AUTORSKÉ PRÁVO Mezinárodní AP ochrana •Duševní vlastnictví: patenty, ochranné známky, průmyslové vzory, autorské právo, nové odrůdy rostlin, obchodní tajemství… •1886 Bernská úmluva – literární a umělecká díla, angloamerické + kontinentální právo •WIPO (World Intellectual Property Organization) součástí OSN •Ochrana AP a poradenství (i osvěta) ve 187 státech •Vliv ICT => úprava mezinárodních smluv •Správa internetových jmen a adres •EBLIDA: 125 členů (z ČR SKIP a AKVŠ) - zájmy informačních a dokumentačních institucí v Evropě •Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) 2016 => Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) - největší agentura EU pro duševní vlastnictví • Zájmy autorů a uživatelů podle LZPS •Čl. 34: právo na ochranu tvůrčího duševního vlastnictví • X •Čl. 17: právo na informace •Čl. 33: právo na vzdělání Autorský zákon •ČR: Autorský zákon + § 270 Porušování autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi TrZ •Právo autora k jeho dílu •Práva související s právem autorským (výkon ≠ dílo) •Právo pořizovatele k jím pořízené databázi •Kolektivní správa uvedených práv E-kurz - Co nebylo jasné? • Trocha praxe •Skupiny 3-4 lidé •Promítána situace •Poraďte se, co dobře/špatně + proč •Sdílení + připomínky Referát •Paní učitelka zadala třídě referát na knihu Krakatit. Honza si řekl, že se mu to číst nechce, raději referát udělá z filmu podle knihy, i když už je z roku 1948, je to lepší, než něco číst. Starší bratr mu poradil, jak si film pustit na internetu. Honza podíval se na něho a sepsal referát. Říkal si, že když je film podle knížky, bude obsah úplně stejný. Aby byl jeho referát zajímavější, rozhodl se, že spolužákům pustí kousek, co se mu líbil. Protože ale je ve škole slabý internet, tak si film stáhl. Ukázku pak samozřejmě ve třídě pustil. Film •Martin, který věděl, že jeho maminka má Čapka ráda, Honzu poprosil, jestli by mu film nedal. Honza řekl, že to není problém, jen si musí přinést svou flasku. Martin řekl, že jednu zrovna má u sebe, tak ať mu tam ten film zkopíruje. Kopii filmu pak Martin dal doma mamince. Ta se nechtěla dívat sama, tak si pozvala pár kamarádek a společně se na Krakatit podívaly. Pár z nich si řeklo, jestli by jim to nasdílela, což maminka s radostí udělala přes Google Drive, protože tak pěkný film si přece zaslouží, aby ho vidělo co nejvíc lidí. Referát 2 •Petr zadaný referát řešil jinak. Na film si ani nevzpomněl, ale bylo mu jasné, že na internetu nějaký hotový najde. To se mu samozřejmě povedlo. Celý text zkopíroval do wordu, napsal nahoru Referát na Krakatit, autor Petr Novák, text vytiskl a odevzdal paní učitelce. Ta ho pochválila, že tak dlouhý text ani nečekala, že se mu ta knížka asi líbila. Petr řekl, že celkem jo a že jestli se jí bude referát líbit, ať ho klidně nakopíruje a dá jeho spolužákům. Referát 3 •Pavla byla Petrova kamarádka, takže věděla, že Petr už má referát hotový, ale ona nemá ani slovo a druhý den to má odevzdat. Proto Pavla napsala Petrovi, jestli by jí referát neposlal, že ho trochu upraví a odevzdá. Petr jí poslal odkaz, odkud text zkopíroval. Pavla umazala pár odstavců a vět a v několika větách upravila sem tam nějaké slovo, aby byl text jiný a Petr a ona neměli problém, že odevzdali to stejné. Úpravy jí trvaly skoro půl hodiny, ještě si vyhrála s formátováním, vložila pár obrázků, co našla přes Google, a byla spokojená, jak výsledek pěkně vypadá. Když do toho dala tolik času, tak nikdo nemůže nic namítat proti tomu, že tam napsala sebe jako autora. Facebook •Katka, Hanka a Iva se rozhodly připravit se na referát společně v knihovně. Mohli pracovat spolu a přitom každá sama na svém tabletu nebo notebooku díky volně dostupné wifi, kterou tam mají. Hanka se při procházení internetu dostala přes Čapkovu Dášeňku na stránku o psech. Našla tam hrozně pěkný článek o psí řeči, který se rozhodla sdílet se svými kamarády přes Facebook. Odstavec textu zkopírovala a chtěla kliknout na přidat na zeď, ale Iva ji zastavila, že tam ještě musí uvést zdroj. Taky to prý dělala špatně, ale starší sestra ji poučila, že by tak mohla mít problém se zákonem. Hanka tedy ještě zkopírovala odkaz na stránku a pak teprve příspěvek zveřejnila. Obě kamarádky jí k němu hned daly Like. E-knihy •Marek sice z Krakatitu nebyl nadšený, ale alespoň se trošku blíží jeho oblíbené fantasy literatuře. A s touhle knížkou nebude ani problém ji sehnat elektronicky do jeho čtečky, co dostal k Vánocům, když je tak stará. A měl pravdu, bez problémů ji našel a zadarmo stáhl z webu Městské knihovny v Praze. To s jinými knížkami má větší problémy. Když se o tom bavil s kamarády, tak mu radili různé způsoby, jak knížky získat. Štěpán říkal, že si e-knihu musí koupit nebo půjčit v knihovně. To Karel měl jiný názor, skoro všechno prý dokáže najít na internetu, ale občas mu fungují špatně, třeba je část textu anglicky, jsou tam špatně některá písmena nebo kus úplně chybí. A některé ani nešly otevřít. Když se na to ptal tatínka, tak mu řekl, že e-kniha je chráněna DRM, aby si ji nepřečetl nikdo, kdo si ji nekoupil. Praktické příklady •Pro piráty běžné pokuty v milionech •René Rozmahel: nahrál na filehostingové servery 372 filmových a 33 hudebních děl + do fór odkazy, prospěch asi 8 000 Kč (prémiové kredity) => 11 mil. + tři roky s odkladem na 5 let •Miroslav Ocelík: nahrávání filmů a seriálů, jen Hellshare 11,5 tis. souborů + do fór odkazy => 1,5 roku s odkladem na 3 roky + 80 mil. Kč a propadnutí stolního počítače a zabavení téměř dvou tisíc DVD a CD •Jakub Froněk: sdílel nelegální SW a filmy 8 let a vydělával na tom => tři roky s podmínkovou na 3 roky, propadnutí počítače a disků + 5,7 min. SW (domluva odpuštění při dopadu osvětové video kampaně), 3,7 mil. filmy •16letý chlapec: odkazy a embedy 2500 filmů => 5měsíční podmínka a 4 mil. Kč •NS: částka ne dle ceny za nosič, ale licence za legální sdílení na internetu (fixní + za stáhnutí) •AZ nejen bariéry, i možnosti: bez poplatku správci hudba starší 70 let nebo souhlas nositelů práv (např. René Vaněček – pouští regionální kapely + bez pouštění rádia) Dílo •Jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora •Objektivní vyjádření trvale i dočasně, bez ohledu na rozsah, účel, význam a formu •Ochrana od vzniku (vyjádření, ne zveřejnění) •Ochrana všech částí – postavy, názvy, prostředí •Jedinečné X původní = originální •Není např. denní zpráva, myšlenka, postup, vědecká teorie, objev, matematický vzorec, statistický graf… •Co to tedy je? • Nosiče •Nezávislost trvání ochrany díla na životnosti hmotného nosiče (ne povinnost chránit nosič, pokud neřečeno, např. knihovna) •Výjimky: např. výtvarné dílo •Vlastnictví nosiče není oprávnění k výkonu práva dílo užít •Např. e-prezenčka, mazání e-knih z půjčovaných čteček Specifické typy děl •Úřední dílo a výtvor tradiční lidové kultury: výjimka ve veřejném zájmu •Kolektivní (ne audiovizuální) X souborné dílo (jedinečný výběr, struktura) •Vzniklé tvůrčím zpracováním jiného díla (překlad, parodie...), právo autora zachováno => nutný souhlas Osiřelé dílo •Postup zjišťování + celoevropská veřejná DB, statut kdykoli ukončit přihlášením se •Digitalizace a zpřístupnění, pokud ne předpoklad protestu, trvají další práva (uvádění autora apod.) •Užití jen veřejnými institucemi neziskově, jen pro slovesná + s nimi spojená vyobrazení a audio/vizuální ve sbírkách veřejných knihoven, archivů, muzeí a škol Počítačové programy •Do AP nezasahuje ten, kdo •Rozmnožuje a upravuje pro užití oprávněně