FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI •FAV334 28. 3. 2019 • •Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. • • • • • • KONEC NOVÉ VLNY A JEJÍ ODKAZ •Retrospektiva nové vlny v Cahiers du cinema (1962) •Pohrdání (r. Jean-Luc Godard, 1963), Week-End (r. Jean-Luc Godard, 1967) •Polovina 60.let •Politické události v květnu 1968 •Zahraniční historici preferují pozdější data •Odkaz průmyslový (malé štáby, malé společnosti), estetický (autentické lokace, preference auterů, filmy bez hvězd), kritický (nová vlna jako vrchol, který nebyl nikdy překonán) •Recyklace v módě (reklamy, módní styly), heritage filmy s tématem nové vlny (Irma Vep, Snílci) NOVÁ VLNA A HERECKÉ HVĚZDY •"Osobně odmítám pracovat s pěti hvězdami - Fernandelem, Michéle Morganovou, Jeanem Gabinem, Gérardem Philipem a Pierrem Fresnayem. Tito umělci jsou příliš nebezpeční; zastíní scénář nebo si vynucují změny, pokud se jim předloha nelíbí. Nerozpakují se mluvit do obsazení a odmítají spolupracovat s některými herci. Ovlivňují mizanscénu a diktují si detaily na vlastní tvář; obětují blaho filmu svým zájmům a stojí za spoustou omylů a nezdarů.“ •Francois Truffaut •„Mé filmy jsou lepší s hvězdami než bez nich.“ •Jean-Pierre Melville • NOVÁ VLNA A HERECKÉ HVĚZDY •Příliš drahé •Jiný estetický projekt – preference nováčků, neherců nebo osobností mimo film •Vlastní generace herců a hereček •Mužské postavy jako alter-ega režisérů (Jean-Pierre Léaud a Francois Truffaut; Jean-Paul Belmondo a Jean-Luc Godard); ženské postavy jako múzy a objekty touhy (Anna Karina a Godard; Stéphane Audrane a Claude Chabrol, Francois Truffaut a Jeanne Moreau) •Autorské projekty – režisér má stát v centru pozornosti (Brigitte Bardot jako příliš populární pro filmy režisérů nové vlny; vnáší do filmů nechtěné přesahy) • • ABSENCE ŽENSKÝCH HRDINEK •- typický hrdina filmů nové vlny je zranitelný mladý muž, v němž rezonuje osobnost režiséra, který sám sebe prezentuje jako romantický ideál umělce •- Dvojí typ hrdinky: •1) nebezpečná femme fatale (U konce s dechem, Střílejte na pianistu, Jules a Jim) •2) žena jako objekt pro filmaře, který ji studuje skoro se sociologickým zápalem, ale taky s lítostí nebo i pohrdáním (Vdaná žena, Hezké holky) •- Ženy jako vizuální objekty všudypřítomné •- Misogynní projekce X hrdinky jiné, moderní, nové • Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, vsedě, zeď, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, oblečení, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, objekt, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, budova, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, vsedě, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku žena, osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky POSTAVY A HERECTVÍ VE FILMECH NOVÉ VLNY •Postavy symbolizují auteurskou cinefilii svých tvůrců >> často chodí do kina •Ztotožnění s vyšším uměním, nikoliv s mainstreamovými filmy (Camille ve filmu Pohrdání utíká od svého manžela do náruče amerického producenta) •Ambice potlačit předchozí herecké zkušenosti (Jeanne Moreau) >> herci mají působit tak, že jen existují před kamerou (v souladu s koncepcí autenticity a spontaneity) •Řada zcizujících efektů (direct address, chyby, zveličená nebo nepatřičná gesta a pohyby), které poukazují na distanci mezi postavou a jejím hereckým ztvárněním >> herecké vyjádření dvojího tahu nové vlny směrem k realismu i osobnímu vyjádření Obsah obrázku osoba, oblečení, muž, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, exteriér, telefon Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, interiér, zeď, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, osoba, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kulečníkový stůl, kulečníková herna, interiér, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, držení Popis byl vytvořen automaticky HRDINKY/HEREČKY VE FILMECH NOVÉ VLNY JEAN PAUL BELMONDO a ALAIN DELON “Jeden se směje a druhý ne” Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, vázanka, interiér Popis byl vytvořen automaticky BELMONDO A DELON •Společně se objevili ve filmech Buď hezká a mlč (1958), Borsalino (1970) a Poloviční šance (1998) •Nejvýraznější poválečné francouzské hvězdy >> paralelní, ale odlišné verze maskulinity •Ve druhé polovině 60.let mají oba drsnější image v souladu s preferovanými žánry policejních filmů, kriminálek a dobrodružných komedií (X Jean-Pierre Léaud i Louis de Funés) •Od 90.let jejich filmové kariéry upadají, nadále působí na divadle, v televizi a oba podnikají (Belmondo s vínem, Delon má vlastní značku parfémů) •Zůstávají důležitou součástí francouzské kultury (pravidelné reprízy a připomínání starších filmů) • JEAN PAUL BELMONDO (1933) •- Z umělecké rodiny •- 1952–1956 studium na konzervatoři •- V první polovině 60. let pravidelná spolupráce s Godardem (U konce s dechem, Žena je žena, Bláznivý Petříček) a Melvillem (Práskač, Kněz Léon Morin) •- Záhy naskočil do mainstreamových filmů, spojený s žánrem akční komedie (Muž z Ria, Muž z Hongkongu, Zvíře), taky historické komedie (Cartouche) i kriminálky (Profesionál) • • Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky JEAN PAUL BELMONDO •zábavný a sexy silák, ale zároveň i comicsová nadsázka •drsňáctví jako nevážná hra >> tradiční macho i jeho podrývání •Jedinečná pozice >> od 60.let na jeho hvězdný status ukazují jak samotné názvy filmů, které se odvíjejí kolem jeho role (Velký šéf, Zvíře, Následník), tak dvojrole (Zvíře – gay a macho svůdník) •V porovnání s Delonem ten ošklivější – „il brutto“, „gueule“ X v počátku kariéry rámovaný jako francouzský milovník •Hlavní fyzickou atrakcí je tělo – dynamické, pohyblivé, akční (řadu kaskadérských kousků si dělal sám) ALAIN DELON (1935) Obsah obrázku osoba, muž, interiér, hledání Popis byl vytvořen automaticky •Nepochází z uměleckého prostředí ani nestudoval herectví •Zpočátku se pohyboval mezi Francií a Itálií •Rocco a jeho bratři (1960, r. Luchino Visconti) •Gepard (1963, r. Luchino Visconti) •Zatmění (1962, r. Michelangelo Antonioni) •Rozvíjí obraz tvrdého gangstera, ale bez komediálních rysů >> melancholický a enigmatický •Definovaný svým nesmírně atraktivním fyzickým zevnějškem • ALAIN DELON •- ”rozporuplně krásný” >> cynická krutost a chladnokrevnost postav •- Velmi narcistní obraz (odrazy v zrcadlech) a náchylný k objektifikaci (objekt pro pohled) •- Minimalistický herecký projev >> tlumený pohyb i gesta Obsah obrázku osoba, muž, interiér, budova Popis byl vytvořen automaticky