BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY Organizace předmětu a požadavky na jeho ukončení, očekávání studentů VIKBB48 Jaro 2018 Mgr. Helena Hubatková Selucká Kontakt: 110829@mail.muni.cz Výchozí zkušenosti ▫Zkušenosti s knihovnami – pozitivní, negativní… ▫Studium a spolužáci ▫Školní i mimoškolní aktivity ▫Osobní zkušenosti s lidmi se SP (přímé i nepřímé) ▫Literatura…kultura (film, knihy s hrdiny se SP) ▫Individuální osobnost (zkušenosti, postoje…) ▫ ▫ Osoby se specifickými potřebami •Kdo to vlastně je? •Integrovat nebo inkluzivně vzdělávat? Osoby se specifickými potřebami •Skupiny, které budete moci poznat během výuky blíže: ▫Lidé se zrakovým postižením ▫Lidé s mentálním postižením ▫Migranti ▫Lidé se sluchovým postižením ▫Lidé s tělesným postižením ▫Lidé s duševním onemocněním ▫Rodiče na rodičovské (mateřské) dovolené Předpoklady v průběhu semestru •Každou středu, 15.50-17.25 •V případě absence pedagoga bude zadáno téma pro samostudium – následně bude zhodnoceno na další výuce předmětu •21. 2. – 16. 5. (13 týdnů výuky) • •Účast na výuce (v případě prezenčních studentů) •Práce s odbornou literaturou při seminární i závěrečné práci (ne absolventské práce Bc., Mgr.) •Účast na programu pro osoby se specifickými potřebami a jeho zhodnocení (seminární práce) •Závěrečná práce • ▫ ▫ ▫ – ▫ Předpoklady v průběhu semestru •Prezenční studenti •Kombinovaní studenti •75% účast na výuce v závislosti na počtu výukových hodin • •Práce s odbornou literaturou • •Účast na 1 programu pro osoby se specifickými potřebami a jeho písemné zhodnocení do 31.5. • •Závěrečná práce • • • • •Práce s odbornou literaturou • •Účast na 3 programech pro osoby se specifickými potřebami a jejich písemné zhodnocení do 31.5. • •Závěrečná práce • • Obsah předmětu: ½ domácí, ½ externisté •Organizace předmětu, úvod do problematiky. •Terminologie, pravidla komunikace. •Knihovny – legislativa, služby, fondy knihoven. •Standard Handicap Friendly •Čtenářství v kontextu života lidí se SP. •Kultura lidí se specifickými potřebami. •Bariéry aneb Přístupnost v knihovnách. •Integrační programy – společný výběr tématu. •Přednášky externích odborníků na problematiku života lidí se specifickými potřebami. • Požadavky na ukončení ▫Účast na 1 (3 – kombinovaní studenti) programu pro osoby se specifickými potřebami a jeho písemné zhodnocení do 31.5. – ▫Závěrečná práce – odevzdání dle rozpisu ve zkouškovém období. ▫ ▫POZOR: Termíny v září 2018 nebudou vypsány! Účast na programu pro osoby se SP •Práce s odbornou literaturou (minimálně 1 zdroj) a její uvedení v použitých zdrojích •Výběr a účast na 1 (3) programu pro osoby se specifickými potřebami v průběhu semestru (např. vernisáž výstavy, Tichá kavárna, den otevřených dveří…) •V případě kombinovaných studentů účast na 3 programech pro různé skupiny osob se SP •Písemné zpracování zkušeností z účasti na programu, minimální rozsah práce určen jen u kombinovaných studentů – minimálně 7000 znaků + titulní list, použité zdroje •Obsah práce: 1/3 popis programu, 2/3 osobní zhodnocení vlastních postřehů z programu (pozitivní i negativní) • • • Závěrečná práce – varianta A, B •Kombinovaní i denní studenti ukončí předmět závěrečnou písemnou prací – výběr tématu – varianta A nebo B •Odevzdání práce dle rozpisu ve zkouškovém období, obsahové schválení. • • • Varianta A —Teoretická příprava z odborné literatury a její uvedení v použitých zdrojích. —Zhodnocení vybrané knihovny podle standardu Handicap Friendly a příslušných metodik — http://ipk.nkp.cz/legislativa/normy-standardy-doporuceni/rovny-pristup.-standard-handicap-friendl y —Každý si volně vybere 2 ze 4 „základních“ postižení: —Lidé se zrakovým postižením —Lidé s tělesným postižením —Lidé s mentálním postižením —Lidé se sluchovým postižením –… a podle příslušného Standardu a metodik zhodnotí knihovnu (za využití různých zdrojů – web knihovny, osobní rozhovory, osobní zkušenost apod.) —Písemné zhodnocení přístupnosti knihovny + návrh na „zlepšení“ formou písemné práce v rozsahu minimálně 7 000 znaků +titulní list, použité zdroje. —Zvolený výběr druhu metodik a vybranou knihovnu mi nahlaste e-mailem do 30.3.2018. • Varianta B —Teoretická příprava z odborné literatury a její uvedení v použitých zdrojích. —Výběr z předem stanovených témat (viz. IS) —Zpracování daného typu postižení s ohledem na: —Charakteristiku dané cílové skupiny. —Vztah k četbě, literatuře, čtenářství. —Organizace zaměřené na lidi s tímto druhem postižení. —Nabídka činnosti knihoven pro tuto skupinu osob (v ČR, případně i v zahraničí) —Použitá literatura. —Rozsah práce 15 000 znaků + titulní list, použité zdroje. — • Důležité termíny •Výběr závěrečné samostatné práce do 30. března (přihlášení přes IS – balík témat bude zveřejněn od 14.3.) • •Odevzdání písemného zhodnocení náslechu programu do 31.5. • •Odevzdání závěrečné samostatné práce dle rozpisu zkouškového období. Plánování za člověka ve vašem okolí •V čem je dobrý… •Důležití lidé v jeho životě – kruhy vztahů •Co je teď pro něj důležité… •S čím ví, že má problémy… •Jak ho mohu podpořit… • • Plánování s člověkem •V čem jsi dobrý… •Důležití lidé v tvém životě – kruhy vztahů •Co je právě teď pro tebe důležité… •S čím víš, že máš problémy… •Jak tě mohu podpořit… • • •Domácí úkol („za člověka“ a „s člověkem“ – vnímání rozdílů v kontextu práce s lidmi se SP) • • Plánování zaměřené na člověka •Poznáváme, co hezké člověk přináší do života svých blízkých. •Poznáváme, co je pro daného člověka důležité. •Nevycházíme z představ, jaký má druhý člověk být. •Neustále se ptáme, jak situaci vnímá člověk. •Děláme všechno s člověkem, ne za člověka. • ▫ Prezentace Quip - http://www.kvalitavpraxi.cz/