Assessment centra Druhy a cíle AC •Výběr pracovníků (nejvhodnějšího ze skupiny). Výběr z interních nebo externích zdrojů. Výběrové AC. • •Přemístění pracovníků. (Replacement) • •Hodnocení pracovníků. Hodnocení úrovně stávajících pracovníků. Identifikace potenciálu. Identifikace a plán vzdělávacích potřeb. Návrh kariérového rozvoje. Hodnotící AC. • •Výcvikový program. (Development C). Cílem je zvýšení kompetencí, identifikace rozvojových potřeb. Diagnostická, rozvojová a vzdělávací metoda. Výcviková metoda i pro hodnotitele. • • • Výběrové AC •Speciální dg. metoda. •Komplex zkouškových situací. •Hodnocení uchazečů v konkrétních (pracovních i nepracovních) situacích. •Počet uchazečů 5-12 •Trvání: obvykle celý den • •Cíle: •Prověřit konkrétní schopnosti a dovednosti •Identifikovat slabé a silné stránky •Srovnat výkony a způsoby chování • • Výhody AC •Snižuje riziko špatného výběru (špatný výběr může někdy znamenat velkou ztrátu pro firmu), • •Kolektivní zkoušky - úspora času • •Assessment centra se zúčastňuje větší počet hodnotitelů - snižuje subjektivitu výsledného hodnocení • •Kandidáti procházejí různými typy diagnostických zkoušek - zvyšuje se spolehlivost výsledků • •Kandidáty je možno sledovat v interakci s dalšími osobami – lze hodnotit i schopnost týmové práce • •Kvality kandidátů lze lépe porovnat, protože jsou přítomni všichni současně (mají stejné podmínky) • • Interní a externí AC •Interní AC - jsou-li ve firmě k dispozici odborníci (např. psycholog…) • •Externí AC – na zakázku, personální agentury (nutnost dobře vyjednat). Prověřit agenturu. • Obvyklé využití AC •při prověřování kandidátů na pozice s vyššími nároky na kompetence (pozice manažerské a jiných specialistů s vysokými nároky na odolnost apod.), • •při identifikaci a ověřování optimálních způsobů specificky zaměřeného chování, např. prodejní dovednosti, vůdcovské či manažerské chování, práce v týmu apod. • Co se obvykle prověřuje/hodnotí •vybrané osobnostní vlastnosti (mnohdy testovými metodami) •předpoklady pro týmovou práci, •způsoby chování, •způsoby vedení druhých, •prezentační dovednosti, •míra adaptability, •osobní situace a motivace k práci (rozhovory), •speciální dovednosti – práce na počítači, jazykové znalosti apod. • Organizace AC •Plán/scénář obsahuje: •Struktura úkolů (jaké úkoly s jakým cílem, přesný popis…). Záleží na „objednávce“ a dohodě. Na zkušenosti agentury. Co se bude u úkolů hodnotit. • •Časová náročnost (jednotlivé úkoly, celý program včetně vyhodnocení) • •Přestávky, občerstvení • •Role hodnotitelů (kdo a kolik, rozdělení rolí, příprava hodnotitelů) • •Pomůcky (pro plnění úkolů i hodnotitele) • PŘÍKLAD • Obvyklé metody •Metody dynamické/aktivizující a pasivní •Individuální, ve dvojicích, skupinové • •hraní rolí, •řešení případových studií, situace, •diskuse na téma, •sebeprezentace, •zkoušky a testy, •rozhovory, •prověřování znalostí a dovedností. • Příklad postupu •Uvítání uchazečů, informace o programu •Dotazníkové metody, psychodiagnostika •Individuální pohovory •Individuální řešení případové studie •Týmová práce s případovou studií •Prezentace a vyhodnocení případové studie •Ukončení Assessment Centra, rozloučení a informace účastníkům •Porada hodnotitelů • Skupinová diskuse •Skupina řeší nějaký zadaný