Kvalita a efektivita výuky Kvalita výuky Kvalita výuky: vlastnosti či charakteristiky konkrétní výuky, které ji odlišují od výuky jiné, a které je možno zkoumat a srovnávat například v závislosti na standardu nebo ideálu. Komponenty kvalitní výuky I.: jasná organizace a řízení třídy, strukturované a jasné zprostředkování cílů a obsahu vzdělávání, učební úlohy podněcující kognitivní aktivizaci žáků, podpůrné učební klima (Janík, Slavík a kolektiv, 2013). Komponenty kvalitní výuky II.: příprava výuky v souladu s cíli definovanými v kurikulu a potřebami žáků, využití širokého spektra výchovných a vzdělávacích strategií, sledování cílů akademických i osobnostně rozvojových, systematické sledování vzdělávacího pokroku každého žáka, individualizace výuky, harmonický rozvoj žáka (Česká školní inspekce, 2016; Chvál, 2018). Carrollův model učení Čím méně je výuka kvalitní, tím více času žáci potřebují k tomu, aby se naučili požadované učivo. Efektivita výuky Efektivita výuky: komplexní výsledek, nebo měřítko, které znázorňuje poměr mezi vynaloženými prostředky a výsledkem, nebo mezi skutečným a možným výsledkem. A. hodnocení efektivity výuky skrze charakteristické vlastnosti učitele B. hodnocení efektivity výuky jako vztah „proces-produkt“ Klíčové faktory efektivní výuky I.: jasná struktura výuky, přítomnost intelektuální výzvy ve výuce, výukové prostředí orientované na práci, maximum komunikace ve třídě, pozitivní sociální klima třídy a školy (Mortimore a kolektiv, 1989). Klíčové faktory efektivní výuky II.: jasnost výkladu, flexibilita učitele v používání metod a forem výuky, entuziasmus učitele, podněcující a důsledný přístup učitele, přiměřený kriticismus, povzbudivé působení učitele na žáky, seznamování žáků s kritérii hodnocení, stimulaci myšlení a učení žáků, aktivní interakce se žáky (Scheerens, 2004). Co ovlivňuje učení Rozdíly mezi dobrým a špatným učitelem Žáci vnímají výuku především prizmatem svých učitelů (srov. Starý et al., 2012), a to mimo jiné znamená, že dobří učitelé z obyčejných vyučovacích předmětů vytvářejí předměty nejlepší. Žákovské hodnocení výuky je dynamickým procesem, a pokud v některém z vyučovacích předmětů dojde ke změně učitele, dochází i ke změně žákovského hodnocení výuky. Rozdíly mezi dobrou a špatnou výukou Kognitivní náročnost výuky Pestrost výuky Participac e žáků na výuce Žáky vnímaná významnost vyučovacíh o předmětu Vzdělávac í výsledky žáků Kázeň žáků ve výuce Žáky vnímaná péče učitele o žáky Představy učitele a žáků o dobré výuce Dobrá výuka vysoká vysoká vysoká zjevná dobré kázeň pečující učitel představy žáků a učitele jsou velmi podobné Špatná výuka nízká nízká nízká skrytá špatné nekázeň liknavý učitel představy žáků a učitele se rozcházejí Syntéza výzkumných poznatků: kategorie - aktivita žáků, vyšší míra výukové komunikace a participace žáků na výuce - jasná organizace a řízení třídy a jasná struktura výuky - vyšší kognitivní náročnost výuky - podpůrné učební klima - pestrost výuky - seznamování žáků s kritérii hodnocení - systematické sledování vzdělávacího pokroku každého žáka - kázeň žáků ve výuce - formulovat cíle akademické i osobnostně rozvojové - entuziasmus učitele - dobré vzdělávací výsledky žáků - žáky vnímaná významnost vyučovacího předmětu - shoda představy učitele a žáků o dobré výuce - dostatek času na učení se