PAPVA_30 - lekce 4 1. Odpovězte na otázky k textu J "j^jSM čjJLa ?jJL^I IJLä J b V ?kSCwdJl XäjJI I&Jp Ojäŕ gjJl 5jjÄ«JlJ ^^-^JjJl jiJl J>b JUpÍ í-Ulí ó^-j I3U A 2. Doplňte do vět vhodná slova odvozená od sloves uvedených v rámečku .JjfcJl ^L^? Ji ijSwlxJl 4Ž*Jl J-vSJ 01 J-a t .^j J ä^all ôjLLJb 01 LÍP <_^Í5 A .Uib ajlk*a ÚV iJLjf ^Só ^ óOjjJrl ójLwJU b ^ ^ .Usr OL*? j^řj JLp J 01 ^ W .j-íp j*wobM OjäJI J ISCj^Í jlř <\ o Slabá slovesa IV. - s identickým 2. a 3. radikálem (typ y>) (00231) Perfektum - kmen marr- se před příponou začínající na souhlásku mění na marar- on minul ona minula 0 . h .í ty jsi minul ty jsi minula 9& já jsem minul/a atd. Imperfektum - kmen -murr- se před příponou začínající na souhlásku mění na -mrur-(změna se prakticky týká jen množného čísla ženského rodu) oni míjejí ony míjejí "Í í JI S' vy (m.r.) míjíte í ji »* ujj^ vy (ž.r.) míjíte \ o % a í* my míjíme Subjunktiv množné číslo jednotné číslo 'A 3.os., m.rod 3.os., ž.rod ... atd. Apokopát jednotné číslo 3.os., m.rod 3.os., ž.rod ... atd. Imperativ dvojné číslo množné číslo jednotné číslo ! ji^V y 2.os., m.rod ! <£jy>\ l 2.os., ž.rod Příčestí příčestí trpné příčestí činné > D.cv. - přeložte do arabštiny: Zikkurat (CjI/SjjSj) Většina zikkuratů se nachází v Mezopotámii. Zikkurat představuje stupňovitý chrám, který byl budován v Sýrii, Iráku a poté v Íránu. Nejznámější zikkurat na světě je zikkurat v Uru, blízko města an-Násirijja na jihu Iráku. Obvykle má zikkurat čtvercovou základnu a tři až pět stupňů. Jeho výskaje několik desítek metrů, například slavná „Babylónská věž" dosahovala výšky 90 metrů. Rotunda (ó^3jj) Rotunda je většinou kamenná stavba vyznačující se kruhovým půdorysem. Na východní straně má apsidu(&u?-), která má půlkruhový tvar. Střecha je tvořena kupolí. Ve stěnách jsou malá okénka. Rotunda má obvykle vstupní portál a někdy je u ní věž. Slovní zásoba: Mezopotámie Jt£&\ äý. ^ oblouk, klenba, apsida výraz, formulace, rčení ojUr většinou (= ve většině případů) Jlj£-SM J představuje (co) °Jť ajUP měřítko j*^Jh stupňovitý; amfiteátr vyznačovat se, být charakteristický (čím) y Jlfi mapa; schéma "^if- ll&j^ vyznačující se, charakteristický (čím) y jjjÁáá půdorys óÁpÚJI AÍsjl?- byl postaven .í/. „ cíl, účel, záměr <-9\*lay<-9JÁ ukončit co (^é^i j: . výdaje, náklady (mn.č.) oJJjUa^ očekávat (co); předpokládat (co) rozpočet ÄJjtj^ tabulka, graf, rozpis, rozvrh; potok Jjt*^"/ Jj*^" financování ^Jj^C pozadí, "background" <^Á^" zdroj, pramen j^Uaá /jX^zá Věty k náslechu mp3 (01 Lesson 1-Al-Mufradaat Tadhakkaru) J^'jl (T J jí ■^^-ujIj-uI J in j II JJI9Í ujjj U-š jLuiJSfl ffilc tf ä .^1 jjt j ■ ■ .p j I i •j>úíj 3-a> (jlj-»->- J-J->- tyjli-fclJI t_LjL£JI l^iÄ jJj ^yiJt ÖJ.LJI fo-kiil * ■J i ä; m U Äjjni I fc.iyi ^yJI LrJj_sJI >_ijířl j-o (0->pl o' j^-i-^s jj'-^' *-»¥Jf ÄjljjJÜI ÄiiJI jMjjl * ■ ŕi ;il i lllžlý fi i 111 ij-flJI j<7 t I II jl O 111 II ďjLČ Äjjfl 111 tl ďujltŠ) Jl q fcl jja * j i'i «j -».jj * k 4-»II ■ k ° a ■ < Jüa 5LJgj7 ^ i II ď-ťjJLll oiL^lg jJI>il h ň 4. .Lxjjjül cti < tl ůIaj J_a> * (j\j|jL^ .r 4 ^ i j~> 4— ljS í «i t iž-tll ■ ''i (j "í 'I Lo j 1jl -š)-*j j_>í X * ,ii,i ,1 • ^^-S fi i j \ p (_?_S ^ ä j > »o jjg * ^•Ijll, .-v I .y* ' 2-yi oLšJJl jjjj-sj I^JUXJSj ■ ß' ňi" L^-lSDj ôj ■ ť iŕ> ôaIj • L ■ 1 ■ * |Q<) I * II J>>-I SJg j méL mSL jjjJI f Lo I t í j LS ^Ujjj^! jujĽJI JÍ9-b a o Lů^Ijua ^— s* ■ 1 j i O j ŽI 1,0)9 4_)fj jj-Č 4-LíUg j iní ^jJI Ôjj-xJI ftjj 4_uiljjJI 1 ii-t Ž j jLS LSLij-ol Ju»í»mO ři-?- Lo-^i ^ i-iä 11 < £_U_ä_j < ^ U ä <— ^ l-i i '1 1 < j_k. _j ^LlSJ I < _i j»ji-> < —j ^Lä i— j»Ll5J I < c^JLi < ^Ľá J ä "i "1 I I < J ä . , J ä •." <— Jlä~.",VI , J ä~i 1 ,Jä"i'il —J f* L n " V I t —1 a J j) 1 t —1 ^ " fll 1 ^- J> Al í j\ (j o ■ fi ň i lögj) oJu9> |b7^ i—ÄtJ jl iljjjl Ijl j-í-Sl i'l I q T I («j7 J") jl fC-^-ll j-<3 * . ^ ; . _& <— ( 1 « í5_ij-s>-a ( ^) II i in íl ijwlj iftjJ»jQ j ^ >» ^j-s 1 jňýj j i, 1 T j * i_ÍmO) jJ I < i J ■ n ' < ■ 11 * j ^— d> I— . £ 1 i i n b i ý II ^jLa-l ^jä aj vfrl, ili Lo j-5T tlU i Ä ■nl 1 i7i^ lÍ^ĺI V * .iijLSLII Ij i í oLikj ^piJI jli^l^o ď j i v l J-v.o-->-1 ň iŕ-ig ťi ü I) ^j-š *