FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI •FAVk076 13. 4. 2019 • • Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. • • • NOVÁ VLNA A HERECKÉ HVĚZDY •"Osobně odmítám pracovat s pěti hvězdami - Fernandelem, Michéle Morganovou, Jeanem Gabinem, Gérardem Philipem a Pierrem Fresnayem. Tito umělci jsou příliš nebezpeční; zastíní scénář nebo si vynucují změny, pokud se jim předloha nelíbí. Nerozpakují se mluvit do obsazení a odmítají spolupracovat s některými herci. Ovlivňují mizanscénu a diktují si detaily na vlastní tvář; obětují blaho filmu svým zájmům a stojí za spoustou omylů a nezdarů.“ •Francois Truffaut •„Mé filmy jsou lepší s hvězdami než bez nich.“ •Jean-Pierre Melville • NOVÁ VLNA A HERECKÉ HVĚZDY •Příliš drahé •Jiný estetický projekt – preference nováčků, neherců nebo osobností mimo film •Vlastní generace herců a hereček •Mužské postavy jako alter-ega režisérů (Jean-Pierre Léaud a Francois Truffaut; Jean-Paul Belmondo a Jean-Luc Godard); ženské postavy jako múzy a objekty touhy (Anna Karina a Godard; Stéphane Audrane a Claude Chabrol, Francois Truffaut a Jeanne Moreau) •Autorské projekty – režisér má stát v centru pozornosti (Brigitte Bardot jako příliš populární pro filmy režisérů nové vlny; vnáší do filmů nechtěné přesahy) • • ABSENCE ŽENSKÝCH HRDINEK •- typický hrdina filmů nové vlny je zranitelný mladý muž, v němž rezonuje osobnost režiséra, který sám sebe prezentuje jako romantický ideál umělce •- Dvojí typ hrdinky: •1) nebezpečná femme fatale (U konce s dechem, Střílejte na pianistu, Jules a Jim) •2) žena jako objekt pro filmaře, který ji studuje skoro se sociologickým zápalem, ale taky s lítostí nebo i pohrdáním (Vdaná žena, Hezké holky) •- Ženy jako vizuální objekty všudypřítomné •- Misogynní projekce X hrdinky jiné, moderní, nové • Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, vsedě, zeď, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, oblečení, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, objekt, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, budova, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, vsedě, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku žena, osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky POSTAVY A HERECTVÍ VE FILMECH NOVÉ VLNY •Postavy symbolizují auteurskou cinefilii svých tvůrců >> často chodí do kina •Ztotožnění s vyšším uměním, nikoliv s mainstreamovými filmy (Camille ve filmu Pohrdání utíká od svého manžela do náruče amerického producenta) •Ambice potlačit předchozí herecké zkušenosti (Jeanne Moreau) >> herci mají působit tak, že jen existují před kamerou (v souladu s koncepcí autenticity a spontaneity) •Řada zcizujících efektů (direct address, chyby, zveličená nebo nepatřičná gesta a pohyby), které poukazují na distanci mezi postavou a jejím hereckým ztvárněním >> herecké vyjádření dvojího tahu nové vlny směrem k realismu i osobnímu vyjádření Obsah obrázku osoba, oblečení, muž, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, exteriér, telefon Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, interiér, zeď, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, osoba, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kulečníkový stůl, kulečníková herna, interiér, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, držení Popis byl vytvořen automaticky HRDINKY/HEREČKY VE FILMECH NOVÉ VLNY JEAN PAUL BELMONDO A ALAIN DELON “JEDEN SE SMĚJE A DRUHÝ NE” Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, vázanka, interiér Popis byl vytvořen automaticky BELMONDO A DELON •Společně se objevili ve filmech Buď hezká a mlč (1958), Borsalino (1970) a Poloviční šance (1998) •Nejvýraznější poválečné francouzské hvězdy >> paralelní, ale odlišné verze maskulinity •Ve druhé polovině 60.let mají oba drsnější image v souladu s preferovanými žánry policejních filmů, kriminálek a dobrodružných komedií (X Jean-Pierre Léaud i Louis de Funés) •Od 90.let jejich filmové kariéry upadají, nadále působí na divadle, v televizi a oba podnikají (Belmondo s vínem, Delon má vlastní značku parfémů) •Zůstávají důležitou součástí francouzské kultury (pravidelné reprízy a připomínání starších filmů) • JEAN PAUL BELMONDO (1933) •- Z umělecké rodiny •- 1952–1956 studium na konzervatoři •- V první polovině 60. let pravidelná spolupráce s Godardem (U konce s dechem, Žena je žena, Bláznivý Petříček) a Melvillem (Práskač, Kněz Léon Morin) •- Záhy naskočil do mainstreamových filmů, spojený s žánrem akční komedie (Muž z Ria, Muž z Hongkongu, Zvíře), taky historické komedie (Cartouche) i kriminálky (Profesionál) • • Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky JEAN-PAUL BELMONDO •zábavný a sexy silák, ale zároveň i comicsová nadsázka •drsňáctví jako nevážná hra >> tradiční macho i jeho podrývání •Jedinečná pozice >> od 60.let na jeho hvězdný status ukazují jak samotné názvy filmů, které se odvíjejí kolem jeho role (Velký šéf, Zvíře, Následník), tak dvojrole (Zvíře – gay a macho svůdník) •V porovnání s Delonem ten ošklivější – „il brutto“, „gueule“ X v počátku kariéry rámovaný jako francouzský milovník •Hlavní fyzickou atrakcí je tělo – dynamické, pohyblivé, akční (řadu kaskadérských kousků si dělal sám) ALAIN DELON (1935) Obsah obrázku osoba, muž, interiér, hledání Popis byl vytvořen automaticky •Nepochází z uměleckého prostředí ani nestudoval herectví •Zpočátku se pohyboval mezi Francií a Itálií •Rocco a jeho bratři (1960, r. Luchino Visconti) •Gepard (1963, r. Luchino Visconti) •Zatmění (1962, r. Michelangelo Antonioni) •Rozvíjí obraz tvrdého gangstera, ale bez komediálních rysů >> melancholický a enigmatický •Definovaný svým nesmírně atraktivním fyzickým zevnějškem • ALAIN DELON •- ”rozporuplně krásný” >> cynická krutost a chladnokrevnost postav •- Velmi narcistní obraz (odrazy v zrcadlech) a náchylný k objektifikaci (objekt pro pohled) •- Minimalistický herecký projev >> tlumený pohyb i gesta Obsah obrázku osoba, muž, interiér, budova Popis byl vytvořen automaticky KONEC NOVÉ VLNY A JEJÍ ODKAZ •Retrospektiva nové vlny v Cahiers du cinema (1962) •Pohrdání (r. Jean-Luc Godard, 1963), Week-End (r. Jean-Luc Godard, 1967) •Polovina 60.let •Politické události v květnu 1968 •Zahraniční historici preferují pozdější data •Odkaz průmyslový (malé štáby, malé společnosti), estetický (autentické lokace, preference auterů, filmy bez hvězd), kritický (nová vlna jako vrchol, který nebyl nikdy překonán) •Recyklace v módě (reklamy, módní styly), heritage filmy s tématem nové vlny (Irma Vep, Snílci) UDÁLOSTI ROKU 1968 •Únor 1968 – ministr kultury André Malraux odvolává z pozice ředitele Cinemathéque Henri Langloise >> vzniká „Výbor na obranu cinematéky •Po sérii protestů rozhodnutí v dubnu odvoláno •Stávky v květnu 1968 >> 1) proti válce ve Vietnamu 2) proti monolitickým mediálním strukturám 3) proti vzdělávacímu systému •Filmaři využívají neformální sítě vytvořené na obranu Langloise a vytvářejí uskupení nazvané „Etats Generaux du Cinéma“ (asi 1500 členů) >> volání po systémové změně kinematografie • PO ROCE 1945 •Změna životního stylu (modernizace, nárůst spotřební kultury, generační posun) •Pro film klíčová otázka zachycení každodenní reality (mění se funkce filmu) – nejen ve smyslu záznamu doby, ale i kritické zkoumání povahy obrazu •=> květen 1968 a následný vývoj nikoliv jako počátek revoluční změny, ale vyústění dlouhodobých trendů >> tříštění svědectví o dané době na změť různých hlasů a výpovědí •Odpovídá posunům na rovině uvádění filmů (nestandardní uvádění) i proměně natáčení filmů (namísto politických filmů se samotné filmy točí politicky – kolektivy, amatérské filmy…) • KINEMATOGRAFIE 60. A 70. LET 1) •1) druhá generace filmařů spojená s Cahiers du Cinema: • Jean Eustache (Le père Noël a les yeux bleus, 1967; autor klíčového díla Maminka a děvka (1973) – Serge Daney: testament generace května 68 •Luc Moullet (Brigitte et Brigitte, 1966; Les Contrebandières 1968) •Barbet Schroeder (More, 1969) •V 70.letech debutují filmaři, kteří se nadlouho stanou trvalou součástí francouzského filmu – Alain Corneau, Philippe Garrel, Maurice Pialat, Bertrand Tavernier – otevřená distance od nové vlny díky spolupráci se scenáristy Jeanem Aurenchem a Pierrem Bostem •2) starší generace režisérů v 60.letech vytvořila jedny ze svých nejsilnějších děl (Jean-Pierre Melville, Jean Rouch – Kronika jednoho léta s Edgarem Morinem, Robert Bresson – A co dále, Baltazare, 1966, Muška, 1967) • KINEMATOGRAFIE 60. A 70. LET 2) •3) starší generace spojená s tradicí kvality – Jean Delannoy, René Clair, Henri Verneuil a další >> společně točí povídkový film Francouzka a láska (1960) >> snaha oslovit a zaujmout mladší generaci diváků a navázat spolupráci s mladšími herci •4) mladší generace debutantů, kteří se pohybovali v žánrové a komerční kinematografii • Jacques Deray (dobrodružné – Rififi v Tokiu, 1963, dramata – Bazén, 1969, Borsalino, 1970) •Tvůrci, které čekala dlouhá kariéra ve filmovém průmyslu (Costa-Gavras , Claude Berri – komedie Pepe a Claude, 1967, později známý jako producent a režisér hlavně heritage filmů – Jean od Floretty, Manon od pramene, Germinal) a Claude Lelouch (romantická vztahová dramata, Muž a žena, 1966 – držitel Zlaté palmy a dvou Oscarů) • • DIVÁCKY NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY 60. LET Obsah obrázku osoba, muž, oblek, vázanka Popis byl vytvořen automaticky •Pravda (1960, r. Henri-Georges Clouzot) •Knoflíková válka (1962, r. Yves Robert) •Smolař (1965, r. Gérard Oury) •Velký flám (1966, r. Gérard Oury) •Četník v New Yorku (1965, r. Jean Girault) •Četník se žení (1968, r. Jean Girault) •Senzační prázdniny (1967, r. Jean Girault) •La Cuisine au beurre (1963, r. Gilles Grangier) •Oskar (1967, r. Édouard Molinaro) KOMEDIE A DOKUMENT (70. LÉTA) •Na pole filmové komedie v 70. letech vstupuje nová generace herců, spojená s menšími divadelními scénami >> výrazný otisk do výsledné struktury a podoby filmů (např. Buzíci, r. Bertrand Blier) •vzestup dokumentárního filmu, který otevírá dosud tabuizovaná témata, např. Lítost a soucit (1969, r. Marcel Ophuls) >> nabourává mýtus o hrdinném odboji Francouzů za okupace NÁVŠTĚVNOST KIN (1950–1980) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky FILMOVÁ PRODUKCE 1950–1980 KINA A/VS TELEVIZE •návštěvnost kin kulminuje koncem 50.let, poté klesá; stejně jako produkce •Osud jednotlivých filmů v rukou distributorů •Do roku 1972 existují tři televizní kanály, které státní představují monopol •1974 – korporace pro rozhlasové a televizní vysílaní rozdělena na několik společností >> počet filmů pro televizní vysílání byl striktně omezen, zvýšily se kvóty pro vysílání domácích nebo evropských filmů a prodloužila se pauza mezi uvedením filmů v kinech a na televizních obrazovkách •Televize nově jako koproducent PORNOGRAFIE JAKO VÝRAZNÝ KRÁTKODOBÝ TREND 70. LET Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, vsedě, text, žena Popis byl vytvořen automaticky TECHNOLOGIE (70.LÉTA) •Překotný vývoj na poli dokumentu a experimentálního filmu •Éclair vyvíjí kameru méně hlučnou kameru >> použití kontaktního zvuku pořízeného přímo během natáčení •Většina dokumentů a experimentálních snímků se natáčí na 16mm film >> umožňuje filmy promítat mimo standardní síť kin •Nejvýraznějším objevem tohoto období je video >> řada kolektivů a tvůrčích uskupení jej cíleně používá FEMINISTICKÁ KONTRAKULTURA EXPERIMENTÁLNÍ A AKTIVISTICKÉ FILMY 70. LET •1) přiznání autonomie a možnosti výpovědi těm, kteří zažívají společenský útlak >> školení dělníků v zacházení s kamerou, aby oni sami mohli zdokumentovat svoje útrapy a každodenní život (Skupina Medvedkine, Front Paysan, Audipradif) •2) popis konfliktů – forma aktivistického zpravodajství (ISKRA, Cinéma Libre, Cahiers de Mai a další) •3) zdůrazňování možností kinematografie jako nástroje investigace a argumentace >> analýza výpovědních možností kinematografie jejími vlastními prostředky • • Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky NOVÉ KONCEPCE FILMOVÉHO DIVÁCTVÍ CHRISTIAN METZ •Publikuje v časopise Communications (1961) – časopis zaměřený na sociologický výzkum populární kultury •Zpočátku vychází ze strukturální lingvistiky, později z psychoanalýzy Jacquesa Lacana •Imaginární signifikant – obraz promítaný na plátno už fyzicky neexistuje >> paradoxně umožňuje lepší napojení na filmovou fikci •Filmový zážitek jako sen •Silná identifikace s postavami (fáze zrcadla) •=> výsledek nejen myšlenkového vývoje, ale také politizované tvorby zkraje 70. let •ve Francii se kulturální a recepční studia rozvíjí až koncem 90. let JACQUES DEMY (1931–1990) •V Paříži studuje umění (nezačínal jako filmový kritik) •Filmy zasazeny v regionálních lokacích (Nantes, Cherbourg, Rochefort) •Snaha o vytvoření jednoho fikčního (transmediálního) univerza, kterým budou z filmu do filmu procházet jednotlivé postavy >> podobně jako Balzacova Lidská komedie •Lola (1961) •Andělská zátoka (1963) •Paraplíčka ze Cherbourgu (1964) •Slečinky z Rochefortu (1967) •Model shop (1969) • • 020-jacques-demy-theredlist.jpg 4738054_6_5130_restaurant-la-cigale-a-nantes_fce591f59ed5740ccf8aa4a7e032aabe.jpg Anouk_Aimee_-_Lola_de_J._Demy_-_Photo_de_tournage_-_Ballustrade_-_Copyright_Agnes_Varda.jpg NANTES (CHERBOURG, ROCHEFORT) 000f8256_medium.jpeg 6a0133f4ebe468970b017742f83d3b970d-500wi.jpg bay-of-angels1.jpg JACQUES DEMY A / VS NOVÁ VLNA 21003043_20130503122946122.jpg •Demyho snímky jako součást nové vlny •Autorská výpověď •Natáčení na reálných lokacích •Cinefilní pocty •Demyho tvorba mimo označení NV •Populární žánrová tvorba •Špatné načasování (únikové filmy v politicky vyhrocené době) •Složitá kategorizce (“operní každodennost”) •Latentní homofobie • • Obsah obrázku exteriér, strom, budova, silnice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dívka, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, stojící, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, oblečení, žena Popis byl vytvořen automaticky lola2.jpg > image.jpg aehnliche-situation-andere-klasse-frau-in-dem-30er-jahre-klassiker-der-blaue-engel-1930-raekelt-sic h-marlene-dietrich-auf-einem-fass-foto-allstar-.jpg l-m-1.jpg 1875523,MqveFMRzikFV7Hc_8n63Uc1ipmVb1vLp9msrFhS3XaFwpWgi6UYEvgJgPeOS3+TzP7qqwCcLyODdR79920XjOw==.jp g lola1.jpg Obsah obrázku exteriér, strom, budova, silnice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dívka, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, stojící, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, oblečení, žena Popis byl vytvořen automaticky