Filozofické uvažování o viru Gilles Deleuze a Felix Guattari •Rhizomatické myšlení Arborescentní myšlení • •Oba pojmy formulovány v knize Tisíc plošin (1980) •Arborescentní myšlení – binární opozice, veškeré vědění vyrůstá z jednoho kořene •Důsledek - opakování stejných obrazů, myšlenek a metafor •Logika a řád, který omezuje poznávání a vytváření nového, odlišného, cizího • • • •Rhizomatické myšlení •Propojení různých stylů myšlení (ekonomie, politika, umění) •libovolný bod rhizomu může a musí být spojen s kterýmkoliv jiným •Multiplicitní - neustále se šíří směrem ven a spojují se s neznámým •„Buďte multiplicitami! Kreslete linii, a nikdy ne bod! Rychlost proměňuje bod v linii!' Buďte rychlí, i když stojíte na místě! Linie štěstí, linie boků, linie úniku. Neprobouzejte v sobě Generála! Dost pravých idejí, prostě mít ideu (Godard). Mějte krátké ideje. Tvořte mapy, a ne fotografie nebo kresby. Buďte Růžovým panterem (nepatří do žádného stabilního diskurzu, je svůj), a vaše lásky budou jako vosa a orchidej, kočka a pavián.„ – Tisíc plošin •Jak Deleuze a Guattari přemýšlí o viru •virus může uniknout a přesunout se do buněk zcela jiného druhu a přenést sem "genetické informace" pocházející od prvního hostitele •Spojuje nás s jinými živými organismy •Virus tvůrcem vztahů mezi odlišnými entitami – funguje jako rhizom • •Pojem asambláž •Asambláže se skládají z heterogenních entit, které vstupují do vzájemných vztahů •Objekty v asambláži – věci, lidé, myšlenky, události, výroky •Chování asambláží nelze předem předvídat •Každé věci, která je součástí asambláže je přidělen určitý význam Virus – Deleuze a Guattari - shrnutí •podstatou viru jeho exteriorita vztah k vnějšku • •virus se neustále pohybuje ve složité síti, setkává se s novými entitami a tato setkání produkují nové události • •Virus aktualizuje potenciál entit, které navštíví • • Actor-network theory (ANT) •teorie, která vznikla na poli Science and Technology Studies (STS) •tvůrci – Bruno Latour, Michel Callon, John Law •Vymezení vůči klasické sociologii – Émile Durkheim •Navrhuje objektivní výzkum sociálních faktů, které existují mimo jedince, utlačují ho a determinují jeho jednání (sociální třída, skupina, řád) •Latour kritizuje toto pojetí sociologie •Existuje zde síť aktérů, kteří se dostávají do vzájemných vztahů •Tuto síť musíme zkoumat: jakým způsobem se vyvíjí, její dynamiku, role aktérů •Každému aktérovi je dán prostor k vyjádření •Není zde rozdíl mezi fyzickým a abstraktním •empirická metafyzika Základní pojmy •Punktualizace •Translace •Povinný průchozí bod (Obligatory passage point) •Heterogenní inženýrství Michael Callon – Sociology of Translation •Callon se zaměřuje na definování pojmu translace • •Předkládá čtyři fáze translace, kterými prichází každý aktér, který vstupuje do sítě • •Podrobný popis vzniku a vývoje sítě Sociology of Translation •Konkrétní příklad ilustruje na problému s lovem hřebenatek, do jehož řešení bylo zapojeno několik aktérů – vědci, rybáři, technologie, hřebenatky, odborné studie • 4 fáze •1. Identifikace aktérů, stanovení povinného průchozího bodu, definice cílů jednotlivých aktérů. Cíle jednotlivých aktérů •2. Aktéři, jež byli identifikováni, jsou přesvědčováni, aby přijali své role •3. Testování rolí. Mobilizace aktérů. Výběr mluvčích. • •4. Spory mezi aktéry a zrady jednotlivých aktérů. • •Udržení sítě závisí na ochotě aktérů přijmout a hrát své role. Když odmítnou, síť se rozpadá. • ANT a její využití k výzkumu technologie (softwaru) •technologie se podílí na naší konstrukci světa •do technologického objektu vpisujeme určitý význam, záměr •funkce a vlastnosti určité technologie se však mohou proměňovat v závislosti na tom, s jakými aktéry přichází do styku •Technologie jsou aktivní objekty, které transformují, narušují a modifikují sociální vztahy Praktický příklad analýzy – Windows Vista - GUI •Otázka proč systém nebyl úspěšný •Zaměření na grafické uživatelské rozhraní Aero https://www.youtube.com/watch?v=sBbqGmY9FII •Windows vista součástí sítě rozmanitých aktérů – prodejci softwaru, procesory, grafické karty, uživatelé apod. •Operační systém se měl stát symbolem budoucnosti, vylepšit interakci mezi člověkem a počítačem – příslib nového světa •Vytvoření a udržení tohoto světa však bylo závislé na spolupráci ostatních aktérů • •Vynoření problémů při testování rolí – problematičtí aktéři - Intel a obchodníci •Oba aktéři hájili své zájmy a muselo dojít ke kompromisu • • •Selhání sítě však nakonec způsobil jiný aktér - zákazník Praktický příklad analýzy – Samořiditelná auta Tesla https://www.youtube.com/watch?v=CND1YyRNHA0 https://www.youtube.com/watch?v=0s4nxcleVd0 Tesla •Kolektivní inteligence •Shromažďování dat •Osvojování řízení prostřednictvím dat získaných od reálných řidičů •Předvídání budoucnosti na základě minulých interakcí •Software v samořiditelném automobilu ovlivňuje stávající praxe (bezpečnost, předpisy, vyšetřování nehody) i vnímání prostoru a času •pokud chceme lépe porozumět konání softwaru, musíme se zaměřit na zkoumání toho, jak se software vztahuje k jiným praxím a entitám a jak mezi nimi formuje a zprostředkovává různé vztahy