Přesvědčování - Argumentace a persuaze Zpracoval: Matěj Stříteský Brock, T. (2005) Persuasion: psychological insights and perspectives. Přesvědčování je snaha o změnu postojů. Postoje jsou: Sklony jedince posoudit určitý objekt jako do jisté míry příznivý či nepříznivý … posouzení odkazuje ke všem druhům posuzující reakce ať už zjevné či skryté, tak i kognitivní, konativní a afektivní. 6 (Eagly & Chaiken, 1993, s. 1). Přesvědčování je snaha o změnu postojů. Postoje lze měnit buďto vlastním prožitkem nebo prostřednictvím zprostředkovaných informací. Persuaze je změna postojů založená na zpracování informací Þ podstatou přesvědčování je efektivní komunikace Argumentace x persuaze pathos x logos Rozdíl? Elaboration Likelihood model Richard E. Petty a John Caioppo (1986) ●Central route ●(centrální cesta) ●podrobné zvažování alternativ ●časová náročnost ●psychická náročnost ●trvalejší změna ●Pheripheral route ●(periferní cesta) ●intuitivnost ●rychlost ●méně trvalá změna ●Kdy používáme kterou? Provaz Úspěšnost persuaze jako efektivní komunikace závisí na 3 hlavních faktorech: •komunikační zdroj •sdělení •příjemce • skupinové práce: 1. Jaký by měl být komunikátor, aby byl přesvědčivý? 2. Jak má vypadat sdělení, aby bylo z hlediska přesvědčování efektivní (struktura, forma, emotivní x racionální podílu, percepční kanálu,….)? 3. Jaké proměnné mohou být důležité u příjemce? (jací lidé jsou ovlivnitelnější) Vodítka která nám pomáhají rozhodovat Zabýval se jimi Robert B. Cialdini Influence: The Psychology of Persuasion. Evoluce technik přesvědčování 3 roky skrytého sledování Výsledkem 6 principů Překlad do češtiny Zbraně vlivu Zbraně vlivu jak fungují ? 1. Reciprocita 2. Sociální schválení 3. Závazek a důslednost 4. Oblíbenost 5. Autorita 6. Vzácnost Reciprocita „Lidé raději vyhoví těm, kteří jim v minulosti pomohli nebo vyhověli, než ostatním.“ Kvaitluvé z ostrova Vancouver a jejich potlach https://www.youtube.com/watch?v=N_gYjQw9Bf4 https://www.youtube.com/watch?v=6eRAXhYSLlM Reciprocita (Church, 1993) dárek za 5 dolarů funguje lépe než slib 50 dolarů (Green a Rusch, 1992) spíše se necháme přesvědčit tím, o kom si myslíme, že jsme ho v minulosti přesvědčili (Harrari, Mohr a Hosey 1980) předešlé odmítnutí, dlouhé konzultace, zvyšuje vstřícnost ke kratší konzultaci diplomové práce o více jak pětinu. Sociální schválení ● „Co je dobré pro jiné, bude dobré i pro mě“ ● (Asch, 1951) nebezpečná konformita - Groupthing ● (Reingen, 1982) List technique – čím delší seznam podobných dárců při žádosti ukážu, tím spíše mi žádaný vyhoví ● „Všichni s tím souhlasí, tak prosím nezdržuj” Závazek a důslednost (stálost) ● „Jestliže se jednou pro něco rozhodneme naše další akce budou spíše souhlasné s tímto rozhodnutím, než aby mu odporovaly.“ ● Cialdini (1978) Když jednou řekneme, že přijdeme na přednášku, pravděpodobně tam půjdeme i v 7:00 ● „Jednou jsi to slíbil! Snad dodržíš slovo, ne?!” ● Oblíbenost ● „Raději vyhovíme svému příteli, nebo jinak oblíbené osobě, než někomu jinému“ ● Garnner (1999) Jaroslav Novák spíš odpoví na dopis Janu Novému, než Matěji Stříteskému ● Stewart (1980) Hezčí obžalovaní dostávají mírnější tresty „Myslel jsem, že jsme přátelé!” Autorita ● „Poslouchat autoritu se vyplatí“ ● Cohen & Davis (1981) R(ight)Ear – Rear a ušní kapky v rektu ● Blake a Moutoun (1955) 2 x víc lidí přejde ne červenou za mužem v obleku, než v riflích ● Milgramovy experimenty “Mnohem zkušenější a chytřejší lidé to vidí jinak a ty nesouhlasíš ?” Vzácnost ● „Snažíme se spíše získat to čeho je omezené množství, než toho čeho je dostatek“ ● Mazis (1975) fosfátové čistidla a jejich oblíbenost vzrůstající po jejich zákazu: ● omezený počet účastníků ● akce končí ● do vyprodání zásob ● ● „Když je to vzácné, tak je to určitě i cenné” Obraz Zdroje: Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. Advances in experimental social psychology, 19, 123-205. Klapetek, M. (2008), Komunikace, argumentace, rétorika. Brock, T. (2005) Persuasion: psychological insights and perspectives. Ridley, M. (2000) Původ ctnosti. O evolučních základech a zákonitostech nesobeckého jednání člověka. Ariely, D. (2009) Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Eagly, A., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. (794 s.) Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers