Motivace jako + funkce subjektivní reality Kognitivní přístup k motivaci chování 9 očekávání a hodnota zásadní odkaz e. C. tolmana Latentní učení Average errors 30 Bez potravy Potrava pokaždé Potrava až od 10. pokusu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Days of experience in maze Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie Mechanistická vs. kognitivní teorie „Intervenující proměnné66 • kognitivní mapa = znalosti o vztazích mezi prvky prostředí (stimuly, vodítka) • expektance (expectancy) = očekávání, že určité chování povede k pozitivnímu výsledku • incentiva = hodnota objektu v prostředí, který je schopen vyvolat motivační reakci; „očekávaná emoční reakce" (Schmalt) Srovnej: H x D x K Ex V Proč jedno nahradilo druhé? 9 „Lidštější" přístup Teorie pole Kurta Lewina Teorie pole: Model osoby PODOBLASTI Mohou obsahovat tenzi Centrální vs. periferní HRANICE Liší se v propustnosti Spojují přilehlé podoblasti Teorie pole: Model prostředí ŽIVOTNI PROSTOR PODOBLASTI Mohou získat valenci HRANICE Reprezentují překážky (subjektivní i objektivní) TOPOLOGICKÝ (HODOLOGICKÝ) MODEL Teorie pole: Model prostředí ŽIVOTN^PRO^TOR PODOBLASTI Mohou získat valenci HRANICE Reprezentují překážky (subjektivní i objektivní) Teorie pole: Model prostředí Teorie pole Kurta Lewina Vlastnosti Tenze cíle \ / Výslední síla = / I- / Psychologická vzdálenost Teorie pole: Typologie chování Pozice cíle Oblast s osobou Jiná oblast Přiblížení Konzumační chování _ Instrumentální chování Vyhnutí Únikové chování ■ Vyhýbavé chování lewinův model konfliktu - který je ne jzapeklitě jší... ? + * + - * - + + VÝZKUM - NEDOKONČENÉ ÚKOLY EFEKT ZEIGARNIKOVÉ (1927) Snižuje se s: v o Časovým odstupem o Únavou o Emočním stresem Marrow (1938) Dokončení subjektivní, nikoli objektivní VÝZKUM - NÁVRAT K NEDOKONČENÝM ÚKOLŮM Ovsiakina PODMÍNKY o Stádium řešení úkolu o Ukol má jasné ukončení o Trvání přerušení o Osobnostní proměnné (motivační) o Klesá s psychologickou vzdáleností — proti predikcím Lewinova modelu (tenze) I Nové, lidské motivy Teorie výslední valence o Volba chování na základě aspirační úrovně = úroveň budoucího výkonu, na niž si jedinec na základě předchozí zkušenosti explicitně troufá Co k tomu potřebuji vědět? Je aspirační úroveň ovlivněná pouze předchozí zkušeností s výkonem? Jaké důsledky má volba určité aspirační úrovně? Teorie výslední valence o Volba chování na základě aspirační úrovně = úroveň budoucího výkonu, na niž si jedinec na základě předchozí zkušenosti explicitně troufá o Zážitek úspěchu (hrdost) a neúspěchu (stud) o POTENCE = očekávání úspěchu na základě předchozí zkušenosti Síla = (Vas x Pos) - (VaF x PoF) Síla = (Vas x Pos) - (VaF x PoF) Teorie motivace k výkonu John W. Atkinson TA = (Ms x Is x Ps) - (MF x IF x PF) Teorie motivace k výkonu o Naděje na úspěch o Strach ze selhání = zahrnuje osobnostní proměnné jako potenciál k zažívání hrdosti / studu ve výkonových situacích John W. Atkinson TA = (Ms - MF) x (Ps x (l - Ps)) výkonový motiv Henry A. Murray David C. McClelland VÝKONOVÝ MOTIV - NADĚJE NA ÚSPĚCH Tematický apercepcní test Christiana Morgan VÝKONOVÝ MOTIV - STRACH Z NEÚSPĚCHU Dotazník testové úzkosti 1. While taking an important exam, I perspire a great deal. T 2. I get to feel very panicky when I have to take a surprise exam. T 3. During tests, I find myself thinking of the consequences of failing. T 4. After important tests, I am frequently so tense that my stomach gets upset. T 5. While taking an important exam, I find myself thinking of how much brighter the other students are than I am. T 6. I freeze up on things like intelligence tests and finals. T 7. If I were to take an intelligence test, I would worry a great deal before taking it. T 8. During course examinations, I find myself thinking of things unrelated to the course material. T 9. During course examinations, I frequently get so nervous that I forget facts that I really know. T 10. If I knew I was going to take an intelligence test, I would feel confident and relaxed beforehand. T 11. I usually get depressed after taking a test. T 12. I have an uneasy, upset feeling before taking a final/test. T 13. When taking a test, I find my emotional feelings do not interfere with my performance. T 14. Getting a good grade on one test doesn't seem to increase my confidence on the second test. T 15. After taking a test, I always feel I have done better than I actually did. T 16. I sometimes feel my heart beating very fast during important exams. T Povede dotazník a projektivní technika k stejným výsledk ° Do % « Jaké výkonové situace (obtížnost) bude vyhledávat člověk s vysokou Ms oproti MF...? TA = (Ms - MF) x (Ps x (1 - Ps)) Jaké výkonové situace (obtížnost) bude vyhledávat člověk s vysokou Ms oproti MF...? Atkinson & Litwin, 1960 20- 15- 10- Bude chování ve výkonové situaci ovlivněno pouze výkonovými motivy a pravděpodobností úspěchu...? Jak vůbec vím, jestli jsem uspěl...? o Individuální normy o Objektivní normy o Sociální normy o, Do • 0 Rozvoj v. provedení výkonu Rozvoj v. provedení výkonu Carol S. Dweck Andrew J. Elliott VÝKONOVÉ CÍLE - MODEL 2x2 Jak se budou chovat...? Mastery (Zvládnutí činnosti) Performance 1 (Provedení výkonu) Přiblížení Vyhnutí ■ VÝKONOVÉ CÍLE - MODEL 3x2 Jak se budou chovat...? Individuální normy Objektivní normy Sociální normy Přiblížení Vyhnutí -1 1-1 Literatura: KURT LEWIN A TEORIE OČEKÁVÁNÍ A HODNOTY: Heckhausen & Heckhausen: Kap. 4, 5, 6 Weiner: Kap. 4, 5 Petri & Govern: Kap. 8 Pár českých pojmů - Madsen: Teorie motivace, Lewinova teorie, McClellandova teorie DĚKUJI ZA POZORNOST!