Vzdělávání knihovníků systém škol, návrh kurikula Martin Krčál •VIKBB42 Knihovnické procesy a služby •Brno, 11. dubna 2018 Vzdělávání knihovníků * Potřebuje knihovnická profese vzdělávání? * Potřebují knihovny vzdělávací systém? * Potřebují školy pro vzdělávání knihovny? * Vědí studenti, co obnáší obor ISK? > Systém škol * střední knihovnické školy (13) vinformační studia vRVP * vyšší odborné školy (2) * vysoké školy (4) vBc., Mgr., PhD. Předmět studia * SŠ a VOŠ = praktické zaměření, znalost oboru a praxe * VŠ = vymezení teoretického rámce oboru, jednodušší aplikace, vedení k samostudiu a vyhledávání zdrojů, sledování trendů vBc. – více praktické vMgr. – více teoretické vPhD. – více výzkumné Celoživotní vzdělávání * vzniká koncepce * původně bez odborných škol * knihovnické školy součástí systému * zapojování praxe do systému Spolupráce s praxí * zkušenosti z USA – ALA vcertifikace kurikula * podíl praxe na vzdělávání * realita v ČR vpotřebují knihovny školy? * Obor studia - RVP * Informační služby vklíčové kompetence §k učení, řešení problémů, komunikační, personální a sociální, občanské a kulturní, využívání ICT a práce s info vodborné kompetence §práce s IS, zajištění infoslužeb, BOZP, kvalita práce, ekonomika provozu a udržitelný rozvoj v Úkol 1 – Klíčové kompetence * Zkuste definovat kompetence studenta VŠ * brainstorming Úkol 2 – Uplatnění absolventů * Kde se lze uplatnit? * Diskuze Úkol 3 – Poskládejte kurikulum * Bc. studium * Definujte oblasti oboru vCo by mělo být předmětem oblastí? vJaké předměty by mělo Vaše kurikulum obsahovat? * Práce ve skupinách Závěr •Děkuji Vám za pozornost billboard •Martin Krčál •krcal@phil.muni.cz >