problém nebo jen diskutují o nějakém tématu. •Hodnotí se: •iniciativa, •sebeprosazení, •schopnost argumentace, •verbální a neverbální projev, •akceptování názoru jiných apod., •znalosti, •schopnost naslouchat… • •Např.: Vymyslet logo, název firmy, zásady chování… atd. • Řešení případových studií •Jedná se obvykle o konkrétní situace z praxe. Nebo i nereálný úkol. • •Hodnotí se: • schopnost kandidáta nalézt řešení, • získat pro něj dostatečnou podporu ostatních, •vyjednávací a prezentační dovednosti, •vliv na skupinu, •motivace druhých, •kreativita, improvizace, •aktivita a spolupráce, •zvládání stresu, •nadhled. • •Scénáře někdy záměrně vyvolávají stres a napětí •mezi účastníky. • •Např. Získat sponzora pro … Role play, do kterých se mohou zapojit i hodnotitelé… • Prezentace nebo sebeprezentace •Vytvořit prezentaci služby, výrobku … •nebo sebe sama (např. u obchodníků). • •Hodnotí se: •schopnost vyvolat zájem •získat posluchače na svou stranu •slovní projev •neverbální chování •logičnost a výstižnost tématu •oční kontakt či gesta •navození příjemné atmosféry •pozitivní postoj •práce s prezentačními pomůckami či technikou ZADÁVÁNÍ ÚLOH PŘÍKLAD Zkoušky •Diskuse o tématu v angličtině •Napsání obchodního dopisu •Dopis v angličtině •Telefonát v angličtině •Vypracovat tabulku v Excelu •Vytvořit prezentaci •Napsat pozvánku… • Hodnocení v AC •Hodnotitelský tým musí mít adekvátní složení (moderátor, nadřízený, další hodnotitelé, psycholog), min. 3 • •Rozdělené role • •Porada hodnotitelů ihned po skončení AC, testy lze vyhodnotit v průběhu nebo později • •Příprava hodnotících škál ke každému z úkolů (co sledovat) pro každého uchazeče • •Příprava hodnotitelů před AC • • Posuzovací škály PŘÍKLAD ŠKÁLY (NA KAŽDOU KOMPETENCI + FINÁLNÍ) 1 - 10 ideálně širší než 3-5 bodů, ideálně sudý počet úrovní PŘÍKLAD MATICE HODNOCENÍ co se hodnotí v kterém cvičení a kým ideálně každá kompetence 2x Výstupy z AC •Doporučení nejvhodnějšího uchazeče (nejvhodnějších uchazečů) • •Porovnání uchazečů • •Jiné poznatky důležité pro firmu (jaké chování je vhodné…) • •Forma výstupu je předmětem dohody se zadavatelem - nejlépe strukturovaný formulář předem odsouhlasený oběma stranami • •Zpětná vazba pro účastníky (i v písemné podobě) - ZV pro účastníky na místě nebo písemně • PŘÍKLAD VÝSTUPNÍ ZPRÁVY ZPĚTNÁ VAZBA!!! Etika AC •Uchazeči jsou partneři: respekt •Skladba úkolů by neměla uchazeče ohrožovat (např. intimní informace, nutnost doteků, příliš obtížné zkoušky…) •Dobrá příprava i organizace (jasná organizace, sehraná komise, občerstvení, respekt k potřebám…) •Uchazeči by neměli odcházet se špatnými pocity („spráskaní psi“) či zkušenostmi („už nikdy nic takového“) •Někteří lidé mají špatnou zkušenost s AC – nedůvěra •Roli hraje věk účastníka (nemusí se mu chtít procházet zkouškami … ) •Význam pro uchazeče: jednorázová zkouška – šetří čas, získá hodně informací o potenciálním zaměstnavateli i o pozici (má na to?), zpětná vazba o sobě, zajímavá osobní zkušenost pro další výběrová řízení • • Úkol •Jeden (každý) tým = připraví plán AC, zkoušky AC, pozorovací schémata, převezmou roli hodnotitelů, realizují 1 – 2 zkoušky (dle délky), vyberou uchazeče • •Dva týmy - uchazeči o zaměstnání, podrobí se připravené zkoušce • •Ostatní týmy budou pozorovatelé