STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ edukační činnosti v muzeu ? STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI STRATEGICKÝ PLÁN STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI marketing a management STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI marketing a management strategický marketing a management STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI marketing a management strategický marketing a management strategické plánování STRATEGICKÝ PLÁN VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI MUZEA = kompletní dokument vypracovaný na základě podrobných analýz, který cíleně plánuje vzdělávací činnost muzea na vytyčené období (VZDĚLÁVACÍ) STRATEGIE MUZEA = zvolený postup k naplnění stanovených cílů, rozpis jednotlivých strategických operací a kroků X přenesené zkrácené pojmenování pro strategický plán vzdělávací činnosti muzea VZDĚLÁVACÍ POLITIKA MUZEA = koncepční dokument vymezující směřování a obecné cíle edukační činnosti daného muzea (bez strategických operací a implementačního plánu) STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 1.jpg 2.jpg POSTUP analýza potřeb, představ a přání cílové skupiny analýza vnitřního prostředí analýza vnějšího prostředí 3.jpg STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI Expozice Popis, exponáty, prostor Návaznost na RVP Příležitosti k podpoře vzdělávání a osvojování dovedností ČERNÉ ŘEMESLO křížová chodba minoritského kláštera Expozice užitého umění kovářů a zámečníků ze Znojemska od konce 16. století do 2. poloviny století dvacátého dává nahlédnout na řemeslné dovednosti našich předků. Popis: exponáty ukotveny na zdech křížové chodby bez chronologického řazení (důležitější estetické vyznění), popisky s datací a místem odkud pochází (je-li znám), textový panel pouze v úvodu expozice (základní informace o historii zpracování kovu a řemeslech ve Znojmě) Exponáty: podkova (kovář), vývěsní štít zámečníka, jirchářů, mlynářů, hospod, prýmkařů, sedláře, postřihačského cechu, Lunetová mříž z kostela sv. Mikuláše ve Znojmě od Donáta Schönherra, kolem roku 1570 Prostor: není vyčleněn prostor speciálně určený edukačním aktivitám; max. 30 žáků; chodba poskytuje dostatek prostoru, nevytápí se – v chladném období lépe nevyužívat, dostatek prostoru i na rozsáhlejší tvůrčí aktivity; není bezbariérový přístup Předškolní vzdělávání: Dítě a jeho tělo (jemná motorika), Dítě a jeho psychika (komunikativní dovednosti a kultivovaný projev, poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenková operace, rozvoj a kultivace mravního i estetického cítění a prožívání), Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět Základní vzdělávání 1. stupeň: prvouka, vlastivěda, výtvarná výchova, pracovní činnosti; Člověk a jeho svět (místo, kde žijeme, lidé kolem nás, lidé a čas), Člověk a svět práce (práce s drobným materiálem), Umění a kultura (Výtvarná výchova) Základní vzdělávání 2. stupeň: dějepis, výchova k občanství, výtvarná výchova; Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství – Člověk ve společnosti), Umění a kultura (Výtvarná výchova) Gymnaziální vzdělávání: dějepis, výtvarná výchova; Člověk a společnost (Dějepis), Umění a kultura (Výtvarný obor) Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova (tematické okruhy sociální rozvoj, morální rozvoj), Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (tematický okruh Jsme Evropané). ·doplnit o názorné exponáty představující kovářské řemeslo (kovadlina, kladiva, kleště atd.), ale i o vzorky surovin (železo, ocel atp.) nebo např. strusky ·dřevěná deska zavěšená na zdi zachycující starou kovárnu s vybavením, v ní různě tvarované otvory pro vkládání obrázků jednotlivých nářadí, kováře a přitloukače (umisťování do desky pomocí magnetů) ·edukační programy zaměřené na ornament, řemesla (pracovní povolání včera a dnes, cechy), na 19. století a vlivu průmyslové revoluce na řemesla ·součást muzejní regionální učebnice ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ ANALYTICKÁ TABULKA VYUŽITÍ EXPOZICE STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 1.jpg 2.jpg POSTUP analýza potřeb, představ a přání cílové skupiny analýza vnitřního prostředí analýza vnějšího prostředí poslání + vize kritické faktory úspěchu strategické cíle kroky úkoly implementace 3.jpg STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI KRITICKÉ FAKTORY ÚSPĚCHU A. Plně využívat potenciál vlastní sbírky a dále jej zhodnocovat. DLOUHODOBÉ CÍLE A2. Pokračovat ve zveřejňování digitalizace sbírkového fondu a do června 2020 k ní vytvořit metodický materiál pro pedagogy. KRÁTKODOBÉ CÍLE A2. 1 Aktivně prezentovat možnosti digitalizace na veřejnosti skrze sociální sítě, zpravodaj muzea a regionální média. Krok A2. 1. 2: Vytvořit metodický materiál k již zpřístupněné digitalizace pro školní výuku. Úkol Vybrat zdigitalizované sbírkové předměty vhodné pro využití ve školní výuce. Krok A2. 1. 1: Obnovit zveřejňování vybraných zdigitalizovaných částí sbírky na webových stránkách muzea a zajistit cílenou propagační kampaň (regionální periodika, sociální sítě). STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI PYRAMIDA copy.jpg KDO SE PODÍLÍ NA VZDĚLÁVACÍ STRATEGII? zpracování vzdělávací strategie STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI PŘEKÁŽKY A MOŽNÁ RIZIKA VE STRATEGICKÉM PLÁNOVÁNÍ … http://www.ecoservis.eu/wp-content/uploads/2014/09/Pap%C3%ADr-kontejner.png PŘÍPRAVA § nejistá implementace § krize v instituci ZPRACOVÁNÍ § neochota spolupracovat § nevhodně zvolené plánovací období § IMPLEMENTACE § cíle nevycházející z potřeb návštěvníků § nesplnitelné cíle § nepřijetí strategického plánu STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI … ABY TO DOBŘE DOPADLO 1. motivace ke strategickému plánování 1. 2. podrobná situační analýza 1. 3.plánovací období vycházející z výsledků situační analýzy 1. 4. výzkum potřeb a přání návštěvníků 1. 5. přiměřené a reálné cíle 1. 6. proveditelný implementační plán 7. četné konzultace s vedením 1. 8. vysvětlovat přínos strategického plánu 1. 9. krizový plán (stanovit kroky a úkoly v oblastech, které ze své pozice mohu ovlivnit) 10. průběžná evaluace plánu + revize korků a úkolů 1. 1. http://www.ecoservis.eu/wp-content/uploads/2014/09/Pap%C3%ADr-kontejner.png STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? podporuje spolupráci motivuje koordinuje činnosti STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? podporuje spolupráci efektivněji produktivněji časová úspora motivuje koordinuje činnosti STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? podporuje spolupráci efektivněji produktivněji zvyšuje kvalitu proaktivní přístup časová úspora motivuje koordinuje činnosti objevuje nové možnosti STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? podporuje spolupráci efektivněji produktivněji zvyšuje kvalitu proaktivní přístup časová úspora motivuje koordinuje činnosti objevuje nové možnosti předchází stagnaci předchází krizi, příp. tlumí její dopady STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI zpracované podrobné analýzy dokonalý přehled o možnostech muzea využití příležitostí a posílení slabých míst vytyčené dlouhodobé cíle stanovené směřování vzdělávací činnosti snadnější rozhodování, ke kterým výstavám vytvořím edukační programy definované poslání a vize vzdělávací činnosti všichni směřují k jednomu cíli přirozená spolupráce a koordinace rámcový plán činnosti na delší časový úsek snadnější psaní ročních plánů činnosti časová úspora nad administrativní zátěží dlouhodobý detailní plán neustálý rozvoj činnosti nepřijde stagnace propracovaný plán činnosti reflektující potřeby škol zvýšení kvality edukačních programů zvýšení návštěvnosti edukačních programů, muzeum jako rovnocenný partner škol STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI 44.jpg MÁ TO SMYSL ??? STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ EDUKAČNÍ ČINNOSTI LITERATURA Writing a learning strategy & policy document [online]. Gillingham : Group for Education in Museums, 200?. příl. 1–2. [cit. 2015-06-09]. Dostupný z WWW: ˂http://www.gem.org.uk/lotc/lotc_resources/dev_learning_services/guidance/gn_educpolicy_strat.pdf˃. FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4. BÁRTA, Jiří. Strategické plánování pro neziskové organizace: jak rozhodovat o budoucnosti vaší organizace. 1. vyd. Praha : Nadace rozvoje občanské společnosti, 1997. 126 s. NROS edice. ISBN 80-902302-0-2. DĚKUJI ZA POZORNOST