CJA005 Úvod do staroslověnštiny a základy slavistiky, ELF téma 2, Prézens 1 1 1. U následujících prézentních slovesných forem určete osobu (1., 2. a 3.) a číslo (singulár, duál, plurál) ‒ pokud daný tvar odpovídá více forma, uveďte je (oddělte je čárkou): osoba číslo dadętъ sъchnǫtъ kričite věvě věrujǫ pojemъ staneta glagoĺeši sloveši imamь slyšętъ bojǫ umějǫtъ rečemъ 2. U následujících sloves vytvořte požadovanou prézentní formu: načęti, načьnǫ, načьneši 2. os. sg. roditi, roždǫ, rodiši 1. os. sg. trěbovati, trěbujǫ, trěbuješi 1. os. pl. krьstiti, krьštǫ, krьstiši 2. os. du. rešti, rekǫ, rečeši 3. os. pl. stignǫti, stignǫ, stigneši 3. os. sg. CJA005 Úvod do staroslověnštiny a základy slavistiky, ELF téma 2, Prézens 2 2 pokryvati, pokryjǫ, pokryješi 2. os. sg. žęti, žьňǫ, žьňeši 3. os. pl. lomiti, lomľǫ, lomiši 3. os. pl. bьrati, berǫ, bereši 1. os. du. mrěti, mьrǫ, mьreši 3. os. pl tonǫti, tonǫ, toneši 3. os. sg. viděti, viždǫ, vidiši 3. os. pl. žiti, žijǫ, žiješi 1. os. sg. vesti, vedǫ, vedeši 1. os. pl. slaviti, slavĺǫ, slaviši 2. os. du. brati, boŕǫ, boŕeši 3. os. pl. vlěšti, vlěkǫ, vlěčeši 3. os. pl. otęti, otьmǫ, otьmeši 3. os. sg. 3. Vyčasujte následující slovesa v prézentu: byti sg. du. pl. 1. 2. 3 1. 2. 3. 1. 2. 3. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. věděti sg. du. pl. 1. 2. 3 1. 2. 3. 1. 2. 3. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. dati sg. du. pl. 1. 2. 3 1. 2. 3. 1. 2. 3. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. jasti sg. du. pl. 1. 2. 3 1. 2. 3. 1. 2. 3. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. iměti sg. du. pl. 1. 2. 3 1. 2. 3. 1. 2. 3. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. .............. ..............