nabyté rozmnoženiny pro zavedení a provoz a v souladu s jeho určením •Zhotoví záložní rozmnoženinu (i v paměti počítače) •Zkoumá funkčnost při oprávněné činnosti •Zákonné výjimky (např. volné užití) neplatí •Právo k rozmnoženině za účelem využití, ne dalšího převodu Zaměstnanecká díla •MAP zaměstnavatel (X OAP autora) •Upravují často směrnice, např. na MU: ne k článkům, v RIV = zaměstnanecká, povinnost každé publikované do repozitáře •Problémy: •Ne vše označené afiliací zaměstnanecké •Kde končí zaměstnanecký poměr? •A jak se dělí výkon MAP? •Někdy autor nemá práva užít vlastní dílo IDR = institucionální digitální repozitář Školní díla •VŠKP: AZ + zákon o vysokých školách X jiná: jen AZ •Škola právo na nevýhradní LS o užití, při zisku škola nárok na úhradu nákladů •Škola nevýdělečně zveřejňuje VŠKP po obhajobě (vč. posudků a záznamu obhajoby), odevzdáním souhlas se zveřejněním bez ohledu na obhajobu (výjimka zdůvodněné části dle zákona) •Škola nevykonává MAP, nemůže např. vydat VŠKP pod CC (ale u zaměstnaneckých ano) •Při zájmu komerčního subjektu využít VŠKP: •Škola – bez výhrad? •Autor – uzavření licence •Kompenzace nákladů škole IDR = institucionální digitální repozitář Autoři a práva •Autorem jen FO •Anonymní a pseudonymní zastupováni zveřejnitelem •Spoluautoři rovná práva, není jen rádce či pomocník (i odborný či kdo dal podnět) •Dualita autorských práv: osobnostní a majetková Osobnostní AP •Osobování si autorství •Rozhodnutí o zveřejnění •Nedotknutelnost díla • •Nelze se vzdát, převést •Některá smrtí zanikají, jiná vymáhat i po uplynutí MAP blízkým, PO sdružující autory nebo kolektivním správcem Majetková AP •Právo dílo užít nebo udělit jinému oprávnění k užití, bez oprávnění jen zákonné výjimky •Užitím či oprávněním jiného právo autora nezaniká (jen omezeno, např. výhradní LS) •Právo na odměnu při rozmnožováním pro osobní potřebu a vlastní vnitřní potřebu: •Za tiskové, audio(vizuální) vysílání či záznam na nosič •Platba za MOŽNOST vytvořit •Kolektivnímu správci platí výrobce, dovozce či příjemce přístrojů ke zhotovení rozmnoženin a nosičů, poskytovatel tiskových rozmnoženin za úplatu • Příklad: článek o informačním auditu v repozitáři •Má knihovna právo požadovat možnost rozhodnout, jestli může být zveřejněný? •=> OAP u autora, takže ne, ale možnost postihu při porušení jiného než AZ (pracovní kázeň, mlčenlivost…) •Kdo má právo rozhodnout, jestli bude článek vydán pod licencí CC, když vznikl jako… •…úkol pro splnění předmětu na MU? •=> školní dílo, MAP na studentovi •…úkol zadaný knihovnou jejímu zaměstnanci? •=> zaměstnanecké dílo, MAP na knihovně (výběr licence CC) •…v rámci volného času zaměstnance knihovny? •=> MAP na autorovi, ale nesmí použít chráněné informace Užití díla •Rozmnožování: jakkoli, i dočasně •Rozšiřování: v ES po prvním vyčerpáno (mimo pronájem a půjčování) •Pronájem + půjčování •Vystavování: zpřístupnění pro vnímání •Sdělování veřejnosti: v nehmotné, hl. •Provozování živě nebo ze záznamu •Vysílání díla rozhlasem či televizí •Aktuálně řešeno hl. s e-knihami (MAP se nevyčerpá), ochrana hlavně pomocí (sociálního) DRM E-knihy •Na hraně mezi knihou a SW => prodej zboží nebo licence na službu (přístup)? •MAP se nevyčerpá •Lze číst, ne udělat kopii •Ochrana hlavně pomocí (sociálního) DRM •Nelze půjčovat, ani prodat čtečku s e-knihami, které s ní nebyly pořízeny •Lze řešit licenční smlouvou •Možností i licence pro zdravotně znevýhodněné Užití díla dle rozhodnutí soudu (zahraničí) •Užití pro osobní potřebu v budoucnu možné jen z legálních zdrojů, zrušení poplatků za prázdná média – Rozsudek soudního dvora EU ze dne 10. 4. 