FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI •FAV334 9. 5. 2019 • • Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. • • • • • • FRANCOUZSKÉ KOLONIÁLNÍ IMPÉRIUM Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky POSTKOLONIÁLNÍ KINEMATOGRAFIE •Filmy s protagonisty z etnické nebo národnostní menšiny a/nebo filmy takto definovaných režisérů •Nejviditelnější etnickou minoritou jsou lidé původem z Karibiku (soustroví Antily) a subsaharské a severní Afriky >> postkoloniální vazby X absence filmů s přistěhovalci ze střední, jižní a východní Evropy, dálného i blízkého východu, romská minorita •Severní Afrika (Maghreb) už zkraje 80. let nejpočetnější menšina ve Francii a zároveň dominuje francouzským plátnům (takto určené postavy ve filmech francouzských režisérů) •Marginalizace tvůrců X sílící trend ve francouzské kinematografii >> od roku 2000 mezi 10 nejvýdělečnějšími filmy roku je minimálně jeden tohoto typu, celkem asi 25% každoroční produkce Obsah obrázku text, noviny, kniha, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku voda, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, text, kniha, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, tráva, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, interiér, vázanka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, zeď, oblek Popis byl vytvořen automaticky Malik Chibane - režisér Omar Sy - herec Gad Elmaleh – herec, režisér Abdellatif Kechiche - režisér Mehdi Charef - režisér Rachid Bouchareb - režisér „BEUR“ CINEMA •Beur = hovorové označení pro potomka přistěhovalců ze severní Afriky >> filmy režírované přistěhovalci ze severní Afriky nebo jejich potomky •Začíná v polovině 80. let >> za první film považovaný Le Thé au harem d’Archiméde/Tea in the harem (1985), r. Mehdi Charef •Soustředí se hlavně na zkušenosti a problémy mladých maghrebsko-francouzských protagonistů; hlavní témata integrace do většinové společnosti, rasismus a zločinnost •Vlna se zdá koncem 80. let vyčerpaná, v 90. letech nový impuls díky nárůstu politicky uvědomělých snímků >> nový realismus + protesty proti represivním imigračním zákonům navrhovaným vládou a namířeným proti „sans papiers“ – imigrantům bez dokumentů (1997) Obsah obrázku příroda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky CINEMA DE „BANLIEUE“ •Banlieue = předměstí, městská periferie •filmy se odehrávají na multietnických, znevýhodněných městských periferiích •vracejí se témata sociálního vyloučení, rasismu, zločinnosti a násilí, často z perspektivy mladých mužů X perspektiva žen-režisérek poměrně marginalizovaná (Claire Denis – S’en fout la mort / No fear, no die, 1990; Nechce se mi spát, 1994; a později 35 panáků rumu, 2008) •Silný, stále živý a žánrově rozrůzněný trend >> vznikají parodie Les Kaira / Porn in the hood (2012, r. Franck Gastambide); drama Dheepan (2015, r. Jacques Audiard) držitelem Zlaté palmy z Cannes; komedie Voisins, voisines (2005, r. Malik Chibane) •Filmy tematizující spíš třídně a ekonomicky roztříštěnou než etnicky rozdělenou společnost Obsah obrázku osoba, obloha, text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, fotka, noviny, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku podepsat, exteriér Popis byl vytvořen automaticky NENÁVIST (LA HAINE, 1995) R. MATHIEU KASSOVITZ •- Příběh hrdinů Huberta (černoch), Vinze (žid) a Saida (arab) – který ukazuje na multietnickou skrumáž žijící ve francouzských banlieue •- Film se obrací k zahraničním vzorům (Spike Lee, Martin Scorsese) •- Tematizace rozporu mezi středostavovskou Paříží a pracující třídou žijící mimo centrum metropole •- Youth culture (rap, break dance, taneční hudba) jako rasový, mezinárodní a kulturní tmel, který odstraní propasti mezi etniky a národy >> utopická vize poloviny 90. let • MAINSTREAM •Komedie >> etnika, téma migrace a národnostní diaspory prezentována v odlehčeném duchu •Dvojí efekt • pozitivní odezva >> snímky mohou problematiku otevřít i divákům, kteří se jinak o migraci nezajímají •karikatury, které se opírají o nejrůznější klišé a představy o kulturních rozdílech (pro komedii typické) •téma židovství – úspěšné komedie režiséra Thomase Giloua – Přece bych ti nelhal, debut Mathieu Kassovitze Café au lait (1993), romantická komedie Nesprávná víra (2006, r. Roschdy Zem) Obsah obrázku osoba, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky HERITAGE CINEMA / HISTORICKÉ FILMY •90. léta – filmy, které si z francouzské historie selektivně vybírají určitá období a zpracovávají je nostalgickým, erotizovaným způsobem, přičemž brutalita koloniálního systému je buď upozaděná nebo slouží jako součást historické podívané >> Indočína (r. Régis Wagnier, 1992) X beur cinema se soustředí na současné problémy, teprve po roce 2000 se ve větší míře objevují filmy nabízející alternativu k převládajícím historickým vyobrazením •Dvojí tendence •klasický heritage modus produkce (velké rozpočty, hvězdné obsazení, spektakulární rekonstrukce skutečných událostí) >> Den vítězství (r. Rachid Bouchareb, 2006), Mimo zákon (2010, r. Rachid Bouchareb) •skromnější, s menšími rozpočty a jiný estetický i historický projekt (rozevření historických faktů pomocí nuancovaných osobních vzpomínek, historie zdola) >> Cartouches gauloises (2007, Mehdi Charef), Černá Venuše (2010, r. Abdellatif Kechiche) • • Obsah obrázku osoba, muž, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, text, osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, muž, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky ROAD MOVIE •Ve větší míře od konce 90. let >> zhruba 20 filmů a spousta variací •téma domoviny a objevování kořenů je pro diasporickou kinematografii (vykořeněnou) klíčové téma •Motiv dvojí cesty >> fyzické (hrdinové jedou z bodu A do bodu B), ale i vnitřní, metaforické (na cestě objevují sebe sama, svou identitu); zdaleka ne vždy cestu podstupují dobrovolně •zapojení druhé nebo třetí generace maurských hrdinů a hrdinek, kteří objevují místa, odkud jejich rodiny pocházejí •Například L‘autre monde (2001, r. Merzak Allouache), Ten‘ja (2004, r. Hassan Legzouli) Obsah obrázku osoba, text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečení Popis byl vytvořen automaticky