FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI •FAV334 25. 4. 2019 • • Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. • • • • HERITAGE CINEMA •Kinematografie národního dědictví •První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – tv minisérie Pýcha a předsudek) •Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako transnacionální paradigma •Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti •Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status •Romantizovaná a spektakulární vize minulosti •Přírodní scenérie •Specifická forma pastiše LEVICOVÁ KRITIKA HERITAGE CINEMA •Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996): The Heritage Film and British cinema •Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity •Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik •Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti •Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu •Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) FRANCIE: FILMS DE PATRIMOINE •nejen filmové adaptace klasické literatury a/nebo výpravné snímky zasazené v nádherných historických lokacích, ale jakýkoliv film, který je „historický“ v tom nejširším slova smyslu •Odlišné zázemí >> debata Ferro/Sorlin a otázky širšího vztahu kinematografie a historie •Marc Ferro - kinematografie nám může pomoci s pochopením historie •Pierre Sorlin - historické filmy jsou spíš reflexí doby, ve které vznikají •Absence žánrové debaty •Absence ideologické kritiky výpravných historických filmů (projekty chápané jako auterské mají kritický „pardon“) FILMS DE PATRIMOINE Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, exteriér, ulice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, stůl, interiér Popis byl vytvořen automaticky MAURICE PIALAT (1925–2003) •- Outsider francouzské kinematografie •- Rozsahem nevelká filmografie •- Paralely s Robertem Bressonem •- Výrazně autobiografická tvorba s nekompromisními tvůrčími postupy •- Obrovský vliv na mladší generaci filmařů (Cédric Kahn, Noémie Lvovsky, Claire Denis, Olivier Assayas, Bruno Dumont) •- Divácky nejúspěšnější filmy: •- Našim láskám (1983) – průlom •- Policie (1985) •- Pod sluncem Satanovým (1987) •- Van Gogh (1991) • • MAURICE PIALAT •Náročný režisér a spolupracovník – konfliktní vztahy s herci, kameramany a dalšími profesemi (na filmu Láskám našim se vystřídali 4 kameramané a 7 střihačů) •Na přelomu 70. a 80. let byl krátce řazen pod nálepku „nového naturalismu“ (Pascal Thomas, Gérard Guérin, Philippe Condroyer) >> do jisté míry dědici nové vlny – malé rozpočty, malé štáby, osobní výpověď namísto adaptací, improvizace X filmy mimo Paříž >> náhled do života obyčejných lidí •minimalistické filmy, často s náhodně vloženou hudbou, žádné důmyslné pohyby kamery •osobní výpověd – například film Nous ne vieillirons pas ensemble (Nezestárneme spolu) zřetelně reflektuje Pialatovy pocity s ohledem na jeho vlastní vztah s mnohem mladší ženou LÁSKÁM NAŠIM (1983) •Vychází z původního, částečně autobiografického scénáře Arlette Langmannové o dospívání šestice dívek – zasazeno v 60. letech X finale předělal sám Pialat •Z finančních i castingových důvodů (Sandrine Bonnaire) děj přesunutý do 80. let •>> fragmentární struktura – zpočátku portrét dospívající dívky, postupně síli rodinné drama •Subtilní incestní nádech >> hlavní hrdinka Suzanne jako objekt pro pohled i jako paralela k postavě otce (Pialat) • Obsah obrázku voda, exteriér, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky