FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI FAV334 21. 2. 2019 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. ORGANIZACE KURZU •FAV334 – přednáška + videotime, čtvrtky od 9:00 cca do 12:00 (rozvrhové okno do 13:40) •Projekce Scala od 9:00 do cca 11:00 •Dva dvojprogramy – úterý 12. 3 již v 8:00!! (dva filmy Agnes Vardové) a v úterý 9. 4. standardně od 9:00 (dva filmy Jacquesa Demyho) •Absolvování předmětu formou testu (jeden finální, žádné průběžné) •Předmět velmi vhodně doplňuje dějiny světové kinematografie po roce 1945 a vývoj filmové teorie po roce 1945 •V PS 2019 proběhne kurz zahraničního hosta, Prof. Phila Powrieho, autora monografie Music in French Cinema • • • Obsah obrázku voda, exteriér, obloha, žena Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, text, fotka Popis se vygeneroval automaticky. NOVÁ VLNA •Frázi „Nová vlna přichází!“ poprvé použila novinářka Françoise Giroudová jako titulek pro sérii reportáží o poválečné generaci, kterou publikoval týdeník L’Express od října do prosince 1957. •Martin Scorsese: •“Nová vlna ovlivnila všechny následující generace filmařů, ať už její filmy viděli nebo ne. Přelila se přes kinematografii jako přívalová vlna.” •Serge Daney: •“S novou vlnou přišlo něco unikátního” •Richard Neupert •“Nová vlna absolutně změnila povědomí o tom, jak se dají dělat filmy” •Z programu BFI (duben 2009): •“Nová vlna s plnou silou udeřila na zcela nepřipravený svět v Cannes roku 1959. .. . Připomínala spíš tsunami. Transformovala nejen francouzskou kinematografii, ale filmy a filmaře po celém světě.” KANONICKÉ FILMY NOVÉ VLNY A JEJICH REŽISÉŘI (VÝBĚR) •Krásný Serge (Claude Chabrol, 1959) •Bratranci (Claude Chabrol, 1959) •Nikdo mne nemá rád (François Truffaut, 1959) •Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959) •U konce s dechem (Jean-Luc Godard,1960) •Střílejte na pianistu (François Truffaut, 1960) •Loni v Marienbadu (Alain Resnais, 1961) •Žít svůj život (Jean-Luc Godard, 1962) •Jules a Jim ((François Truffaut, 1962) •Cléo od 5 do 7 (Agnès Varda, 1963) •Pohrdání (Jean-Luc Godard, 1963) • ČTYŘI INOVACE NOVÉ VLNY •Produkční – jiný způsob výroby filmů >> nízkorozpočtové, filmaři pouze s minimální praxí, malé výrobní týmy složené z členů mimo profesní sdružení •Estetická – filmy vypadají jinak než dosud bylo zvykem (svícení, kamera, prostředí, obsazení, kostýmy, střih…) •Kulturní – tyto filmy signalizují proměnu pozice kinematografie v širším kontextu kultury – narůstá význam autorské kinematografie •Kritická – nový způsob nahlížení na filmy, psaní o filmech, uvažování o nich NA DRUHOU STRANU… •Kritické hlasy •Dobové: Bernard Chardère (Positif): “velmi vágní a ne zas tak nová”; Henri Jeanson: “díra v umyvadle” •Současné: Colin Crisp: „pokračování klasické kinematografie, nikoliv její popření“; Genevieve Sellierová: kritika genderové reprezentace >> ryze maskulinní vize •Tendence redukovat veškeré dění na poli kinematografie v 60. letech na zásluhy nové vlny •Triumf marketingu nad obsahem? •Sociální reprezentace – pouze lásky a životy hrdinů ze střední třídy, absence reprezentace pracující třídy SKUPINA “PRAVÉHO BŘEHU” TRUFFAUT, ROHMER, GODARD, RIVETTE (+ CLAUDE CHABROL) Obsah obrázku osoba, oblek, muž, oblečení Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku muž, osoba, brýle, nošení Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, exteriér, muž, budova Popis se vygeneroval automaticky. POLITIKA AUTERŮ: DVA TEXTY •Alexandre Astruc: The Birth of a New Avant-Garde: la caméra-stylo (L’Ecran français, 1948) •Film jako jazyk, kamera jako pero >> umělec (režisér) může použít tohoto jazyka k osobnímu vyjadřování. Mizanscéna není jen ilustrací – jde o způsob “psaní” •X – nabízí svůdnou představu filmaře jako romantického umělce, povzneseného nad film jako kolektivní dílo; abstraktní definice kinematografie, odtržená od sociální reality •François Truffaut: Jistá tendence francouzského filmu (Cahiers du Cinema, leden 1954) a politika auteurů jako kritický nástroj •Film umožňuje osobní vyjádření režiséra/umělce •Skutečný auteur vytváří koherentní fikční svět a to prostřednictvím mizanscény •Auteorovo dílo jako celek je podstatnější než jednotlivé filmy •Nejhorší film auteura je pořád lepší než nejlepší film metteur-en-scène • SKUPINA “LEVÉHO BŘEHU” AGNES VARDA, ALAIN RESNAIS, CHRIS MARKER Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, žena Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, exteriér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis se vygeneroval automaticky. NEZAŘAZENÍ? LOUIS MALLE, JACQUES DEMY Obsah obrázku osoba, muž, fotka, interiér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku muž, osoba, zeď, interiér Popis se vygeneroval automaticky. SYSTÉMOVÁ PODPORA •v období 1958–1962 celkem 97 debutů •Od roku 1953 zavedena „Prime de qualité“ – finanční podpora krátkometrážní produkci, která se od roku 1956 rozšiřuje i na celovečerní snímky •1959 – vzniká systém „Avance sur recettes“ (návratná dotace na produkci) – umožnila vzniknout umělecky ambiciózním nebo náročným filmům, žádat o peníze mohli producenti nebo režiséři, ostatní profese nikoliv >> upevnění svrchované pozice auteura • Obsah obrázku osoba, muž, interiér, zeď Popis se vygeneroval automaticky. FRANCOIS TRUFFAUT (1932-1984) •režisér, scénárista, herec, producent, kritik •rádcem, osobním přítelem a skoro otcovskou figurou mu je André Bazin •produkční společnost Films du Carrosse •natočil 21 filmů •žánrové experimenty (451°Fahrenheita - scifi, Nevěsta byla v černém - noir, Konečně neděle - kriminální komedie, Kapesné - dětský film); samostatnou kapitolou je cyklus s postavou Antoina Doinela (Jean-Pierre Léaud), který začal snímkem Nikdo mně nemá rád >> celkem 5 snímků v cyklu • ULIČNÍCI (FRANCIE, 1957) Obsah obrázku text, kniha Popis se vygeneroval automaticky. •Režie: François Truffaut; scénář: François Truffaut podle novely Maurice Ponse; kamera: Jean Malige; hudba: Maurice Leroux; produkce: Les Films du Carrosse. V hlavních rolích: Bernadette Lafont (Bernadette); Gérard Blain (Gérard); voice-over komentář: Michel François •- předjímá typické rysy další Truffautovy tvorby i tvůrčí postupy nové vlny •- natáčení na lokacích (Nimes) •- dlouhé jízdy •- fascinace ženskou postavou •- cinefilní odkazy – na filmy Jeana Viga, bří Lumiérů, Roberta Rosselliniho, Jeana Delannoye •- v hlavních rolí neherečka a skupina dětí >> dospělý svět očima dětí • Obsah obrázku noviny, osoba, budova, text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku exteriér, budova Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, exteriér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku strom, exteriér, osoba, muž Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, čelenka, čepice Popis se vygeneroval automaticky. NIKDO MNE NEMÁ RÁD (FRANCIE 1959) •Režie: François Truffaut; Produkce: Les Films du Carrosse / Sédif Productions; Scénář: François Truffaut and Marcel Moussy; kamera: Henri Decae •Hudba: Jean Constantin •Hlavní role: Jean-Pierre Léaud (Antoine Doinel); Claire Maurier (Antoinova matka); Albert Rémy (Antoinův otec); Patrick Auffray (René); Guy Decomble (učitel); Georges Flamant (Reného otec); Jeanne Moreau and Jean-Claude Brialy (pár se psem); Jacques Demy (policista); François Truffaut (muž na točně). • • Obsah obrázku plot, interiér, budova, hledání Popis se vygeneroval automaticky. NIKDO MNE NEMÁ RÁD: ÚSPĚCH •Není první film nové vlny: •La Pointe Courte (Agnès Varda, 1954) •Le Beau Serge (Claude Chabrol, únor 1959) •Obrovský divácký hit a renomé u kritiky •Festival v Cannes v květnu 1959 - Truffaut & Léaud •Premiéra 3.6. 1959 v Paříži >> celkem 3.6 milionů diváků (č. 11v žebříčku nejnavštěvovanějších filmů) •Cena filmové kritiky v New Yorku 1959 REALISTICKÝ FILM •Kritika film hodnotí jako realistický a autentický •„Nikdo mne nemá rád obsahuje značnou dávku autenticity a pravdivosti, které nemohou jinak než diváka dojmout.“(Fereydoun Hoveyda, Cahiers du cinéma, červenec 1959) •Film věnován památce André Bazina >> právě jeho koncepce filmového realismu, spolu s etnografickými filmy Jeana Rouche, rozplýváním hranic mezi dokumentem a hranou tvorbou spolu s novými technologickými možnostmi tvoří podhoubí realistických inklinací rané nové vlny •Realismus v Nikdo mne nemá rád díky: •Sociální observace (prostředí, postavy) + vyváženo lyrismem •Styl (mizancéna) >> estetika spontaneity •Autobiografičnost – vyprávění o vlastním osudu • ESTETIKA SPONTANEITY •Původní scénář nebo velmi osobní vztah k natáčené látce •Rozvolněné narativy •Levné vybavení a malý štáb •Natáčení na lokacích •Absence hvězdného obsazení / režiséři nové vlny vytvářejí vlastní hvězdy / sami fungují jako stars •Hovorová francouzština •Hravost • • Leaud.jpg 15cb6e5f1783f19b7178ea38e2f6b14e.jpg l_amour_en_fuite_tg.jpg Baisers_voles.jpg 002-francois-truffaut-tribe-theredlist.jpeg antoine_et_colette.jpg