1 PAPVA_30 - lekce 5 1. Řekněte arabsky: 1. Tématem mé práce jsou Hyksósové (ol^^O- 2. Vybral jsem si toto téma, protože se zajímám o archeologii starého Egypta. 3. Projekt pro svou práci jsem začal psát před rokem. 4. Navštívil j sem mnoho knihoven a ústavů, kde jsem hledal informace a zdroje. 5. Za nej lepší českou knihovnu považuji Národní knihovnu. 6. Nejvíce údajů jsem nalezl v zahraničí. 7. Práci chci dokončit koncem tohoto semestru. 8. Získal jsem stipendium do Berlína. 9. Studoval jsem tam u profesora Wehra. 10. Studoval jsem dějiny Hyksósů a zejména pozůstatky jejich civilizace v Egyptě. 11. Vedoucím mé práce je profesor Svoboda, což je vedoucí Archeologického ústavu. 12. Zjistil jsem, že nejvíce památek se nachází v Dolním Egyptě (ij*^ j^). 13. Navštívil j sem vykopávky, které leží v Abúsíru (j^> jjÍ) jihozápadně od Káhiry. 14. Pracuje tam česká expedice, která tam nalezla (narazil na) zajímavé předměty. 15. Předpokládá se, že v letošním roce učiní tato expedice další významné objevy. 16. Hyksósové začali přicházet do severního Egypta v polovině 17. stol. př.n.l. 17. Okupovali velkou část egyptského území a založili zde své hlavní město. 18. Jejich jméno znamená ve staré egyptštině „vládcové cizích zemí". 19. Již jsem dokončil všechny kapitoly své práce a nyní pracuji na úvodu. 20. Připravil jsem všechny fotografie a jejich popisky (titulky). 21. V závěru práce předložím také krátký popis tématu v angličtině a němčině. 22. Vydal jsem již několik článků v českých i zahraničních vědeckých časopisech. 2. Přečtěte a přeložte tyto věty: 2 3. Vyberte správné významy z levého sloupce odpovídající arabským výrazům v pravém sloupci. A. předpokládaný termín zahájení projektu full LíJ&l .1 B. předpokládaný termín ukončení proj ektu Jjjtírl J US' .2 C. údaje o projektu ^Š^iíl £jJJL«Jl J*^*- O b L) oJS-ii Ju^Pj iLJb»-lJjl äkdbiX v^Jí ÄÄk;a j Jj&ljjJl jJiý (jl w^Ij^ I j Ä*3lj Ä3bj- j Jj*^ j«-»ij^JJ Ob^a^wO Ju>jJ dJL-lxJl äjjj^á^" iibjLdlo ÄäaI?- &>jjí £a ôjlj^Jl OjbttJj ^Xwmi dJLii (Jl ÄŠb^b täjjŕ^-l j^a*Jl Ä£J3 ObJŕjs^wo ^j^-jj ÄJU*-IjJ| 3Já3b»tC %ž Cu-»> J^>- ÍÄJLäÍI 5jL?cJl Jjkj XŽ^p bi 01 AÄatfj lé*bO^ j-**ít kb^J ij*J gjJlj ^jJl Ääkw J XJ^ÄÍI jb^-SM JUfclj-ä July Slovní zásoba: škoda, zničení; úpadek; rozvaliny tj\^- blok (např. kamene); blok (uskupení) ^is/ÄuT zničení, poškození pouhý sy* kopec, pahorek, vrcholek J*^jÍ/^j legenda, pověst ój^klií úvod, předmluva <^sAa« zachránit, spasit (od, z, před) *bijl závěr, konec äib»- v důsledku (čeho), následkem (čeho) J ä£s-x3 vyjít (0 článku); být vydán (u/i) úroveň, výše (čeho) d^bi/oji^ú vydat (článek, knihu) 'ý£fi\ přehrazení, ucpání; přehrada postupně b^sjôí Asuánská přehrada Jb»Jl JiJl například J bil ^^Ip oprava, renovace, rekonstrukce Ol udivit j~-a.ii vyžadovat, požadovat CJiaJ stupeň, pozice, místo; matrace C^j* období (roční); sezóna ^\ý>l^y> vysekaný, vytesaný Oýua předat, věnovat; zasvětit, inaugurovat zapomenutý sond, sondáž, průzkum Ol/C^J pokrytý íj&** zintenzívnění, posílení - upevnění; potvrzení JJ^í 4 nejasnost, nezřetelnost Jeý** osídlit; usídlit se ýe°ýLň\ děs, hrůza £jj osídlení; usídlení se Olkol^l zmást, splést, pomýlit (někoho) j-**" osada sfinga v Gize Jj^ jjÍ jeskyně <~2jpluLp průzkum Cj\/^jLJ> D.cv. - Poslechněte si toto video na YouTube a řekněte česky/slovensky jaké je jeho hlavní téma a na jaké základní části lze příspěvek rozdělit. Detailněji s ním budeme pracovat až v dalších lekcích. https://www.youtube.com/watch?v=tCv9MiWvRXM