PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Úvodní setkání Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤mares@ped.muni.cz nProsím uvádět v předmětu kód předmětu! ndiskusní fórum předmětu ¤konzultační hodiny: úterý 9:30-10:30 njindy jen po předchozí domluvě n(Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) Požadavky na postery ¨Poster ¤Téma dle vlastního výběru v rámci okruhů vymezených sylabem §Téma zajímavé pro autora, dostatečně úzce vymezeno (věk žáků, typ školy atp.), důraz na subjektivní praktickou využitelnost (např. návaznost na projekt DP, praxi atp.) §Publikem není vyučující ale spolužáci §Diskuse o tématech v předcházejících seminářích i v online diskusním fóru §Soutěž o „hodnotné ceny“ (fidorka J) §Formální požadavky na postery •1. krok - anotace max. 250 slov, dva základní prameny – do 31.3. do odevzdávárny v ISu •2. příprava a prezentace posteru v semináři – 24.4. prezentace (spolu se zpt. testem) •Formát A1, název, autor, prameny (možno i handout), není nutné připravovat v PC ¨Zápočtový test (5 uzavřených otázek, 24.4.) Literatura ¨Základní studijní text ¨MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál 2013. ¨ Doplňující literatura ¨FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ¨ Literatura ¨Jak se pozná odborná informace(vědecky ověřená) ? ¨Čím se liší od informace získané od autority? ¨Čím se liší od praktické zkušenosti? ¨Jakým způsobem je možné tyto zdroje informací v odborném životě učitelském využívat? ¨ ¨Co je cílem práce s odbornými informacemi? Nestačí talent a zkušenost? Literatura ¨Doporučená literatura (vč. přednášek a odkazů v ISu) ¨Odborná periodika (obvyklá s důrazem na) ¤http://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/index.php?sekce=3 ¤Pedagogika, Studia Paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Komenský, Pedagogický časopis / Journal of Pedagogy (…) ¤Psychológia a pato psychológia dieťaťa ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování ¤Učitelské noviny (...) ¨Internetové zdroje ¤Online knihovny (viz web knihovny) - https://ezdroje.muni.cz/ ¤Stránky např. www.rvp.cz ¤Databáze (ERIC, JSTOR…) ¤Svépomocné skupiny www.nadani.cz aj. ¤ Pedagogická psychologie – perspektivy výkladu ¨v rámci výkladu i literatury se střídají perspektivy ¤jedinec (žák, učitel, rodič - zejména s důrazem na učení, výchovu a vývoj) ¤sociální skupiny, jejich dynamika a vliv (rodina, školní třída, škola) ¤teorie, metody ev. intervence Co se ve školství změnilo za 25 let ¨Rostoucí diverzita (jazyková, SPU, rodinné zázemí atd.) ¤Diverzita vzdělávacích cest, formální a informální učení ¨Nástup technologií ¤Od náhrady tradičních médií a technologie přes embeded learnig, mlearning až po online vzdělávální ¨Změna výukových paradigmat (transmisivní vs. konstruktivistické, výuka průměrného žáka vs. individuální přístup aj.) ¤Otázka motivace, emocí v kontextu vzdělávání ¨Neoliberální diskurz (akontabilita, efektivita, benchmarking, srovnávání výkonových ukazatelů… ekonomická hlediska) a jeho mediální důsledky (jaká je česká škola a učitelé v ní?) ¨Rostoucí požadavky na profesionalitu učitelů (kontinuální vzdělávání, další agendy (prevence…), kariérní řád), které přinášejí stres „jsem (ještě) dost dobrý?“ ¨ ¨ Nenà k dispozici žádný popis fotky. Učitelská profese ¨Jaká jsou nejčastější témata zmiňovaná ve vztahu k učitelům a učitelské profesi? ¨Jaký osobní přínos může mít profese učitele (v porovnání s jinými profesemi vyžadujícími VŠ kvalifikaci)? ¨ Jaký máte učitelský vzor? ¨https://www.youtube.com/watch?v=4p5286T_kn0 Učitelská profese 2 ¨Jaké výzvy přináší současná školní (výuková) praxe? ¨Jaký je rozdíl mezi mediální prezentací problémů ve školství a reálnou výukovou praxí (v konkrétní škole)? ¨Jak má vypadat (školní) výuka v 21. století? ¨Jakou roli hraje tradice při výběru výukových a výchovných postupů? (volba témat, výukových postupů, způsobů hodnocení)? ¨Proč roste počet rodičů, kteří preferují privátní či alternativní školy a školky?