HODNOCENÍ STUDENTŮ Školní didaktika Když se student nic nenaučí, učitel z předmětu propadá. Ingrid Čejková Před tím, než hodnotíme… ◻ Jaký byl cíl výuky, který je předmětem hodnocení? ◻ Jaká je učitelova představa o úspěšném žákovi? ◻ Kdy má žák dostat jedničku? a) když splní všechny učitelovy požadavky? b) když překoná všechny učitelovy požadavky? ◻ S čím budeme výsledek žáka porovnávat? a) relativní hodnocení – žáci mezi sebou b) absolutní hodnocení – uspěl x neuspěl ◻ Kdo má větší zásluhu na známce? Žák nebo učitel? Na co si dát pozor? ◻ Očekávání učitele související se sociální percepcí a) Halo efekt – první (silný) dojem (Thorndike) b) Pygmalion efekt – pozitivní očekávání c) Golem efekt – negativní očekávání d) nálepkování (labeling) - škatulkování ◻ Sebenaplňující se proroctví na straně žáka Pygmalion efekt (Rosenthal &Jacobson) ◻ Výzkumný experiment: Pygmalion in the Classroom ◻ 60. léta 20. století ◻ Žákům na základní škole výzkumníci rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o prověření IQ žáků a o to, zda mají studijní předpoklady. Poté vybrali žáky s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní. ◻ Za nějakou dobu tito studenti opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to kvůli tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak, než k ostatním studentům. Věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům. Funkce hodnocení ◻ Motivační funkce: povzbuzuje žáka v učení se (někdy je však zneužívána jako prostředek k udržení kázně) ◻ Informativní funkce: poskytuje informace o výkonu žáka ◻ Regulativní funkce: reguluje další jednání žáka ◻ Výchovná funkce: vede k formování pozitivních vlastností a postojů žáka (např. odpovědnost k okolí, vytrvalost, stejně jako sebevědomí a postoje k sobě samému) ◻ Prognostická funkce: na základě poznání žákových schopností může učitel s určitou pravděpodobností předpokládat další žákovy vyhlídky do budoucna ◻ Diferenciační funkce: možnost rozdělovat žáky podle výkonnosti Formativní a sumativní hodnocení CÍL FORMATIVNÍ HODNOCENÍ UČIVO METODY SUMATIVNÍ HODNOCENÍ Hodnocení v podobě zpětné vazby provádíme permanentně ve výuce. Možnosti hodnocení ◻ Test (otázky: s volnou odpovědí, s výběrem, doplňovací, spojovací…) ◻ Test s učebnicí (open book exam) ◻ Esej ◻ Referát ◻ Zpráva ◻ Praktická činnost ◻ Ústní zkoušení ◻ Prezentace ◻ Studentský projekt ◻ … Možné způsoby hodnocení ◻ Známkování ◻ Slovní hodnocení ◻ Portfolio ◻ Žákovské sebehodnocení Cvičení Ke každému způsobu hodnocení uveďte přínosy a rizika. Známkování Slovní hodnocení Portfolio Žákovské sebehodnocení Ideál: úspěšnost všech žáků Co pro to lze udělat: ◻ Objasňovat učivo tak dlouho, jak je to potřebné. ◻ Poskytovat žákům praktické příklady a zprostředkovávat aktivní zkušenost s učivem. ◻ Jasně definovat, co mají studenti zvládnout a poté primárně procvičovat toto. ◻ Jasně formulovat, co žáci nezvládají a co se musí stát, aby žáci učivo zvládli. ◻ Podporovat žáky a pozitivně je motivovat. Cvičení Vraťte se k cílům, které jste formulovali a navrhněte, jak zjistíte, že byly naplněny.