Poruchy inteligence intelekt X inteligence ninteligence – všeobecná schopnost orientovat se správně v nové situaci a najít originální způsob řešení úkolů a problémů, které život nebo modelové požadavky kladou nintelekt – schopnost operovat správně s obecnými a abstraktními pojmy podle logických zákonů, tvořit pravdivé soudy a usuzováním dojít k novým poznatkům, popřípadě korigovat staré Intelekt – obecné poznámky nintelekt odráží rozumové schopnosti –usuzování, správné užívání naučeného, pochopení situace a správné reagování, schopnost řešit úkoly nstruktura intelektu –intelekt je souborná složka psychiky, podmíněná několika funkcemi – ty tvoří jeho strukturu –abstraktní myšlení –slovní pohotovost (fluence...) –paměť a zásoba vědomostí, zkušeností –struktura osobnosti, volní složky a motivace – Inteligence nvrozená schopnost rozpoznat situaci, porozumět ji a nejvhodněji ji řešit v co nejkratším čase nvrozený základ ninteligence –abstraktní nverbální a symbolické operace –mechanická nschopnost operování s předměty –sociální nschopnost komunikovat s lidmi Poruchy intelektu nA: Mentální retardace –nedostatečný rozvoj intelektu –vrozená nebo získaná v raném věku –příčiny hereditární, metabolické, prenatální vývojové faktory, perinatální nebo postnatální poškození v prvních 2 létech života n nB: Demence –rozvoj poté, co již byl intelekt vyvinut, tj. sekundární pokles intelektu –vznik po 2. roce života Mentální retardace ninteligenční kvocient: n IQ = (mentální věk:kalendářní věk) x 100 nLehká MR (69-50) – dříve debilita –vychovatelnost a vzdělavatelnost ve speciálních školách, v normálních školách s obtížemi, mohou vykonávat méně kvalifikovanou či nekvalifikovanou práci, vesměs manuálního charakteru; potřebují sociální i emoční podporu; schopni samostatného života, vhodnější ve skupinách nebo pod dohledem nstředně těžká MR (49-35) – dříve imbecilita –vychovatelnost, ale nevzdělavatelnost; nebývají schopni samostatného života (rodina, ústav); za vnější pomoci se dokážou o sebe částečně postarat, někteří jsou zaměstnatelní v chráněných dílnách při velmi jednoduchých činnostech; řeč bývá primitivní s agramatismy, artikulace méně zřetelná –eretická forma – dráždivost, neklid s prvky agresivity X torpidní forma – tupost, nezájem, netečnost – – n ntěžká (34-20) – dříve idiocie; k poruchám intelektu se přidávají poruchy motoriky – stereotypní kývavé pohyby; řeč extrémně chudá, chybí samostatnost – při jídle, oblékání, hygieně; potřeba stálého dohledu; nejčastěji pobyt v ústavu –eretická a torpidní forma nhluboká MR (IQ pod 20) – dříve vegetativní idiotie; většinou spojena s imobilitou a inkontinencí; musí být krmeni; komunikace na nejnižší úrovni; častá komorbidita poruch hybnosti, smyslová poškození nslaboduchost – mírná duševní zaostalost – přechodné pásmo mezi normou, resp. jejím podprůměrem a MR (IQ 80-70) –jsou vzdělavatelní v normálních školách – slabé výsledky; intelektuálně nenáročná povolání nevyžadující změny a samostatné rozhodování –současná klasifikace tento pojem nepoužívá –etiologicky – výrazně podprůměrný intelekt nepodmíněný chorobně nebo vliv chorobného mechanismu v menší intenzitě nnerovnoměrné snížení mentálních schopností – tzv. syndrom idiot savant – některé mentální schopnosti enormně rozvinuté (MR autističtí jedinci) ntermín pitoreskní blb – mírně slabomyslný, čte noviny sleduje TV,…papouškuje ve společnosti, co slyší a budí tak dojem vzdělaného, inteligentního a orientovaného člověka; spíš porucha osobnosti než inteligence Léčba mentální retardace nléčba příčiny - metabolické nsymptomatická terapie –poruchy chování, eretické formy... nošetřovatelská a sociální péče Demence netiologie –degenerativní poruchy, vaskulární příčiny, metabolické, toxické, infekční vlivy nreverzibilita vs. ireverzibilita nkortikální vs. subkortikální nsnížení dříve vyšší úrovně inteligence npo druhém roce věku Léčba demencí nterapie vyvolávajících příčin nfarmakoterapie –kognitivního deficitu – nootropika, vazodilatancia, …… –behaviorální a psychologické příznaky nantidepresiva, antipsychotika nrežimová, ošetřovatelská a sociální péče n Pseudodemence npříčina není organického původu, důvodem je psychogenní nebo jiná duševní porucha nv náročných životních situacích, u histriónských osobností nmůže jít i o účelovou reaktivitu nprojevuje se inadekvátním chováním imitujícím snížený intelekt novlivnitelná psychoterapeuticky nebo farmakoterapií Sociální zanedbanost nnejde o porušení CNS ndůsledek nedostatku výchovných a výukových podnětů – rozumové opoždění nmůže při intenzivním působení dojít ke kompenzaci opoždění, většinou ne do normálu nvlčí děti - psychická deprivace – nedostatek psychických podnětů v dětském věku Vyšetření intelektu nklinicky – orientačně –školní vědomosti, početní úlohy, zobecňování (podobnosti), logické myšlení (přísloví) ntestování –globální zkoušky (intelekt jako celek – Wechslerův test WAIS III) –analytické zkoušky (složky intelektu) –performační zkoušky (Ravenovy matrice)