Architektura 17. století Brno 2018 Jiří KROUPA I. ITÁLIE 1. Co je to baroko v architektuře ? 1.1 Tři definice původně adjektivní formy slova: „barroco“ – v portugalském 16. století a později „barrueco“ v kastilštině: nepravidelná perla; „baroco“ – v italském bankéřském prostředí označení riskantní finanční operace; „baroque“ - v přeneseném slova smyslu Saint-Simon ve svých Pamětech, roku 1711 tak označuje rovněž myšlení zvláštní a šokující. Francesco Milizia, 1797: „Baroko je nejvyšší stupeň bizarního, nejvyšší vrchol směšného. Borromini zemřel v deliriu, avšak Guarini, Pozzo a Marchionni v sakristii sv. Petra v baroku“. 1.2 Berlínská škola dějin umění Wilhelm Lübke, 1855: epocha zdivočení, emancipované dekorace „… nadvláda ornamentu, přebujelá dekorativnost, promísení jednotlivých uměleckých druhů a ztráta jejich původní jedinečnosti v novém působivém celku… - metamorfóza architektonického principu do ornamentální dekorace“ Jacob Burckhardt, Der Cicerone, 1860: „Barokní stavitelství hovoří stejnou řečí jako renesance, avšak zdivočelým dialektem. Antické sloupové řády, římsy, frontony apod. jsou používány nejrůznějším způsobem a s velkou zvůlí…“ 1.2 Klasické definice: a) Jakob Burckhardt: baroko je shodné s renesancí, je však její zdivočelou formou; baroko směšuje umělecké druhy dohromady: zatímco Michelangelo byl vynikající sochař + malíř + architekt, Bernini vytváří celek, v němž se jednotlivá umění ztrácejí; baroko znamená převahu dekorace a ornamentu nad „uměním“. b) Heinrich Wölfflin: v architektuře zvýšená plasticita, centralizace průčelí, hierarchizace částí a vertikalizace (oproti renesanční horizontalitě); ve výtvarném umění neklasický pól základních pojmů (lineární - malířský; plocha – hloubka; uzavřená forma – otevřená forma; mnohost – jednota; zřetelnost bezpodmínečná – zřetelnost podmíněná). c) Erich A. Brinckmann: začátky barokní architektury v římské plasticitě Michelangelově a severoitalské prostorovosti Palladiově - jejich spojením v Římě vzniká barokní architektura. d) Emil Kaufmann (strukturální přístup): v rámci širšího „renesančně-barokního systému“ znamená baroko dovršení tří ústředních principů: sřetězení - gradace – integrace. 1.3 Počátky výzkumu barokního umění Cornelius Gurlitt (1885-1889), „berlínské“ pokračování dějin umění Franze Kuglera. Alois Riegl (1858-1905) , Die Entstehung der Barockkunst in Rom (1901-1902), vydáno posmrtně 1908. Arne Novák, Prague baroque, 1915 (důležité zejména pro francouzské prostředí). 1.4 Podstata barokní architektury a) Albert Erich Brinckmann (1881-1958), Die Baukunst des 17. und 18. Jahrhunderts, 1919: Dva zdroje barokní architektury: plasticita Michelangelovy architektury jeho pozdního římského období; rozvíjení prostorovosti v Palladiově severoitalské architektuře. Jejich spojením na počátku 17. století v Římě v architektuře Carlo Maderny vzniká barokní styl (prostor i plastická hmota). b) Vojtěch Birnbaum (1877-1934), Barokní princip v dějinách architektury, 1924: (a) Tři typy baroku monumentální (Michelangelo, římský barok) klasicistní (Palladio, francouzský barok) perspektivní (Borromini, „radikální“ barok) (b) Barok jako opakující se pozdní stadium stylů (antický, románský, gotický, apod.). c) Václav Richter (1900-1970), O pojem baroka v architektuře, 1944: Stylovou strukturu je třeba zkoumat v podstatě – pojmu („bez ohledu na vše místní a časové“); tj. konstrukcí hypotézy. V každé architektuře sledujeme vnitřek (prostor) a vnějšek (formální prvky fasády ve vztahu k normě). (a) Barokní prostorová představa: konečný perspektivní prostor (renesanční) – stupňovitě se otevírající (manýristický) – nekonečný prostor (barokní). (b) Baroko ve vztahu k normě (formální články): norma (renesance) – anti-norma (manýrismus) – ne-norma (baroko). Richterův závěr: pojmově existuje pouze jediný barok – Birnbaumův barok perspektivní. d) Emil Kaufmann (1897-1953), Architecture in the Age of Reason. Baroque and Postbaroque in England, Italy and France, 1955 – pojetí strukturalistické: Renesančně – barokní systém je utvářen třemi základními strukturálními principy: sřetězení – gradace – integrace. 1.5 Barokní „bel composto“: spojování všech uměleckých druhů dohromady. (a) Podle výroku erudity Filipa Baldinucciho a Berniniho syna (konec 17. století) GianLorenzo Bernini říkával, že chce: „spojit architekturu na jedné straně se sochařstvím a malířstvím na druhé straně tak, aby došlo k jejich „krásnému spojení (bel composto)“. (b) Důležitým sjednocujícím momentem v barokní architektuře je v Berniniho tvorbě: propojování uměleckých druhů - teatralita - scénografický přístup využívající perspektivních hříček a iluzí. 1.6 Hlavní témata barokní architektury: urbanismus a zahrady chrám (klášterní a poutní, kaple) – palác (zámek a městský palác) vojenská architektura (opevnění, srov. nový pevnostní systém „Vaubanův“) zahradní a letohrádková architektura. 2. Nejvýznamnější římští papežové 17. století Sixtus V. (Felice Peretti) 1585-1590 / projekt městského urbanismu Říma Pavel V. (Borghese) 1605-1621 / rodový patronát, počátky baroku Urban VIII. (Barberini) 1623-1644 / Palazzo Barberini, klasický barok Innocenc X. (Pamphili) 1644-1655 / Borromini papežským architektem Alexandr VII. (Chigi) 1655-1667 / urbanismus Corsa, Bernini-architekt Klement X. (Altieri) 1670-1676 / Palazzo Altieri, akademický „berninismus“ Innocenc XI. (Odescalchi) 1676-1689 / Curia Innocenziana (Carlo Fontana) 3. Počátky barokní architektury v Římě (římský protobarok) 3.1 Michelangelovi žáci a následovníci Giacomo della Porta (1533-1602) Žák Barozziho da Vignola, po Michelangelově smrti dokončoval jeho projekty, po Vignolově smrti se stal architektem rodiny Farnese. a) po Michelangelově smrti (1564): S. Maria Maggiore, Capella Sforzesca: pozoruhodná „barokní“ klenba. Palazzo Senatorio na Kapitolu: přepracování Michelangelovy plastické fasády. b) po smrti Giacoma Barozziho da Vignola (1574): Palazzo Farnese – zahradní loggia v patře: protobarokní arkády. Fasáda Il Gesú – nový protobarokní projekt průčelí jezuitského chrámu. Sv. Petr ve Vatikánu (po Michelangelovi a Vignolovi) - dvě kaple / Capella Gregoriana – Capella Clementina, úprava chóru podle Michelangela, nová lucerna nad kupolí). c) od počátku vlastní samostatně projekty: Trinita dei Monti - nad Španělským náměstím La Sapienza - arkádový dvůr římské Univerzity San Luigi dei Francesi - fasáda římské kolonie francouzů (sv. Ludvík francouzský) San Andrea della Valle (půdorys theatinského kostela) – podle Il Gesu Villa Aldobrandini ve Frascati - hrubá stavba vily (po 1602 ji dokončil Carlo Maderna a Giovanni Fontana /inženýrské a vodní práce) Giacomo del Duca (Jacopo Siciliano/ 1520? – 1601) Sochař, původem ze Sicílie. Dokončoval především Michelangelovu římskou bránu Porta Pia; pracoval na klášteru kartuziánů S. Maria degli Angeli (pokračoval v Michelangelemzahájených pracích). Samostatně projektoval: kopule S. Maria di Loreto, Villa Mattei (Celimontana). Roku 1589 se vrátil na rodnou Sicílii. Domenico Fontana (1543-1607) Do Říma přišel ze severní Itálie a přesto, že nepoznal Michelangela osobně, výrazně se inspiroval jeho architektonickým stylem. Pracoval především jako papežský architekt pro Sixta V. (Felice Peretti da Montalto). Po jeho smrti byl propuštěn a odešel do Neapole, kde se stal královským architektem (1592: Neapol – královský palác; Salerno, Amalfi – krypty v katedrálách). Villa Montalto v Termini – vila kardinála Felice Peretti da Montalto (pozdějšího papeže Sixta V.), dnes zbořená (na místě současného římského nádraží), 70. léta 16. stol. Aqua Felice s Mojžíšovou fontánou: nový vodovod v do té doby neosídlené oblasti (v blízkosti Termini). S. Maria Maggiore, Capella Sistina (vpravo – původně samostatná přístavba), 1584 Lateránský papežský palác, 1587-89 Boční průčelí S. Giovanni in Laterano (s papežskou loggií před transeptem), 1589 Scala santa v Lateráně – budova pro sv. schody s papežskou kaplí, 1589 Vatikánský papežský palác Papežský palác na Quirinálu (levé křídlo za papeže Sixta V.) Nejvýznamnější prací Fontanovou je projekt římského urbanismu: především Strada Felice, regulace římského urbanistického „trojzubce“ u vstupu do města a idea zapojit do urbanistického systému starověké obelisky (přesun Vatikánského obelisku -1586), umísťované vždy do blízkosti významných poutních míst v Římě. 3.2 Od Vignoly k ranému baroku Francesco Capriani (da Volterra/ 1530-1594) Vignolův žák, pracující v pozdně manýristickém stylu: S. Maria in Via (spodní část 1584, horní patro dokončoval v baroku Carlo Rainaldi), S. Giacomo degli Incurabili (na oválném půdorysu 1590, později dokončoval Carlo Maderno). Ottaviano Mascherino (1536-1606) Původně pracoval jako Vignolův žák v Bologni, od roku 1574 působil v Římě. Villa na Quirinalu (1582-1585) - později jádro papežského paláce na Quirinálu s oválným schodištěm. S ohlasem Mascheriniho tvorby bývá spojována i rudolfinská architektura v Praze (původní oválné schodiště v Rudolfově obrazárně na Hradčanech; půdorys Vlašské kaple při Klementinu). Roku 1604 se stal „principe“ na římské Academia di San Luca. Flaminio Ponzio (1560-1613) Pracoval zpočátku v Římě v pomichelangelovském prostředí (byl snad žákem manýristického architekta Martino Longhiho st.). Stal se jedním ze spoluzakladatelů Accademie di San Luca, jeho první prací byla úprava (nová fasáda) Rafaelova kostela S. Eligio degli Orefici (1601-1605). Roku 1605 se stal osobním architektem papeže Pavla V. a jeho rodiny Borghese - pro ně v Římě stavěl své nejvýznamnější práce: Capella Paolina - S. Maria Maggiore: protějšek Fontanovy kaple Sistina), 1611 Palazzo Borghese (po Vignolovi – přístavba křídla s loggií as oválným schodištěm, 1605-1607) Casino Borghese ve Villa Borghese: 1609-1613; dokončil Giovanni Vasanzio a Girolamo Rainaldi) Oratorium sv. Ondřeje na Celiu (pro Scipiona Borghese) s malbami Quida Reniho a Domenichina Aqua Paola na Janiculu – monumentální vodní kašna podle antického vzoru vodní nádrže. 3.3 Typický rys protobaroku: opakovaný motiv antikizující arkády, tj. arkády lemovaná plastickými pilastry nebo lizénami (forma nazývaná na konci 19. století „přísnou renesancí“). 4. Carlo Maderna (1556-1629) Po smrti Sixta V. (1590) se dostal Domenico Fontana na papežském dvoře do nemilosti. V té době s ním spolupracoval jeho příbuzný ze severní Itálie, Carlo Maderna. Přišel z Lombardie, ze severoitalského – palladiánského prostředí. V Římě byl okouzlen Michelangelovou architekturou a uskutečnil zde posléze syntézu dvou původně protobarokních tendencí. Stal se vlastně nejlepším pokračovatelem Michelangelovým, ačkoli jej sám (na rozdíl od ostatních Římanů) vůbec nepoznal. Palazzo Mattei di Giove 1598-1608: protobarokní arkáda, antické sochy a reliéfy součástí nádvorních fasád Santa Susanna 1595 - 1603 - první barokní fasáda v Římě San Andrea della Valle 1608, interiér a kopule 1622-1625 (starší půdorys Giacomo della Porta), projekt na fasádu (neprovedeno, později odlišné provedení - Carlo Rainaldi) Sv. Petr ve Vatikánu od 1605, kdy byla zbořena stará část baziliky a bylo pokračováno ve stavbě podélné lodi. Dostavba lodi spolu s fasádou v letech 1607-1626. V interiéru tabernákl + úprava hrobu sv. Petra s balustrádou před oltářem (projekt na baldachýn – později nový Berniniho projekt). Villa Aldobrandini ve Frascati (začal Giacomo della Porta pro synovce Klementa VIII.) - tzv. vodní divadlo ve tvaru exedry v zadní části budovy. Palazzo del Quirinale – dostavba papežského paláce (po Mascherinovi a Fontanovi): nadstavba polopatra, nový hlavní portál z náměstí. Palazzo Barberini od 1628 (původní, ovšem neprovedený projekt), poté kolektivní projekt Barberiniů + Bernini, Borromini a Berettini da Cortona. 