky členěné (prokomponované) nápěvy 3.2.2.2.2 Symetricky členěné nápěvy 3.2.2.2.2.1 Typy aditivní 3.2.2.2.2.2 Typy repetiční 3.2.2.2.3 Barová forma 3.2.3 Výkladový koncept Zdeňka Nejedlého 3.2.4 Výkladový koncept Friedricha Gennricha 3.2.4.1 Písně litaniového typu 3.2.4.2 Písně sekvencovitého typu 3.2.4.3 Písně hymnového typu 3.2.4.4 Písně rondelového typu 3.2.5 Výkladový koncept Františka Mužíka 3.3 Melodická složka písně 3.3.1 Základní pojmy 3.3.2 Tóninová struktura nápěvu 3.3.2.1 Základní pojmy - nomenklatura 3.3.2.2 Mody a jejich charakteristika 3.3.2.3 Identifikace modů 3.3.2.4 Transpozice modů 3.3.3 Rytmická struktura nápěvu 3.3.3.1 Chorální interpretace (volný rytmus) 3.3.3.2 Izochornní interpretace ( vázaný rytmus) 3.3.3.3 Modální interpretace 3.3.3.4 Kombinované rytmické řady Literatura: Frei, Jan: Písně Jistebnického kancionálu, diplomová práce, FF UK, Praha 1995 Gennrich, Friedrich: Grundriß einer Formenlehre des mittelalterlichen Liedes als Grundlage einer musikalischen Formenlehre des Liedes, Max Niemeyer Verlag, Halle/Saale 1932 Hostinský, Otakar (ed.): Jan Blahoslav a Jan Josquin. Příspěvek k dějinám české hudby a theorie umění XVI. věku, Rozpravy české akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, roč. V, tř. 1, č. 1, Praha 1896 Hrabák, Josef: Úvod do teorie verše, SPN, Praha 1958 Hutter, Josef: Hudební myšlení. Od pravýkřiku k vícehlasu, 2 sv., Praha 1943, 2006 Janeček, Karel: Hudební formy, SNKLHU, Praha 1965 Jirák, Karel Boleslav: Nauka o hudebních formách, Panton, Praha ^61985 Konrád, Karel: Dějiny posvátného zpěvu staročeského, 2 sv., Praha 1882, 1893 Mužík, František: -Systém rytmiky české písně 14. století, in: Miscellanea musicologica XX, Universita Karlova, Praha 1967, s. 7 – 48. -Úvod do kritiky hudebního zápisu, Acta Universitatis Carolinae1961, Philosophica et historica 3, Universita Karlova, Praha 1961. - Hospodine pomiluj ny. K dějinám forem nejstarších českých písní, in: Miscellanea musicologica XVIII, Universita Karlova, Praha 1965 Nejedlý, Zdeněk: Dějiny husitského zpěvu, 3. sv., Nakladatelství ČSAV, Praha 1955, s. 201n Philomates, Wenceslai: Musicorum libri quattuor - Václav Philomates: Čyři knihy o hudbě (Martin Horyna - edidit), Koniasch Latin Press, Praha 2003 Poš, Vladimír: Nauka o hudebních formách, SHV, Praha 1961 Schäfer, Franz – Böse, Brigitte: Geistliche Lieder und Gesänge in Böhmen, Böhlau Verlag, Köln, Wien 1988 Skuherský, František Zdeněk: O formách hudebních, Praha 1884 Stecker, Karel: Hudební formy. Rozbor forem s úvahami historickými a literárními, Mladá Boleslav 1905 Terminologie: verš, próza, lyrika, epika, asonance, rým, sloka, strofa, metrum, rytmus, conductus, sylabičnost, syrrytmičnost, cantio, symetrická výstavba strofy, asymetrická výstavba strofy, strofická píseň, astrofická píseň, bistrofičnost, prokomponovaná píseň, písně litaniového typu, písně hymnového typu, písně sekvencového typu, písně rondelového typu, refrén, repetice, stupnice, tónina, modus, autentický modus, plagální modus, finála, tenor, reperkuse, ambitus, klíčování, prothus autenticus, cyklostrofa, hexachord, mutace, adice, repetice, refrén, eufonie, typy aditivní, typy repetiční, repetitio, refrén, barová forma, reprizový bar, symetrické uspořádání strofy, metabolické uspořádání strofy, laisse, Chanson de Geste, lejch, štóla, protištóla, tónina, tonus, církevní stupnice, deutherus autenticus, ambitus, transpozice modů, elevatio cantus,pentachord, tetrachord, hexachord, mutace,distinkce, plena distinctio, subtistinkce, chorální interpretace, izochronní interpretace, modální interpretace, nota ultima, modus smíšený, modus neutrální, terminace, okolek, manus Guidonis, monopodie, dipodie