FRANCOUZSKÁ KINEMATOGRAFIE OD ROKU 1959 DO SOUČASNOSTI FAVk076 30.3 2019 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph. D. ORGANIZACE KURZU •FAVk076 – dvě přednášky •Projekce Scala od 9:00 do cca 11:00 •Absolvování předmětu formou testu (jeden finální, žádné průběžné) •Předmět velmi vhodně doplňuje dějiny světové kinematografie po roce 1945 a vývoj filmové teorie po roce 1945 •V PS 2019 proběhne kurz zahraničního hosta, Prof. Phila Powrieho, autora monografie Music in French Cinema • • • Obsah obrázku voda, exteriér, obloha, žena Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, text, fotka Popis se vygeneroval automaticky. NOVÁ VLNA •Frázi „Nová vlna přichází!“ poprvé použila novinářka Françoise Giroudová jako titulek pro sérii reportáží o poválečné generaci, kterou publikoval týdeník L’Express od října do prosince 1957. •Martin Scorsese: •“Nová vlna ovlivnila všechny následující generace filmařů, ať už její filmy viděli nebo ne. Přelila se přes kinematografii jako přívalová vlna.” •Serge Daney: •“S novou vlnou přišlo něco unikátního” •Richard Neupert •“Nová vlna absolutně změnila povědomí o tom, jak se dají dělat filmy” •Z programu BFI (duben 2009): •“Nová vlna s plnou silou udeřila na zcela nepřipravený svět v Cannes roku 1959. .. . Připomínala spíš tsunami. Transformovala nejen francouzskou kinematografii, ale filmy a filmaře po celém světě.” KANONICKÉ FILMY NOVÉ VLNY A JEJICH REŽISÉŘI (VÝBĚR) •Krásný Serge (Claude Chabrol, 1959) •Bratranci (Claude Chabrol, 1959) •Nikdo mne nemá rád (François Truffaut, 1959) •Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959) •U konce s dechem (Jean-Luc Godard,1960) •Střílejte na pianistu (François Truffaut, 1960) •Loni v Marienbadu (Alain Resnais, 1961) •Žít svůj život (Jean-Luc Godard, 1962) •Jules a Jim ((François Truffaut, 1962) •Cléo od 5 do 7 (Agnès Varda, 1963) •Pohrdání (Jean-Luc Godard, 1963) • ČTYŘI INOVACE NOVÉ VLNY •Produkční – jiný způsob výroby filmů >> nízkorozpočtové, filmaři pouze s minimální praxí, malé výrobní týmy složené z členů mimo profesní sdružení •Estetická – filmy vypadají jinak než dosud bylo zvykem (svícení, kamera, prostředí, obsazení, kostýmy, střih…) •Kulturní – tyto filmy signalizují proměnu pozice kinematografie v širším kontextu kultury – narůstá význam autorské kinematografie •Kritická – nový způsob nahlížení na filmy, psaní o filmech, uvažování o nich NA DRUHOU STRANU… •Kritické hlasy •Dobové: Bernard Chardère (Positif): “velmi vágní a ne zas tak nová”; Henri Jeanson: “díra v umyvadle” •Současné: Colin Crisp: „pokračování klasické kinematografie, nikoliv její popření“; Genevieve Sellierová: kritika genderové reprezentace >> ryze maskulinní vize •Tendence redukovat veškeré dění na poli kinematografie v 60. letech na zásluhy nové vlny •Triumf marketingu nad obsahem? •Sociální reprezentace – pouze lásky a životy hrdinů ze střední třídy, absence reprezentace pracující třídy SKUPINA “PRAVÉHO BŘEHU” TRUFFAUT, ROHMER, GODARD, RIVETTE (+ CLAUDE CHABROL) Obsah obrázku osoba, oblek, muž, oblečení Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku muž, osoba, brýle, nošení Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, exteriér, muž, budova Popis se vygeneroval automaticky. POLITIKA AUTERŮ: DVA TEXTY •Alexandre Astruc: The Birth of a New Avant-Garde: la caméra-stylo (L’Ecran français, 1948) •Film jako jazyk, kamera jako pero >> umělec (režisér) může použít tohoto jazyka k osobnímu vyjadřování. Mizanscéna není jen ilustrací – jde o způsob “psaní” •X – nabízí svůdnou představu filmaře jako romantického umělce, povzneseného nad film jako kolektivní dílo; abstraktní definice kinematografie, odtržená od sociální reality •François Truffaut: Jistá tendence francouzského filmu (Cahiers du Cinema, leden 1954) a politika auteurů jako kritický nástroj •Film umožňuje osobní vyjádření režiséra/umělce •Skutečný auteur vytváří koherentní fikční svět a to prostřednictvím mizanscény •Auteorovo dílo jako celek je podstatnější než jednotlivé filmy •Nejhorší film auteura je pořád lepší než nejlepší film metteur-en-scène • SKUPINA “LEVÉHO BŘEHU” AGNES VARDA, ALAIN RESNAIS, CHRIS MARKER Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, žena Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, exteriér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis se vygeneroval automaticky. NEZAŘAZENÍ? LOUIS MALLE, JACQUES DEMY Obsah obrázku osoba, muž, fotka, interiér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku muž, osoba, zeď, interiér Popis se vygeneroval automaticky. SYSTÉMOVÁ PODPORA •v období 1958–1962 celkem 97 debutů •Od roku 1953 zavedena „Prime de qualité“ – finanční podpora krátkometrážní produkci, která se od roku 1956 rozšiřuje i na celovečerní snímky •1959 – vzniká systém „Avance sur recettes“ (návratná dotace na produkci) – umožnila vzniknout umělecky ambiciózním nebo náročným filmům, žádat o peníze mohli producenti nebo režiséři, ostatní profese nikoliv >> upevnění svrchované pozice auteura • Obsah obrázku osoba, muž, interiér, zeď Popis se vygeneroval automaticky. FRANCOIS TRUFFAUT (1932-1984) •režisér, scénárista, herec, producent, kritik •rádcem, osobním přítelem a skoro otcovskou figurou mu je André Bazin •produkční společnost Films du Carrosse •natočil 21 filmů •žánrové experimenty (451°Fahrenheita - scifi, Nevěsta byla v černém - noir, Konečně neděle - kriminální komedie, Kapesné - dětský film); samostatnou kapitolou je cyklus s postavou Antoina Doinela (Jean-Pierre Léaud), který začal snímkem Nikdo mně nemá rád >> celkem 5 snímků v cyklu • ULIČNÍCI (FRANCIE, 1957) Obsah obrázku text, kniha Popis se vygeneroval automaticky. •Režie: François Truffaut; scénář: François Truffaut podle novely Maurice Ponse; kamera: Jean Malige; hudba: Maurice Leroux; produkce: Les Films du Carrosse. V hlavních rolích: Bernadette Lafont (Bernadette); Gérard Blain (Gérard); voice-over komentář: Michel François •- předjímá typické rysy další Truffautovy tvorby i tvůrčí postupy nové vlny •- natáčení na lokacích (Nimes) •- dlouhé jízdy •- fascinace ženskou postavou •- cinefilní odkazy – na filmy Jeana Viga, bří Lumiérů, Roberta Rosselliniho, Jeana Delannoye •- v hlavních rolí neherečka a skupina dětí >> dospělý svět očima dětí • Obsah obrázku noviny, osoba, budova, text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku exteriér, budova Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, exteriér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku strom, exteriér, osoba, muž Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku osoba, muž, čelenka, čepice Popis se vygeneroval automaticky. NIKDO MNE NEMÁ RÁD (FRANCIE 1959) •Režie: François Truffaut; Produkce: Les Films du Carrosse / Sédif Productions; Scénář: François Truffaut and Marcel Moussy; kamera: Henri Decae •Hudba: Jean Constantin •Hlavní role: Jean-Pierre Léaud (Antoine Doinel); Claire Maurier (Antoinova matka); Albert Rémy (Antoinův otec); Patrick Auffray (René); Guy Decomble (učitel); Georges Flamant (Reného otec); Jeanne Moreau and Jean-Claude Brialy (pár se psem); Jacques Demy (policista); François Truffaut (muž na točně). • • Obsah obrázku plot, interiér, budova, hledání Popis se vygeneroval automaticky. NIKDO MNE NEMÁ RÁD: ÚSPĚCH •Není první film nové vlny: •La Pointe Courte (Agnès Varda, 1954) •Le Beau Serge (Claude Chabrol, únor 1959) •Obrovský divácký hit a renomé u kritiky •Festival v Cannes v květnu 1959 - Truffaut & Léaud •Premiéra 3.6. 1959 v Paříži >> celkem 3.6 milionů diváků (č. 11v žebříčku nejnavštěvovanějších filmů) •Cena filmové kritiky v New Yorku 1959 REALISTICKÝ FILM •Kritika film hodnotí jako realistický a autentický •„Nikdo mne nemá rád obsahuje značnou dávku autenticity a pravdivosti, které nemohou jinak než diváka dojmout.“(Fereydoun Hoveyda, Cahiers du cinéma, červenec 1959) •Film věnován památce André Bazina >> právě jeho koncepce filmového realismu, spolu s etnografickými filmy Jeana Rouche, rozplýváním hranic mezi dokumentem a hranou tvorbou spolu s novými technologickými možnostmi tvoří podhoubí realistických inklinací rané nové vlny •Realismus v Nikdo mne nemá rád díky: •Sociální observace (prostředí, postavy) + vyváženo lyrismem •Styl (mizancéna) >> estetika spontaneity •Autobiografičnost – vyprávění o vlastním osudu • ESTETIKA SPONTANEITY •Původní scénář nebo velmi osobní vztah k natáčené látce •Rozvolněné narativy •Levné vybavení a malý štáb •Natáčení na lokacích •Absence hvězdného obsazení / režiséři nové vlny vytvářejí vlastní hvězdy / sami fungují jako stars •Hovorová francouzština •Hravost • • Leaud.jpg 15cb6e5f1783f19b7178ea38e2f6b14e.jpg l_amour_en_fuite_tg.jpg Baisers_voles.jpg 002-francois-truffaut-tribe-theredlist.jpeg antoine_et_colette.jpg Obsah obrázku text, kniha, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky JEAN LUC GODARD * 1930 Obsah obrázku osoba, muž, brýle, nošení Popis byl vytvořen automaticky •Filmový kritik pro časopisy Arts a Cahiers du Cinema •V průběhu 50. let natočil 4 krátkometrážní filmy •- Operace Beton (1954) •- Všichni kluci se jmenují Patrik (1957) •- Příběh vody (1958) •- Charlotta a její kluk (1958) •Celovečerní debut U konce s dechem (1960) Obsah obrázku muž, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny, kniha, zastavit Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, patro, budova Popis byl vytvořen automaticky JLG JAKO AUTEURSKÁ STAR • • •‘Ze všech režisérů nové vlny to byl Godard, kdo si cíleně vytvářel jasnou, dobře rozpoznatelnou image.’ • •Alison Smith, ‘The Auteur as Star: Jean-Luc Godard’. Gaffney & Holmes (eds.), Stardom in Postwar France (2007), s. 134. • Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, muž, interiér Popis byl vytvořen automaticky •GODARD VE FILMU •U KONCE S DECHEM Obsah obrázku osoba, muž, budova, oblek Popis byl vytvořen automaticky •GODARD POSLOUCHÁ BEETHOVENA VE FILMU ZNAMENÍ LVA (R. ERIC ROHMER) CAMEO ROLE Obsah obrázku interiér, zeď, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku noviny, text, interiér Popis byl vytvořen automaticky U KONCE S DECHEM JAKO „REVOLUCE“ •“Žádný režisér pod 30 let nerozmontoval starou stavebnici filmařských postupů [Meccano-set] tak šikovně a s gustem. Godard zahodil veškerá pravidla filmové gramatiky a syntaxe na smetiště dějin.” •Georges Sadoul, ‘Le Quai des brumes 1960: A bout de souffle by Jean-Luc Godard’ U KONCE S DECHEM JAKO TYPICKÝ FILM NOVÉ VLNY 1) •Nízkorozpočtový film / Malý štáb •Georges de Beauregard – jeden z producentů nové vlny •Natáčení přímo na lokacích •Raoul Coutard (jeden z klíčových kameramanů nové vlny) •‘Skript až v rámci akce’ (Michel Marie) •Týmový film (Truffaut/Chabrol) •Improvizace Obsah obrázku exteriér, strom, osoba, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, exteriér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, scéna, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, patro, budova, interiér Popis byl vytvořen automaticky U KONCE S DECHEM JAKO TYPICKÝ FILM NOVÉ VLNY 2) •Autentický, skoro “dokumentární” nádech •Natáčení na lokacích, invenční kamera •Jazyk, dialogy a herectví •Sebeuvědomělost •Porušení závazných pravidel střihu •Godard jako “super-autor” •Franko-Americké kulturní vazby •Jazzový soundtrack – Martial Solal •Cinefilie (béčkové americké filmy žánru noir; Belmondo & Bogart) • • JUMP CUT Obsah obrázku interiér, osoba, auto, vsedě Popis byl vytvořen automaticky JEAN-PAUL BELMONDO JAKO MICHEL POICCARD >> NOVÉ HVĚZDY, NOVÉ HERECTVÍ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku čelenka, osoba, čepice, muž Popis byl vytvořen automaticky BÉČKOVÁ KINEMATOGRAFIE A ŽÁNR FILMU NOIR •Vědomý příklon k žánru a jeho tradici >> film noir •- Jak americká produkce 40. a 50. let, tak francouzský poetický realismus •- Společensko-kritický rozměr vespod příběhu •- Násilí •- Městské prostředí Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, budova, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, dítě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, držení Popis byl vytvořen automaticky KAMERAMAN A SCENÁRISTA OHROŽENÉ PROFESE? •„Film není řemeslo. Je to umění. A to neznamená týmovou práci. Na place je každý sám za sebe, stejně jako je umělec sám s prázdným papírem. A být sám… znamená klást otázky. A dělat filmy znamená hledat na ně odpovědi. Nedovedu si představit nic romantičtějšího.“ • Jean-Luc Godard • KAMERAMAN •50. léta •Vedoucí kameraman a pomocný kameraman •Práce ve studiu – kontrola nad svícením, pozicí i pohybem kamery •60. léta •Vyžadována hlavně flexibilita a mobilita mimo studio •Úzký spolupracovník režiséra – nejen technická expertiza, ale hlavně osobní vazby •Technologické inovace – lehké přenosné přístroje a citlivá surovina •Lidé se zázemím v dokumentárním filmu anebo reportážích (Nestor Almendros, Raoul Coutard) > Obsah obrázku šicí stroj, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stůl, interiér, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž, zrcadlo Popis byl vytvořen automaticky ERIC ROHMER 1920–2010 Obsah obrázku osoba, muž, interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky •Pravým jménem Maurice Schérer •Publikoval román roku 1946 •Od roku 1948 působí jako filmový kritik, od roku 1947 vede filmový klub •Natočil několik filmů v letech 1950-1958 •Během vzestupu nové vlny zůstává v pozadí •Znamení lva jako neúspěšný film •Následuje řada krátkých filmů a práce pro televizi •Velký úspěch až po útlumu nové vlny •Moje noc s Maud (1969) •Klářino koleno (1970) • ROHMER JAKO AUTOR •„literární“ filmař >> důležitost dialogů •Elegance, lehkovážnost, optimismus •Jednoduché filmy – bez formálních výbojů, realismus Bazinovského stylu •Založil si malou produkční společnost v roce 1962 – Les Films du Losange [s Barbetem Schroederem]; fungovala až do roku 1998 •Pracoval s malým týmem, nízkým rozpočtem, bez velkých hvězd – ale vždy úzká spolupráce s herci a hlavně herečkami ZNAMENÍ LVA (1962) Obsah obrázku text, kniha, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky •- Znovuobjevený film •- Kulminace Rohmerova prvotního “těžkého” období •- Týmová spolupráce režisérů Nové vlny -“Dokument” o Paříži v létě roku 1959 -Zásadní topografie Paříže •- Radikální anti-hrdina (v hlavní roli Jess Hahn) • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky M (SACHA PITTOËFF ) X (GIORGIO ALBERTAZZI)& A (DELPHINE SEYRIG) Obsah obrázku muž, vázanka, osoba, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, interiér, vázanka Popis byl vytvořen automaticky PŘIJETÍ FILMU •1961 – Zlatý lev na MFF Benátky • •Rozporuplné reakce •Nová filmová řeč •Chladný a vykalkulovaný film • •“Jsme zkrátka proti módě v umění ve jménu jeho modernosti” Otakar Váňa, Film a doba (1961) • • Obsah obrázku strom, exteriér, obloha, země Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku fotka, osoba, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky ALAIN ROBBE-GRILLET & ALAIN RESNAIS Obsah obrázku osoba, muž, fotka, bílá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, auto, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, žena, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, fotka, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, interiér, osoba, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, osoba, interiér, fotka Popis byl vytvořen automaticky VŠECHNA PAMĚŤ SVĚTA (1956) NOC A MLHA (1956) HIROŠIMA, MÁ LÁSKA (1959) Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, budova, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, fotka, zobrazení Popis byl vytvořen automaticky HIROŠIMA, MÁ LÁSKA (1959) •Celovečerní debut Alaina Resnaise •scénář Marguerite Durasová •Dvě bezejmenné postavy – francouzská herečka a japonský architekt – prožijí krátký, ale intenzivní milostný vztah •Nadšené přijetí kritikou a divácký úspěch •Kinematografie pracuje s dvojím časem a realitou podobně jako literatura • • Obsah obrázku vsedě, osoba, budova, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku zeď, interiér, osoba, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, silnice, exteriér, ulice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku strop, interiér, patro, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, postel, zeď, ležící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku země, osoba, exteriér, jídlo Popis byl vytvořen automaticky ZÁASADY HNUTÍ NOVÉHO ROMÁNU LONI V MARIENBADU JAKO SÉRIE ODMÍTNUTÍ •Klasické zápletky •Stabilního POV •Konvenčních postav •Chronologie •Naturalismu •Kontextu a uzavřené interpretace • Obsah obrázku exteriér, osoba, obloha, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, exteriér, tanečník Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď, okno, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, budova, muž, exteriér Popis byl vytvořen automaticky MOŽNÁ ČTENÍ Obsah obrázku interiér, fotka, bílá, zeď Popis byl vytvořen automaticky LONI V MARIENBADU JAKO PŘEMLOUVÁNÍ Obsah obrázku exteriér, budova, země, obloha Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, vsedě, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zvíře Popis byl vytvořen automaticky KOSTÝMNÍ NÁVRHY COCO CHANEL Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, žena, mobilní telefon Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zvíře, savci, malé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, země, exteriér, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, zeď, černá, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, talíř Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, patro, chůze, země Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, text, kniha, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku noviny Popis byl vytvořen automaticky KAMERAMAN A SCENÁRISTA OHROŽENÉ PROFESE? • SCENÁRISTA •Prestiž profese klesá, ale kvalitativně zůstává skoro beze změny •Žánrová kinematografie scenáristy potřebuje – např. Jean Aurenche a jeho podíl na 19 scénářích v 50.letech X 16 scénářů v 60. letech •Tvůrčí tandemy nové vlny – Francois Truffaut a Marcel Moussy (Nikdo mne nemá rád, Střílejte na pianistu), Claude Chabrol a Paul Gégauff (14 filmů), Alain Resnais a jeho těsná spolupráce s představiteli hnutí nového románu •Na druhou stranu: •Legendy o improvizovaných projektech bez scénáře mají dopad na další generaci filmařů •Scenáristé zůstávají spisovatelé •Režisérské ambice • JEAN-CLAUDE CARRIÈRE Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky AGNES VARDA (1928) •- „Matka nové vlny“ •- Mýtus o neznalé filmařce – začátečnici •- „Tři životy Agnes“ – jako fotografka, jako filmařka, jako multimediální umělkyně >> všechny tyto aspekty se v její tvorbě harmonicky snoubí •- Subtilní, nenápadná intermedialita a politická angažovanost Obsah obrázku osoba, počítač, muž, držení Popis byl vytvořen automaticky VŠICHNI MOŽNÍ SBĚRAČI A JÁ •Dokumentární film (2000) •Portrét doby, kdy vedle sebe koexistují přebytek a hladová populace •Sběračkou (obrazů) je ale i sama režisérka >> sebereflexivní pozice, tvorba jako sběračství •Zájem o lidi a jevy na okraji společnosti (Bez střechy a bez zákona, 1985) •Tvorba ve smyslu „cinécriture“ = psát filmem •Není tu tak silně přítomná auterská pozice ve smyslu definovaném pravým břehem NV •Všechny projekty napříč filmografií velmi osobní Obsah obrázku obloha, muž, okno, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, budova, země, muž Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku tráva, exteriér, zvíře, savci Popis byl vytvořen automaticky CLÉO OD 5 DO 7 (1962) •- příběh zpěvačky Cleo, která čeká na výsledky biopsie, a blízkost smrti naruší její myšlenky, zvyky i vědomí sebe samotné •- oslavovaný jako přední film inspirovaný cinema-verité X velmi stylizované dílo, •- přechod z barvy do černobílého obrazu / film ve filmu / propracované jízdy kamery / subjektivní voiceovery / hudební číslo •- Dvojí čas – objektivní a subjektivní •- Proto-feministický film •- Žena, která je viděna a která se zároveň dívá • • • Obsah obrázku text, kniha, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, budova, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, strop Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, fotka, dítě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku auto, osoba, autobus, vlak Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, země Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, noviny, budova, exteriér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku budova, interiér, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky MUŽSKÝ HRDINA JAKO FLÂNEUR (FLÂNER = TOULAT SE, BLOUMAT) •Definice : Muž toulající se městskými ulicemi, který patří davu (Baudelaire) •Zásadní postava 19. století, která přichází se zrodem modern éry >> buržoazní dandy, který pozoruje městský život, ale také se na něm podílí •Dva “flaneuři” ve filmech nové vlny •Pierre Wesserlin (Znamení lva) jako nedobrovolný flaneur •Cleo (Cleo od 5 do 7) jako ženská verze flaneura >> flaneuse? • • > banlieue Nanterre.tiff > Screen Shot 2015-02-23 at 13.41.46.png > man in city 1.tiff > 3595-le-signe-du-lion.jpg ŠTĚSTÍ (1965) •Nejvíc dezinterpretovaný film Agnes Vardové >> sentimentální selanka oslavující patriarchální rodinné štěstí X krutě ironický film •Ironie přítomná v dialozích, cyklické struktuře příběhu a na vizuální rovině (velmi subtilní) • zpochybňování tradičního ideálu ženy jako hlavně matky v domácnosti •skryté politikum každodenního života – dělba práce v domácnosti, hledání osobního naplnění v redukci vlastního života na péči o druhé • Obsah obrázku exteriér, tráva, strom, muž Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku rostlina, květina, váza, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba, zeď, kniha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, šicí stroj, interiér, spotřebič Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, jídlo, mladý Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, stůl Popis byl vytvořen automaticky