Sociologie rodiny kombinované studium hodina 3 Průřezová témata: Rodina a nerovnost Gender Násilí a konflikt RODINA JAKO ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ KÁMEN NEROVNOSTI Inheritance seen as a wider social problem Výsledek obrázku pro SOCIALIZING ON GENDER ROLES RODINA OVLIVŇUJE ŽIVOTNÍ ŠANCE RODINA -> NEROVNOST -Vzdělanostní šance -Příjmová nerovnost -Kriminalita a patologie -Zdraví a obezita - RODINNÝ ŽIVOT JE STATUSOVĚ STRUKTUROVANÝ NEROVNOST -> RODINA -Stabilita partnerství, rozvodovost -Porodnost mimo manželství -Plodnost a porodnost -Časování událostí (partnerství, rodičovství) ...A RODINNÉ VZORCE SE REPRODUKUJÍ RODINA -> RODINA -Rozvodový kruh -Rodové role - JAK SE NEROVNOST S RODINOU POJÍ + Připomeňme, že nerovnost se neodehrává jen ve veřejné sféře, mimo rodinu, ale sama rodina je jednotkou, v níž můžeme narazit na větší či menší nerovnost, konflikt či násilí a donucení Např. Manželské povinnosti – kde je hranice např vynuceného sexu Rodové role – stabilně větší zátěž žen Rozhodování a autorita – patriarchální model ... Tohle ale blíže probereme v lekci o násilí a konfliktu v rodině - JAK SE NEROVNOST S RODINOU POJÍ TEORIE SOCIÁLNÍ A KULTURNÍ REPRODUKCE REPRODUKCE Základní otázka: jaké mechanismy stojí za tím, že sociální řád přetrvává z generace na generaci? Konkrétní aplikace: jaké mechanismy způsobují, že sociální pozice potomků je podobná pozici rodičů? LZE ROZLIŠIT NA DVA ASPEKTY, JIMŽ SE VĚNUJÍ RŮZNÍ AUTOŘI: SOCIÁLNÍ REPRODUKCE -ROZDÍLY MEZI SOCIÁLNÍMI SKUPINAMI A VRSTVAMI, KTERÉ PŘETRVÁVAJÍ V ČASE PŘEDÁVÁNÍ EKONOMICKÉHO KAPITÁLU, DĚDICTVÍ KULTURNÍ REPRODUKCE -KULTURNÍ MILIEU JEDNOTLIVÝCH SKUPIN A VRSTEV - ZPŮSOBY JEDNÁNÍ, VKUS, POROZUMĚNÍ V MODERNÍ SPOLEČNOSTI JE OSOU STRATIFKACE VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM PROTO SE VE VĚTŠINĚ TEORIÍ ŠKOLA OBJEVUJE A HRAJE KLÍČOVOU ROLI (přístup k prestiži, moci, bohatství je zprostředkovaný vzděláním) Výsledek obrázku pro dino schools Výsledek obrázku pro dino schools KRITICKÉ POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ Bowles, Gintis školy jako dodavatelé pracovní síly (škola vzniká s kapitalismem) „Struktura školy koresponduje se strukturou pracovního života“ SROV. ALTERNATIVY – WALDORF, MONTESSORI APOD. Výsledek obrázku pro school class history V současném systému školy "legitimizují nerovnost, omezují rozvoj osobnosti na formy slučitelné s poslušností vůči autoritám a přispívají k tomu, že se mladí lidé smiřují se svým osudem" (Bowles a Gintis, 1976) „Skryté osnovy“ Hidden Curriculum Disciplína, hierarchie, přijímání statu quo ŠKOLNÍ TŘÍDY KOLEM SVĚTA: https://www.zena.cz/volny-cas/obrazem-skolni-tridy-kolem-sveta/r~923cfb680ac611e68ac7002590604f2e/r ~dba8fe1e0ac611e6b8330025900fea04/ ZJEVNÉ (FORMÁLNÍ) SKRYTÉ ČESKÝ JAZYK ANGLICKÝ JAZYK MATEMATIKA BIOLOGIE DĚJEPIS … HIERARCHICKÉ ROLE GENDEROVÉ ROLE RUTINA OBLÉKÁNÍ RESPEKT K AUTORITÁM SOUTĚŽIVOST … http://www.hcsparta.cz/download/IMG_20170723_115026.jpg KULTURA V OBECNĚJŠÍM POJETÍ: SYSTÉM VÝZNAMŮ (JAK ROZUMÍME VĚCEM, JAKÝ MAJÍ SMYSL) REPRODUKCE: PŘENOS Z GENERACE NA GENERACI, UDRŽOVÁNÍ, UPEVŇOVÁNÍ PAUL WILLIS - KONTRAŠKOLNÍ KULTURA BASIL BERNSTEIN - JAZYKOVÉ KÓDY PIERRE BOURDIEU - KAPITÁL, HABITUS, POLE ŠKOLA A KULTURNÍ REPRODUKCE http://www.hcsparta.cz/clanek.asp?id=Nejlepsi-pribehy-spartanskych-generaci-11859 OBECNĚ ZNÍ OTÁZKA TAKTO: JAK VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM POMÁHÁ REPRODUKOVAT SOCIÁLNÍ STRUKTURY? JAK? JAKÝMI MECHANISMY? V JAKÝCH SKUPINÁCH? DO JAKÉ MÍRY? … SOCIÁLNÍ STRUKTURY KULTURU SOCIÁLNÍ NEROVNOST SYMBOLICKOU NADVLÁDU … ŠKOLA A KULTURNÍ REPRODUKCE PAUL WILLIS – KONTRAŠKOLNÍ KULTURA Vzdělanostní aspirace Výsledek obrázku pro paul willis counter school culture Opozice vůči institucionalizovanému systému vědění Odmítnutí, rezistence K čemu mi to bude? Stejně nemám šanci vydělat… BASIL BERNSTEIN – JAZYKOVÉ KÓDY Výkon ve vzdělávacím systému není určen jen inteligencí, ale také osvojeným jazykovým kódem Výsledek obrázku pro bernstein language codes VYŠŠÍ TŘÍDA: Rozvinutý jazykový kód (je lépe kompatibilní s jazykem školy) Je vhodný pro abstrakci NIŽŠÍ TŘÍDA: Omezený jazykový kód Je vhodný pro popis konkrétní zkušenosti PIERE BOURIDEU: Výsledek obrázku pro PIERRE BOURDIEU Výsledek obrázku pro PIERRE BOURDIEU LA DISTINCTION HABITUS: SOUBOR DISPOZIC JEDNAT URČITÝM ZPŮSOBEM -JE SPOJEN S POZICÍ V SOCIÁLNÍM POLI -DEFINUJE POROZUMĚNÍ SITUACÍM A SCHOPNOST JEDNAT V NICH Výsledek obrázku pro formal table Soubor:Catlin - Dance to the berdache.jpg https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Catlin_-_Dance_to_the_berdache.jpg Výsledek obrázku pro berdache Výsledek obrázku pro berdache Výsledek obrázku pro berdache Výsledek obrázku pro berdache Výsledek obrázku pro berdache GENDER POHLAVÍ A GENDER POHLAVÍ: Odkazuje k biologickým charakteristikám, jež odlišují muže a ženy: Pohlavní chromozomy, pohlavní orgány, hormony, fyzické charakteristiky GENDER: Odkazuje k sociálním a kulturním charakteristikám mužů a žen (mužského a ženského) (oba významy se často v anglicky psané literatuře zaměňují a dnes běžně najdeme formuláře, kde máme vyplnit „gender“ a je tím myšleno pohlaví) Rozlišení pohlaví a genderu stojí na předpokladu, že sociální a kulturní významy mužského a ženského nejsou pevně a esenciálně spjaty s biologickými danostmi. GENDER JAKO KULTURNÍ KONSTRUKT Dva hlavní aspekty: PŘIPISOVÁNÍ VÝZNAMŮ, KTERÉ SE POJÍ S MUŽSKÝM A ŽENSKÝM (konstrukce binárních opozit či různých variant) HIERARCHIZACE TĚCHTO VÝZNAMŮ (konstrukce odlišného ohodnocení) Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko. Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko. Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko. Páni kluci jsou tu k tomu, aby svět byl veselý. Vystartují ráno z domu, jako když je vystřelí. Nevydrží chvíli v klidu, píšou na zeď, kdo co je, prozkoumají Antarktidu, promění se v kovboje. Na potoce staví jezy, loví lvy a vorvaně, vymýšlejí vynálezy, chytí hvězdu do dlaně. Neleknou se blesku, hromu, nevadí jim mráz a led. Páni kluci jsou tu k tomu, aby se svět točil vpřed. Páni kluci, Jiří Žáček K čemu jsou holky na světě? Aby z nich byly maminky, aby se pěkně usmály na toho, kdo je malinký. Aby nás měl kdo pohladit a povědět nám pohádku. Proto jsou tady maminky, aby náš svět byl v pořádku. Maminka, Jiří Žáček INDIVIDUÁLNÍ VS. STRUKTURÁLNÍ POHLED: GENDER JAKO SADA INDIVIDUÁLNÍCH CHARAKTERISTIK (sada kulturně vytvořených rozdílů mezi muži a ženami – vznikají socializací) GENDER JAKO SOCIÁLNÍ STRUKTURA (povaha sociálních institucí, připisování významu, praxe) PROČ TOTO ROZLIŠENÍ? Umožňuje vysvětlit, proč genderový řád společnosti přetrvává a proč působí utlačivou silou i na ty, kteří se rozhodnou pro jiné rozdělení rolí Srov. Ženy v zaměstnání Muži na rodičovské dovolené MÝTY O GENDERU POHLAVÍ JE SOCIÁLNĚ KONSTRUOVANÉ: JE TEDY VYMYŠLENÉ A VE SKUTEČNOSTI NEEXISTUJE JE TEDY VĚCÍ (INDIVIDUÁLNÍ) VOLBY ROZDÍLY MEZI MUŽI A ŽENAMI VE SKUTEČNOSTI NEEXISTUJÍ IDEÁLNÍ JE UNIVERZÁLNÍ = ŽENY MAJÍ BÝT JAKO MUŽI GENDER JE FEMINISMUS PŘÍKLADY TÉMAT GENDEROVÝCH STUDIÍ: ASPEKTY GENDEROVÝCH ROLÍ Odpovídají sociální role pohlaví jejich současnému životnímu stylu? Výsledek obrázku pro umyl jsem za tebe nádobí milka Výsledek obrázku pro traditional gender roles PŘÍKLADY TÉMAT GENDEROVÝCH STUDIÍ: REPRODUKCE RODOVÝCH ROLÍ Výsledek obrázku pro GENDERED TOYS Výsledek obrázku pro GENDERED TOYS Výsledek obrázku pro GENDERED TOYS Výsledek obrázku pro gendered clothes children Výsledek obrázku pro slim models anorectic http://nd03.jxs.cz/596/644/c0d46b6e19_64009068_o2.png http://nd03.jxs.cz/208/700/86f9ef2757_64009005_o2.png PŘÍKLADY TÉMAT GENDEROVÝCH STUDIÍ: MÝTUS KRÁSY JEHO DŮSLEDKY Výsledek obrázku pro traditional gender roles Výsledek obrázku pro sexistické prasátečko 2016 https://prasatecko.cz/wp-content/uploads/unnamed-600x400.jpg https://prasatecko.cz/wp-content/uploads/buddys_upraveno_3-600x400.jpg PŘÍKLADY TÉMAT GENDEROVÝCH STUDIÍ: KOMERCIALIZACE A OBJEKTIFIKACE ŽENSTVÍ (REKLAMA, PORNOGRAFIE) UKÁZKA „OCENĚNÝCH REKLAM“ V ANKETĚ SEXISTICKÉ PRASÁTEČKO https://prasatecko.cz/logo.png Výsledek obrázku pro kateÅ™ina nedbálková spoutaná rozkoÅ¡ PŘÍKLAD VÝZKUMU (kvalitativní) NEDBÁLKOVÁ, K. 2006 SPOUTANÁ ROZKOŠ Sociální reprodukce genderu a sexuality v ženské věznici Jak se udržují genderové role? Výzkum v prostředí, kde jsou samé ženy Uzavřená, „totální“ instituce Výsledek obrázku pro spoutaná rozkoÅ¡ Výsledek obrázku pro gender pÅ™ed tabulà Studie reprezentuje komplexní pohled na genderovou reprodukci na různých úrovních, a to: 1.) na úrovni každodenních interakcí (doing gender) 2.) v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu 3.) v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti etnografický výzkum ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. PŘÍKLAD VÝZKUMU (kvalitativní) JARKOVSKÁ, L. 2014. GENDER PŘED TABULÍ http://www.genderonline.cz/cs ČASOPIS GENDER A VÝZKUM (DŘÍVE GENDER, ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI, VÝZKUM) Časopis Gender a výzkum / Gender and Research je recenzovaný vědecký transdisciplinární časopis genderových studií a feministické teorie. Teritoriálně je zaměřen jak na střední a východní Evropu, tak na další světové makroregiony. V časopise jsou publikovány stati v češtině nebo angličtině, které uplatňují genderovou či feministickou perspektivu v oboru sociologie, filosofie, politologie, historie, kulturních studií anebo v dalších sociálních a humanitních vědách. Časopis rovněž přináší recenze zahraniční a české odborné literatury se zaměřením na feministickou teorii a genderová studia, diskuse, rozhovory a informace o dění v akademických kruzích genderových studií. Obálka Výsledek obrázku pro Ženy, muži a spoleÄ�nost Výsledek obrázku pro KNIHY GENDER Výsledek obrázku pro POHLAVÃ� GENDER A SPOLEÄŒNOST PŘEHLEDOVÉ KNIHY V ČEŠTINĚ NÁSILÍ A KONFLIKT V RODINĚ O RODINĚ JEN V DOBRÉM? OBVYKLE SE O ZMĚNÁCH V RODINĚ HOVOŘÍ JAKO O NEGATIVNÍM VÝVOJI PŘEDPOKLADEM JE, ŽE „TRADIČNÍ“ RODINA JE IDEÁL, JENŽ MÁ SAMÉ VÝHODY ZKUSME SE NYNÍ PODÍVAT NA DRUHOU STRANU VĚCI – VŠE MÁ SVÉ VÝHODY I NEVÝHODY 1) NEGATIVNÍ STRÁNKY RODINY JAKO SOCIÁLNÍ INSTITUCE (i když rodina „funguje jak má“, produkuje negativní důsledky) -UTLAČIVÁ SÍLA SOCIÁLNÍCH INSTITUCÍ – NORMATIVNÍ TLAK, JEHOŽ DŮSLEDKY JSOU (NĚKDY A PRO NĚKOHO) NEGATIVNÍ 1) 2) PATOLOGIE DISFUNKČNÍCH RODIN (situace, kdy rodiny nefungují jak mají: stres, násilí, nevhodné vzorce výchovy…) -DOMÁCÍ NÁSILÍ JAKO ROZŠÍŘENÝ JEV, JEHOŽ VNÍMÁNÍ SE HISTORICKY PROMĚŇUJE A CITLIVOST VŮČI NĚMU ROSTE NEGATIVNÍ STRÁNKY RODINY JAKO SOCIÁLNÍ INSTITUCE KAŽDÁ SOCIÁLNÍ INSTITUCE MÁ I SVOJI UTLAČIVOU STRÁNKU: STIGMATA A SANKCE SPOJENÉ S PŘEKROČENÍM NOREM -ROZVOD / ROZPAD RODINY (ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ) -NEMANŽELSKÉ DĚTI -SINGLES, SEXUÁLNÍ MENŠINY - -OMEZENÍ SVOBODNÝCH MOŽNOSTÍ JAK ŘEŠIT ŽIVOTNÍ SITUACE SOCIÁLNÍ INSTITUCE JE ŠABLONA, KTERÁ NA JEDNU STRANU POMÁHÁ ORIENTACI, NA DRUHOU STRANU SVAZUJE 1) Výsledek obrázku pro maryÅ¡a FerdiÅ¡ DuÅ¡a: MaryÄ�ka Magdónova Výsledek obrázku pro divá bára NEGATIVNÍ STRÁNKY RODINY JAKO SOCIÁLNÍ INSTITUCE RODINA JE ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU SOCIÁLNÍ REPRODUKCE REPRODUKUJE TEDY SPOLEČENSKÉ STRUKTURY, KTERÉ POVAŽUJEME ZA POZITIVNÍ I NEGATIVNÍ: REPRODUKCE CHUDOBY, SOCIÁLNÍHO VYLOUČENÍ, PATOLOGICKÝCH VZORCŮ JEDNÁNÍ REPRODUKCE NEROVNOSTI REPRODUKCE GENDEROVÉHO ŘÁDU SPOLEČNOSTI Inheritance seen as a wider social problem Výsledek obrázku pro SOCIALIZING ON GENDER ROLES RODINNÉ PATOLOGIE A PROMĚNA JEJICH SPOLEČENSKÉ REFLEXE V jednym dumku na Zarubku měl raz chlopek švarnu robku a ta robka teho chlopka rada nimjala Bo ten jeji chlopek dobrotisko byl on tej svoji robce všycko porobil čepani ji pomyl bravkum daval žrať děcka mušel kolibať Robil všecko choval děcko taky to byl dobrotisko ale robka teho chlopka rada nimjala Čtvero novych šatu čtvero střevice do kostela něšla enem k muzice same šminkovani sama parada chlopka nimjala rada A chlopisku dobrotisku slze kanum po fusisku jak to vidi jak to slyši jaka robka je Tož dožralo to chlopka že tak hlupy byl do hospody zašel vyplatu přepil a jak přišel domu řval jak hrom by bil a tu svoju robku zbil A včil ma robka rada chlopka jak on piska ona hopka Hanysku sem Hanysku tam ja tě rada mam Věřte mi luďkově že to tak ma byť raz za čas třa robce kožuch vyprašiť a pak je hodna tak jako ovečka a ma rada chlopečka http://www.nohavica.cz/cz/tvorba/texty/v_jednym_dumku.htm RODINNÉ PATOLOGIE A PROMĚNA JEJICH SPOLEČENSKÉ REFLEXE DOMÁCÍ NÁSILÍ: - PARTNERSKÉ NÁSILÍ - NÁSILÍ NA DĚTECH - NÁSILÍ PŘI PÉČI (nemocní, senioři) - PSYCHICKÉ - FYZICKÉ - EKONOMICKÉ - SOCIÁLNÍ - SEXUÁLNÍ - - SITUAČNÍ - DLOUHODOBÉ (partnerský terorismus) Výsledek obrázku pro fyzické tresty v minulosti Výsledek obrázku pro sado maso dívka, 8 let, porozvodová situace Do Krizového centra se bez předchozího objednání dostavil otec se svojí 8-letou dcerou. Dívka se údajně nechce vrátit po víkendu stráveném s otcem zpět k matce. Rodiče dívky jsou rozvedení a otec tráví s dcerou vždy každý druhý víkend. Klientka sama však nedokázala psychologovi vysvětlit, proč se k matce vrátit nechce, pouze plakala. Tak začal vysvětlovat otec sám, prý matka pije a bývá agresivní. Otec si přál, aby o tom byl udělán u nás zápis. Toto jsme odmítli a pozvali si na příští pohovor malou klientku a její matku. Od matky, která popírala svoji závislost na alkoholu jsme se dozvěděli, že otec proti ní navádí jejich dceru, stejně tak otcova současná přítelkyně. Klientka na tomto sezení zase pro změnu kritizovala otce a matku chválila. Je zřejmé, že dítě je skutečně oběma rodiči naváděno proti tomu druhému ve snaze získat dceru po rozvodu do své péče. Nabídli jsme rodinnou terapii, kterou oba rodiče odmítli. Nabídli jsme tedy alespoň psychologickou pomoc pro dívku. z webu organizace Spondea http://www.spondea.cz/rodice/pribehy/ona-8-let-porozvodova-situace/ •Povinnost vykázané osoby: - Zákaz vstupu do vymezeného prostoru. - Zákaz navazování styku nebo kontaktu s ohroženou osobou. - Odevzdat na místě všechny klíče od společného obydlí, které drží. Právo vykázané osoby: - Vzít si věci osobní potřeby, osobní cennosti a osobní doklady před odchodem. - Vzít si věci nezbytné pro podnikání nebo výkon povolání, pouze jedenkrát v průběhu desetidenního vykázání a jen v přítomnosti policisty. - Být policistou poučen o právech a povinnostech, o možnostech dalšího ubytování. - Sdělit adresu pro doručování. - Ověřit vykázání na tísňové lince 158. - Vyzvednout si kopii úředního záznamu o vykázání. Zpracovala: Centrála Bílého kruhu bezpečí, o.s. • Vykázání v ČR je nově upraveno s platností od 1. 1. 2009 v zákonu č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, konkrétně v §§ 44 až 47 „Oprávnění vykázat z bytu nebo domu i z jeho bezprostředního okolí“. •Výzkumy: •Topinka, D. (ed.) 2016 Domácí násilí z perspektivy aplikovaného výzkumu •STEM pro občanské sdružení Bílý kruh bezpečí a Philip Morris ČR a.s. (2001 a 2006) •Mezinárodní výzkum násilí na ženách (2003) •UNIVERSITAS: Bezpečnostní rizika 1999 http://www.domaci-nasili.cz/wp-content/uploads/Domácí-násilí-z-perspektivy-aplikovaného-výzkumu.-So cioFactor-2016..pdf http://www.domaci-nasili.cz/wp-content/uploads/Domácí-násilí-z-perspektivy-aplikovaného-výzkumu.-So cioFactor-2016..pdf http://www.domaci-nasili.cz/wp-content/uploads/Domácí-násilí-z-perspektivy-aplikovaného-výzkumu.-So cioFactor-2016..pdf http://www.domaci-nasili.cz/wp-content/uploads/Domácí-násilí-z-perspektivy-aplikovaného-výzkumu.-So cioFactor-2016..pdf Pikálková (ed.) 2004, s. 11 Pikálková, Simona (ed.) 2004. Mezinárodní výzkum násilí na ženách - Česká republika / 2003 http://www.soc.cas.cz/publikace/mezinarodni-vyzkum-nasili-na-zenach-ceska-republika-2003-prispevek- k-sociologickemu Výsledek obrázku pro Ženy jako obÄ›ti partnerského násilÃ: sociologická perspektiva [USEMAP] Další publikace: [USEMAP] [USEMAP]