NESLYŠÍCÍ V KNIHOVNÁCH – VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY A JEJICH PŘÍPRAVA VIKBB48 Cíle (vzdělávacích) programů ¨Cíle programu „Po stopách lvů“ ¨x ¨Cíle program pro lidi (děti) se SP Příklady valence slovesa býti (K. May: Pouští a prérií) ¨- „To jsem já“, odvětil muž, který seděl u ohně. (někdo existuje) ¨- Na ranč je odtud asi 20 mil. ( jak daleko) ¨- Jeho uniforma byla na cáry, krev mu crčela z mnoha ran. ( něco je nějaké) ¨- Siouxové byli výborní stopaři. ( mít vlastnost) ¨- Ukradených pušek bylo málo. ( určení množství) ¨- V křoví ležel neznámý muž. Byl zastřelený. (stav) ¨- Done Enrico, čí je tamten hřebec? ( komu patří) ¨- Nebylo jasné, co šejk udělá. ( hodnocení) ¨- Mému sluhovi Kámilovi nebylo mnoho let. ( jak byl starý) -Po návštěvě u kmene Ašallu mi nebylo veselo. (jak se cítil) - ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín Písemný projev: biologie ¨Člověk pije čaj. Čaj se jede do ledvin. Ledvin vybirá. Vyhodíme do močové trubice, močové trubice potom čurá vyhodíme odpadky. ¨ ¨Protože jestli má sladký moč tak má cukrovku. Jestli nemá sladký moč je zdravá. Když jezdíme na autobus třeba do krkonoš Holka sedí chtěla jíst na záchod dlouho vydržila a asi 1 hodinu. A potom už zastavili. Holka už nemůže jíst na záchod, ale bolí břicho honem do nemocnici na vyšetřuje moč. ¨ ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín SMS ¨Cau! Ano v poradku sedla mista ale malo lidi. Ja jsem ctela cisopis. Cau V. ¨Cau! Mame se dobře. Jsme byli sli na prohazky, ale venku je moc krasne pada snih. Vis, ty jsi dobře chodis nohy, ale mam radost. Rikali, ze pozdravuj Ty. Cau V. ¨Cau. Ja se mam dobře. Mama také Gabina. Varime ryby, rizek. Ja jsem nepit vino, ale ano malo pit legrace. Ja musim malo jidlo, ale budu tlusta, vis. Co nohy? Cau V. ¨Cau! Jak se mas, co delas? Co nebolel nohy? Mam se dobře, jsme byli ven na prohazky, ale venku je porad krasne pada snih. Cau V. ¨ ¨ ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín Problémy ¨Neznalost prostředí, situace… ¨Pravidla komunikace, ale… ¨Uzavřená komunita ¨První, druhý, třetí… kontakt ¨Komunikační bariéry ¨Složitost jazyka ¨Naše vlastní návyky – zvyklosti komunikace ¨„přílišná sebedůvěra“ ¨Herecké schopnosti ¨Mluvený vs. psaný text /viz. Prezentace, ukázky ¨Používaní přímé řeči ¨Popisy postavené na zvukových vjemech ¨Pojmenování na základě vnější podobnosti či vnitřních souvislostí ¨Sdělení rozšiřují osobní zkušenosti každého jedince ¨ Pohádka O Karkulce ¨Původní text: ¨ Byla jednou jedna hodná a roztomilá dívenka. Kdekdo ji měl rád, ale maminka a babička ji měly nejradši. Babička jí upletla červený čepeček, karkulku, a podle toho čepečku jí říkali Červená Karkulka. ¨ Babička bydlila na samotě v chaloupce za lesem. Nechtěla se stěhovat do vsi, v chaloupce za lesem si zvykla – a co by si bez ní byli v zimě počali zajíci, srny a ptáčkové! Vždycky pro ně měla něco dobrého na zub nebo do zobáčku…. ¨ ¨(Hrubín, F. : Malý špalíček pohádek) ¨Upravený text: ¨ Byla jednou hodná holčička a ta holčička se jmenovala Červená Karkulka. Lidé jí tak říkali proto, že nosila na hlavě červený čepeček – karkulku. Červená Karkulka měla babičku. Babička bydlela v malém domku na samotě za lesem. ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín Vytváření upravených textů ¨výběr knihy ¨stanovení dějové linie ¨volba jazykových prostředků ¨členění textu ¨vysvětlivky - lexikální ¨ - gramatické ¨ ¨ilustrace ¨ověřování srozumitelnosti textu ¨převyprávění textu ve znakovém jazyce ¨ ¨Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Oblíbený žánr ¨ ¨časopisy, komiksy, magazíny ¨klasická beletrie (dívčí romány) ¨naučná literatura (sport, umění, historie, cestopisy) ¨dobrodružná literatura, sci-fi, horory ¨pohádky ¨povídky ¨humor (kromě slovního) ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Lenka Lanczová : Blbej fór ¨ ¨Jsem ve škole. Máme přestávku. Spolužák Vrabec mi vysvětluje matematiku. Matematika mě nebaví, protože ji nechápu. Vrabec dělá srandu a říká mi, že se mám radši vdát, protože jsem hloupá. Hraji, že jsem uražená. Udělám si z něho srandu taky a řeknu mu, že si nemá kousat nehty, protože to nevypadá hezky.Mám strach z toho, že se bude zkoušet. Má spolužačka Zuzana strach nemá.Učitel Semerák zkouší každou hodinu. říká, že dnes zkoušet nebude.Ve třídě je hluk ¨ ¨Jsem ve škole. Máme přestávku. Spolužák Vrabec mi vysvětluje matematiku. Matematika mě nebaví, protože ji nechápu. Vrabec dělá srandu a říká mi, že se mám radši vdát, protože jsem hloupá. Hraji vysvětlit, že jsem uražená. Udělám si z něho srandu taky a Řřeknu mu, že si nemá kousat nehty, protože to nevypadá hezky.Mám strach z toho, že se bude zkoušet. ** Má spolužačka Zuzana strach nemá,. ** Učitel Semerák zkouší každou hodinu. Ale Zuzana říká, že dnes zkoušet nebude.Ve třídě je hluk rozepsat, např. Spolužáci se hlasitě baví, někdo volá…křičí… ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín Jan Karafiát: Broučci ¨Tatínek a broučci letěli svítit. Letěli kolem chaloupky hajného.Tatínek vyprávěl broučkům o hajném, o vinici, o městě, o zahradách. Letěli kolem kašny se dvěma lvy. Doletěli do kostela.Viděli tři veliké svícny, lavice a plno lidí. Přišel farář. Tatínek Brouček faráře poznal. Byl to Pavlík! Farář vyprávěl o svém dětství. Když byl malý, hrál si na zahradě a uviděl nějakého broučka. Chtěl si broučka chytit. Hodil na něj klobouk a utrhl broučkovi křidélko. Ráno mu maminka řekla, že broučka zabil. Pavlík o tom dlouho přemýšlel. Bylo mu broučka líto. ¨ ¨Tatínek a broučci letěli svítit. Letěli kolem chaloupky hajného., pak Tatínek vyprávěl broučkům o hajném, o vinici, o městě, o zahradách. Letěli kolem kašny se dvěma lvy. až dDoletěli do kostela. Tam Viděli tři veliké svícny, lavice a plno lidí. Přišel farář. a Tatínek Brouček faráře poznal. Byl to Pavlík! Farář vyprávěl lidem v kostele o svém dětství. Když byl malý, hrál si na zahradě a uviděl nějakého broučka. Chtěl si broučka chytit. Hodil na něj klobouk a utrhl broučkovi křidélko. Ráno mu maminka řekla, že broučka zabil. Pavlík o tom dlouho přemýšlel. Bylo mu broučka líto. tuto část napsat v první osobě: když jsem byl malý, hrál jsem si na zahradě.Uviděl jsem malého Broučka a chtěl jsem ho chytit….. ¨ ¨ •Slide z prezentace doc. PhDr. Evy Souralové, PhD. Čtení neslyšících, 2013, Zlín