FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI •FAV334 7. 3. 2019 • •Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. • • • Obsah obrázku text, kniha, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky JEAN LUC GODARD * 1930 Obsah obrázku osoba, muž, brýle, nošení Popis byl vytvořen automaticky •Filmový kritik pro časopisy Arts a Cahiers du Cinema •V průběhu 50. let natočil 4 krátkometrážní filmy •- Operace Beton (1954) •- Všichni kluci se jmenují Patrik (1957) •- Příběh vody (1958) •- Charlotta a její kluk (1958) •Celovečerní debut U konce s dechem (1960) Obsah obrázku muž, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny, kniha, zastavit Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, patro, budova Popis byl vytvořen automaticky JLG JAKO AUTEURSKÁ STAR • • •‘Ze všech režisérů nové vlny to byl Godard, kdo si cíleně vytvářel jasnou, dobře rozpoznatelnou image.’ • •Alison Smith, ‘The Auteur as Star: Jean-Luc Godard’. Gaffney & Holmes (eds.), Stardom in Postwar France (2007), s. 134. • Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, muž, interiér Popis byl vytvořen automaticky •GODARD VE FILMU •U KONCE S DECHEM Obsah obrázku osoba, muž, budova, oblek Popis byl vytvořen automaticky •GODARD POSLOUCHÁ BEETHOVENA VE FILMU ZNAMENÍ LVA (R. ERIC ROHMER) CAMEO ROLE Obsah obrázku interiér, zeď, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku noviny, text, interiér Popis byl vytvořen automaticky U KONCE S DECHEM JAKO „REVOLUCE“ •“Žádný režisér pod 30 let nerozmontoval starou stavebnici filmařských postupů [Meccano-set] tak šikovně a s gustem. Godard zahodil veškerá pravidla filmové gramatiky a syntaxe na smetiště dějin.” •Georges Sadoul, ‘Le Quai des brumes 1960: A bout de souffle by Jean-Luc Godard’ U KONCE S DECHEM JAKO TYPICKÝ FILM NOVÉ VLNY 1) •Nízkorozpočtový film / Malý štáb •Georges de Beauregard – jeden z producentů nové vlny •Natáčení přímo na lokacích •Raoul Coutard (jeden z klíčových kameramanů nové vlny) •‘Skript až v rámci akce’ (Michel Marie) •Týmový film (Truffaut/Chabrol) •Improvizace Obsah obrázku exteriér, strom, osoba, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, exteriér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, scéna, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, patro, budova, interiér Popis byl vytvořen automaticky U KONCE S DECHEM JAKO TYPICKÝ FILM NOVÉ VLNY 2) •Autentický, skoro “dokumentární” nádech •Natáčení na lokacích, invenční kamera •Jazyk, dialogy a herectví •Sebeuvědomělost •Porušení závazných pravidel střihu •Godard jako “super-autor” •Franko-Americké kulturní vazby •Jazzový soundtrack – Martial Solal •Cinefilie (béčkové americké filmy žánru noir; Belmondo & Bogart) • • JUMP CUT Obsah obrázku interiér, osoba, auto, vsedě Popis byl vytvořen automaticky JEAN-PAUL BELMONDO JAKO MICHEL POICCARD >> NOVÉ HVĚZDY, NOVÉ HERECTVÍ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku čelenka, osoba, čepice, muž Popis byl vytvořen automaticky BÉČKOVÁ KINEMATOGRAFIE A ŽÁNR FILMU NOIR •Vědomý příklon k žánru a jeho tradici >> film noir •- Jak americká produkce 40. a 50. let, tak francouzský poetický realismus •- Společensko-kritický rozměr vespod příběhu •- Násilí •- Městské prostředí Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, budova, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, dítě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, držení Popis byl vytvořen automaticky KAMERAMAN A SCENÁRISTA OHROŽENÉ PROFESE? •„Film není řemeslo. Je to umění. A to neznamená týmovou práci. Na place je každý sám za sebe, stejně jako je umělec sám s prázdným papírem. A být sám… znamená klást otázky. A dělat filmy znamená hledat na ně odpovědi. Nedovedu si představit nic romantičtějšího.“ • Jean-Luc Godard • KAMERAMAN •50. léta •Vedoucí kameraman a pomocný kameraman •Práce ve studiu – kontrola nad svícením, pozicí i pohybem kamery •60. léta •Vyžadována hlavně flexibilita a mobilita mimo studio •Úzký spolupracovník režiséra – nejen technická expertiza, ale hlavně osobní vazby •Technologické inovace – lehké přenosné přístroje a citlivá surovina •Lidé se zázemím v dokumentárním filmu anebo reportážích (Nestor Almendros, Raoul Coutard) > Obsah obrázku šicí stroj, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stůl, interiér, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž, zrcadlo Popis byl vytvořen automaticky ERIC ROHMER 1920–2010 Obsah obrázku osoba, muž, interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky •Pravým jménem Maurice Schérer •Publikoval román roku 1946 •Od roku 1948 působí jako filmový kritik, od roku 1947 vede filmový klub •Natočil několik filmů v letech 1950-1958 •Během vzestupu nové vlny zůstává v pozadí •Znamení lva jako neúspěšný film •Následuje řada krátkých filmů a práce pro televizi •Velký úspěch až po útlumu nové vlny •Moje noc s Maud (1969) •Klářino koleno (1970) • ROHMER JAKO AUTOR •„literární“ filmař >> důležitost dialogů •Elegance, lehkovážnost, optimismus •Jednoduché filmy – bez formálních výbojů, realismus Bazinovského stylu •Založil si malou produkční společnost v roce 1962 – Les Films du Losange [s Barbetem Schroederem]; fungovala až do roku 1998 •Pracoval s malým týmem, nízkým rozpočtem, bez velkých hvězd – ale vždy úzká spolupráce s herci a hlavně herečkami ZNAMENÍ LVA (1962) Obsah obrázku text, kniha, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky •- Znovuobjevený film •- Kulminace Rohmerova prvotního “těžkého” období •- Týmová spolupráce režisérů Nové vlny -“Dokument” o Paříži v létě roku 1959 -Zásadní topografie Paříže •- Radikální anti-hrdina (v hlavní roli Jess Hahn) •