2014, spis. zn. C-435/12 •Odkaz na web s pirátským obsahem není sdělováním veřejnosti (zatím nezávazné) - Press release of Court of Justice of the European Union, No 37/16 •Lze přeprodávat či darovat e-knihy (nutné moci dokázat řádné zakoupení) - Court of Appeal of Amsterdam, ECLI:NL:GHAMS:2015:66, 20 January 2015 •Google Books s víc než 20 min. naskenovanými knihami s možností zobrazení části s vyhledávaným textem (full text) spadá do fair use => usnadnění nákupu dle zájmu čtenáře, ne celá kniha - Authors Guild v. Google Inc, U.S. Supreme Court, No. 15-849 Platnost MAP •Nelze se vzdát, nepřevoditelná, ale dědictví •70 let od smrti (posledního spolu) nebo od zveřejnění (ano/pseudonym) •Audiovizuální od smrti posledního z: režisér, autor scénáře, dialogů a hudby pro toto užití •Dosud nezveřejněné 25 let pro zveřejnitele •Po uplynutí dílo volným Porušení práv •Autor a kolektivní správce se může domáhat zastavení porušování, odměny… •Do AP zasahuje: •Kdo obchází technické ochrany, prodává k tomu zařízení, výrobky nebo součástky •Kdo odstraní nebo mění e-informaci o správě práv nebo takto upravená rozšiřuje či přijímá •Kdo pro své dílo využívá prvků (i úpravy) s možností záměny s jiným dílem téhož druhu • Obecné principy omezení práv autora •Pravidlo: k užití nutný souhlas autora! •Výjimky => ZÁKONNÉ UŽITÍ (omezení AP) •Omezení jen pro zvláštní případy jasně dané zákonem, nesmí být v rozporu s běžným užitím, jen na dílo zveřejněné •Bezúplatné zákonné licence X úplatné zákonné licence X bez zákonné licence § 30 Užití pro osobní potřebu •= volné užití •Pro FO bez účelu prospěchu není užitím •Neplatí SW, e-databáze, stavby a záznam audiovizuálního díla při provozování ze záznamu nebo přenosu •Tiskové (mimo notový záznam) volnější – i na objednávku a vnitřní potřeba PO •Užití díla pro nezbytné předvedení či oprava přístroje zákazníkovi VŽDY nutná informace o zdroji Až celá drobná díla pro kritiku, vědu, odbornou tvorbu Malé výňatky Ilustrace při vyučování, výzkum; bez prospěchu Citace dle AZ (§ 31) Jen odůvodněná míra, rozsah a daný účel •„(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo •užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, •užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, •užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; •vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.“ • § 31 Citace •Při autocitaci stejná pravidla •Obrázky a grafy stejné jako text •Citace dle akademických pravidel a zákona odlišné (plagiátorství myšlenkové X vyjádření) Knihovní licence •Zpřístupnění ze sbírek - nevýdělečné školské a vzdělávací zařízení •Půjčování po zaplacení odměny autorům (mimo jmenované knihovny, např. školní, vysokoškolské…), nutné roční statistiky pro vyúčtování •Rozmnoženiny pro archivní nebo za poškozené, které nelze koupit (lze i půjčovat) •Půjčování VŠKP na místě pro studium (pokud nezamítnuto) •Půjčování zvukových dokumentů - nutné zamezit kopírování => smlouva z 2. 1. 2004 • Knihovní licence – e-specifika •Možnost v katalogu pro nabídku užít obálku a obsah •E-prezenčka + podobné u zvukových + digitalizovaná volná díla (EOD) cena jen náklady zpracování X jiné e-dokumenty jen díky smlouvě s DILIA a autorským odměnám (6 Kč/str. – vyšší než kopie) •E-prezenčka (i při existenci e-knihy) možná v EU => Tisková zpráva Soudního dvora EU ze dne 11. 9. 