4.1 Následovník - Giovanni Battista Soria (1581-1651) Santa Maria della Vittoria, dokončení původní kaple sv. Pavla, kterou přestavoval Carlo Maderna + nová fasáda, po 1620. San Gregorio Magno, chrám a nová fasáda, 1629-1651 5. Základní styly barokní architektury 17. století v Římě 5.1 Pietro Berrettini da Cortona (1596-1669) Od roku 1612 pobýval v Římě a studoval zde malířství. Roku 1634 se stal „principe“ na Accademia di San Luca a zreformoval její činnost do dvou základních tříd: architektonické a malířské. Nevyprojektoval mnoho staveb, ale hluboko do 18. století se jeho, stále kopírované, projekty staly závazným vzorem pro římské akademické prostředí. U Cortony nalézáme v architektuře dokonalou plastickou integraci, výsledkem je: prostorotvorně působící hmota. Typickým rysem vnějšku je segmentově konvexní, mírně vypnutá hmota fasády, svázaná z obou stran pravoúhlými tělesy ve funkci jakýchsi pilířů. Uvnitř propojuje stěnu se sloupy, polosloupy a pilastry, které zdůrazňují nebo naopak zužují tektoniku stěny. rekonstrukce antické Palastriny – pro rodinu Barberini, její přestavba na villu Villa Sacchetti 1625-30 (na sklonku 18. století již ruina), vzor pro pozdější Salviho Fontanu di Trevi, hlavní těleso s konkávními nižšími křídly. Chrámy: SS. Martina e Luca (1635-50) Cortona jej postavil, když se stal principe Academia di San Luca 1634; kostel byl akademickým kostelem, těsně připojený k budovám Academie na Foru romanu. Je dvoupatrový: v suterénní části staré mauzoleum sv. Martiny (spolu s projektovaným Cortonovým vlastním náhrobkem), nad ním kostel sv. Lukáše, patrona malířské akademie: a) první projekt -základem byl kruhový půdorys /Michelangelo S. Giovanni dei Fiorentini b) další projekt na půdorysu řeckého kříže; fasáda konvexní vypnutí mezi dvěma hranoly V interiéru to není jeviště pro naturalistickou dekoraci (jako u Berniniho), ale prezence stavby samé pomocí různě zapuštěných sloupů do zdí interiéru. Santa Maria della Pace, přístavba nového průčelí + urbanistické řešení malého náměstí před kostelem, 1656. kopule kostela San Ambrogio e Carlo al Corso 1668-1672 - sloupy a pilastry, vysunutá římsa, plasticky působivá hra vnějšího obalu. S. Maria in Via Lata, 1658-1662 (působivé průčelí vytvořené z kolonády v přízemí a velké serliány v patře) Celkově: Aniž by vzešel z nějakých předem definovaných prostorových celků nebo struktur stěn, Pietro da Cortona svou architekturu komponuje pomocí řady plastických motivů a usiluje o stálou rovnováhu hmoty a prostoru. Pracuje často s pomocí světla a stínu – skupiny pilastrů a sloupů pomocí světla utvářejí prostor. 5.2 Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) Syn kameníka, sochaře a vedoucího vodních staveb v Římě, Pietra Berniniho (fontána Barcaccia na Španělském náměstí v Římě). Podle Berniniho propojení různých umění na základní tektonickou konstrukci má vyvolat emocionální účinek: a) Zázrak, údiv, očarování Filippo Baldinucci: "při prvním pohledu se vytvoří představa, že se jedná o zázrak, ale v univerzálním duchu" Zázrak: Pietro Sforza Palaviccino: na prvním místě jsem myslel na to, že hlavním potěšením intelektu je podivovat se, zázrak však nespočívá v tom, že se snad příčina pozorovaného jevu nezná (je to nedokonalost intelektu), ale zázrak je pramenem potěšení tehdy, kdykoli je spojen s věděním toho, co bylo dříve neznámé. Collegio Romano, univerzita 40. let 17. století: rektor Danielo Bartoli v díle Uomo di lettere: píše o tiché ekstázi, o unesení ze zázraku - jako prostředku připravit rozum na to, pochopit "umělecké dílo" kosmu - toto umělecké dílo ukazuje v mnohosti a různorodosti hvězdy a hvězdných pohybů přece jen sjednocují a harmonizují. U Berniniho: a) zázrak je estetický jev - pramen zážitku, pocházejícího z pocitu novosti - prostřednictvím světla. Podobně jako v sochařství; b) zrcadlení skutečnosti - voda (syntéza vody a hmoty) - síla, hudba - podobné Metamorfozám Ovidiovým; c) přechod k nadskutečnu - ušlechtilý cit a náboženská vize - překonání gravitace a zemské tíže Baldachýn v chrámu sv. Petra, 1624-33 Santa Maria della Vittoria, Capella Cornaro, 1647-1652: s přistavěnou částí pro pronikání světla. Carlo Maderna a Giov. Bat. Soria postavil kostel, kaple pro benátského kardinála Federica Cornaro. Bernini znal spisy sv. Terezy, anděl podle Coreggia San Pietro in Montorio, Raimondiho kaple - 1640-48: osvětlení oltáře s reliéfem - první experiment s architektonickým světlem Cathedra Petri v chrámu sv. Petra- ambiguita světla skutečného (difúzního) a umělého (Ducha sv.) Scala regia ve Vatikánském paláci, 1662-1670 - mezi bazilikou a papežskými místnostmi řada věcí je z Borrominiho (Galeria Spada, hvězdy Chigi, sloupy jako S. Giov. Laterano) San Francesco a Ripa, kaple rodiny Altieri (bl. Ludovica Albertoni), 1671-1674 (Altieri – Klement X.) b) Bel composto - nejen prostředek, ale zejména pro zázrak používáno. c) Socha a architektura: abstraktní struktura - neopakovatelný okamžik – vnější prostor zařazen do výsledného celku d) Profánní stavby: Papežský Palác na Quirinálu – úprava fasády, loggia nad Madernovým portálem Palazzo Ludovisi – Montecitorio – 1650, pětidílná (zdánlivě hmotově rozčleněná) fasáda Chigi-Odescalchi 1664 – trojdílná fasáda („triptychon“) Louvre, 1664 – prezentační projekt a posléze tři reálné projekty za Berniniho pobytu v Paříži. e) Kostely: Santa Bibiena (tradičně protobarokní): Berniniho nejstarší projekt již roku 1624. Později projektoval teprve v pozdních 50. letech: náměstí sv. Petra (od 1656) Castel Gandolfo, sv. Tomáš (půdorys kvadratický) 1658-61 S. Andrea al Quirinale, kostel jezuitského noviciátu (půdorys příčného oválu) 1658-70 Ariccia, Nanebevzetí P. Marie (půdorys kruhu) 1662-1664 5.3 Francesco Borromini (Castelli) 1599-1667 Berniniho protipól, který pracoval s takřka plasticky utvářeným prostorem. Do Říma přišel ze severní Itálie, vyškolil se zřejmě na stavbě milánské katedrály, určitá inspirace lombardskou tradicí. Přišel za svým příbuzným Carlo Madernou a spolu s ním se podílel na dostavbě sv. Petra. Spolupracoval i s Berninim; avšak poté, co se Bernini stal nástupcem Madernovým na vatikánské stavbě, jejich vztahy ochladly. Berniniho prostřednictvím získal Borromini místo architekta římské Univerzity – Sapienzy, ale sám v tom viděl intriky svého protivníka. a) Chrámy: San Carlo alle quattro fontane (1638-41) San Ivo alla Sapienza 1642-60 Oratorium dei Filippini (1637-50) Priorita prostorového řešení: půdorysy centralizovaných staveb jsou geometricky neuchopitelné. Jsou jakoby plasticky tvarované s vymezujícími liniemi konvexně a konkávně zprohýbanými. Jeho hlavním mecenášem se stal papež Innocenz X. 1644-1655 – Pamphilj, který naopak přerušil architektonickou spolupráci s Berninim. Palazzo Pamphilj na Piazza Navona, 1644-1651 (původní projekt Girolamo Rainaldi) pro Innocenze X. Roku 1646 na radu Virgilio Spady Borromini přizván - galerie se serliánou - 1650 skončen Forum Pamphilj (Piazza Navona) - na rok 1650 byl vyhlášen svatý rok (Berniniho Kašna čtyř řek/světadílů + holubice s ratolestí na obelisku/symbol rodiny Pamphilj a současně Westfálského míru). Santa Agnese in Agone - původně malý kostel vbudován do arkád Domitiánova stadionu v 9. stol. Nový projekt vypracovali 1652 - Girolamo a Carlo Rainaldi, roku 1653 provedl korekturu půdorysu a nový návrh průčelí Francesco Borromini. Stavbu dokončil nakonec opět Carlo Rainaldi. Ohlasy této stavby: Johann Bernhard Fischer von Erlach: trinitářský kostel - Salzburg 1684-1702 Nicodemus Tessin ml.: projekt neprovedený pro Stockholm, 1711 Santa Maria delle sette dolori (1642-47) San Andrea della Fratte - 1653 do své smrti: kopule s kampanilou po straně v diagonále b) San Giovanni in Laterano jednou z Borrominiho nejdůležitějších prací byla rekonstrukce lateránské baziliky: "omnium urbis et orbis ecclesiarum mater et caput" – papežský hlavní chrám, původně Konstantinova bazilika, rekonstruovaná na počátku 10. stol., znovu provizorně ve 14. století a zejména v 15. století -loď byla složena z různých stylů a hrozila zřícením. Vkus se mění – v polovině 17. století již není možné zničit starou baziliku (jako Julius II. a Bramante, případně později Michelangelo), ale naopak je třeba uchovat co možná nejvíce a přitom zlepšit konstrukci. Virgilo Spada roku 1646 povolal Borrominiho: tři řešení - ne sloupy, ale pilíře s oltáři - pro tabernákly bylo užito většina původních sloupů z bočních lodí. Původně chtěl Borromini rovněž změnit chór a transept - plány se ovšem nedochovaly. Základní problém, jak proměňovat stavbu a současně ji nezbořit - vše bylo hotové v lodi 1648; poté chtěl Borromini pokračovat v nové klenbě, ale papež rozhodl, že původní kazetový strop z 16. století (Pirro Ligorio) zůstane zachováno z důvodu piety. Pozoruhodná byla slepá okuli v patře - v popisech z 2. pol. 18. století se hovoří o tom, že v nich bylo vidět zdivo Konstantinovské baziliky (stavěný relikviář ?) Vstup je otevřen stejným oknem jako střed dlouhé strany - prostor nás uzavírá - precizní kresba – hra světla a stínu. Chrámová fasáda byla projektována, ale neprovedena. c) Paláce: Od konce 30. let 17. století Borrominiho projekty na: Palazzo Carpegna pro hraběte Ambrogia Carpegnu z Barberinovského okruhu. Ten 1643 zemřel a jeho bratr kardinál Udelrico byl mezi kandidáty na papeže: teprve on roku 1643 začal stavět. V původním projektu byl zvláštností oválný dvůr - cortile. Ten však nebyl postaven a palác se otevírá pravoúhlým dvorem k Fontaně di Trevi. Dnes galerie a archiv Academie di San Luca. Palazzo Falconieri, 1646 – na fasádě pilastry se sokolími hlavami (mluvící symbolika), loggia nad Tiberem (serliány) a interiéry se štukovou výzdovou. Palác Colegio Propaganda Fide – palác pro organizování misijní činnosti. Roku 1646 vystavěl Bernini fasádu do Španělského náměstí a drobnou oválnou kapli v interiéru. Roku 1654 byla postavena nová kaple podle Borrominiho projektu. Teprve 1660 bylo započato se stavbou, fasáda paláce směrem do ulice 1662-67 rovněž od Borrominiho. 6. Severní Itálie 6.1 Francesco Maria Ricchini (1583-1658) Nejvýznamnější barokní architekt v Lombardii San Giuseppe v Miláně, 1607-1630 – jeho význam pro severní Itálii je srovnatelný se Santa Susannou v Římě – počátek lombardské barokní architektury. Palazzo di Brera, 1651-1686 6.2 Baldassare Longhena 1598-1682 Benátský sochař a architekt, žák Vincenzo Scamozziho. V Benátkách osobitým způsobem propojil domácí tradici palladiovskou a sansovinovskou s barokním architektonickým konceptem. 1630 Santa Marie della salute – chrám na centrálním půdorysu – dedikován obětem moru 1640 – dokončil Procuratie nuove (Scamozziho) 1656-1663 kostel degli Scalzi v Benátkách 1652 Palazzo Pesaro 1667 Palazzo Rezzonico Longhena přenášel lokální tradici Sansovinovu a Palladiovu do Benátek prakticky po celé 17. století. 7. Římská architektura ve 2. polovině 17. století 7.1 Carlo Rainaldi 1611-1691 Římský městský architekt; vyrůstal z tradice manýristické architektury (jeho otec Girolamo Rainaldi byl městským architektem v Římě) a své projekty obohacoval o moderní impulzy velkých současníků (Bernini, Borromini, Cortona). Stal se posléze principem na Accademii di San Luca a byl zde jedním z nejuznávanějších učitelů architektury ve 2. polovině 17.století. V té době se blížil zejména Berniniho architektuře a prosadil ji v akademické výuce. Nejdůležitější dílo: S. Maria in Campitelli – 1662-1667 sloupy aranžovány do různých plánů edikula v edikule + boční části jako S. Susanna: pilastr, polosloup, sloup - ale více zahaleně, duální funkce řádů edikulová fasáda je severoitalská + manýristická, větší rozšíření San Andrea della Valle, nová fasáda - 1662 Carlo Maderno publikoval kresbu pro fasádu 1624, ta byla postavena do výše přízemí (spodní patro jako S. Susanna). Carlo Rainaldi pokračoval, když byl již sokl hotový – 1662: vertikální spojení obou pater - proto nad sloupy je zalomené kladí a oči jsou vedeny skrze sloupy vzhůru-boky doplňují centrum - gradované a vertikalizované Při skutečném provedení došlo ke změně rytmu: na projektu: ve skutečnosti: b b a a aaa aba a baaab ababa Tato změna byla asi změnou Carla Fontany - jeho projekt existuje - asistent korigoval kresbu svého mistra – ve smyslu berniniovského očištění fasády. Santa Agnese in Agone (na Piazza Navona), 1652; 1653-1657; kol. 1660 Původní projekt na stavbu chrámu vytvořili Girolamo a Carlo Rainaldiové (centrála s průčelím odvolávajícím se na Madernova sv. Petra ve Vatikánu. Krátce po zahájení stavby se rozhodl Innocenz X., že se chrám stane mauzoleem rodiny Pamphilij a bude spojen s rodinným palácem na náměstí. Nový projekt vytvořil posléze Fr. Borromini. Pro prodlevy ve výstavbě byl však nakonec ze stavby odvolán a chrám nakonec dokončil opět Rainaldi. Ten Berniniho projekt zčásti pozměnil: klasicizující berniniovský motiv - trojúhelný fronton nad vstupem je výsledkem tohoto zásahu. Kostely na Piazza del Popolo: S. Maria di Montesanto, (při pohledu z náměstí vlevo) 1662 zahájena, poté teprve 1675-1679 nově projektována Carlo Fontanou a GianLorenzo Berninim (kopule na půdorysu oválu !). Zvonice až z 60. let 18. století. S. Maria dei Miracoli, (při pohledu z náměstí vpravo) 1675-1681 (kopule kruhová). Oba kostely projektoval Rainaldi jako „dvojčata“ ve stejném tvaru, mají však rozdílné půdorysy a přitom vytvářejí iluzi zcela stejných staveb: Rainaldiho kostel (vpravo od náměstí) je kruhový, druhý (na jehož projektování se podílel Bernini a Carlo Fontana) je oválný. Do konceptu exteriérů zasáhl ovšem zřejmě rovněž Carlo Fontana, který dal fasádám jednoznačnější klasizující tvar (atika se sochařskou výzdobou). di Gesù e Maria, kol. 1670-1675 – vysoký řád v průčelí, v interiéru členové rodiny Bolognetti se dívají do prostoru (obdobný efekt jako u Berniniho) V pozdním období Rainaldi zpracovává jiné téma-téma sloupové fasády: S. Marcello, 1682 (soutěž s Carlo Fontanou, který ji nakonec vyhrál). Rainaldi navrhl dvě edikuly – přitom každý řád má duální funkci. U Rainaldiho vládne striktní logika; zato však chybí barokní syntéza hmoty, prostoru a povrchu - sloupy jsou na fasádě aplikovány, nikoli plasticky integrovány. 7.2 Plautilla Bricci (1616-1690) jedna z prvních známých architektek-žen. Práce především pro francouzského kardinála Mons. Elpidio Benedettiho (1610-1690), přítele kardinála Mazarina. Villa Benedetti – il Vascello – „vila Koráb“ (1663), před bránou sv. Pankráce. Projektovala ji spolu se svým bratrem, dekoratérem Basilio Briccim (1621-1692). Oba své umělecké řemeslo zdědili po svém otci, Giovannim Bricci (zemřel 1645). V interiéru vily byly obrazy krásných žen tehdejší doby, freska Pietra da Cortony a množství symbolů, výroků a citátů. Elpidio Benedetti po dokončení vydal tiskem popis a průvodce po vile a zahradě v okolí. Vila měla tvar blížící se korábu, proto její pojmenování, ve spodní části fasády motiv skalnatého podloží (inspirace Berninim). 7.3 Římský urbanismus za Alexandra VII. Znak papeže Alexandra VII.z rodu Chigi je dodnes umístěn na velké řadě památek. Za jeho vlády byla dokončena řada staveb z předchozího období, pracoval pro něj především Bernini. Papež se ovšem především zasloužil o nové vybudování a zkrášlení ústřední římské ulice „Corso“. Na ní a v dalších římských čtvrtích byly budovány „teatri“ – body, malá náměstí, které spolu s fasádami paláců a kostelů měly být vizuálně recipovány římskými návštěvníky (Porta del Popolo, Piazza Colonna s palácem Chigi, úprava kolem Palazzo Venezia); jinde např. Santa Maria sopra Minerva s obeliskem a slonem, S.Maria in Trastevere s kašnou apod. Palazzo Colonna – nejvýznamnější palácová realizace: Lorenzo Onofrio Colonna se svou manželkou Marií Mancini (neteří kardinála Mazarina a přítelkyní mladého Ludvíka XIV.) od roku 1654. Architekt Antonio del Grande (z Berniniho okruhu): nové průčelí ve vstupním nádvoří, sjednocení zadního křídla, zahrada na svazích Quirinálu. V interiéru monumentální galerie (1675-1678) – snad idea Gian Lorenza Berniniho, dekorace Giovanni Paolo Tedesco (Johann Paul Schor, u něhož se školil Johann Bernhard Fischer von Erlach). 7.4 Berninismus na Accademia di San Luca Gian Lorenzo Bernini nebyl spojen přímo s akademickým prostředím, ale působil zde především zprostředkovaně – prostřednictvím svých žáků a spolupracovníků. Mattia de Rossi (1637-1695): Berniniho spolupracovník na projektu pařížského Louvru, autor vilových staveb, především však akademických projektů vil. Giovanni Antonio de´ Rossi (1616-1695): Palazzo Altieri, Villa Altieri (pro papeže Klementa X.-Altieri) – významné školské modely pro šíření římského baroka v Evropě. Carlo Fontana (1634-1714): nejvýznamnější Berniniho následovník, reformátor akademické výuky na počátku 18. století – „zakladatel architektury 18. století“. 8. Guarino Guarini (1624-1683) Architekt, matematik, theatinský mnich, geniální následovník Borrominiho. Narodil se v Modeně (jeho další čtyři bratři byli rovněž řeholníci), jako novic theatinského řádu odejel na studia do Říma (1639- 1648): seznámil se s architekturou Berniniho, Cortony a Francesca Borrominiho; později nově promyslel zejména jeho „perspektivní“, „radikálně barokní“ architektonický koncept. Po 1648 v Modeně začal projektovat pro theatiny; 1655 se stal proboštem kláštera proti vůli Alfonsa IV. d´Este a ten jej vypudil z města. Další jeho pobyt není znám (snad Španělsko?). Roku 1660 se objevil v sicilské Messině a projektoval zde své první velké dílo – fasádu konventního chrámu S. Maria Annunziata. Guarino Guarini vytvářel interiéry z prostupujících geometricky konstruovaných prostorových jednotek; z této perspektivní architektury vzešla inspirace pro skupinu tzv. českého radikálního baroku. Důležitá nezachovaná a neprovedená díla: 1660 – Messina, S. Maria Annunziata – fasáda diagonálně připojená k lodi (zničeno zemětřesením 1908) 1662-1665 – Paříž, Ste Anne-la-Royale (zbořeno 1823) – fasáda se podobá Borrominiho S. Carlu, ten byl však stavěn teprve později; Guarini snad projektoval samostatně Projekt pro Louvre – není ovšem známo, jak se Guarini zapojil do královské soutěže či zda se jedná jen o osobní vyrovnání se s tématem. 1679 – Praha, kostel P. Marie Altoettingské (neprovedený projekt) Za svého pařížského pobytu se seznámil z francouzskou geometrickou stereotomií: „orthografia elevata, orthografia gettata“. Turínské období: Roku 1666 Guarino Guarini odešel do Turina, kde měl dokončit kostel S. Lorenzo (základní kámen již 1634: původně podélná stavba. Karel Emanuel II., vévoda Savojský jej zde jmenoval roku 1668 vévodským inženýrem pro výstavbu kaple sv. Roucha (do 1681). Guarini v Turíně realizoval své nejvýznamnější projekty: S. Lorenzo – 1666 zcela nový projekt; od 1668 se staví, centrála Kaple Ss. Sindone – od 1668, relikviářová kaple spojená s katedrálou i s Palazzo Reale (symbolické sjednocení církve a savojské dynastie) Palazzo Carignano – 1679-1683, mimo středověké hradby, rezidence pro následníka savojského trůnu knížete Emanuela Filiberta Savoy-Carignano (1628-1709). Čtyři fáze projektu od pravoúhlého půdorysu (typ Louvre) po trojkřídlé řešení. Collegio dei Nobili (nyní Palazzo dell´Accademia delle Scienze), od 1679 – nedokončeno (neoklasicistní křídlo 1800); vévodská fundace pro jezuitskou výuku mladých aristokratů. Immacolata Conzezione (1673) – konkávně-konvexní fasáda měla značný význam pro středoevropskou architekturu, ovšem její Guariniho autorství není doloženo (poprvé atribuce 1781) – je však pravděpodobné. Další projekty pro podélné stavby: projekt kostela pro Turín (neproveden), chrám kostela Santa Maria della Divina Providenza v Lisabonu (zničen 1755), jsou známé až z posmrtně vydaných výkresů. Literární práce: Euclides adauctus, 1671 – francouzská stereotomie + teoretické objasnění efektů dosažených utvářením kleneb. Disegni d´architettura civile et ecclesiastica (posmrtné theatinské vydání 33 obrazů Guariniho děl různých grafiků, bez textu), 1686. Architettura civile, 1737 – nové důkladnější vydání Guariniho prací + jeho spisy o architektuře a stereotomii („klenby jsou nejdůležitější věcí v architektuře“ – „architektura má za účel uspokojovat smysly“). II. FRANCIE 1. Definice francouzské architektury (a) francouzská klasika se vymezuje proti italské architektuře po polovině 16. století větším důrazem na tradici (spíše než na inovaci) (b) je uměřená a využívá více klasicizujících prvků (spíše v linii palladianismu a protobaroku) (c) má sklon k teoretickému dogmatismu naopak: (d) zdůrazňuje pohodlnost v interiérech („distribution“) (e) využívá tradiční principy stereotomie Nejvíce inovací vytváří francouzská architektura ve světské a zahradní architektuře, méně zřetelný je její význam v sakrální sféře. 2. Francie: zrod domácí „klasiky“ 2.1 Dynastie Valois – renesance + manýrismus Jindřich II. + Kateřina Medicejská 1547-1559 jeho děti: František II., Karel IX., Jindřich III., Markéta z Valois (královna Margot) Kolem poloviny 16. století se prosazuje ve francouzské architektonické teorii i tvorbě reakce domácích architektů na dosavadní příliv italských stavitelů a italské módy do Francie (do té doby zde pracovali Leonardo da Vinci, Primaticcio, Sebastiano Serlio, Giacomo Barozzi da Vignola). Do této doby můžeme sledovat určitý specifický manýrismus na stavbách krále Františka I. v údolí Loiry (tzv. starší škola ve Fontainebleau je vlastně italskou školou mimo italské území). Zejména s počátkem vlády Jindřicha II. se objevuje nové architektonické hnutí, které zdůrazňuje domácí francouzskou tradici a vytváří svébytný architektonický způsob. Tento způsob bude mnohem později moderními historiky architektury nazván „francouzskou klasikou“. Dějiny tohoto způsobu obsáhnou poté dvě následující staletí. Pierre Lescot (1515-1578) Louvre – královský zámek v Paříži: pro stavbu ve starém hradu Louvre zvolil Lescota ještě František I. roku 1546. Teprve Jindřich II. dal však po svém slavnostním vjezdu do Paříže roku 1549 příkazy vypracovat nové plány: Lescotovo křídlo v „Cour carrée“: spojení francouzské tradice s italským stavitelstvím (uvnitř „tribuna karyatid“ spíše starořecká než starořímská). Philibert de l´Orme (1510/15-1570) Anet – zámek, po 1546: byl stavěn pro Dianu de Poitiers (milenku krále Jindřicha II.). Jeho rozsáhlá zahrada byla ve své době považována za nejkrásnější ve Francii. Rozvíjela ovšem do větších rozměrů starší renesanční zahradní typ, tj. skládala se pravoúhlých parterů, obklopoval jí po všech stranách ochoz a vodní příkop. Zdá se, že poprvé zde bylo využito perspektivního průhledu v hlavní ose. Dodnes je zachována pouze kaple (centrála se sterotomicky vyřezávanou kopulí) Saint Germain en Laye – nový zámek: stavba v zahradě za starším královským hradem získávala svou proslulou zahradu od roku 1557. K novým stavebním a zahradním pracím došlo poté podle nových projektů za vlády Jindřicha IV. (1589-1610) a Marie Medicejské. Roku 1594 vypracoval novou celkovou koncepci zahradní architekt Étienne du Pérac. Spolu s ním spolupracovali další specialisté na tvorbu parterů, vodních hříček a množství dalších kuriozit. Jacques Androuet Du Cerceau (kol. 1510 - 1585), zakladatel proslulé dynastie architektů na přelomu 16. a 17. století. Byl projektantem především nových zámků: Verneuil-sur-Oise: 1558-1560; Les Tuileries, 1564; Chenonceaux, projekt rozšíření renesančního zámku, 1570; Charlevale, 1572 pro krále Karla IX. V době jeho smrti (1574) zůstával stále nedokončený. Plus excellents bastiments de France, kniha s grafickými listy jeho projektů - 1576-1579. 2.2 Dynastie Bourbon – barokní klasika Jindřich /král Navarský 1572/ (IV.) 1589-1610 + Markéta z Valois – Marie Medicejská (1594 – přijal katolictví a vstoupil do Paříže); finanční ministr Sully - přestavba, resp. novostavba Paříže jako hlavního města království se systémem královských náměstí. Jacques II. Androuet du Cerceau Pont Neuf 1574-1604; Place Dauphine; velká galerie Jindřicha IV., spojující Tuleries s Louvrem na břehu Seiny Place Royale (Vogézské nám.), 1605 2.3 Regentství Marie Medici - regentka matka za nedospělého Ludvíka XIII. Jean Androuet du Cerceau Hotel de Sully, (ve čtvrti Marais, 1625); Versailles, lovecký zámek – není to jeho projekt, ale bylo stavěno podle jeho „stylu“ po 1626 Salomon de Brosse (1565-1628) Lucemburský palác (1615-1625) - pozemek koupený Marií Medici od vévody Lucemburského - francouzská tradice (Verneuil) + bosáž manýristického Paláce Pitti Saint Gervais – fasáda kostela, 1616 (francouzský manýrismus) Rennes, justiční palác 3. Velcí architekti kardinálů V době vlády Ludvíka XIII. a mladého Ludvíka XIV. hrály nejdůležitější roli ve francouzskév nitřní i zahraniční politice osobnosti prvních ministrů –kardinálů. Ludvík XIII. 1610-1643 + Anna Rakouská (sestra Filipa IV. španělského): od 1624: prvním ministrem kardinál Richelieu 1585 – 1642. 3.1 Jacques Lemercier cca 1585 – 1654 (architekt kardinála Richelieu) v letech 1607-1614 v Římě u Giacomo della Porta (spolupráce na francouzském kostele v Římě: San Luigi dei Francesi ?) severní část Louvru + pavilón de l´Horloge – roku 1624 Richelieu – město a zámek: od 1627 reprezentace, tradice Paris, Palais Cardinal (Palais Royale), 1629-1636 Sorbonna, kostel-memoriální pohřebiště kardinálovo zámek Rueil – pro Richelieua, od 1633 1639 – titul premier architect du Roi od 1646 po Mansartovi dostavuje benediktínský klášter Val-de-Grâce v Paříži 3.2 François Mansart 1598-1666 Lemercierův protipól, nejvlivnější francouzský architekt 17. století, měl význam svými projekčními řešeními, ale měl smůlu v realizacích – rovněž svou povahou si udělal řadu nepřátel. Byl synem královského tesařského mistra, vyučil se u Salomona de Brosse, začínal prací v Rennes na Justičním paláci. První úspěchy: fasáda chrámu feuillantů, 1623/24: manýrismus + michelangelovské sochy (1804 zbořeno) zámek Balleroy v Normandii 1626-1636: fasáda ducerceovská, ale nové: otevřený půdorys, dvojice bočních staveb – „communes“ utváří příjezdový dvůr. 1635-1638: zámek Blois (pro Gastona d´Orléans, bratra krále a jeho následníka, nepřítele Richelieuova) Konec tradičního stavitelství – galerie pro umělecké sbírky, velký elipsovitý sál společenský směrem k zahradě - dokončeno pouze západní křídlo jako zbytek královského paláce. Roku 1638 se narodil budoucí Ludvík XIV. a Gaston přestal mít zájem o velkolepou stavbu – ta zůstala nedokončena. 