Problém vymezení experimentu a smrt příběhu Experimentální literatura ESB102 26. 2. 2018 Rozvržení hodiny •Co je to experiment v exaktních vědách •Jak se projevuje experiment v umění • •Proč literatura 20. století? • •Problematické pojmenování experimentu •Jazyk •Parodie •Filosofie •Esej •Encyklopedie Problematika experimentu: Exaktní a společenské vědy •Francis Bacon – Nový organon (1620) •René Descartes – Rozprava o metodě (1637) • •Ověření teorie. •Verifikace (kladné ověření), falzifikace (záporné ověření). •Opakovatelnost. • •Proměnné v experimentech •Fyzika a chemie – vstupní podmínky, parametry; •Biologie a lékařství – kontrolní skupina; •Spol. vědy – zkoumaný vzorek; Problematika experimentu: Estetika a teorie umění •Cíl experimentu – estetický princip • •Estetický princip – snaha vytvořit novou nebo ozvláštňující (např. aktualizací starého) estetickou situaci • •Teorie – vytvoření nového estetického principu •Opakovatelnost – převedení estetického principu do jiné doby • •U. Eco – sémantický (naivní) vs. sémiotický (kritický) čtenář • (in Meze interpretace) • •https://youtu.be/sBC77yCGEt4?t=14s Kabinet Dr. Caligariho (1920, r. R. Wien) Beetlejuice (1988, r. T. Burton) Problematika experimentu: Estetika a teorie umění •Jackson Pollock – technika drippingu Christo – zabalení Reichstagu Problematika experimentu: Estetika a teorie umění •Kazimír Malevič – Bílá na bílé Mark Rothko – Oranžová a žlutá Problematika experimentu: Estetika a teorie umění • •Estetický princip – snaha vytvořit novou nebo ozvláštňující (např. aktualizací starého) estetickou situaci • •Teorie – vytvoření nového estetického principu •Opakovatelnost – převedení estetického principu do jiné doby • •Cíl experimentu – estetický princip • •Výsledkem experimentu by měl být vždy umělecké dílo, tedy dílo s primární estetickou funkcí. • 1. Jazyk Dante a Shakespeare •Dante Alighieri •Božská komedie (1306–1320) •O řeči lidové (1304) (De vulgari eloquentia) • • •William Shakespear •Přibližně 2 000 slov a frází •Cold-blood, eye-bowl, manager, unconfortable, gossip • 1. Jazyk James Joyce – Finnegans Wake (Anna Livia Plurabella) •Její nahaté kubistické punčochy byly skvrnami postruženy; fešácky si navlíkla kalikovou shimznu mlhového timbru, jenž nebyl stálý a pustil v prádle; pružný korset rivalizoval s její štíhlostí; krvavě oranžeové kalhoty, dvojjediné roucho, ukazovaly příroudné holkaté černé spodky, směle přišpendlené a lehce k odepnutí; • •Her nude cuba stockings were salmospotspeckled: she sported a galligo shimmy of hazevaipar tinto that never was fast till it ran in the washing: stout stays, the rivals, lined her length: her bloodorange bockknickers, a two in one garment, showed natural nigger boggers, fancyfastened, free to undo; https://youtu.be/1SuHkY2wAQA?t=8m43s 2. Parodie Obecná teorie parodie •Podmínky parodie • 1. Nutnost pretextu • 2. Výsměšný poměr k pretextu • •Materiál parodie • 1. Téma • 2. Stylové prostředky 2. Parodie Parodie tématu •Miguel de Cervantes y Saavedra – Don Quijote William Golding – Pán much 2. Parodie Parodie stylových prostředků •„Škoda, že si toho, když mě plodili, můj otec nebo má matka, ba vlastně oba, jakož to bylo jejich svatou povinností, lépe nehleděli; kdyby totiž rozvážili, jak mnoho záleží na tom, co činí,—že totiž nejde jenom o zplození rozumového tvora, ale že to, jaké šťávy i sklony mají v nich zrovna vrch, rozhodne třeba o leposti i horkosti jeho těla, snad i o jeho nadání a celém založení ducha,—a ať si myslili, co chtěli, i o blahobytu celého jeho rodu:—Kdyby to byli všechno náležitě zvážili a promyslili a podle toho se řídili,—jsem si věru jist, že bych se na světě vyjímal docela jinak, než se snad budu jevit čtenáři.“ • •L. Sterne – Život a názory blahorodého pána Tristrama Shandyho (I/1) •„Copak se teď sluší, řekl si v duchu otec, mluvit o penězích a granátnících?“ • Tristram Shandy (IV/5) • • „Mapu strýčka Tobyho odnesli do kuchyně.“ • Tristram Shandy (IX/37) 2. Parodie Parodie stylových prostředků 3. Filosofie v literaturu Albert Camus •Cizinec (1942) Mýtus o Sisyfovi (1942), Člověk revoltující (1951) Jean-Paul Sartre •Hnus (1938), Zeď (1939) • • Karel Čapek •noetická trilogie: Hordubal, Povětroň, Obyčejný život (1933—34) •Život a dílo skladatele Foltýna (1939) • • 3 Filosofie v literaturu Utopie a Candide 3. Filosofie v literaturu Imaginární cestopis •Thomas Moore – Utopie •Cestopis tak řečeného Mandevilla • •Franz Kafka – V kárném táboře •Jorge Luis Borges – Brodinova zpráva •Italo Calvino – Nevideitelná města •Ivan Wernisch •Cesta do Ašchabadu neboli Pumpke a dalajlámové (1997) •Bez kufru se tak pěkně skáče po stromech neboli Nún (2001), 3. Filosofie v literaturu Utopie a negativní utopie 4. Dva žánry – esej a román Broch a Kundera •Hermann Broch •Náměsíčníci (1932) •konec století, rozpad impéria •Esej o rozpadu hodnot • • •Milan Kundera •Nesnesitelná lehkost bytí (1984) •tíže vs. lehkost, neporozumění, kýč 4. Dva žánry – esej v literatuře Autoreflexe • •Ivan Wernisch – Pekařova noční nůše •Umberto Eco – Zápisky mladého romanopisce •Ray Brudbary – Zen a umění psát •David Lodge – Jak se píše román •Haruki Murakami – Spisovatel jako povolání 4. Dva žánry – esej a román Autoreflexe • Nevím. Příběh, který vyprávím, vyvěrá cele z fantazie. Charaktery, které tvořím, mimo mou mysl nikdy neexistovaly. Jestliže jsme dosud předstíral, že vím, co se děje v mysli mých osob, v jejich nejskrytějších myšlenkách, tedy jen proto, že píši (stejně jako jsem převzal něco ze slovníku a „hlasu“ oné doby) v mezích konvence běžně uznávané za časů, kdy se můj příběh odehrává. Romanopisec stojí hned vedle Boha. • •John Fowles – Francouzova milenka (kap. 13) • Můj život a mé názory podle všeho způsobí ve světě nemalý rozruch. […] A z té příčiny jsem tuze rád, […] že v něm mohu pokračovat a každou věc sledovat, jak říká Horác, ab ovo, […] při psaní toho, co jsem si usmyslil, nebudu se držet pravidel jeho ani pravidel jiných lidí, co jich kdy na světě bylo. •Laurence Sterne – Tristram Shandy (I/4) • •Všech hrdinů jsem se šťastně zbavil;–poprvé mám volnou chvilku a hned toho využiji a napíši předmluvu. •Laurence Sterne – Tristram Shandy (III/20) 5. Encyklopedie Svět a labyrint 5. Encyklopedie Labyrint vědomí Konec příběhu Příběh je mrtev?