Aneb mapa k Heuréka! momentu Kreativní checklist Průzkum Průzkum konkurence Průzkum cílové skupiny Hledejte rozdíly mezi nimi a vaším klientem. Zkontrolujte, jak jejich grafici řešili podobné problémy a odlište se od nich. Sledujte, jaká témata řeší, kde se pohybují, co dělají.. Porozumějte jim a navrhujte pro ně. Průzkum obecný Ponořte se do klientova oboru, do jeho historie. Pochopte kontext a pravidla celého oboru a jaký styl designu se k oboru hodí. Slovník synonym Nasbírejte další asociace pomocí českého anebo cizojazyčného slovníku synonym. Před, během a po Déšť: před = mrak, během = prší, po = kaluže. Rozbor názvu Při tvorbě loga zjistěte, co znamená anebo jak vznikal název firmy. Může vás to inspirovat. Myšlenkové mapy Vytvořte kolem hlavních klíčových slov myšlenkové mapy a generujte nové asociace. Different board Sestavte si koláž originálních vizuálních motivů, která vám bude připomínat, že to jde i jinak. Změna výchozího bodu Otevřete slovník, vyberte náhodné slovo a zamyslete se, jak souvisí s vaším problémem. Pak se rozhlédněte kolem sebe, vyberte nějaký objekt a opět nalezněte souvislost. Změna CO na JAK a PROČ Neřešte tolik, co klient dělá, ale spíše jak (přístup) a proč (hodnoty a vize). Přejmenujte klíčové slovo Dveře změňte na bránu, vchod, či průchod a hned posunete myšlení trochu jiným směrem. Netradičnější myšlení = kreativnější nápady. Tyto tipy pomohou tradiční myšlení nabourat. Změna myšlení Nine-dot problem Přeškrtnete těchto 9 puntíků 4 rovnými čarami? Nejde to? Existuje i řešení se třemi i jednou čarou. Jen musíte myslet jinak. Další asociace Nové nápady jsou jen kombinace starých prvků novým způsobem. My designeři vždy pracujeme se sadou klíčových slov, které se snažíme vizualizovat a zajímavě nakombinovat. Čím více klíčových slov, tím více nápadů. Priorita: reálný termín Kratší termín = stres = méně kreativity, více chyb a napadají vás povrchní a očividná řešení. Porušení pravidel Částečná ignorace zadání Zkuste ignorovat část zadání či nějaká hlavní klíčová slova, u kterých cítíte, že vás nějakým způsobem svazují. Případně je neignorujte, jen je berte s rezervou. Udělejte něco nečekaného Navrhněte opak toho, co klient hledá. Chce moderní minimalistický design? Opřete se do detailů a konzervativního stylu. Toto řešení mu nedodáte, ale tento osvěžující kontrast vás může něčím inspirovat. Pravidla a dogmata Jaká oborová či osobní pravidla zamlžují vaši představivost? Jakého „měl/a bych“ se můžete zbavit? Přestože se vám dříve oplatil nějaký postup, zkuste ho tentokrát ignorovat a zkusit to jinak. Změna úhlu pohledu V praxi ložisko snižuje tření, ale když leží na ulici, je to jen netradiční prstýnek. Zkuste se na váš nápad kouknout z jiného pohledu. Cizí oči Jak by k vašemu problému přistoupilo 6leté dítě? Jak by jej vyřešil kreativec, kterého respektujete? A co zvíře, rostlina či nějaký objekt – jak by vypadal problém v jejich očích? Jste váš nápad Jak byste se cítili, kdybyste vy sami byli nápadem, který rozvíjíte? Co byste změnili? Inspirace Slovníky symboliky Procházejte výklady náhodných i tematických symbolů – čtení metafor vás přepne do metaforického myšlení. Inspirace neurčitostí Hledejte tvary v mracích na obloze, na dně kávového hrnku.. hledejte v chaosu nějaký řád. Svět kolem nás Mějte oči otevřené, sledujte přírodu, detaily, barvy, emoce.. Inspirace je všude. Projděte staré skici Projděte nevyužité nápady a hledejte motivy a styly zpracování, které se nyní hodí. Cizí práce Nekraďte, ale zamyslete se, proč daní designeři zvolili právě tuto cestu – pochopte jejich myšlenkové pochody a ty vás třeba inspirují. Inkubace Až budete mít nápadů ažaž, nechte je uzrát. Příliš soustředění spustí tunelové vidění a nevidíte pojítka, která se odpočinuté mysli zdají zřejmá. Navíc nápady často chodí právě tehdy, kdy se na ně nesnažíte přijít. Pauza a odstup 5 minut, 5 hodin, nebo do druhého dne. Pročistíte hlavu a získáte čerstvý pohled na věc. Relax a odpočinek Podporuje kreativitu – pusťe si nenáročný film, čtěte si nenáročnou knihu, meditujte.. Spánek Nezbytnost pro vyřešení problémů, které mozek nedokáže vyřešit za bdělosti Rozvoj nápadů Co kdyby? Narušujte předpoklady a zkuste to naschvál špatně: co kdybych nakreslil míč hranatý? Co když bude moře žluté a ne modré? Co když symbol převrátím vzhůru nohama? Zákaz Dejte si nějaký zákaz – nesmíte do loga vyjádřit téma projektu, nesmíte použít více jak 5 čar, nesmíte použít více jak 1 barvu... Přežeňte to Co kdyby byl motiv 10x větší nebo menší? Co kdyby v něm bylo 10x více anebo méně tvarů? Jak můžete váš koncept přehnat? Přeskupení a náhrada Jde koncept či jeho část nějak přeskupit? Posunout tuhle část sem? Nebo ji něčím nahradit? Najděte vzor a změňte ho Co mají všechny vaše nápady společné? Zkuste tento společný prvek něčím nahradit. Zesměšněte svůj nápad Je spojitost mezi aha a haha momentem. Jaké střelené věci můžete nápadu provést? Skicujte i blbosti Třeba to takové blbosti nebudou, nebo v nich najdete něco inspirativního. Změna úhlu a zrcátko Poskicované papíry natáčejte a použijte i zrcátko a hledejte skryté motivy. Checkněte zahozené Znovu prozkoumejte zahozené nápady a možná v nich najdete potenciál k rozvinutí. Čmárejte náhodné tvary A hledejte v nich něco zajímavého. Hledání nápadů Neřešte dokonalost Nesnažte se skicovat jen dokonalé nápady. Filtrujte nápady až na papíře, ne v hlavě. Skicujte, skicujte, skicujte Skicování je základ pro generování nápadů. Heuréka! Touto dobou byste měli být v cíli a měla by vás oslnit ta kýžená heuréka a měli byste mít v rukou dokonalý nápad, který už jen čeká na to, až ho realizujete. :) Pro blog logotvurce.cz vytvořil Tomáš Vachuda – Zapálený logotvůrce – vachudatomas.cz Detailní popis najdete v mém článku Jak na kreativní nápady (kde si můžete pročíst hlubší popis většiny tipů, tu zmíním). Nejprve shromáždíte dostatek informací, ty zpracujete a pak už generujete nápady. A až se úplně vyšťavíte, dáte si oddych a necháte nápady uzrát. A nakonec, v neočekávanou chvíli, vás osvítí Heuréka! moment a to dokonalé řešení se samo nabídne. Tento checklist vám na každém kroku procesu pomůže dosáhnout co nejlepších výsledků. Je určen hlavně logotvůrcům, ale většinu tipů využijí i jiní kreativci. Mně osobně pomáhá generovat mnohanásobek nápadů, než kdy dříve a věřím, že pomůže i vám. Jak vůbec vypadá kreativní proces Kreativní strach aneb motivační okénko Von Glitschka – profesionální ilustrátor a tutor, který je v oboru kolem 30 let a má za sebou tisíce zakázek, říká, že kreativita beze strachu nemůže existovat. Že nemáte-li během projektu strach, tak se dostatečně nesnažíte. On sám prý i po těch letech strach má a radí, abychom ho přijali, nenechali se jím rozhodit a naopak ho použili jako palivo. A já s ním souhlasím. Strach z neúspěchu a nenalezení nápadu je normální, zažívají ho všichni. Nepropadejte panice a věřte kreativnímu procesu. A ve chvíli, kdy cítíte, že jste už odevzdali 100 % svých sil, tak si dejte pauzu a věřím, že Heuréka! přijde cobydup. První nápad není nikdy nejlepší! Naleznete-li zajímavé řešení, neusněte na vavřínech a místo toho i nadále hledejte jiná řešení. Neopakuji dokola tu samou myšlenku? Průběžně se ujišťujte, že jste se do žádné myšlenky nezamilovali – jinak budete všechny ostatní myšlenky sabotovat. Dejte na intuici Zkoušejte i nápady, které se na první pohled odklánějí od zadání. Pokud vás napadly, tak nějakou spojitost mají. To už někoho napadlo… U každého rozhodnutí si říkejte, že totéž už napadlo někoho jiného a zamyslete se, jak se více odlišit. Hledejte jiné cesty Hledáte-li nápady obvyklými způsoby, najdete jen ty, které už nalezli ostatní. Snažte se odkloňovat od normálu. Řeším správný problém? Neodkloňuji se příliš od zadání? Co je pro klienta skutečně důležité? Na co bych se měl nejvíc soustředit? Syndrom očividných řešení Nevymýšlíte jen očividná řešení? Nebo nepřehlížíte naopak nějaké očividné (ale velmi dobré) řešení? Zjednodušujte a obohacujte A hlavně si pravidelně říkejte: co mohu zjednodušit? Jakou část konceptu mohu odstranit a nápad tak vylepšit? Nebo naopak co návrhu chybí a co mám přidat, aby byl zajímavější? Obecné tipy Zpracování zadání Pečlivě projděte zadání a pochopte, co klient potřebuje. Udělejte si výpisky na papír a ideálně zapojte i barvy – tím nastartujete kreativitu. Začátek Skicování před průzkumem Tehdy přicházejí naivnější a odvážnější nápady. Moodboard Sestavte si koláž fotek, barev, písem či textur, které vyjadřují hodnoty a atmosféru, ke které chcete směřovat. Sběr informací Ukázky preferencí Ujasněte si klientovo očekávání, ať netvoříte něco, co je úplně mimo a co klient zamítne. Kvalitní zadání Vyžadujte důkladné zadání. Pochopte, kdo klient je, co dělá a pro koho a jaký problém máte řešit. Zredukujte rušivé vjemy Nasaďte sluchátka, zavřete oči... Pozitivní nálada Ta rozšiřuje naše myšlení a zvyšuje šanci na nalezení netradičních řešení. Zvětšení prostoru Mysl vyplňuje místo, ve kterém se nacházíte. Ve velké místnosti anebo třeba venku bude vaše přemýšlení „širší“, nežli v malé kanceláři. Pusťte si hudbu Ta pomáhá aktivovat části mozku, které podporují kreativní myšlení. Souvisí-li navíc hudba s vaším projektem, může vás inspirovat. Zacvičte si Uvolníte endorfiny, navodíte dobrou náladu a ta pomůže k dosáhnutí aha momentu. Též získáte přístup k nápadům schovaným v podvědomí. Ve fitku vás tedy napadnou zajímavější řešení, než u stolu. Choďte Chození zlepšuje kreativní myšlení až o 60 %. Je jedno, zda chodíte venku anebo sem-tam po místnosti. Zkrátka když se zaseknete, choďte a nápady přijdou. Fakt. Nuďte se Nuda hecuje kreativitu. Věnujte nějaký čas repetitivním činnostem a nepřerušovaným úsekům nečinnosti: koukejte do blba, anebo z okna, zavřete oči a vůbec na nic nemyslete. Kreativní stav Míček Uložte do hlavy pár klíčových slov a házejte si s míčkem o zeď a během toho nechte myšlenky volně plynout. Dr. House schvaluje. Rozproudění alfa vln Zkuste nějakou duševně nenáročnou aktivitu (domácí práce, procházka, sprcha), dopřejte mysli odpočinek a nápady přijdou. Ignorujte strach Bez strachu to nejde. Nenechte se jím paralyzovat. Přijměte jej a použijte jako motor. Imaginace Uložte si do hlavy klíčová slova, zavřete oči a nechte myšlenky plynout. Když vás napadne nějaký motiv, zkuste ho přiblížit, oddálit, otočit, hrajte si s časem, scénu nějak narušte, rozviňte...