1635 – Hôtel de la Vrillière v Paříži - pro královského sekretáře Louise Phélypeux, sběratele italských obrazů a mecenáše umění Projekt na fasádu chrámu minimů, 1636 – neproveden, ale jeho myšlenek bylo užito u Val de Grace (ohlasy též u pozdější Invalidovny). Val-de-Grâce, benediktínské opatství – půdorys Mansart, rovněž základní rozvrh fasády, dokončil však Lemercier a Le Muet. Maisons (Maisons-Lafitte), 1643-1650 - pro prezidenta apelačního dvora a přítele Richeliova, pro René de Longueil. Ten se dal později na stranu Mazarinovu a stal se ministrem financí. První náznak moderního francouzského zámku na venkově „maison deplaisance“ Později již projektoval jen sporadicky: Galerie Mazarin (dnes součást Bibliothéque National), úpravy Hotel Carnavalet, účast v soutěži o Louvre 1664 – zde byl ovšem bez úspěchu, i když jej podporoval především ministr Colbert. Mansart však zemřel a jeho plány bylyopuštěny. Celková charakteristika: proporce, sloupové řády – zvýšená tektoničnost, rytmus v řešení fasád jak vertikálně, tak horizontálně. 3.3 Pierre le Muet 1591-1669 zpočátku pracoval na Lucemburském paláci 1618 – intendant královských staveb, pověřený zhotovováním plánů a modelů domů: řád podle velikosti pozemků. Odtud se dostal k teoretické a vzorníkové práci: Traité de cinq ordres d´architecture (podle Palladia a Vignoly), 1623 Maniere de bien Bastir pour toutes sortes de personnes 1647 představuje různé vzory a typy, rovněž čtyři střechy (poprvé představuje střechu tzv. mansardovou, o níž říká, že byla výtvorem Mansardovým v době 1630-1640). Sám byl autorem množství domů v Paříži, zámky – často s tradiční výzdobou ducerceauovskou (Tanlay, De Pontz) – ze 40. let 17. století. 3.4 Louis Le Vau 1612 ? – 1670 / architektura do roku 1661 poučen z díla Lemerciera a Mansarta, studijní cesty do Janova a snad i do Říma. Po smrti Ludvíka XIII.: vládne regentka matka Anna Rakouská (+ králův bratr Gaston d´Orléans – správce království). Novým ministrem se stal původně italský duchovní a papežský vyslanec u francouzského dvora: Jules Mazarin 1643-1661 - fronda 1648-49 - fronda princů 1650-1653 Dílo Louis Le Vau před královskými zakázkami: Hotel Lambert 1650 a urbanistické úpravy na ostrově sv. Ludvíka v Paříži: vítězství nového „francouzského“ stylu, založení francouzské klasiky v řešení interiéru: Louis Le Vau je tvůrcem „appartement double“ (symetricky budovaných „barokních“ bytů) a je stoupencem enfilády v prostorovém řešení interiérů. a) stavby pro Mazarina: přestavba královského hradu ve Vincennes, 1653 pokračování výstavby Louvru – jižní křídlo, od 1655 podle Mazarinovy závěti: College de quatre nations – kolej čtyř národů proti boční fasádě Louvru (Collége de Mazarin) od 1661 b) stavby pro Mazarinovo okolí zámek Rainci - pro Jacquese Bordiera, finančníka. Zámek se „dvojím bytem“, jasné a logické sřetězení místností. Je možné jej pokládat za určitou skicu k Le Vauovu nejvýznamnějšímu dílu: Vaux-le Vicomte, 1656-1661 - Nicolas Fouquet, protežé Mazarinův od 1659 samostatný ministr financí, 1662 velká slavnost otevření, poté však zatčen a jeho majetek byl králem zkonfiskován (sochy převezeny do Versailles). Asi nejdůležitější stavba druhé poloviny 17. století ve Francii – model pro další architekturu v 18. století. 3.5 Louis Le Vau 1612 ? – 1670 / královský architekt Po Mazarinově smrti roku 1661 Ludvík XIV. již neobsadil místo prvního ministra a začal vládnout sám, za pomoci týmu ministrů (nedůležitějším byl ministr financí Colbert). V umělecké oblasti přijal král do svých služeb tři umělce,kteří pracovali na stavbě Vaux-le-Vicomte: Charles Le Brun: malíř, návrhář, ředitel královských gobelinek, surintendant staveb (něco jako „ministr kultury“). André Le Nôtre: zahradní architekt (s čestným titulem „malíř-architekt“). Louis Le Vau: první královský architekt. účast na konečné výstavbě Louvru – roku 1661 – založení východního křídla. Versailles, 1661-1670 – přestavba a rozšíření zámku. 1670-1672 namístě vesnice Trianon – Trianon de Porcellaine (čínská móda asi poprvé, nápodoba z modrobílých fajánsí). Počasím bylo obložení ale zničeno a Trianon byl roku 1687 zbořen. Na jeho místě byl poté postaven Hardouinem-Mansartem a de Cottem Velký Trianon. 1664-1670 – přestavba středního pavilonu Tuilerií 4. Louvre a Versailles 4.1 Královský Louvre Roku 1652 se vrátil Ludvík XIV. po vítězství nad frondou do Paříže. Nevracel se však do paláce, který kardinál Richelieu odkázal králi (Palais Royale); z něj totiž musel utéci před povstalci a rozhodl se obývat nedokončený královský palác v Louvru. 1659 Pyrenejský mír posílil postavení krále a Mazarina: Francie se stává nejdůležitější evropskou mocností. Po Mazarinově smrti roku 1661 oznámil Ludvík XIV., že již nebude mít prvního ministra, ale bude vládnout sám. Namísto jediného ministra, jmenoval tří státní ministry. Nejmocnější z nich byl Colbert, současně ministr pro architekturu, umění a manufaktury. Král začal ihned upravovat Louvre. Nejprve Mazarinův architekt Louis Le Vau roku 1661 zde nově přistavil Apollonovu galerii (spojující nedokončený Louvre s Velkou galerií); Charles Le Brun ji vymaloval – sluneční téma naznačuje pozdější ikonografii ve Versailles. Poté pokračoval v projektování severního a východního křídla. a) Colbert s Le Vauovou prací byl nespokojen a inicioval roku 1663 spíše neformální soutěž; vyhledával další možná řešení. Antoine-Léonor Houdin (neznámý, snad italského původu); François Le Vau (bratr Louise), Jean Marot, Pierre Cottard, snad již tehdy též Claude Perrault; François Mansart – vytvořil asi nejzajímavější projekty (celkem vypracoval až do své smrti šest různých projektů). b) Roku 1664 Colbert spolu s králem navázali na starý Mazarinův sen (pozvat do Paříže italské umělce) a vyhlásili oficiální, italskou soutěž. Poslali do Říma Le Vauův projekt ke korekci. Vznikly tak proslulé korespondenční projekty: Pietro da Cortona Carlo Rainaldi Francesco Borromini (ten však odmítl) x Guarino Guarini Gian Lorenzo Bernini Berniniho projekt byl nejvíce oceňovaný a zejména, když poslal roku 1665 do Paříže tzv. „druhý projekt“, byl pozván na francouzský dvůr k realizaci. Bernini byl v Paříži v letech 1665-1666 oslavován jako kníže umělců. Vytvořil zde ještě dva projekty a byl účasten položení slavnostního kamene k provedení svého projektu. Když se vrátil domů, obdržel Colbertův dopis, v němž se píše o tom, že stavba nebude realizována, a že se soutěž vrací na počátek – k tématům francouzské architektury. c) Berniniho neúspěch v Paříži byl zapříčiněn několika skutečnostmi. Především králův zájem v té době přešel k nové rezidenci ve Versailles a Louvre naopak ztratil svou funkci hlavní královské rezidence. Namísto toho Colbert o něm začal uvažovat jako o symbolu Francie – její slávy, vědění a akademie. Konečně proti Berniniho koncepci se postavili někteří francouzští architekti (Berniniho průvodce Fréart de Chantellou psal o „grande cabale des architectes contre le Cavalier“. d) Ministr Colbert sestavil posléze v letech 1667-1668 tým: Charles Le Brun (malíř), Louis Le Vau (architekt), Claude Perrault (teoretik, architekt – laik). Tento tým měl vytvořit definitivní projekt. Zatímco Le Vau záhy odešel pracovat do Versailles, za ideového tvůrce proslulé východní kolonády s dvojicemi sloupů je považován Claude Perrault, současně jeden z hlavních kritiků italské architektury. Dvojice sloupů, respektive střídání malých a velkých interkolumnií, vymyslel Perrault jako „francouzský“ řád. Definitivní projekty pro stavbu vypracoval pod jeho vedením asi François d´Orbay (Le Vauův žák) a stavba byla ukončena (ale ještě nikoli zcela dostavěna) roku 1678. Louvre je dnes pro návštěvníka zajímavý svými rozdílnými fasádami: * západní vnitřní fasáda s „pavilonem hodinovým“ a jihozápadní „královský pavilon“ jsou renesanční (Pierre Lescot, 1546-1555 a Jacques Lemercier, kol. 1650); * východní, vstupní fasáda s Perraultovou kolonádou; * severní fasáda v pojetí architektury francouzské klasiky (Louis Le Vau); * jižní fasáda s monumentálním pilastrovým řádem podle italského vzoru (François d´Orbay). 4.2 Versailles a osobní dějiny Ludvíka XIV. Ve Versailles stál lovecký zámek Ludvíka XIII., stavěný 1623-1624 (rozšířený 1631-1634) ve stylu „du Cerceau“. Podobně jako v případě Louvru se jej rozhodl Ludvík XIV. přestavět, i když v tomto případě se proměňovala postupně funkce objektu od loveckého zámku ke státní rezidenci. a) V letech 1661-1668 nechal král zámek upravit podle vzoru zámku Richelieu. Louis Le Vau přistavěl k původnímu zámečku dvě křídla v předzámčí a André Le Nôtre navrhl rozsáhlé zahrady v těsném okolí. Do zahrad byly přestěhovány sochy a vybavení ze zkonfiskovaného zámku Vaux-le-Vicomte. Zámek byl stále určen pro lov, slavnosti a sloužil zvláště jako refugium pro královy pobyty s Mme de la Vallière. V té době neměl ještě žádnou rezidenční funkci (hlavním královským zámkem byl v době stavebních prací v Louvru zámek v Saint-Germain-en-Laye). b) Roku 1668 mírem v Cáchách se zvýšila prestiž vítězného Krále-Slunce. V letech 1668-1670 byl připravován pod vedením architekta Louise Le Vau projekt „nového, rezidenčního zámku“. Hlavním problémem se stalo rozhodnutí, zda ponechat starý zámek, nebo jej zcela přestavět. Stejně jako v případě Louvru i zde se objevují různé koncepty různých autorů: Claude Perrault, Antoine Le Paultre, Jacques IV. Gabriel, Louis Le Vau, ale v pramenech je zmiňován znovu Gian Lorenzo Bernini. Rozhodnutí nakonec padlo ve prospěch ponechání starého zámku (pouze jeho nová úprava) a jeho obestavení novým zámkem. Hlavním tvůrcem byl s největší pravděpodobností François d´Orbay (s použitím myšlenek Le Vauových a snad i Berniniho): tzv. mramorový dvůr, zahradní fasáda, Velké schodiště vyslanců- později zbořeno). Zámek získal rezidenční funkce a zastínil tak svým významem královský Louvre. Před zámkem byly vybudovány přístupové cesty jako sluneční paprsky a kolem nich začalo vznikat rezidenční osídlení. c) Roku 1678 mírem v Nimègue (Nijmege) se Ludvík XIV. dostal na vrchol své osobní moci a opět pozměnil funkci svého sídla. Mělo se stát již nejen rezidencí, ale zejména novým hlavním městem. Novým architektem se stal královský architekt Jules Hardouin-Mansart, který zámek podstatně zvětšil, postavil nové části (např. zarovnal zahradní průčelí vestavbou nové Zrcadlové galerie) a další křídla v okolí zámku. S velkolepým stavebním projektem souvisela výstavba malých letohrádků v krajině a zejména výstavba nového parku (André Le Nôtre). Symetricky před zámkem byly založeny městské čtvrtě Notre-Dame a Saint-Louis. Po smrti Hardouina-Mansarta pokračoval již v menším tempu ve stavbách od roku 1708 Robert de Cotte, až se po smrti Krále-Slunce stavba pozvolna zastavila. V době regentství a v první polovině vlády Ludvíka XV. již Versailles nebyly panovníkem obývány. 5. Jules Hardouin – Mansart 1646-1708 (syntéza francouzské architektury 17. stol.). Vztah ke staršímu Mansartovi: sestra Francoise Mansarta se provdala za architekta Germaina Gauthiera: měli spolu dceru Marii, která se provdala za malíře Raphaela Hardouina: jejich synem Jules H-M (tj. ve vztahu k Mansartovi - syn neteře). Invalidovna: a) 1670-1676 – Libéral Bruand, vojenský špitál a kostel vojáků b) 1677-1706 – Jules H.-M., dóm c) po 1708 – Robert de Cotte, závěrečné úpravy snad mauzoleum králů podobně jako Escorial, fasáda podle Minimi Fr. Mansarta Náměstí: Place des Victoires - po míru v Nijmeges – sochař Martin Desjardin roku 1678 vytvořil monumentální sochu Ludvíka XIV. Roku 1685 – výstavba královského náměstí (do celé koncepce zapojen portál de la Vrilliere od Fr. Mansarta) Place Louis le Grand (na místě zbořeného Hôtel Vendôme) - po 1685 – sjednocené fasády pro královskou knihovnu, akademie a jednotlivé paláce 1698 – náměstí provedeno jako kulisovitá fasáda (za ní byly posléze stavěny domy) Letohrádky v blízkosti Versailles: Marly, 1676-1686, ermitáž (zničeno na počátku 19. století) - palác Slunce a 12 domů – měsíců Clagny, 1674 (pro Mme de Montespan, 1676 nová výstavba do 1680, 1764 pro velké výdaje zbořeno). Mme de Sévigné napsala, že je to palác Armidy, Mme Montespan prohlásila, že je tak vhodný pro baletku. Grand Trianon (dokončil Robert de Cotte - peristyl) 1687 zbořen porcelánový Trianon, nová stavba byla zčásti již roku 1688 obytná. Ústřední peristyl spojuje zámecký dvůr se zahradou (de Cotte): a) vlevo od peristylu: dvůr kuchyně (kuchyně a úřady), kaple, kabinety b) vpravo od peristylu: malá králova zahrada (komedie), salony, velké apartmá královo c) dlouhá galerie + bosket pramenů d) „Trianon sous les bois“ - pohostinské křídlo, salony bernin30