2014, č. 124/14 • Licence – veřejná čtení v knihovně •DILIA + NKP => hromadná smlouva •Nutné ohlášení pomocí formuláře, pak NKP platí paušální poplatek •Nehlásí se pro vyučování a zdravotně postižené (zákonné licence) •Autor může zakázat Další zákonné licence (výběr) •Katalogová: pro propagaci akce •Zpravodajská: info o aktuálních událostech s možností sdílení •Užití díla umístěného na veřejném prostranství •Užití díla v rámci občanských či náboženských obřadů nebo úředních akcí pořádaných orgány veřejné správy, v rámci školních představení a užití díla školního: přiměřeně a bez prospěchu •Pro zdravotně postižené: přiměřené a bez prospěchu •Pro dočasné rozmnoženiny: přenos díla po síti prostředníkem nebo oprávněné užití díla Základní ustanovení pro smluvní typy •Licencí autor uděluje oprávnění k užití •LS lze omezit na určité druhy užití i na čas a místo, množství a rozsah; pokud neuvedeno, předpoklad nutného k účelu •Výhradní X nevýhradní •Odměna autorovi (stanovena, obvyklá, jasně bezúplatná): •Za pronajímané audio(vizuální) se nelze vzdát •Při výpočtu dle výnosů nutné umožnit autorovi kontrolu •Specificky definována nakladatelská •Možné návrh i pro neomezený okruh nabyvatelů a bez informování navrhovatele (v souladu se zvyklostmi a dodržet pravidla) - CC Veřejné licence (CC) •Možnost šíření (dle vybraných podmínek) •Nutné údaje o díle (autor, název, URL…) a odkaz na CC licenci •Neodvolatelné (nelze zamezit povolenému v době získání kopie při trvání licence) •Zanikají při porušení podmínek u nabyvatele •(dle Gruber) • •CC ≠ OA Typy licencí pro SW •End-user license agreement (EULA) – možné omezení např. i Open Source •Original Equipment Manufacturer (OEM) •BSD nebo MIT licence – uvedení autora a zřeknutí se odpovědnosti za dílo •GNU General Public License (GNU GPL) – copyleft licence (svobodný SW, ale odvozené se stejnou licencí) X LGPL možné propojit s proprietárním SW Konec LS •Odstoupit před zveřejněním, pokud již dílo neodpovídá přesvědčení •Při nedostatečném využívání LS možnost odstoupit (pokud vina není u autora), ale nejprve vyzvat k využití v přiměřené lhůtě •Pokud LS nevylučuje, práva po smrti FO nebo zániku PO na právního nástupce •U koho škoda za předčasné ukončení LS, právo na náhradu, ale výpočet nejasný Databáze •Způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu autorovým vlastním duševním výtvorem •Nutný podstatný kvalitativní či kvantitativní vklad, každý => nový běh trvání práva (15 let) •Pořizovatel databáze: •Většina obdob AP mimo bezúplatné licence •Pořizovatelem může být i PO, stačí dát podnět •Právo převoditelné •Nezasahuje oprávněný uživatel přístupem a běžným užitím • • Zvláštní právo pořizovatele databáze •Vytěžování (přepis obsahu na jiný podklad) a zužitkování (zpřístupnění obsahu) není půjčování •„Opakované a systematické vytěžování nebo zužitkování nepodstatných částí obsahu databáze a jiné jednání, které není běžné, přiměřené a je na újmu oprávněným zájmům pořizovatele databáze, není dovoleno.“ •Možné i podstatné užití pro osobní potřebu, vědecké a vyučovací účely (nutné pramen a nevýdělečné) a úřední účely (veřejná bezpečnost, soud…) Licenční smlouvy k databázím v KŘ •Hl. k licencovaným EIZ => v KŘ podmínky licence mezi knihovnou a poskytovatelem EIZ •Odkaz na LS a možné užití v ní, např. •Pro nekomerční účely (možné výukové, studijní vědecké a osobní) •Přiměřené části možné prohlížet, stahovat, tisknout…, tj. čísla e-časopisů a e-knihy ne celé X ČSN online nelze normy rozmnožovat (ani tisk) •Neupravovat, ani díla odvozená •Nezpřístupňovat dalším osobám •Rešerše z licencovaných EIZ autorizovaná služba •45 Ještě několik poznámek •K zařazení díla do DB nutný souhlas autora •Díla zařazená do DB neztrácejí nárok na vlastní AP ochranu •Nutné odlišovat i SW a jeho ochranu •Čím obecnější databáze (výběr a uspořádání), tím obtížnější AP ochrana •Příklad: Občanské sdružení vytvořilo úžasnou e-databázi článků pod CC. Knihovna by ji chtěla zpřístupnit, ale koho žádat o práva? •=> Pořizovatel databáze, autor SW; články není potřeba díky CC • Práva související s právem autorským •Práva k uměleckému výkonu, výrobce k zvukovému a obrazovému záznamu, televizního vysílatele k vysílání => platnost obdoby (většiny) AP, i výjimek z nich a LS •Právo nakladatele: odměna za rozmnoženinu jím vydaného díla pro osobní potřebu •Trvání MAP 50 let od vzniku práva, zvukové záznamy 70 let Kolektivní správa AP •Výhradně PO, ne podnikání, ale hlavní činnost •Zástup při vymáhání nároků, přerozdělování odměn (nutné se přihlásit), mezinárodní řešení •Správa MAP všech dotčených •DILIA: díla literární, divadelní •OSA: díla hudební (skladatelé a textaři) •INTERGRAM: výkonní umělci a výrobci zvuk.(obraz.) záznamů •OOA-S: díla architektonická a výtvarná (i v audiovizuálních, např. kameramani, scénografové) •GESTOR: výtvarná díla při opětném prodeji originálu •OAZA: zvukaři Náhrady knihovny k DILII •1x ročně vyúčtování za kopie, součet: •Za kopírovací zařízení •Za počet barevných i černobílých kopií •1x čtvrt roku za e-kopie •Statistiky a faktury k DILII přes NKP (přepočítává) •Za EDD v knihovně (i digitální) Novela 102/2017 Sb. •Formální a dílčí změny •Knihovní licence – půjčování jako audio(vizuální) také záznamy, které jsou příslušenstvím hmotné rozmnoženiny •Nová licence: pro karikaturu a parodii možné dílo užít •Rozšíření práv nakladatelů – odměna při rozmnoženině pro osobní a vlastní vnitřní potřebu •Online hudební díla – licence pro více území • Výrazná změna kolektivní správy (výběr) •Možnosti svěření výkonu nositelem práv správci bez ohledu na sídlo •Možnost odvolat oprávnění správci, ale povinně kolektivně spravované musí řešit nějaký správce •Informování nositele práv o řadě informací (např. srážky za správu apod.) + informování veřejnosti pro transparentnost + specifické na vyžádání •Rozšířená kolektivní správa – hromadné smlouvy, řada spojená s knihovnami •NK vede online seznam slovesných děl na trhu nedostupných => možná kolektivní licence na obsah digi knihoven s ostatními knihovnami pod MK •Společný zástupce kolektivních správců – ti řeší smluvně vztahy správy, ne uživatel smlouvy (ten ale dá výzvu správci), při sporu může být každá strana zastoupena prostředníkem ze seznamu vedeného ministerstvem (placený) •Povinnost uživatele informovat po výzvě kolektivního správce o repertoáru •Oznámení živé hudební produkce správci 15 dní předem (mimo tradiční lidovou kulturu) •Sazby v zákoně nebo stanovené kolektivním správcem, musí být přiměřené, definován i postup přerozdělování (např. % z odměn jednotlivých přístrojů) •Nezávislý správce práv – zřejmě prudký nárůst počtu správců Úkol na příště (přednáška) •Přečtěte si vzorový knihovní řád a označkujte si ho dle metody I.N.S.E.R.T. •Pozorně čtěte •V pravém okraji textu u každého odstavce udělejte značku (označte uvedené informace znaménky): •✓ „fajfka“ - známá •- mínus - v rozporu s tím, co jste si mysleli •+ plus - nová •? otazník - nerozumíte nebo chcete vědět víc •V levém okraji udělejte poznámku, ze kterého zákona a jaké jeho části vychází • Použité zdroje •Autorský zákon, ve znění pozdějších předpisů •BARTÁK, Jan. Elektronické dodávání dokumentů (EDD). Dilia [online]. 2011 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8418-elektronicke-dodavani-dokumentu-edd •GRUBER, Lukáš. Typy CC licencí. Creative Commons Česká republika [online]. c2013 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.creativecommons.cz/zakladni-informace-o-cc/typy-cc-licenci/ •KŘÍŽ, Jan. Autorský zákon a předpisy souvisící: Komentář Text autorizován k 1.11.2002. 1. vyd. Praha: Linde, 2002, 791 s. ISBN 80-720-1385-8. •Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ze dne 2. 2. 2011, č. j. 5 As 38/2008-288 •TELEC, Ivo. Autorský zákon: komentář. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007. •Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 31. 5. 2006, sp. zn. 5 Tdo 621/2006 •Zákon o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů