úvod – cíle předmětu, požadavky základní principy etiky v psychologii vznik etických problémů a dilemat žseznámit se s etickými problémy a dilematy v různých oblastech praxe žzvýšit vnímavost k etickým otázkám žseznámit se s etickými profesními standardy a naučit se vzniku etických problémů předcházet ž porozumět modelům etického rozhodování žrozvíjet poznání vlastních hodnot a schopnost činit odůvodněná rozhodnutí při etickém rozhodování ž rozvíjet schopnost kriticky uvažovat o etických otázkách v psychologii žrozvíjet etické chování v psychologické praxi a výzkumu žÚvod: význam a uplatnění etiky v~psychologii žZákladní koncepty etiky; etické diskurzy a dimenze; etické problémy a jejich vznik/původ, etická dilemata žVybrané etické teorie: konsekvenční, deontologické, společensky/charakterově založené teorie žZákladní etické principy respektu, kompetence, zodpovědnosti a integrity žEtické uvažování a rozhodování, řešení etických problémů žMožnosti regulace psychologické činnosti: zákony a vyhlášky, profesní etické kodexy, etické komise, možné preventivní prostředky a sankce, situace v ČR a zahraničí žEtika v psychodiagnostice žEtika v klinické psychologii a psychoterapii žEtika v poradenské psychologii žEtika v pracovní psychologii žEtika v psychologickém výzkumu evrop.jpg kopriva.jpg pomahajici.jpg ž žPodmínkou úspěšného ukončení předmětu je ž1) 80% (aktivní) účast na seminářích ž2) domácí seminární práce ž3) 75 % bodů v závěrečném písemném testu žanalýza etického dilematu (dle vlastní volby) žrozsah 2-5 normostran žpodrobnější zadání včetně osnovy práce ve studijních materiálech v ISu žtermín odevzdání 21. dubna 2019 ž (do odevzdávarny v IS) žz řeckého ethos = zvyk, obyčej, mrav ž ždisciplína filozofie, zabývající se morálkou, principy správného a nesprávného jednání (v situacích, kde je možnost svobodného rozhodnutí) ž žhodnotí činnost člověka z hlediska dobra a zla žk diskusi: ž ž co je pro vás nejdůležitější zásadou? pořadí těchto principů? ž ž může i psycholog, který např. není přirozeně laskavý a soucitný, tyto zásady dodržovat? žetický problém – složitá situace, která vyžaduje řešení a morální rozhodování; je zřejmé, jaké je správné řešení, ale z nějakého důvodu (osobní hodnoty, kontext atd.) je obtížné se rozhodnout. žetické dilema – volba mezi dvěma nevhodnými, nechtěnými možnostmi; konflikt morálních principů; není zřejmé, která volba bude lepší, správná ž žk diskusi: ž ž vzpomeňte si na etické dilema, které jste řešili: při studiu, na praxi, v práci, v osobním životě… ž ž které principy se v něm střetávaly? žneznalost etických zásad žčinnost mimo oblast své kompetence žnecitlivost vůči potřebám klientů nebo dynamice situace žvyužívání klientů žnezodpovědnost, nedbalost žhledání odplaty za domnělé křivdy žstrach žvýjimečné „uklouznutí“ žracionalizace ž ž(podle Pope, Vasquez, 1999) žnení to neetické, pokud nemluvíme o etice žnení to neetické, pokud neznáme zákon, etickou zásadu nebo kodex, který to zakazuje žnení to neetické, pokud to kolegové dělají taky žnení to neetické, pokud si nikdo nestěžoval žnení to neetické, pokud si to klient přál ž žnení to neetické, pokud za to může klient žnení to neetické, pokud jste se ten den necítil úplně ve své kůži žnení to neetické, pokud vám někdo řekl, že jedna etická komise kdesi a kdysi řekla, že to je v pořádku žnení to neetické, pokud víte, že zákony a etické kodexy píšou lidé, kteří nemají tušení, jak tvrdá je realita psychologické praxe ž žnení to neetické, pokud jsou lidé z etických komisí nebo z vedení vaší instituce sami nepoctiví, hloupí, extremističtí, zcela jiní než vy, nebo se proti vám spikli žnení to neetické, pokud je to pohodlnější než to dělat jiným způsobem žnení to neetické, pokud na to nikdo nepřijde – nebo když přijde, tak z toho nejspíš nic nebude dělat ž ž žnení to neetické, pokud dodržujete ostatní etické zásady žnení to neetické, pokud nemáte v úmyslu nikomu ublížit žnení to neetické, pokud nikdo nedokáže, že přesně to, co jste udělali, bylo jedinou příčinou poškození klienta žnení to neetické, pokud se to nechystáte udělat více než jednou ž žnení to neetické, pokud to vede k vyššímu příjmu nebo větší prestiži žnení to neetické, pokud vám to nikdo nedokáže žnení to neetické, pokud jste důležitým člověkem žnení to neetické, pokud jste příliš zaneprázdnění ž žKlient v slzách sdělil své terapeutce Janě Starostlivé, PhD., jakou hroznou zkušenost měl s předchozím terapeutem. Říká, že dr. Robert Drsňák klidně seděl mnohé hodiny bez jediného slova, nebo si listoval časopisem, zatímco klient mluvil. Když už něco dr. Drsňák řekl, byla to jednoduchá rada, jako například „rozejděte se s ní“ nebo „když se cítíte tak blbě, tak proč se prostě nezabijete?“ apod. Dr. Starostlivá znala Dr. Drsňáka a zdálo se jí to velmi podivné. Chtěla se pokusit prodiskutovat tento případ s Dr. Drsňákem, ale když to klientovi navrhla, klient začal být téměř hysterický a rezolutně to odmítal s tím, že nechce podstupovat riziko, že by byl identifikován... ž žDovídáte se od klientů a kolegů terapeutů, že z vašeho kolegy terapeuta je často (při sezeních i jindy) cítit alkoholový dech. Dr. Josef Froid je váš dobrý přítel, navíc o něm víte, že je to špičkový terapeut, pomáhající mnoha klientům, kterým jiní terapeuti nepomohli, má velké úspěchy ve své práci. Jdete si s ním promluvit, nabízíte pomoc, ale on jakýkoli problém s alkoholem popírá – zkazky vysvětluje závistí kolegů či přenosem klientů... žStudenti třetího ročníku psychologie píšou písemnou část souborné zkoušky. Je známo, že podvádění při zkoušce může mít za následek vyloučení ze studia. Dohlížející docent Sosák přistihne dosud výbornou studentku Zdenku Snaživou při opisování z podrobného taháku. Ta se rozpláče a přede všemi spolužáky vysvětluje, že látku umí, ale samou nervozitou a touhou u zkoušky uspět si nebyla jistá a proto použila tahák. žPsycholožka dr. Huláková vyšetřuje v pedagogicko-psychologické poradně osmiletou Dianu Horváthovou. Na vyšetření ji poslali učitelé ze základní školy praktické, kam byla zařazena na základě žádosti rodičů. Vyšetření ukáže, že intelekt Diany je v pásmu širší normy a není důvod, aby nenavštěvovala běžnou základní školu. Když psycholožka sdělí svůj závěr Dianině matce, ta prohlásí, že chce dceru nechat „ve zvláštní škole“, protože tam chodí i její starší sourozenci a do běžné školy ji nemá kdo vodit. Diana také chce zůstat ve své staré škole, protože se bojí, že se bude špatně učit a spolužáci se jí budou smát.